Belgiumdigital.com in samenwerking met
Pagina 1 van 3 123 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 25 van 72

Standaard Nikon D850 - Een namiddag op stap met een Nikon D850 - mét foto's met D850 gemaakt...

Goedemiddag iedereen!

Ik had het geluk om vorige week de gloednieuwe Nikon D850 gedurende een paar uur te kunnen uittesten.
    Omdat de camera waarmee ik een namiddag op stap mocht een pre-productiecamera was heb ik niet het recht om de foto's die ik ermee genomen heb online te zetten.
    Ondanks het feit dat ik de foto's die ik genomen heb niet mag gebruiken voor dit bericht kan ik wellicht toch een aantal eigenschappen en kwaliteiten toelichten die sommigen zouden kunnen interesseren...
    Ik fotografeerde met de 70-200 F2.8 FL, met een 20 en 50 mm prime, met mijn 105 AF-S macro, met mijn 200-500 en met mijn... 28-105 F3.5-5.6

Over de body kan je eigenlijk bijna alles lezen op nikon.com... Ik vind het een prachtige camera, en de combinatie met die grip om er een sportcamera van te maken vind ik grandioos. Zo heb je de keuze tussen 7 beelden per seconde in een relatief compacte camera of een redelijk snelle camera met 9 x 45Mp beelden per seconde met de grip... Dat totaal geruisloos aan 6 beelden/sec vind ik ook meer als genoeg. De optische zoeker is o n g e l o o f l i j k voor nen brildrager zoals ik.
    Kleinigheid nog: ik gebruikte mijn D800 batterij voor die dag en de gaat veel langer mee dan in mijn D800 of D500.

De camera stond ingesteld op picture control A(uto).

Na evaluatie van de vele honderden foto's met de D850:

Ik mag de afbeeldingen die ik gemaakt heb met de D850 niet publiceren, en ik heb ook geen RAW converter waarmee ik de NEFs kan bewerken, maar ik kan U vertellen wat ik zie als ik de JPEGS open :

• jpegs recht uit de camera: Zeer weinig of geen werk in PP. Levendige kleuren, ongelooflijk scherp, ongelooflijk detail.
    • Zeer natuurlijke huidtinten
    • Aantrekkelijk verzadigde, warme kleuren, herinnert me aan mijn Fuji S5, maar niet overdreven ...
    • Mooie rode tinten
    • Natuurlijke (OOC) scherpte buiten verwachting.
    • Zelfs de beelden met mijn prehistorische 28-105 zijn fantastisch ...
    • Ik heb tussen de beelden een macro opname van een bloem bij iso 8000 en ik zie bijna geen ruis... De meeldraden zijn niet "fuzzy" maar haarscherp.
    • Ik heb een foto van een ree die staat te grazen op zéér grote afstand van mij, -we hadden hem gevonden met een verrekijker- en daarna uit de hand gefotografeerd met de 200-500 bij 500mm en iso 3600 omdat het donkerder begon te worden. De crop van de ree geeft ondanks alle slechte omstandigheden( te weinig licht, te hoge iso, uit de hand...) nog heel wat detail...

Kan niet wachten om de mijne te krijgen ...

U kan de volledige review vinden op mijn website. Ik post geen link omdat ik denk dat dat niet mag ...

Vriendelijke groeten,
    Stany
    Laatst gewijzigd door SBfoto; 4 september 2017 om 18:32

Standaard Re: Nikon D850 - Een namiddag op stap met een Nikon D850

Hallo Stany,

U schrijft, dat u uw gemaakte afbeeldingen niet mag publiceren. Met welke reden niet?
    Dus u hebt op uw website ook geen afbeeldingen hieromtrent staan? Behalve de afbeelding van uzelf met die prachtige camera in uw hand? (jaloers...!)
    U schrijft daar dat u gebruik maakt van een 128 Gb XQD en 64 Gb SD. Hoeveel NEF's gaf de camera aan dat er op zo'n 128 Gb XQD past?
    Hoe groot is een NEF bestand van de D850 gemiddeld?
    Zomaar een paar snel binnenschietende vraagjes...

Groet.
    Adrie

>Hallo Stany
    >U schrijft, dat u uw gemaakte afbeeldingen niet mag publiceren. Met welke reden niet?
    Ik gebruikte een pre-productiecamera, en dan mag je die beelden niet publiceren. Er zijn er die zich daar niet aan houden maar dan heb je afgedaan voor de volgende keer.
    >Dus u hebt op uw website ook geen afbeeldingen hieromtrent staan? Behalve de afbeelding van uzelf met die prachtige camera in uw hand? (jaloers...!)
    Die foto van mij is door mijn vrouw gemaakt met mijn D800
    >U schrijft daar dat u gebruik maakt van een 128 Gb XQD en 64 Gb SD. Hoeveel NEF's gaf de camera aan dat er op zo'n 128 Gb XQD past?
    >Hoe groot is een NEF bestand van de D850 gemiddeld?
    gecomprimeerd zo'n 52Mb
    >Zomaar een paar snel binnenschietende vraagjes...

