Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Nikon D80: Enkele vragen.

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Nikon D80: Enkele vragen.

    Dag beste lezer,

    een paar maanden geleden had ik interesse in de Panasonic FZ50.
    Een prima toestel, getest en gekeurd, en 'k was onder de indruk.

    'k Was een beetje aan 't sparen, 'k stond op 't punt om een FZ50 aan te schaffen,
    en toen gebeurde het: 'k mocht op een trouw eens spelen met een DSLR, een D70.
    't Duurde niet lang om mezelf ervan te overtuigen dat ik meer plezier zou kunnen hebben aan zo'n toestel.
    De manier van werken, de mogelijkheden, 'k vind het gewoon interessanter om een DSLR aan te schaffen.

    Dus 'k was een beetje aan 't rondkijken op enkele sites zoals DigitalStreet, en Foto Konijnenberg,
    en er vielen me enkele dingen op.

    Waarom is de D80 met 18-135mm kitlens goedkoper dan de 18-70mm kitlens?

    Toen kwam ik op Gathering of Tweakers uit, en daar las ik iets in verband met het feit dat de D80 + 18-135mm geen VR stabilisatie zou hebben.
    'k Begrijp het niet meteen. Wie kan dit even toelichten?

    Wat wordt er hier aangeraden als eerste lens?

    Persoonlijk dacht ik dat de D80 + 18-135mm een ultieme kit was,
    tot ik die dingen in verband met stabilisatie las.

    Bedankt alvast.

    Groeten,
    NiTroX.
    | Nikon D80 || Nikon AF-S 18-135mm DX || B+W UV Filter (67 E) || Sandisk SD 2048MB Ultra II || Manfrotto 055XDB statief + 804RC2 kop || Lowepro TLZ tas |

  • #2
    Re: Nikon D80: Enkele vragen.

    De 18-70 heeft ook geen VR. Geeneen van de kitlenzen trouwens

    Ik denk dat de 18-135 goedkoper is, omdat hij kwalitatief iets minder is als de 18-70 ivm bouwdegelijkheid, vignettering etc.

    de 18-70 is een heel leuke lens om mee te beginnen

    Je kunt later altijd nog lenzen aanschaffen die wel VR hebben
    D7000 + 35mm 1.8 + 50mm 1.8 + 85mm 1.8 + 100mm 2.8 / Fuji X-E1 + 18-55mm

    Comment


    • #3
      Re: Nikon D80: Enkele vragen.

      Het al dan niet hebben van VR, wat houdt dat precies in?
      | Nikon D80 || Nikon AF-S 18-135mm DX || B+W UV Filter (67 E) || Sandisk SD 2048MB Ultra II || Manfrotto 055XDB statief + 804RC2 kop || Lowepro TLZ tas |

      Comment


      • #4
        Re: Nikon D80: Enkele vragen.

        Oorspronkelijk geplaatst door NiTroXiTy Bekijk bericht
        Dag beste lezer,

        Waarom is de D80 met 18-135mm kitlens goedkoper dan de 18-70mm kitlens?

        Toen kwam ik op Gathering of Tweakers uit, en daar las ik iets in verband met het feit dat de D80 + 18-135mm geen VR stabilisatie zou hebben.
        'k Begrijp het niet meteen. Wie kan dit even toelichten?
        GoT FTW \o/
        /offtopic :P

        Het grote voordeel van de 18 135 is natuurlijk de grotere range tov de 18-70. Echter, de meeste review-sites vinden dat de 18-70 een iets betere optische kwaliteit biedt, al vraag ik me persoonlijk af of dit voor de 'fotograaf' zichtbaar is. Maw, ik denk dat enkel pixel-peepers het verschil gaan zien.

        Zoals verder ook al gezegd: noch de 18-135; noch de 18-70 hebben VR. Bij de 18-135 zou dit wellicht wel handig kunnen zijn; op een 18-70 lijkt me dit toch niet echt nodig. (Natuurlijk, als je toch een langere sluiter gebruikt, is het altijd handig, maar bij een 18-135 zal je de voordelen van VR (op 135mm) sneller zien; om geen bewegings-onscherpte te hebben op 135mm heb je al een snellere sluitertijd nodig dan op 70mm.

