Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Nikon dillema

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Nikon dillema

    Hey allemaal,
    ik ben nieuw hier op BD en ben ook nog een beginner op het gebied van fotografie,

    ik werk nu sinds een kleine 6 maand met een fuji finepix s5600,
    prima begincam. maar hij begint minder en minder aan mijn "eisen" te voldoen,
    zo heb je zeer snel ruis etc.

    dan ben ik een 2 maand geleden beginnen informeren en zoeken naar een dslr,
    het was twijfelen tussen een nikon D80 of een canon 30D,
    keuze is dan gegaan voor de D80, (niet dat ik hem heb)

    maar nu,
    mijn vader zei gisteren:
    "zou je niet beter voor de D200 gaan?"
    want mijn pa heeft schrik dat de D80 weeral na een half jaar "niet gaat voldoen aan mijn eisen"

    dus hier paar vraagjes:
    -is de D200 de zoveel 100'en€ meer waard dan de D80
    -de D80 zou ik nemen met de AF-S 18-135mm DX + Nikkor AF-S 55-200mm F 4-5.6 IF ED DX VR
    OF met de Nikkor AF-S 70-300mm F 4.5-5.6 G VR
    (dit is 21€ verschil tov de 2 lenzen samen)
    -de D200 zou ik nemen met de Nikkor AF-S 70-300mm F 4.5-5.6 G VR
    is dit een goede keuze van lenzen ? (voor de d200 en d80?)

    even alles uitgerekend
    en de D200 zou een 600€ duurder zijn,
    dus is de D200 dan ook de 600€ meer waard (als 16 jarigen, als dit van belang zou zijn)

    zo,
    ik hoop dat jullie hier aan aanuit kunnen,
    ikzelf moet ookal moeite doen

    grtz
    B.


    P.s.
    sorry voor de (waarschijnlijk) oh-zo-veel gestelde vraag
    flickr
    facebook

  • #2
    Re: Nikon dillema

    Als ik nu een nieuwe camera zou moeten kopen zou het minstens één moeten zijn met de bedieningen van de D2x/D200 (+- dezelfde). Als je een beetje zin hebt in macro- en nachtfotografie is de M-up functie gecombineerd met draadontspanner zoooooo handig

    5FPS is ook leuk bij actiefotografie.

    MVG,

    Comment


    • #3
      Re: Nikon dillema

      Frank heeft gelijk, er is een vrij groot verschil in bediening MAAR ik bedenk dan, heb je als 16 jarige wel het geld om dan nog goede lenzen te kopen want het heeft geen zin om een D200 te kopen en hier dan "crappy" lenzen op te zetten.

      Dus als je echt het geld hebt en je kan permiteren van een D200 MET goede lenzen te kopen moet je dit zeker doen, als je na die D200 niets of bijna niets meer over hebt zou ik voor de D80 gaan, want voor die 600€ heb je al een relatief goede lens.

      Het is natuurlijk ook gewoon waar je hem voor wil gebruiken, wil je 2 keer per jaar op een wandelingetje een fototje van je hond maken, koop dan de D80 (of een compact) maar als je echt heel veel met het hele foto-gebeuren bezig wil zijn en hier ook best wat geld aan wil spenderen, dan is de D200 misschien wel de betere keuze.

      Het ligt volledig bij jou (meestal wel bij zo'n vragen )

      Groetjes

      Joris

      Comment


      • #4
        Re: Nikon dillema

        Begin met een goed objectief en bespaar eventueel wat op de body.

        Comment


        • #5
          Re: Nikon dillema

          misschien ook eens vermelden wat voor foto's je wil nemen
          maar ik denk wel dat je niet al te snel zal uitgekeken zijn op de d80 hoor... uiteindelijke kan je met de d200 niet zo heel veel meer
          bij de overstap van je fuji naar een DSLR zal je heel wat te verteren hebben en daar zal je sowieso een tijdje over doen, en of je nu een d80 koopt of een d200, de overstap zal niet zo heel veel schillen (behalve in prijs dan)


          natuurlijk als canon liefhebber zeg ik je, ga voor de 30D, die is perfect gewaagd aan de D200 en kost een heel pak minder (met de huidige cashback kom je aan amper 850 euros voor de body) en dan heb je een heel goed toestel, met een zeer brede keuze aan tweedehands lenzen (toch nog altijd meer dan nikon)

          en, (wee mij want ik ga voor deze uitspraak zoveel nikonians op mijn dak krijge) de 30D is gewoon beter dan de D80!
          Last edited by Matthias; 14 juni 2007, 19:51.
          5DmkIII en wat glas

          Comment


          • #6
            Re: Nikon dillema

            Je bent een beginner en na een half jaar zou de D80 niet meer voldoen aan je eisen????????