>Groet. , Adrie

Vriendelijke groet,
    Stany
    Laatst gewijzigd door SBfoto; 29 augustus 2017 om 15:10

Hallo Stany,

ha,ha, da's waar ook, geschoten met een D800, ik had het al kunnen lezen...
    Maar ik was zó ge-focus-t op een ander onderwerp, de D850.
    Dank u voor dit snelle antwoord.

Ík heb 'm nog niet besteld... ik vrees dat er eerst nog een "lichte" discussie thuis komt...

@stany : je hebt niet toevallig die focus stacking functie getest ?
    Lijkt me een echte toegevoegde waarde, als het niet met jpeg werkt zoals de hdr implementatie in de huidige bodies.
    BD0497BE : Nikon body + glas
    www.RudyVerrijt.info

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door JePe Bekijk bericht
    @stany : je hebt niet toevallig die focus stacking functie getest ?
    Lijkt me een echte toegevoegde waarde, als het niet met jpeg werkt zoals de hdr implementatie in de huidige bodies.
    Als macro liefhebber ben ik daar ook benieuwd naar maar daar was geen tijd voor over.

En in vergelijking met de D500 ? Die wordt het kleine broertje genoemd van de D5, met de D850 er tussenin. Nog beter in hoge iso's ? Ik kan me voorstellen dat je met de D500 die ree nog meer bij jou kon krijgen...??? Waar zitten volgens u de belangrijkste verschillen tussen beide camera's, behalve FX/DX dan ?

Wat jij niet mag, mag ik toch hé Stany, zelfde verhaal als bij je D500 die je niet verkocht kreeg, de reclameman van Art&Craft ......

http://nikongear.net/revival/index.p...2584e4d9b47405
    Laatst gewijzigd door demeyereg; 29 augustus 2017 om 18:56

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
    Wat jij niet mag, mag ik toch hé Stany, zelfde verhaal als bij je D500 die je niet verkocht kreeg, de reclameman van Art&Craft ......
    http://nikongear.net/revival/index.p...2584e4d9b47405
    ???
    Beste,
    Mijn D500 is ondertussen verkocht, deze keer niet via BD maar via Marktplaats.nl. En wat betreft A&C, er staat in gans mijn D850 artikel op BD geen letter over Art & Craft en géén link naar mijn website.
    Wat betreft nikongear, ik communiceer al 15 jaar met Bjørn Rørslett, een wandelende encyclopedie over fotomateriaal en fotografie. Bedankt trouwens om de link te posten.
    Vriendelijke groet,
    Stany
    Laatst gewijzigd door SBfoto; 31 augustus 2017 om 10:12

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door fddent Bekijk bericht
    En in vergelijking met de D500 ? Die wordt het kleine broertje genoemd van de D5, met de D850 er tussenin. Nog beter in hoge iso's ? Ik kan me voorstellen dat je met de D500 die ree nog meer bij jou kon krijgen...??? Waar zitten volgens u de belangrijkste verschillen tussen beide camera's, behalve FX/DX dan ?
    Bij het gebruik van tele heffen het verschil in resolutie(46 vs 21) en de cropfactor(1.5) elkaar op, zodat je theoretisch hetzelfde beeld van die ree zou krijgen met beide camera's.
    Maar voor macro en landschap is de D850 superieur door de resolutie, net zoals bij hoge iso.
    En last but not least, ik verkies 1 camera boven twee om mee rond te sleuren.
    Vriendelijke groet,
    Stany
    Laatst gewijzigd door SBfoto; 29 augustus 2017 om 19:30

Je zult een stukje top-techniek in huis hebben hé. Het is je van harte gegund, maak er maar veel mooie platen mee ! Ik zal mezelf toch maar tevreden stellen met een D 500 denk ik. Ik ben toch rap content hé !

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door fddent Bekijk bericht
    Je zult een stukje top-techniek in huis hebben hé. Het is je van harte gegund, maak er maar veel mooie platen mee ! Ik zal mezelf toch maar tevreden stellen met een D 500 denk ik. Ik ben toch rap content hé !
    Dank U voor Uw leuke reactie. D500 is ook fantastisch maar een mix van DX en FX zoals ik anderhalf jaar gedaan heb vind ik niet zo'n goed idee. Dat maakt het duurder dan 1 beeldformaat volgens mij.
    Als ik U trouwens iets mag aanraden bij Uw D500: De sigma 18-35 F1.8 is een D R O O M lens.
    Vriendelijke groet,
    Stany

Neem het mee in mijn 'zoektocht'

