Was gisteren ook bij Art& Craft en vroeg naar een eventuele korting voor snelle beslissers ivm aankoop D800.
Antwoord van 2 verkopers: geen korting maar u kunt rekenen op de laagste aankoopprijs. Wij hebben enkel nog maar richtprijzen gekregen en kunnen u dus geen exacte prijs garanderen.
Van een "mooie korting" was er dus geen sprake...???
Misschien leuk om eens te doen... Ik hou het in gedachten !
Ik heb 'em nog niet hé Roland ?! Best spannend, iets kopen zonder... Hehe...
Ik was al een tijdje aan het lonken naar 'n fullframe. Maar een D3s of 'n D4 was me financieel 'n beetje te hoog gegrepen... en 'n D700 gaf me te weinig verschil met m'n D300 ! De D800 leek me voor mijn fotografie een goede volgende stap !
Greetz, Kariboe
* Eén duimpje -> ja hoor ** Twee duimpjes -> hee, bijzonder goed gezien, creatief ! *** Drie duimpjes -> aaargh, die komt in mijn eigen BOF !!!
Euh... deze quotering is zeer subjectief !
Nikon D800 & D7000 + Nikkor glas
Ik denk dat degene die hem besteld hebben een dure prijs zullen betalen. De eerste maanden na de release daalt de prijs van een toestel spectaculair.
Stomme vraag misschien ...
Waar zijn die FPS in feite nodig. Ik fotografeer al 35jaar met (D)SLR's en heb dat nog NOOIT gebruikt noch ooit behoefte gehad om het te gebruiken.
???![]()
Dixitque Deus fiat lux et facta est lux.
Wel, om eerlijk te zijn ik ook niet, ik heb geleerd bijzonder goed te anticiperen . . . aan de andere kan kan ik me wel voorstellen dat dit wel van nut is bij bvb vogels in volle vlucht of bvb een dier dat in jouw richting komt aangelopen, dus waar de verplaatsingssnelheid wel vrij hoog is . . .
There is no such thing in anyone's life as an unimportant day. / Alexander WoollcottA diplomat is a man who always remembers a woman's birthday but never remembers her age.
Contra principia negantem disputari non potest. BD Lidnummer : BD0394BE
Laatst gewijzigd door Roland Cuypers; 11 februari 2012 om 11:06
RX100, 2 x DSLR, lichtsterke Nikkors & Carl Zeiss Planar T*, Sigma Macro 150/2.8 OS
http://rolandsphotographs.smugmug.com/
http://www.facebook.com/roland.cuypers
FPS is over het algemeen zwaar overgewaardeerd, al hebben sommigen hebben er wel baat bij. Bijvoorbeeld bij overvliegende vogels is het wel handig om binnen de cyclus van de vleugelslag verschillende foto's te hebben om dan uit te kiezen. Eén foto goed timen is dan erg moeilijk of zelfs onmogelijk. Maar wie z'n toestel laat ratelen is eigenlijk aan het gokken, imho niet de beste manier om te werken.
Dat terzijde: het lijkt me duidelijk dat Nikon ervoor gekozen heeft om van de D800 géén allrounder te maken, waardoor iets meer (wannabe) gevorderde gebruikers naar een D4 geduwd worden. Lesje geleerd van de D700.
Hangt er natuurlijk af wat je fotografeert of je het al dan niet nodig hebt.
Ik denk dat sportfotografie zowat het beste voorbeeld is. Hoe meer FPS hoe meer kans dat je hebt om de actie vast te leggen en net die foto te hebben. Hoe lager de FPS hoe meer kans dat je ergens de actie mist vermoed ik.
Wat ik me dan wel afvraag is hoeveel FPS je in feite nodig hebt voor bepaalde doeleinden. Bvb om vogels in de vlucht te fotograferen. Met 4 FPS zal dat misschien wel lukken maar met 7 FPS heb je natuurlijk het voordeel dat je net die foto hebt waarbij een vogel mooi de vleugels open heeft.
Dus grote hamvraag is wanneer heb je nu 4, 5 of meer FPS nodig? Dat zou ik ook wel eens willen weten.
Ja, maar tussen 4 en 12 FPS blijft het aantal gemiste momenten eigenlijk even hoog als je er over nadenkt...
Dat is inderdaad een goeie vraag, en één waar wellicht enkel goeie actiefotografen op kunnen antwoorden. Want als je een te hoge FPS gebruikt, dan zit er soms te weinig verschil tussen 2 opeenvolgende beelden. Ik denk eerlijk gezegd dat de meesten gewoon de hoogst mogelijke FPS gebruiken uit gemakzuchtMaar of je die dan effectief nodig hebt?!
Dixitque Deus fiat lux et facta est lux.