Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Nikon D4 of D500

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #16
    Re: Nikon D4 of D500

    Interessant. Maar nu praktisch: wat is aan te raden voor natuurfotografie waarbij je teleobjectieven nodig hebt: FX of DX?

    Comment


    • #17
      Re: Nikon D4 of D500

      Inderdaad allemaal waar, mijn bedoeling was om het simpel te zeggen, dat een crop sensor alleen een kleinere uitsnede maakt dan FF sensor, we zijn allemaal niet zo onderlegd als jij. en ik niet alle geschreven " door jou als referentie bestempeld " als waarheid beschouw. Of ter analyse schreef,en ik wist ook dat er een veel diepere achtergrond is. De hoofdreden was het fabeltje van een lens om het bereik X de cropfactor te doen. Einde voor mij, grt
      https://ggpics.be/

      Comment


      • #18
        Re: Nikon D4 of D500

        [QUOTE=NicoR;4517010]Interessant. Maar nu praktisch: wat is aan te raden voor natuurfotografie waarbij je teleobjectieven nodig hebt: FX of DX?[/QUOT

        Natuur is breed gedacht, dichtbij is een DX, ver weg een FF, voor mij. En als het een Nikon is kan je de lenzen op allebij de toestellen gebruiken.
        https://ggpics.be/

        Comment


        • #19
          Re: Nikon D4 of D500

          Oei, ik begrijp het antwoord niet helemaal. Even de vraag anders stellen. Als ik vogels wil fotograferen, liefst zo beeldvullend mogelijk, ben ik dan beter af met een FX- of een DX-camera?

          Comment


          • #20
            Re: Nikon D4 of D500

            Oorspronkelijk geplaatst door NicoR Bekijk bericht
            Oei, ik begrijp het antwoord niet helemaal. Even de vraag anders stellen. Als ik vogels wil fotograferen, liefst zo beeldvullend mogelijk, ben ik dan beter af met een FX- of een DX-camera?
            Als je veel met het max tele werkt ga dan voor een FF. Wat bijvoegen, wat de specifieke eisen zijn voor vogelfotografie is voor mij ongekend gebied.
            Last edited by guido.g; 15 december 2016, 20:09.
            https://ggpics.be/

            Comment


            • #21
              Re: Nikon D4 of D500

              mm alleen is niet zaligmakend net zoals die massa's pixels.
              Ik fotografeer fullframe en bijna altijd vogels.
              Natuurlijk is fullframe duurder en dan is DX een mooi alternatief.

              MVG
              Johan

              Comment


              • #22
                Re: Nikon D4 of D500

                Allen die tot op heden en in de toekomst nog gaan reageren van harte dank....best leerzaam ook en vandaag ook eens een video op you tube bekeken van enen Perry als ik me niet vergis ivm met de D500.
                Vandaag een shoot gedaan in oosterhout en daar de haviken en buizerds tegen het lijf gelopen en dit mag je wel letterlijk nemen met men nikkor prime 500mm te kort bij en met men tamron 150-600 waren de weersomstandigheden daar vandaag niet goed genoeg voor,
                wat ik hier dus mee wil zeggen is dat ik voor deze gevallen van hutfotografie dus eigenlijk beter een FF camera zou kunnen gebruiken dan wel een Crop toestel... enfin ...is natuurlijk iets wat je dient af te wegen....er kwam ook een keep op de setting en die kan ik dan weer
                prima vastleggen met men 500mm lens op men crop...Keuze maken dus....

                Las eigelijk ook al eerder dat er ivm de D500 problemen zijn met het verwerken (bewerken) van de raw-files in sommige software pakketten ????
                Ik zelf laad men foto's meestal in via de kabel met Nikon transfer...(ik veronderstel dat bij de aankoop van een nieuwe D500 er ook wel een cd zal bijzijn met de nieuwere versie of software om deze bestanden te downloaden) verder bewerk ik die files dan in lightroom CC zijn hier problemen om die files daar in te brengen ? (bedoel die Rax files van de D500)
                https://fredor2.wixsite.com/my-site

                Comment


                • #23
                  Re: Nikon D4 of D500

                  Elke nieuwe camera heeft in het begin problemen met software. De D500 files kan je nu recht uit de camera al in Lightroom gebruiken zonder problemen als ik me niet vergis.
                  De D500 is voor jouw doeleinden denk ik de beste keuze. Een D4 zal qua ISO gevoeligheid nog geen stop beter zijn dan de D500. En door de extra resolutie is de D500 ook meer vergevingsgezind op het vlak van ruisreductie.
                  Als je dezelfde uitsnede maakt met een D4 als dat een D500 je zou geven, dan heb je geen 10mp meer over. Bij de D800 bijvoorbeeld ga je van 36mp naar 16mp.
                  Hou dit dus zeker in het achterhoofd als je vaak met je D3300 op 500mm fotografeert en merkt dat dit zelfs niet voldoende is. Met een fullframe zal je minder megapixels overhouden dan met je huidige D3300.

