Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Nikon D50 / weergave op TV

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Nikon D50 / weergave op TV

    Hallo,

    Als ik de D50 koppel aan de TV, dan blijkt de weergave van de foto's toch wel serieus tegen te vallen. De kwaliteit trekt op niets. Je kan dus beter foto's gaan bekijken op de PC.
    De enige instellingen die ik hiervan gevonden heb zijn PAL/NTSC, dus daar kan het niet liggen.

    Heeft er hier iemand wat ervaring mee ?

    Bij Nikon support stellen ze voor om de camera binnen te doen om na te kijken, maar ik heb na een maand wachten op een nieuwe batterij er wel even genoeg van en ik vermoed dat dit geen defect is.

    groeten,
    Tom.
    Nikonian

  • #2
    Re: Nikon D50 / weergave op TV

    Het is volledig normaal dat de weergave van je foto's op TV niet goed is. Een TV-scherm heeft veel minder pixels (beeldpuntjes) dan een PC-monitor.
    Bovendien zet je camera het origineel om in een videobestand dat ongeveer op het scherm past. Maar in je camera zit niet de allerbeste techniek om ervoor te zorgen dat het beeld perfect is, dat zou veel te duur uitvallen voor de camerafabrikant (en dus ook voor de kopers van zo'n toestel).

    Die functie zit er eigenlijk op om toch de mogelijkheid te hebben om je foto's op een groter scherm te laten zien, maar je moet daar geen wonderen van verwachten .
    http://barthuysmans.smugmug.com/
    BD0338BE

    Comment


    • #3
      Re: Nikon D50 / weergave op TV

      Dat was snel !
      Bedankt voor de info.

      maar met mijn vorige toestel (een simpele digitale camera: Sony DSC-P93) was die kwaliteit op TV veel beter, kan dat ?

      Greetz,
      Nikonian

      Comment


      • #4
        Re: Nikon D50 / weergave op TV

        HD Tv zouden de foto's reeds pak mooier weergegeven worden..

        Maar de oudere modelletjes zullen vaak zoals gezegd, pixels te kort komen

        grtz
        Tevreden Canonist

        Comment


        • #5
          Re: Nikon D50 / weergave op TV

          Moest de modulator van de camera voor TV weergave perfect zijn dan zou je beeld zelfs met de weinige pixel heel mooi en scherp zijn. Probleem is echter dat de ingebouwde video composiet omzetter totaal onverzorgt is omdat het een ondergeschikte functie is waar ze geen geld willen tegen aan gooien. Sony is beter omdat ze op video gebied veel ervaring hebben. dus ja het zou goed kunnen gemaakt worden maar ze doen het niet.

          anderzijds zit je nog met het feit dat een video signaal een interfaced beeld geeft waardoor bij een 50 Hz TV dit nogmaals heel nadelig is ( sterke beeldflikker). 100 Hz TV gebruikers zullen al heel snel stukken beter weergave hebben. Een composiet signaal is trouwens heel beperkt van bandbreedte.

          Dus niet denderend!

          Frans

          Comment


          • #6
            Re: Nikon D50 / weergave op TV

            Kan het zijn dat dit gewoon een lage resolutie is? Ik lees in de user manual van de D70 dat de TV het beeld krijgt van de monitor oftewel de LCD op de achterkant van de D70 (idem voor de D50?)

            De D70 monitor heeft een resolutie van 130.000 pixels wat volgens 3/4 vehouding ongeveer overeenkomt met 300*400 pixels.

            Terwijl PAL overeenkomt met 720 * 576. oftewel 414.720 pixels.

            Vandaar de rampzalige beeldkwaliteit.

            Of bekijk ik het verkeerd?
            Ikzelf was in elk geval verschoten , want ik had de D70 eerst op de TV aangesloten, en kreeg al schrik voor het resultaat op de PC

            groetjes,
            Carlo

            Comment


            • #7
              Re: Nikon D50 / weergave op TV

              De gewone TV's (geen LCD of plasma) geven een beeld weer in lijnen ipv in pixels. Ipv 16 mio pixels krijg je dus 1200 lijnen maar wel op 42" ipv 17"of19" : onmogelijk de kwaliteit van je foto te handhaven. Je krijgt een uitvergroot, instabiel en veelal dof beeld. Niets aan te doen tenzij een LCD TV kopen
              fotosite

              Comment


              • #8
                Re: Nikon D50 / weergave op TV

                Oorspronkelijk geplaatst door elsan
                Niets aan te doen tenzij een LCD TV kopen
                Een LCD TV biedt ook niet de oplossing. Enfin, dit is althans mijn ervaring.
                Ik heb zelf geen LCD tv, maar heb bij een kennis mijn foto's, genomen met de Panasonic FZ20, getest op een Samsung LE40M61B. De resultaten waren bedroevend.
                Dat LCD-toestel van 102 cm heeft nochtans wel de EISA Award 2005 gewonnen voor LCD TV's.

                Heel jammer en weinig bemoedigend. Het is immers zeer leuk om na een vakantie een DVD'tje te maken van de vakantiefoto's met bijhorende muziek. Maar als de kwaliteit er dan niet is...