            Lijkt me heel erg onwaarschijnlijk!!!!
            D7000 + 35mm 1.8 + 50mm 1.8 + 85mm 1.8 + 100mm 2.8 / Fuji X-E1 + 18-55mm

            Comment


            • #7
              Re: Nikon dillema

              Oorspronkelijk geplaatst door danielsl Bekijk bericht
              Je bent een beginner en na een half jaar zou de D80 niet meer voldoen aan je eisen????????

              Lijkt me heel erg onwaarschijnlijk!!!!
              dat kan je niet weten hé, als hij dag in dag uit uren op stap is met zijn toestel, dan kan het zijn dat hij hem sneller beu wordt dan iemand die er een paar keer in de week wat foto's mee trekt
              5DmkIII en wat glas

              Comment


              • #8
                Re: Nikon dillema

                Oorspronkelijk geplaatst door Matthias Bekijk bericht
                dat kan je niet weten hé, als hij dag in dag uit uren op stap is met zijn toestel, dan kan het zijn dat hij hem sneller beu wordt dan iemand die er een paar keer in de week wat foto's mee trekt

                dat kan ik ook niet weten, maar wat kun je met een D200 wel , wat je met een D80 niet kunt???
                En de D80 schijnt overigens wat beter te zijn op het gebied van ruis dan de D200
                D7000 + 35mm 1.8 + 50mm 1.8 + 85mm 1.8 + 100mm 2.8 / Fuji X-E1 + 18-55mm

                Comment


                • #9
                  Re: Nikon dillema

                  dat denkt mijn vader, dat ik er na een half jaar op beu gezien ben,
                  met men fuji heb ik nu op een kleine 6 maand iets meer dan 8000 foto's gemaakt,

                  ik probeer toch wel om elke week men cam zeker vast gehad te hebben!

                  ik ben nogal allround wat betreft fotografie,
                  ik ben begonnen bij motocross maar naderhand ben ik ook wat macro gaan doen, personen, natuur, dieren, ...

                  allround dus,

                  over de keuze van nikon of canon,
                  ik weet niet wat het is, maar ik heb gewoon een gevoel dat zegt dat ik voor nikon zou gaan,
                  heb ze allebei vastgehad etc, en een klein voordeel van de D80 is dat hij nog een 2de instelwiel heeft..

                  wat jullie daar zeggen over geld overhouden voor een goede lens is idd waar,
                  maar de prijs die ik berekend heb is dus met een lens erbij,
                  voor de D200 zou ik zowiezo langer moeten sparen, maar k zou het ook totaal onnutig vinden om een D80 te kopen om geld te besparen voor goede lenzen en daarna 1300€ te besteden aan een D200 body (als de D80 dan niet voldoende zou zijn) als jullie me begrijpen,

                  maar UITEINDELIJK
                  is het verschil tussen een D80 en een D200 niet AL TE VERSCHRIKKELIJK groot?

                  (even vermelden,
                  de prijzen die ik heb uitgerekend met nog onderdelen bij zoals batterij, lader, geheugenkaart etc.
                  dan kom ik bij de D80 op 1880€ uit
                  en bij de D200 op +- 2500 uit,
                  als je dan even bedenkt is 2500€ tochal een heel pak voor een 16 jarige denk ik zo..
                  of zit ik heir verkeerd?)

                  alvast bedankt voor de vele antwoorden
                  ik ben jullie zeer dankbaar
                  Last edited by ~B~; 14 juni 2007, 20:04.
                  flickr
                  facebook

                  Comment


                  • #10
                    Re: Nikon dillema

                    Oorspronkelijk geplaatst door ~B~ Bekijk bericht
                    dat denkt mijn vader, dat ik er na een half jaar op beu gezien ben,
                    met men fuji heb ik nu op een kleine 6 maand iets meer dan 8000 foto's gemaakt,

                    ik probeer toch wel om elke week men cam zeker vast gehad te hebben!

                    ik ben nogal allround wat betreft fotografie,
                    ik ben begonnen bij motocross maar naderhand ben ik ook wat macro gaan doen, personen, natuur, dieren, ...

                    allround dus,

                    over de keuze van nikon of canon,
                    ik weet niet wat het is, maar ik heb gewoon een gevoel dat zegt dat ik voor nikon zou gaan,
                    heb ze allebei vastgehad etc, en een klein voordeel van de D80 is dat hij nog een 2de instelwiel heeft..

                    wat jullie daar zeggen over geld overhouden voor een goede lens is idd waar,
                    maar de prijs die ik berekend heb is dus met een lens erbij,
                    voor de D200 zou ik zowiezo langer moeten sparen, maar k zou het ook totaal onnutig vinden om een D80 te kopen om geld te besparen voor goede lenzen en daarna 1300€ te besteden aan een D200 body (als de D80 dan niet voldoende zou zijn) als jullie me begrijpen,

                    maar UITEINDELIJK
                    is het verschil tussen een D80 en een D200 niet AL TE VERSCHRIKKELIJK groot?