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door SBfoto Bekijk bericht
    Ik had het geluk om vorige week de gloednieuwe Nikon D850 gedurende een paar uur te kunnen uittesten.
    Mag ik vragen waar je de D850 al hebt kunnen testen Stany? Volgens mijn Nikon Pro Dealer zijn er nog geen demo toestellen... Ben ook benieuwd! ;-)

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door MrX Bekijk bericht
    Mag ik vragen waar je de D850 al hebt kunnen testen Stany? Volgens mijn Nikon Pro Dealer zijn er nog geen demo toestellen... Ben ook benieuwd! ;-)
    Een demo toestel is een nieuw toestel dat handelaars krijgen om te demonstreren en uit te lenen.
    SBfoto praat over een "pre-productiecamera" welke een fabricagemodel is (toestel uit een fabricage testrun) welke door de fabrikant (Nikon zelf dus) gebruikt wordt om te testen om de laatste foutjes er uit te halen nog voor het toestel definitief in productie gaat.
    Zulke toestellen worden soms door de fabrikant uitgeleend voor reclamedoeleinden.

De uiteindelijke toestellen in de winkel kunnen (meestal softwarematig) nog verbeteringen hebben ondergaan ten opzichte van de pre-productiemodellen.
    Discussiemanager
    een non-conformist op een non-conformistische wijze
    *** member of the Belgium Strobist Group ***

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door zunoel Bekijk bericht
    Een demo toestel is een nieuw toestel dat handelaars krijgen om te demonstreren en uit te lenen.
    SBfoto praat over een "pre-productiecamera" welke een fabricagemodel is (toestel uit een fabricage testrun) welke door de fabrikant (Nikon zelf dus) gebruikt wordt om te testen om de laatste foutjes er uit te halen nog voor het toestel definitief in productie gaat.
    Zulke toestellen worden soms door de fabrikant uitgeleend voor reclamedoeleinden.

De uiteindelijke toestellen in de winkel kunnen (meestal softwarematig) nog verbeteringen hebben ondergaan ten opzichte van de pre-productiemodellen.
    Bedankt voor de verduidelijking zunoel, maar dat weet ik allemaal wel. Volgens wat ik gehoord heb zijn er in België geen pre-productie bodies tot bij de dealers geraakt, dus ik vroeg me gewoon af waar Stany die in z'n handen gekregen heeft.

Mag ik vragen waar je de D850 al hebt kunnen testen Stany?
    Bedankt voor de verduidelijking zunoel, maar dat weet ik allemaal wel. Volgens wat ik gehoord heb zijn er in België geen pre-productie bodies tot bij de dealers geraakt, dus ik vroeg me gewoon af waar Stany die in z'n handen gekregen heeft.
    Ik reis veel en soms zeer ver weg voor mijn werk en ik ben 25 jaar gelukkig getrouwd met een Hongaarse.
    Vriendelijke groet,
    Stany
    Laatst gewijzigd door SBfoto; 30 augustus 2017 om 14:43

Stany, wat zijn je ervaringen met de gebruikte lenzen op de D850 ?
    M.a.w. is de camera nog veeleisender dan bijvoorbeeld de D800(810) of is dit vergelijkbaar ?
    Minder glas dan vroeger, maar beter.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Leopard Bekijk bericht
    M.a.w. is de camera nog veeleisender dan bijvoorbeeld de D800(810) of is dit vergelijkbaar ?
    Ik zie geen problemen met geen enkele lens, zelfs niet met mijn 28-105 F3.5-5.6. Uiteraard geven de primes scherpere beelden, maar dat was op mijn D1 ook al zo.

Stany, Komt het ook wel eens voor dat de productie model slechtere foto' s geeft als het pre productie model?
    Waar een wil is, is een weg
    ---------------------------------

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Rogier Bekijk bericht
    Stany, Komt het ook wel eens voor dat de productie model slechtere foto' s geeft als het pre productie model?
    Uit de massaproductie kan je wel eens eentje treffen waarvan de AF moet afgesteld worden, dat had ik voor met mijn D800, maar dat was in 2 uur tijd opgelost bij Procirep.
    Vr. groet, Stany

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Leopard Bekijk bericht
    Wordt dikwijls zwaar overdreven..... meestal door pixelpeepers.....
    There is no such thing in anyone's life as an unimportant day. / Alexander Woollcott
    A diplomat is a man who always remembers a woman's birthday but never remembers her age.
    Contra principia negantem disputari non potest. BD Lidnummer : BD0394BE

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Franciskine Bekijk bericht
    Wordt dikwijls zwaar overdreven..... meestal door pixelpeepers.....
    100% akkoord... Tom Hogan schrijft bvb dat de 200-500 niet geschikt is voor de D850, ik ben het daar helemaal niet mee eens, ten eerste omdat ik mijn 200-500 geprobeerd heb op een D850 met uitstekende resultaten, en ten tweede omdat de D850 dezelfde pixel density heeft als mijn (vroegere) D500 (zie fotootje hieronder) en dat ging ook prima...