                  Comment


                  • #24
                    Re: Nikon D4 of D500

                    Oorspronkelijk geplaatst door LoP Bekijk bericht
                    Elke nieuwe camera heeft in het begin problemen met software. De D500 files kan je nu recht uit de camera al in Lightroom gebruiken zonder problemen als ik me niet vergis.
                    De D500 is voor jouw doeleinden denk ik de beste keuze. Een D4 zal qua ISO gevoeligheid nog geen stop beter zijn dan de D500. En door de extra resolutie is de D500 ook meer vergevingsgezind op het vlak van ruisreductie.
                    Als je dezelfde uitsnede maakt met een D4 als dat een D500 je zou geven, dan heb je geen 10mp meer over. Bij de D800 bijvoorbeeld ga je van 36mp naar 16mp.
                    Hou dit dus zeker in het achterhoofd als je vaak met je D3300 op 500mm fotografeert en merkt dat dit zelfs niet voldoende is. Met een fullframe zal je minder megapixels overhouden dan met je huidige D3300.
                    Fotograferen is niet croppen.
                    Hebben jullie al eens een toestel uit de pro reeks gebruikt?
                    De D4 is zeker beter op hoge ISO's .

                    Mijn mening.

                    Voor hut fotografie .... Fullframe.
                    Voor de vrije natuur met een 500mm.... DX
                    Voor de vrije natuur met een 600mm.... Fullframe

                    MVG
                    Johan

                    Comment


                    • #25
                      Re: Nikon D4 of D500

                      Freddy normaal gezien moet je het antwoord toch al zelf weten op je vraag..
                      Zonder al dat technisch gedoe hierboven, als je veel in hutten fotografeert zoals jij zonder twijfel de D4.

                      Groeten,
                      Raf
                      Instagram

                      Comment


                      • #26
                        Re: Nikon D4 of D500

                        Op mijn D810 kan je naar DX mode gaan, je ziet dan je uitsnede in de zoeker door een extra kader dat verschijnt. De D4 is nog een categorie hoger dus deze zal dat ook wel hebben zeker.

                        Comment


                        • #27
                          Re: Nikon D4 of D500

                          Fotograferen is niet croppen.
                          Hebben jullie al eens een toestel uit de pro reeks gebruikt?
                          De D4 is zeker beter op hoge ISO's .

                          Mijn mening.

                          Voor hut fotografie .... Fullframe.
                          Voor de vrije natuur met een 500mm.... DX
                          Voor de vrije natuur met een 600mm.... Fullframe

                          MVG
                          Johan
                          tot hoe hoog kan je met een D4 in de iso gaan om nog goede foto te hebben ...?
                          https://fredor2.wixsite.com/my-site

                          Comment


                          • #28
                            Re: Nikon D4 of D500

                            Oorspronkelijk geplaatst door freddy69 Bekijk bericht
                            tot hoe hoog kan je met een D4 in de iso gaan om nog goede foto te hebben ...?
                            Dat lijkt mij moeilijk te zeggen (ik heb geen D4, maar dit geldt voor alle camera's): hangt volgens mij ook af van wat je met de foto wil doen (webpublicatie, printen op 10x15cm of groter) en van de kwaliteit van het licht, zo vind ik dat je bij beter belichte onderwerpen met een hogere ISO wegkomt dan bij bv. schaduwrijke onderwerpen.

                            Comment


                            • #29
                              Re: Nikon D4 of D500

                              Bij een 2 de hands liet ik me enigzins leiden door het aantal clicks....maar bedenk me eigenlijk dat indien er bv veel mee gefilmd is de sensor zeker zoveel afziet dan van een foto maken...maar denk niet dat ik dat ergens kan aflezen of er veel mee gefilmd is of wel ?
                              https://fredor2.wixsite.com/my-site

                              Comment


                              • #30
                                Re: Nikon D4 of D500

                                Ik heb zowel een D4, D4s en D500 en alle 3 zijn het stuk voor stuk prachtige toestellen. Veel verschil tussen de D4 en D4s is er niet muv misschien van group-AF.Tot voor juli waren dit de 2 toestellen die ik steeds meenam op safari en dit met een 70-300 f2.8 of een AF-S 80-400 en op het andere toestel een 500mm f4. Super tevreden van de foto's en kan ik het onderwerp (ik doe enkel wildlife/birding) mooi los krijgen van de achtergrond
                                Een kameraad van mij heeft met zijn D4s eens een foto genomen op ISO25.xxx van enkele meisjes 's nachts waar het enige licht dit was van hun smartphone. Hij heeft er een ruisfilter door laten gaan en de foto was gegeven de moeilijke omstandigheden top.
                                De D500 is dan weer een ander toestel. Inderdaad het beste DX toestel van Nikon, sommigen beweren over alle merken heen. Ik gebruik bij valavond zonder probleem ISO12.800. Op deze body gaat de 500mm opgeklikt worden eind deze maand wanneer ik terug in Afrika ben en gaat de D4 in de vitrine.
                                Voor de D500 heb ik ook de grip bijgekocht alsook het deurtje om de batterijen van de D4(s) te kunnen gebruiken. Een toestel voor mij dient een grip te hebben (of een grote body zoals de D4(s))

                                Comment

                                Working...
                                X