Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Nikon D7100 of niet?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Nikon D7100 of niet?

    Hallo iedereen,

    ben een amateur fotograaf die vooral bezig is met macro -en natuurfotografie. Af en toe stads fotografie en Urbex...
    Doe dit nu al een jaartje met een Nikon D3100 met devolgende lenzen:
    Nikor 18-200 VR / Sigma 105mm macro / 18-55 Nikor kit lens...

    Wil nu overstappen naar een Nikon D7100, maar er zijn er enkelen die met dat af raden, aangezien de D7100 een stof vanger zou zijn....
    Is dit effectief zo? En zijn er dan eventueel nog andere nadelen aan dit toestel?

    Is er eventueel een alternatief in dezelfde prijsklasse? Liefst niet boven de €1000....

    Alvast bedankt voor jullie reacties.

    Groetjes, Nick

  • #2
    Re: Nikon D7100 of niet?

    Eerst een vraag ben je niet meer tevreden van je toestel? Ik zou anders opteren voor een lichtsterkere lens aan te schaffen die optisch beter zal zijn dan hetgeen je nu hebt.

    Grtz
    Templar
    D7200 + Sigma 17-50mm 2.8f OS +Nikon 70-200mm 2.8f VRII + Nikon 35mm 1.8F Prime + Nikon flits SB600.
    Compact Canon ixus 870 + Canon G7X Mark II + Sony RX100MIII en Panasonic FZ1000.

    Comment


    • #3
      Re: Nikon D7100 of niet?

      Ben er nog tevreden van, maar mis scherpte in mijn foto's.
      Krijg te snel last van korrel als ik iets wil croppen, of met belichting wil spelen. Zowel met de duurdere lenzen die ik heb als de middenklassers.

      En aangezien je bij de D7100 op hogere ISO waarden geen verschil merkt tov lagere ISO waarden zou mijn keuze eerder daarvoor gaan.
      Vanaf ISO800 worden mijn foto's niet echt ok..... Terwijl ik er al zien maken heb met een D7100 op ISO +3000, en er bijna geen verschil op zit tov ISO 400 zal ik maar zeggen.
      Op gebied van korrel he dan :-)
      Dan te gaan investeren in weeral duurdere lenzen.... Waar ik nu toch ook dik mee over de €1000 euro zit...
      Mijn prioriteiten liggen voor de moment in de body, en misschien tegen de zomer een goeie groothoeklens erbij...

      Comment


      • #4
        Re: Nikon D7100 of niet?

        Dan zou ik niet twijfelen en voor de D7100 gaan
        D7200 + Sigma 17-50mm 2.8f OS +Nikon 70-200mm 2.8f VRII + Nikon 35mm 1.8F Prime + Nikon flits SB600.
        Compact Canon ixus 870 + Canon G7X Mark II + Sony RX100MIII en Panasonic FZ1000.

        Comment


        • #5
          Re: Nikon D7100 of niet?

          ikzelf heb de overstap gemaakt van d3100 naar d7100 en de stap is groot en ook het verschil
          minder ruis tov d3100 is 1 stop verschil in mijn ogen dus wat op d3100 op iso 800 zeer goed is, is dat op iso 1600 ook op de d7100

          scherpte is beter bij de d7100 (én je hebt micro-af adjustment!) maar dan enkel met het betere glas
          verwacht hierbij geen grote bokkesprongen, lens én nabewerking zullen hier hét grootste verschil maken

          ik veronderstel dat je in RAW formaat schiet? bij de d7100 heb je meer werk voor de kleuren te toneren in mijn ogen,
          maw de raw's zijn fletser bij de start enkel uiteraard, met wat werk haal je er net meer uit!
          het dynamisch bereik is wat de beeldkwaliteit van deze body maakte voor mij

          en kwa bediening ging er gewoon een nieuwe nieuwe wereld open! (eens ge de knopkes weet staan gaat ge nog terug naar minder!)
          alsook auto bracketing voor je urbex, ingebouwde waterpas voor landschap (dan hoef je niet te croppen en heb je meer resoltie over)

          het enige dat je jezelf moet afvragen is: wacht ik nog even op de opvolger die nu in het voorjaar aangekondigd is (zal wel duurder zijn dan 1000€)
          of ga je nu voor d7100 aan 815€ en met het overige geld eens een uwa of een prime aanschaffen (vooral met een prime zul je schrikken van de scherpte!)

          hoop dat je'r wat mee bent
          portfolio en workshops:
          https://www.bennybulke.com/

          Comment


          • #6
            Re: Nikon D7100 of niet?

            Ik ben indertijd ook zelf overgestapt van een d3200 naar een d7100 en dat was een goede stap voorwaarts.

            Het argument dat de d7100 een stofvanger zou zijn vind ik een beetje zever. Elke dslr is een stofvanger. Je moet gewoon een beetje voorzichtig zijn en af en toe eens kuisen.
            Groetjes,
            Dominic

            Comment


            • #7
              Re: Nikon D7100 of niet?

              sensor cleaning staa je zowieso uiteindelijk eens te wachten, vooral in het begin het je dat de eerste keer iets vlugger,
              erna duurt het echt veel langer dat je het voorhebt (spreek uit ervaring)
              is wel geen stofprobleem, maar olie
              en nikon doet deed dit bij mij in garantie!
              portfolio en workshops:
              https://www.bennybulke.com/

              Comment


              • #8
                Re: Nikon D7100 of niet?