        Ik heb zelf een 18-70 en ik ben er best tevreden over. Toen ik dat objectief kocht, bestond de 18-135 nog niet; anders had ik wellicht voor de 18-135 geopteerd. Spijt heb ik echter niet; maar er staat wel een telelens op m'n whishlist. Welke, daar ben ik nog niet zo uit. De Nikkor 70-200 VR f/2.8 zie ik best zitten. Kwaliteit all the way, en lichtsterk. Nadelen zijn dan weer het gewicht en de prijs...
        Soms denk ik ook aan de 70-300 VR die natuurlijk moet onderdoen voor de superieure 70-200, maar wel behoorlijk lichter en goedkoper is.
        (maar ik moet jouw topic niet kapen natuurlijk)

        Oorspronkelijk geplaatst door NiTroXiTy Bekijk bericht
        Het al dan niet hebben van VR, wat houdt dat precies in?
        VR is Vibration Reduction. De lens vangt 'bewegingen' van je hand op, en corrigeert deze zodanig dat je minder snel onscherpe / bewogen foto's hebt. (Als je onderwerp beweegt, helpt VR natuurlijk niet. ). VR biedt je een 3 a 4 stops voordeel; waar je bv op 200mm een sluiter van 1/200ste nodig hebt om geen bewegingsonscherpte te hebben vanwege het niet stil houden van de camera, zou je met VR genoeg kunnen hebben aan een sluitertijd van 1/100ste.

        Wat is VR (onderaan ergens)
        werking van VR
        Last edited by whoami; 10 juni 2007, 14:02.
        Fotolog -DevLog

        Comment


        • #5
          Re: Nikon D80: Enkele vragen.

          Oorspronkelijk geplaatst door whoami Bekijk bericht
          VR is Vibration Reduction. De lens vangt 'bewegingen' van je hand op, en corrigeert deze zodanig dat je minder snel onscherpe / bewogen foto's hebt.
          Bedankt voor de uitvoerige uitleg!

          'k Wist niet dat de lens dit ook kon,
          'k dacht dat "bewegingen opvangen" en verwerken allemaal in het toestel zelf gebeurde.
          | Nikon D80 || Nikon AF-S 18-135mm DX || B+W UV Filter (67 E) || Sandisk SD 2048MB Ultra II || Manfrotto 055XDB statief + 804RC2 kop || Lowepro TLZ tas |

          Comment


          • #6
            Re: Nikon D80: Enkele vragen.

            Oorspronkelijk geplaatst door NiTroXiTy Bekijk bericht
            Bedankt voor de uitvoerige uitleg!

            'k Wist niet dat de lens dit ook kon,
            'k dacht dat "bewegingen opvangen" en verwerken allemaal in het toestel zelf gebeurde.
            Alleen Pentax en Sony Alpha hebben VR ingebouwd in de body.
            Nikon zal het voorlopig nog alleen met zijn lenzen hebben
            D7000 + 35mm 1.8 + 50mm 1.8 + 85mm 1.8 + 100mm 2.8 / Fuji X-E1 + 18-55mm

            Comment


            • #7
              Re: Nikon D80: Enkele vragen.

              Oorspronkelijk geplaatst door danielsl Bekijk bericht
              Alleen Pentax en Sony Alpha hebben VR ingebouwd in de body.
              Nikon zal het voorlopig nog alleen met zijn lenzen hebben
              Ik denk niet dat het slim zou zijn van NIkon & Canon om een VR in de body te leveren; al hun VR lenzen zijn dan plots nutteloos.
              Fotolog -DevLog

              Comment


              • #8
                Re: Nikon D80: Enkele vragen.

                Oorspronkelijk geplaatst door whoami Bekijk bericht
                Ik denk niet dat het slim zou zijn van NIkon & Canon om een VR in de body te leveren; al hun VR lenzen zijn dan plots nutteloos.
                dat lijkt me ook, maar als ieder ander merk dit dadelijk wel heeft (olympus hoort daar ondertussen ook al bij), dan zullen ze toch wel een keer mee moeten gaan. dat denk ik tenminste
                D7000 + 35mm 1.8 + 50mm 1.8 + 85mm 1.8 + 100mm 2.8 / Fuji X-E1 + 18-55mm

                Comment


                • #9
                  Re: Nikon D80: Enkele vragen.

                  Oorspronkelijk geplaatst door danielsl Bekijk bericht
                  dat lijkt me ook, maar als ieder ander merk dit dadelijk wel heeft (olympus hoort daar ondertussen ook al bij), dan zullen ze toch wel een keer mee moeten gaan. dat denk ik tenminste
                  Hebben die VR - bodies eigenlijk verwisselbare lenzen, of hebben alle VR-toestellen een 'fixed' lens ?
                  Fotolog -DevLog

                  Comment


                  • #10
                    Re: Nikon D80: Enkele vragen.

                    Oorspronkelijk geplaatst door whoami Bekijk bericht
                    Hebben die VR - bodies eigenlijk verwisselbare lenzen, of hebben alle VR-toestellen een 'fixed' lens ?

