Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Nikon D5100 vs D700

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Nikon D5100 vs D700

    Zoals bekend (of niet) ben ik opzoek naar een spiegel reflex camera. Ik ben al een heel eind op weggeholpen door de lezers van het forum. Ik heb mijn keuze daar door al kunnen terug brengen tot de Nikon D5100 en D7100. Nu zijn er nog een paar punten waar ik jullie advies over wil in helder (jip en Janneke) Nederlands (of Belgisch=Vlaams). De overige verschillen tussen de camera's zijn voor mij niet zo maatgevend.

    Overeenkomsten
    Als ik de specificaties van de 2 camera's vergelijk zie ik dat ze beide dezelfde beeldsensor (APS-C 23,6x15,6mm) hebben en een zelfde beeldscherm. Dit Levert bij gelijke situaties dan toch ook een zelfde kwaliteit foto op?

    Verschillen
    - De D7000 heeft een lens focus motor en de D5100 niet. Wat is het voordeel of nadeel hiervan?

    - De D7000 heeft een pentaprisma viewfinder en de D5100 heeft een pentamirror viewfinder. Wat is het voordeel van de een of de ander? Zoals ik het begrijp heeft het alleen invloed op hetgeen ik zie voordat de foto gemaakt is en uiteindelijk geen invloed op de foto zelf.

    - De D5100 heeft 11 focuspunten en de D7100 heeft er 39. Hoe veel invloed heeft dat op de foto? Als ik het bv vergelijk met het aantal pixels van een foto dan merk je het verschil tussen 10MP en 24MP (bijna)niet als je een foto op 10x15cm afdrukt. Wel als je ze op A1 wilt afdrukken.

    - De D5100 is ongeveer €250 goedkoper als de D7000. Daar kan je bijna weer een extra lens voor kopen.
    Last edited by Cameraobschuura; 24 september 2012, 10:41.
    Website: cameraobschuura.nl
    Twitter: @CameraObSchuura
    FaceBook: Cameraobschuura

  • #2
    Re: Nikon D5100 vs D700

    1 beeldscherm heeft totaal geen invloed op het fotoresultaat, de maat van de sensor zegt weinig over de kwaliteit, maar dit zijn wel dezelfde.
    2 met de D7000 kun je alle AF lenzen gebruiken en bij de D5100 alleen AFS, HSM of USD lenzen, daar zit de AG+F motor in de lens, tegenwoordig niet zo'n beperking meer
    3 pentamirror/prisma heeft geen invloed op de foto, prisma schijnt helderder te zijn.
    4 aantal scherpstelpunten heeft geen invloed op de kwaliteit van de foto, maar kan soms van belang zijn bij de keuze van je scherpepunt, maar ik heb mijn D700(51 punten vaak op 11 staan)
    5 je hebt het esensiële punt gemist: bij de D7000 zijn veel van de instellingen via de buitenkant(knopjes + instelwieltjes) en de D5100 is veel meer menu gestuurd en dat kan op den duur gaan ergeren.
    6 voordeel D5100: klapscherm.
    Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

    Comment


    • #3
      Re: Nikon D5100 vs D700

      Heb je beide camera's al eens in je handen genomen ?
      De D5100 is een stuk kleiner, en dat is voor veel mensen al een probleem.
      Je kan natuurlijk een batterijgrip bestellen, maar dan zit je al weer dichten tegen de D7000 aan.
      Nikon shooter - Samyang fan

      Comment


      • #4
        Re: Nikon D5100 vs D700

        Ik zie dat ik heel slordig ben geweest met typen. Ik bedoel alle keren dus de Nikon D7000! En niet de D7100 of D700.

        Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
        1 beeldscherm heeft totaal geen invloed op het fotoresultaat, de maat van de sensor zegt weinig over de kwaliteit, maar dit zijn wel dezelfde.
        Excuus, dat het beeldscherm geen invloed heeft op het resultaat wit ik wel maar heb ik wat onhandig neer getyped.

        Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
        2 met de D7000 kun je alle AF lenzen gebruiken en bij de D5100 alleen AFS, HSM of USD lenzen, daar zit de AG+F motor in de lens, tegenwoordig niet zo'n beperking meer
        Betekend dat dat je met de D7000 meer keuze uit lenzen hebt en bij de D5100 alleen keuze uit de "duurdere" met motor?

        Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
        3 pentamirror/prisma heeft geen invloed op de foto, prisma schijnt helderder te zijn.
        Dat is dus geen belangrijk beslis item.

        Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
        4 aantal scherpstelpunten heeft geen invloed op de kwaliteit van de foto, maar kan soms van belang zijn bij de keuze van je scherpepunt, maar ik heb mijn D700(51 punten vaak op 11 staan)
        Dat neigt dus naar een "overkill" aan focus punten. leuk om te hebben maar niet echt een gemis als je ze niet hebt.

        Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
        5 je hebt het esensiële punt gemist: bij de D7000 zijn veel van de instellingen via de buitenkant(knopjes + instelwieltjes) en de D5100 is veel meer menu gestuurd en dat kan op den duur gaan ergeren.
        Punt van aandacht.
        Website: cameraobschuura.nl
        Twitter: @CameraObSchuura
        FaceBook: Cameraobschuura

        Comment


        • #5
          Re: Nikon D5100 vs D700

          De D7000 is gewoon een flinke stap hoger dan de D5100 die ik ook heb naast mijn D700
          heb je geen inklapbaar scherm nodig en kun je het verschil betalen dan zul je van de D7000 langer plezier beleven
          als je een beetje doorgroeid dan van de D5100
          Zoals reeds gezegd is een belangrijk voordeel je meest gebruikte instellingen onder een ergonomisch geplaatste knop op de iets grotere robustere body.
          Fuji XH-1 / en een stel fijne glazen.

          Comment


          • #6
            Re: Nikon D5100 vs D700

            Oorspronkelijk geplaatst door H@rm Bekijk bericht
            Betekend dat dat je met de D7000 meer keuze uit lenzen hebt en bij de D5100 alleen keuze uit de "duurdere" met motor?
            Kijk eens in de prijslijsten en daar vind je genoeg 'goedkope' DX en DG lenzen, maar ook peperdure AF-(D) lenzen

            Oorspronkelijk geplaatst door H@rm Bekijk bericht
            Dat neigt dus naar een "overkill" aan focus punten. leuk om te hebben maar niet echt een gemis als je ze niet hebt.
            Die overkill is relatief, soms gebruik ik er echt één van de 51, dan kun je de focus bijna precies leggen waar je die wil.
            Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

            Comment


            • #7
              Re: Nikon D5100 vs D700

              Ik heb vroeger een D5100 gehad en ben overgestapt naar de D7000.
              Pro D7000:
              - scherpstelmotor in de camera voor het gebruik van oudere lensen (zie boven)
              - Mirror lockup mogelijk (voor macro of voor superzoom is dat wel handig). <- voornaamste reden voor switch
              - het Nikon CLS wordt door de D5100 niet ondersteund (als ik me niet vergis)
              Pro 5100:
              - Dat kantelscherm is echt een plus voor Macro (als je camera laag bij de grond staat om een mier te fotograferen).
              Nikon D800, Nikon 16-35 & 50 & 24-70 & 70-200mm & 300mm ; 200 mm Micro; Sigma 105 & 180 mm

              Comment


              • #8
                Re: Nikon D5100 vs D700

                De keuze wordt er niet makkelijker op maar ik krijg op deze manier wel voldoende info om een juiste beslissing te nemen.

                Oorspronkelijk geplaatst door xtiaan_moons Bekijk bericht
                - scherpstelmotor in de camera voor het gebruik van oudere lensen (zie boven)
                Lijkt voor mij een belangrijk pluspunt ivm met auto/motor sport fotografie.


                Oorspronkelijk geplaatst door xtiaan_moons Bekijk bericht
                - Mirror lockup mogelijk (voor macro of voor superzoom is dat wel handig). <- voornaamste reden voor switch
                Heel mooi pluspunt maar ik vraag me af of het bij mijn foto's te zien zal zijn dat door de beweging van de spiegel de foto bewegingsonscherpte bevat.


                Oorspronkelijk geplaatst door xtiaan_moons Bekijk bericht
                - het Nikon CLS wordt door de D5100 niet ondersteund (als ik me niet vergis)
                Wat ik er van begrijp is dit heel handig bij studio fotografie. In basis wil ik fotograferen zonder flits, eventueel de interne flits gebruiken bij "familie kiekjes".


                Oorspronkelijk geplaatst door xtiaan_moons Bekijk bericht
                Pro 5100:
                - Dat kantelscherm is echt een plus voor Macro (als je camera laag bij de grond staat om een mier te fotograferen).
                Mijn huidige camera heeft ook een kantelbaar scherm en dat is in sommige gevallen wel heel handig.