                    (even vermelden,
                    de prijzen die ik heb uitgerekend met nog onderdelen bij zoals batterij, lader, geheugenkaart etc.
                    dan kom ik bij de D80 op 1880€ uit
                    en bij de D200 op +- 2500 uit,
                    als je dan even bedenkt is 2500€ tochal een heel pak voor een 16 jarige denk ik zo..
                    of zit ik heir verkeerd?)

                    alvast bedankt voor de vele antwoorden
                    ik ben jullie zeer dankbaar

                    je zou deze link kunnen bekijken http://www.kenrockwell.com/nikon/d80/vs-d200.htm


                    Ken Rockwell is wel een idioot, dus nooit teveel waarde aan hechten
                    D7000 + 35mm 1.8 + 50mm 1.8 + 85mm 1.8 + 100mm 2.8 / Fuji X-E1 + 18-55mm

                    Comment


                    • #11
                      Re: Nikon dillema

                      bij mij toch wel een redelijk belangrijk minpuntje is dan dat ja bij de D80 de ISO etc. niet kan zien in de zoeker...
                      flickr
                      facebook

                      Comment


                      • #12
                        Re: Nikon dillema

                        Eén goede raad : zet geen kitlenzen op de D200. Je zal er geen zes maand over doen om te ontdekken dat die daarop allerminst voldoen.
                        fotosite

                        Comment


                        • #13
                          Re: Nikon dillema

                          Het is niet het toestel, maar wel de fotograaf die de mooie foto's maakt.

                          Comment


                          • #14
                            Re: Nikon dillema

                            Oorspronkelijk geplaatst door bereboot Bekijk bericht
                            Het is niet het toestel, maar wel de fotograaf die de mooie foto's maakt.
                            ja, hierin heb je wel gelijk,
                            maar met bv een gsm als fototoestel zal je nog gee superfoto's kunnen maken hé,

                            wel overdreven voorbeeld maar kom

                            maarja,
                            ik zal hoogstwaarschijnlijk voor de D80 moeten gaan,
                            aangezien ik deze vakantie niet kan gaan werken..
                            motocross, niet goed voor je knie.. eerste een stuk gebroken
                            gistere knakte ze opnieuw met het springenin het zwembad en nu denken ze kruisbanden gescheurd

                            maar dit terzijde!
                            iedereen al ZEER hartelijk bedankt voor alle tips & commants

                            als je nog iets wilt toevoegen
                            (bv voor of nadelen fzo)
                            mag je dat altijd doen hoor, zal me een heel stuk helpen

                            grtz
                            B.
                            flickr
                            facebook

                            Comment


                            • #15
                              Re: Nikon dillema

                              Dag B


                              Ikzelf heb me in maart ook een dslr aangeschaft. Ook eerst veel op BD gelezen. En uiteindelijk gekozen in functie van het budget. Is toch een hele investering en hoeveel gebruik ga je er van maken.

                              Bij mij is het toen de D70s geworden met de kitlens 18-70 voor 750euro.
                              En de voorbije maanden zijn er nog een paar aankopen gevolgd die zeker niet onbelangrijk zijn. (draagtas, statief, extra batterij, extra geheugenkaartje) Dus ik zou zeker daar ook rekening mee houden.

                              Kiezende uit de D80 en D200 zou ik zeker gaan voor de D80. Hier zul je al een hele tijd zoet mee zijn om deze volledig onder te knie te krijgen en tot zijn uiterste te benutten.

                              Dan de keuze van de lenzen. Ik zelf zou gaan voor 18-70 kitlens. Deze wordt door de meesten toch net iets hoger aangeschreven dan de 18-135.
                              En als je hierbij nog een 70-300 VR bijneemt en eventueel een 50 f1.8 portretlensje heb je al een heel mooi startpakket waar je allicht een heel tijdje zoet mee bent.(alles te samen zou je moeten vinden voor 1800euro)

                              Moest je nog een vraagje hebben mag je altijd pbtje sturen en zal er graag op antwoorden.

                              mvg

                              Willem
                              Nikon D90 / Nikon 18-70mm f:3,5~4,5 / Nikon 35mm f:1,8 / Nikon 50mm f:1,4 / Sigma 120-300mm f:2,8 / Sigma 10-20mm f:4~5,6 / Nikon SB600

                              Comment

                              Working...
                              X