                    Ja hoor , ze hebben allemaal verwisselbare lenzen. Dit staat helemaal los van VR.
                    D7000 + 35mm 1.8 + 50mm 1.8 + 85mm 1.8 + 100mm 2.8 / Fuji X-E1 + 18-55mm

                    Comment


                    • #11
                      Re: Nikon D80: Enkele vragen.

                      Oorspronkelijk geplaatst door danielsl Bekijk bericht
                      Ja hoor , ze hebben allemaal verwisselbare lenzen. Dit staat helemaal los van VR.
                      Ja, ik weet wel dat dit los staat van 'VR'. Ik vroeg het me gewoon af; moest Nikon/Canon nu ook een SLR uitbrengen met een vaste lens bv, dan zouden ze dit in de body kunnen steken.

                      VR in de body zal volgens mij misschien ook een grotere diameter v/d mount vragen (volgens mij zal je sensor in dat geval toch moeten kunnen bewegen ).
                      Fotolog -DevLog

                      Comment


                      • #12
                        Re: Nikon D80: Enkele vragen.

                        Oorspronkelijk geplaatst door whoami Bekijk bericht
                        Ja, ik weet wel dat dit los staat van 'VR'. Ik vroeg het me gewoon af; moest Nikon/Canon nu ook een SLR uitbrengen met een vaste lens bv, dan zouden ze dit in de body kunnen steken.

                        VR in de body zal volgens mij misschien ook een grotere diameter v/d mount vragen (volgens mij zal je sensor in dat geval toch moeten kunnen bewegen ).
                        Ik denk dat je wat dingen door elkaar haalt???

                        Als het toestel een vaste lens heeft , dan is het geen slr meer, maar een bridge
                        D7000 + 35mm 1.8 + 50mm 1.8 + 85mm 1.8 + 100mm 2.8 / Fuji X-E1 + 18-55mm

                        Comment


                        • #13
                          Re: Nikon D80: Enkele vragen.

                          Even de off topic berichtjes verwijderd . . .
                          There is no such thing in anyone's life as an unimportant day. / Alexander Woollcott
                          A diplomat is a man who always remembers a woman's birthday but never remembers her age.
                          Contra principia negantem disputari non potest. BD Lidnummer : BD0394BE

                          Comment


                          • #14
                            Re: Nikon D80: Enkele vragen.

                            'k Zie net dat de D80 op de markt is sinds 23 september 2006.
                            Is er al sprake van een opvolger, of nog niet?
                            | Nikon D80 || Nikon AF-S 18-135mm DX || B+W UV Filter (67 E) || Sandisk SD 2048MB Ultra II || Manfrotto 055XDB statief + 804RC2 kop || Lowepro TLZ tas |

                            Comment


                            • #15
                              Re: Nikon D80: Enkele vragen.

                              Oorspronkelijk geplaatst door NiTroXiTy Bekijk bericht
                              'k Zie net dat de D80 op de markt is sinds 23 september 2006.
                              Is er al sprake van een opvolger, of nog niet?
                              Vermoedelijk niet, Nikon laat de nieuwe camera's niet zo snel op elkaar volgen. Als er op korte termijn een opvolger uit zou komen zou het vermoedelijk een D80s of zo zijn met enkel minimale verbeteringen, maar wel direct terug een paar honderd euro bij de prijs. Ik zou er in elk geval niet op wachten.
                              Algemeen kun je trouwens zeggen dat de geruchten over nieuwe Nikon camera's onbetrouwbaar zijn. Zolang er geen officiële announcement is van Nikon zelf geloof ik in elk geval niets. En als er 1 is dan zul je zeer snel zien op dpreview.com met weinig tot geen kans op missers (foutieve berichten), of op de site van Nikon zelf mischien.

                              Wat betreft de reacties op VR in de body die Nikon VR lenzen onbruikbaar zou maken. Ik heb daar men twijfels bij. Ik vermoed dat als je een VR lens op een VR body zou plaatsen (waarvan ik weliswaar niet verwacht dat hij er snel zal komen) je (als de software in de camera erop voorzien is) nog een klein beetje extra winst zou kunnen maken (maar waarschijnlijk zelfs geen volledige stop.) Zowiezo zal bij zo'n combinatie de VR in de lens meer effect hebben (om dezelfde reden dat VR bij telelenzen in de lens ook beter werkt dan in de body), en moesten ze elkaar dus toch tegen werken zou het beter zijn de VR in de body uit te schakelen. Maar dat neemt niet weg dat het interessant zou blijven. Bijvoorbeeld om een 50mm f/1.4 of een 30mm f/2.0 (of de sigma f/1.4) te gaan stabiliseren. Dat bied tal van prachtige mogelijkheden. Alleen verwacht ik eerlijk gezegd dat Nikon hier snel op zal inspelen.

                              Comment

                              Working...
                              X