                Zoals ik het nu zie ga ik nog even stevig door sparen voor de D7000. Dan komt wel automatisch de volgende vraag: Welke lens(en)? Ik denk dat ik een bereik wil van ongeveer 25mm tot ongeveer 300mm. Misschien de Tamron 70-300 maar ik ben bang dat ik dan aan de onderzijde tekort schiet.
                Website: cameraobschuura.nl
                Twitter: @CameraObSchuura
                FaceBook: Cameraobschuura

                Comment


                • #9
                  Re: Nikon D5100 vs D700

                  Dit is een goede lens voor zijn prijs, maar een all in one met dat bereik is enkel de 18-300 van nikon (en die kost wel wat). Als je dus de 70-300 pakt, koop dan misschien ook de 18-105 of 16-85 of 17-55 2.8 nikon of 17-50 2.8 tamron.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Nikon D5100 vs D700

                    Dat neigt dus naar deze d7000 met Tamron 1 of Tamron 2
                    Website: cameraobschuura.nl
                    Twitter: @CameraObSchuura
                    FaceBook: Cameraobschuura

                    Comment


                    • #11
                      Re: Nikon D5100 vs D700

                      Ik denk dat je beter de tweede tamron neemt, de eerste geeft niet echt denderende kwaliteit.
                      Je koopt je camera misschien wel beter bij een erkende dealer dat er veel van kent zoals Hier en dit voor de tamron klik.

                      Comment


                      • #12
                        Re: Nikon D5100 vs D700

                        Zo dan heb ik een doel om voor te sparen.
                        De door jou genoemde winkel ligt nog al uit de buurt voor mij (Assen NL) Het ging mij meer om het laten zien van de lens als om de winkel.
                        Nog een tas er bij, geheugen, filters.

                        Anders nog iets?

                        Plakje worst er bij en een strik er omheen.
                        Website: cameraobschuura.nl
                        Twitter: @CameraObSchuura
                        FaceBook: Cameraobschuura

                        Comment


                        • #13
                          Re: Nikon D5100 vs D700

                          koop voor geheugen zeker Sandisk extreme pro of de nieuwste extreme's deze geven enorm veel voordeel in snelheid op de D7000.
                          goedkoopste
                          Filters zijn eigenlijk niet zo nodig op deze relatief goedkope lenzen, maar dat is natuurlijk persoonlijke keuze. Voor mij zijn deze stukjes glas (minstens 40euro voor uw filtermaat als je wat kwaliteit wil) hun geld niet echt waard om een een lens van 300 euro te beschermen.

                          Comment


                          • #14
                            Re: Nikon D5100 vs D700

                            Nu ben ik nog benieuwd naar 1 dingetje: De crop factor. Ik kan mij er wel een beetje wat bij voorstellen maar ik krijg het niet volledig helder.

                            Mijn huidige camera heeft een beeldsensor met de afmeting: 1/2.3" 6.2x4.6mm en een zoom lens van max. 560mm (Crop factor ongeveer 5.4)
                            Mijn wens is de D7000 met een beeldsensor met de afmeting : APS-C 23.6x15.6mm en een zoom lens van max. 300mm (crop factor 1.44)

                            Als ik nu met beide camera's maximaal in zoom op een onderwerp wat ver weg staat, bij welke camera krijg ik het meeste van dat onderwerp te zien? Het gaat me hierbij niet om de kwaliteit maar om de afmeting van het onderwerp.

                            Technische gegevens via http://snapsort.com/compare/Canon_Po...vs-Nikon_D7000 en http://nl.wikipedia.org/wiki/Crop-factor
                            Website: cameraobschuura.nl
                            Twitter: @CameraObSchuura
                            FaceBook: Cameraobschuura

                            Comment


                            • #15
                              Re: Nikon D5100 vs D700

                              Snapsort: nooit naar kijken, ze geven belachelijke vergelijkingen...

                              Nu, op je huidige camera is het waarschijnlijk al uitgedrukt in 35mm standaard, dus die 560 zal 560mm blijven.
                              Bij de D7000 doe je AL je lenzen x1.5 (ook die waar dx achter staat), die 300mm zal dus een 450mm worden in 35mm standaarden.
                              Recht uit de camera zal je dus meer bereik hebben met je huidige camera, maar met de D7000 kan je nog meer croppen tot zeker 550mm zonder enorm verlies van kwaliteit.

                              Comment

                              Working...
                              X