                Oorspronkelijk geplaatst door zibro Bekijk bericht
                Elke dslr is een stofvanger.
                Voila, zo is dat.
                Regelmatig met een peertje de ruimte van de sensor eens uitblazen kan al een groot stuk van het probleem elimineren. Als je de onzuiverheden de tijd niet geeft om zich op de sensor vast te hechten, hoef je haast nooit contact te maken met het sensoroppervlak. Je blaast het gewoon weg, bijvoorbeeld na een dag intensief fotograferen of gewoon elke week.
                Pieter
                --
                Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

                Comment


                • #9
                  Re: Nikon D7100 of niet?

                  Als ik in jou plaats die 1000€ nu zou besteden, dan ging ik voor de D7000 + een goeie lens.
                  Of ik wachtte op een goeie promotie voor de D7100 (solden, 2de hands of als opvolger uit is)
                  D7000/D600 + Nikkor, Tamron, Tokina, Sigma, Kenko, Metz

                  Comment


                  • #10
                    Re: Nikon D7100 of niet?

                    normaal gezien is hij hét goedkoopst (zoals bijna alle nikonmodellen) tijdens de feestdagen (nu dus)
                    heb de d7100 vorig jaar gekocht aan 800€, de rest van het jaar sond hij 125€ duurder...
                    portfolio en workshops:
                    https://www.bennybulke.com/

                    Comment


                    • #11
                      Re: Nikon D7100 of niet?

                      normaal gezien is hij hét goedkoopst (zoals bijna alle nikonmodellen) tijdens de feestdagen (nu dus)
                      heb de d7100 vorig jaar gekocht aan 800€, de rest van het jaar sond hij 125€ duurder...
                      Te zien welke site hoor!
                      Vorig jaar kocht ik mijn D7000 en enkel bij bol.com bleef de prijs dezelfde, bij sommige andere webshops werd hij duurder!
                      Lowepro Fastpack 100 - Nikon D7000 - Nikon 18-105 f3.5-5.6 - Nikon 35mm f1.8G - Sigma 17-50 f2.8 - Manfrotto 294 series

                      Comment


                      • #12
                        Re: Nikon D7100 of niet?

                        ik vergelijk altijd de meeste sites, en idd na de feestdagen zal hij normaal terug iets duurder worden...
                        bol.com..... tja das eigenlijk dé site van de prijsveranderingen mijns inziens...
                        portfolio en workshops:
                        https://www.bennybulke.com/

                        Comment


                        • #13
                          Re: Nikon D7100 of niet?

                          De prijs kan misschien wel stabiel zijn bij bol.com maar de goedkoopste zijn ze zeker niet. De D7100 is er nu 83€ duurder dan bij Konijnenberg... En dan heb ik nog maar 1 winkel bekeken, er zullen er gegarandeerd nog veel zijn die lager staan.
                          mvg
                          Bert

                          Comment


                          • #14
                            Re: Nikon D7100 of niet?

                            Ik bedoel nu niet dat iedereen plots bij bol.com moet gaan kopen voor alle duidelijkheid, maar ik heb hem daar gewoon gekocht omdat hij daar toen de goedkoopste was (€779 met de 18-105 kit).

                            Ik had al lange tijd de prijzen in de gaten en bij sommige webshops gingen ze de lucht in met de feestdagen...

                            Anyway, gewoon kopen waar hij het goedkoopst is (de webshop moet wel betrouwbaar zijn uiteraard...)
                            Lowepro Fastpack 100 - Nikon D7000 - Nikon 18-105 f3.5-5.6 - Nikon 35mm f1.8G - Sigma 17-50 f2.8 - Manfrotto 294 series

                            Comment


                            • #15
                              Re: Nikon D7100 of niet?

                              heb zelf geupgrade van een d5200 naar d7100 omdat; (doe ook vooral macro)

                              - betere AF en batterij.
                              - semi-pro toestel, maw een 2de draaiwieltje voor f-waarde in te stellen, voor elke functie heb je een knopje, als je macro foto's neemt en veel in M stand foto's neemt is dit echt goud waard. altijd 3 knoppen indrukken om het diafragma en iso aan te passen, ik werd er echt lastig van.
                              - bovenstaande geeft ook mee dat het een degelijke body heeft in vooral magnesium legering (voelt ook beter aan imo, zo een d5200 voelt nu echt aan als speelgoed)
                              - verder is deze spatwater- en stofdicht, dit icm met een pro lens geeft toch al wat meer bescherming als het gaat regenen oid.
                              - het belangrijkste voor mij was eig de DX- 1.3 crop mode stand (dit zorgde ervoor dat ik niet voor de d7000 koos). voor macro is dit echt een leuke functie.
                              - 2 SD kaart slots
                              Nikon Powah

                              Comment

                              Working...
                              X