                Kenneth
                Panasonic Lumix DMC FZ50 + Nikon D90 18-200, Nikkor 17-55 f/2

                Comment


                • #9
                  Re: Nikon D50 / weergave op TV

                  Oorspronkelijk geplaatst door KENNETH_R
                  Een LCD TV biedt ook niet de oplossing. Enfin, dit is althans mijn ervaring.
                  Heel jammer en weinig bemoedigend. Het is immers zeer leuk om na een vakantie een DVD'tje te maken van de vakantiefoto's met bijhorende muziek. Maar als de kwaliteit er dan niet is...
                  Kenneth
                  idd een LCD TV biedt geen olossing, behalve dat die wel op 100 Hz kan werken en daardoor flikker vermijd. Maar de kern van het probleem ligt bij de composiet video omzetter in de camera.

                  Vandaar dat je perfecte DVD's kunt maken om op TV af te spelen via de home DVD player met heel hoge beeldkwaliteit. Maar dat vraagt de juiste tools voor de omzetting want de meeste tools zijn idd niet kwalitatief. Met de goede mpeg encoder, juiste datarate, kunt je op een 100 Hz TV scherm zeer goede foto's bekijken samen met perfecte klankmontage.

                  Frans.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Nikon D50 / weergave op TV

                    Digitale foto's weergeven via de video aansluiting van de camera resulteert in sterke vermindering van beeldkwaliteit. Een DVD aanmaken is reeds een stap in de goede richting maar blijft toch beperkt tot in het beste geval 756x576 punten, met een sterk verminderde chroma resolutie(1/4). Veel hedendaagse DVD spelers hebben niet eens eens een DVD schijfje nodig. De meesten hebben de mogelijkheid om JPEG bestanden (vanaf CDrom) weer te geven met een kwaliteit die de beste DVD evenaart en zelfs overtreft. Uiteraard is het best de DVD speler via Y/C en beter nog via componenten (RGb/YCrCb) aansluiting te verbinden. Ook moderne flatscreens met mogelijkheid om flash media rechtstreeks aan te sluiten zijn reeds beschikbaar en geven prachtige resultaten. De beste resultaten worden bekomen door de PC via VGA (of DVI of HDMI indien aanwezig) rechtsteeks op een HDTV flatscreen (of projector) aan te sluiten, en gerescalde JPEG's al dan niet in een slideshow met muziek weer te geven. Een minimum resolutie van 1366x768x3 is dan wel vereist. 1929x1080x3 (full HDTV) is nog beter uiteraard. Deze resoluties zijn vooral bij LCD en bij de grote Plasma schermen te vinden.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Nikon D50 / weergave op TV

                      Sedert enkele jaren gebruik ik Memories on TV om fotos op DVD te branden, ttz. ik maak eigenlijk een DVD filmpje van de fotos met al of niet overvloeiers, muziek commentaar enz... dit kan in 3/4 formaat of 16/9.
                      Het resultaat is bijzonder goed, maar ook als ik geen filmpje maak maar een gewone slideshow op DVD is de kwaliteit zeer goed.
                      Misschien kan je daar eens mee proberen je kan een gratis probeerversie downloaden, het programma is zeer gebruiksvrierndelijk en heeft mij nog nooit in de steek gelaten.

                      Groetjes
                      Spogy
                      Nikon D5000 A-FS Nikor 1:3.5/5.6 18-55mm G VR, A-FS Nikor 1:4/5.6 55-200mm ED VR.

                      Comment


                      • #12
                        Re: Nikon D50 / weergave op TV

                        Dergelijke slideshow programmas coderen in het beste geval MPEG2 DVD/SVCD geoptimaliseerd voor stilstaande beelden. Behoorlijk goed, maar niet vergelijkbaar met rechtstreekse JPEG weergave. Op een CRT scherm is het verschil minder uitgesproken maar op een LCD TV via PC en VGA is er geen vergelijk. De kwaliteit is minstens gelijk aan wat je op de PC krijgt.

                        Comment


                        • #13
                          Re: Nikon D50 / weergave op TV

                          Oorspronkelijk geplaatst door erdna
                          Dergelijke slideshow programmas coderen in het beste geval MPEG2 DVD/SVCD geoptimaliseerd voor stilstaande beelden. Behoorlijk goed, maar niet vergelijkbaar met rechtstreekse JPEG weergave. Op een CRT scherm is het verschil minder uitgesproken maar op een LCD TV via PC en VGA is er geen vergelijk. De kwaliteit is minstens gelijk aan wat je op de PC krijgt.
                          Ik heb juist een Sony LCD TV gekocht die ook een pc aansluiting heeft (VGA)
                          zoals een pc monitor,als ik daar mijn pc op aan sluit (heb dan wel een heel lange dure kabel nodig) kan ik dan mijn foto's weergeven zoals op mij pc ?
                          Ik kan het niet testen zonder die dure kabel,en de tv helemaal gaan verhuizen zie ik ook niet zitten.
                          Minolta Dynax 5D / Nikon Coolpix 4500/ Panasonic Lumix TZ3 /Sony a550.
                          Web-Albums

                          Comment


                          • #14
                            Re: Nikon D50 / weergave op TV

                            En geen laptop in de buurt die je met een gewone goedkope VGA kabel kan aan de tv sluiten ?

                            Comment


                            • #15
                              Re: Nikon D50 / weergave op TV

                              Oorspronkelijk geplaatst door JorisFRST
                              En geen laptop in de buurt die je met een gewone goedkope VGA kabel kan aan de tv sluiten ?
                              Helaas nog niet.
                              Minolta Dynax 5D / Nikon Coolpix 4500/ Panasonic Lumix TZ3 /Sony a550.
                              Web-Albums

                              Comment

                              Working...
                              X