Laatst gewijzigd door SBfoto; 31 augustus 2017 om 11:27

Stany,

Héél tof dat je je ervaringen hier post, en uiteraard hadden we graag foto's gezien, maar we respecteren natuurlijk dat je de overeenkomst met Nikon niet overtreedt.

Het aantal superlatieven dat je gebruikt valt nogal op. In die mate dat het lijkt alsof de camera's van vroeger bijna onbruikbaar waren.
    Zelf sta ik daar nogal sceptisch tegenover. Als ik naar HOF foto's kijk van vroeger, toen je met een Nikon D70s al een "dikke pee" was, en terugdenk aan superlatieven die gebruikt werden bij camera's als de D300, D500 en D700, dan is het bijna onmogelijk om ineens dergelijke ongelooflijk grote stappen te maken. (maar ik heb de vergelijking natuurlijk niet zelf gemaakt)

Ik snap wel dat je in je enthoesiasme wat te positief kan worden, maar de echte vergelijking kan je natuurlijk pas maken als je bv de 850 gaat vergelijken met een model van een paar jaar geleden.
    Zie je dat verschil dan direct op normaal formaat, of moet je pixelpeepen....

Ik heb recent een héél oude basiscamera vervangen door een recenter model dat een paar trapjes hoger staat op de ladder. Het werken met de camera is wat makkelijker, maar om nu direct op mijn computer te kunnen zeggen met welke camera die foto gemaakt is, dat lukt me eerlijk gezegd niet. Het grootste verschil zit me in het bediencomfort, de resolutie, snelheid en vooral in het bruikbare ISO bereik.

In elk geval, en zonder afbreuk te doen aan je eerste indruk, marketing werkt!

Toch nog een vraagje:
    Persoonlijk heb ik destijds voor Sony gekozen omdat daar de VR in de body zit, wat betekent dat ik niet iedere keer een premium betaal voor VR in elke lens.
    Als je nu ruisvrije foto's kan maken met ISO8000, dan wordt dat al een stuk minder kritiek. Is het met die 850 nog nodig om VR lenzen te hebben? Geeft dat nog voldoende meerwaarde?
    Tommie
    Een machientje van Sony, een oud bierblikje, iets breed van Tamron, en een Minolta macroscoopje. En een dikke Jonagold om alles in te bewaren.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1 Bekijk bericht
    Stany, ..........
    Dag Tommie1,
    Tuurlijk ben ik enthousiast, en dit heeft niets met marketing te maken maar enkel met enthousiasme. Ik heb een biljartwinkel, geen fotowinkel....
    Op mijn website schrijf ik o.a.: "Is de D850 een interessante upgrade voor een D810 gebruiker? Ondanks het feit dat de D810 nog steeds een prachtige camera is geeft de D850 toch weeral wat meer mogelijkheden zoals Focus stacking en Focus Peak naast meer resolutie en behoorlijk wat meer snelheid." Is dat geen rationele benadering?
    Wat betreft Uw opmerking over de camera's van vroeger: Ik heb een bescheiden collectie oude pro cameras van D1 tem D2X. Als je een D610, D500, D7200, D750, D800 of D810 gewoon bent, is een D2x toch een beetje uit de tijd vind ik... Ondanks het feit dat ik af en toe nog eens op stap ga met mijn D1H...
    Ik heb gekozen voor D850 en verkocht mijn D500 in aanloop daarnaartoe, niet omdat er iets mis is met D500 maar omdat ik FX en DX naast elkaar onhandig en duur vind omwille van de verschillende lenzen. Of ik mijn D800 na volgende week ga behouden weet ik nog niet, en de twijfel is er enkel omdat ik de PUFlash van de D800 zeer handig vind in sommige omstandigheden. En wat de D500 betreft, die zal ik missen in combinatie met de sigma 8-16 en de sigma art 18-35 F1.8, maar er zijn voor mij financiële grenzen voor deze hobby.
    Wat betreft het nut van VR: Ik gebruik altijd VR als de sluitertijd trager wordt dan FLx2, ttz ik zet de VR af als ik bvb met een 500mm snellere ST gebruik dan 1/1000 sec.
    Vriendelijke groet,
    Stany.
    Laatst gewijzigd door SBfoto; 31 augustus 2017 om 13:11

Pagina 1 van 3 123 LaatsteLaatste

Soortgelijke discussies

1. Nikon D850
    Door demeyereg in forum Camera's
    Reacties: 40
    Laatste bericht: 12 september 2017, 18:53
  2. D850 eerste beelden van DPreview.
    Door demeyereg in forum Camera's
    Reacties: 0