Ga terug   Belgiumdigital forum - Digitale fotografie > Camera's & Accessoires > Camera's

Nikon D200 v Canon EOS 30D

Discussie gesloten

Discussietools Weergave
  #1 (permalink)  
Oud 11 februari 2006, 20:00
FvdM's schermafbeelding
FvdM FvdM is offline
Junior Member

Standaard Nikon D200 v Canon EOS 30D

Beste mensen,

Ik staat op het punt om een nieuw toestel tekopen (oude verkocht Olympus E10 incl div conv).

Wat is het advies van jullie , nog even geduld hebben tot dat de nieuwe canon er is of toch maar alvast de D200 ( incl 18-200 VR) kopen ?

Gezien dat de technische verschillen van de twee camera (wat verwacht wordt) maar minimaal is , is mijn vraag meer .

Wat moet ik kopen NIKON of CANON ?

Wat zijn jullie + en - punten van deze giganten

Alvast bedankt
  #2 (permalink)  
Oud 11 februari 2006, 21:10
Jan_10D's schermafbeelding
Jan_10D Jan_10D is offline
Senior Member

Standaard Re: Nikon D200 v Canon EOS 30D

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door FvdM
Wat is het advies van jullie , nog even geduld hebben tot dat de nieuwe canon er is of toch maar alvast de D200 ( incl 18-200 VR) kopen ?
De aankondiging van Canon wordt over 10 dagen verwacht.
Als 10 dagen wachten teveel geduld vraagt dan kan je nu gelijk een Nikon D200 gaan kopen.

Citaat:
Gezien dat de technische verschillen van de twee camera (wat verwacht wordt) maar minimaal is , is mijn vraag meer .

Wat moet ik kopen NIKON of CANON ?
Ik verwacht niet dat de technische verschillen minimaal gaan zijn.

Citaat:
Wat zijn jullie + en - punten van deze giganten
Eerst even de Canon + punten afwachten. De Nikon D200 heelt in elk geval weinig - punten en ik verwacht niet dat Canon een gelijkwaardig product zal kunnen aanbieden.

Gewoon even afwachten dus.

Jan.
  #3 (permalink)  
Oud 11 februari 2006, 21:12
jan van ginkel jan van ginkel is offline
Member

Misschien de (Sony)Konica-Minolta Dynax 7D.
Die gaat momenteel voor een prikje over de toonbank.
Moet niet altijd Nikon of Canon zijn hoor
  #4 (permalink)  
Oud 11 februari 2006, 21:23
GeForceFX's schermafbeelding
GeForceFX GeForceFX is offline
Member

Stuur een bericht via MSN naar GeForceFX

als ge kunt wachten tot april (wanneer nieuwe canon(s) in de winkel ligt) zou ik wachten.

wie weet heeft de nieuwe canon wel iets wat de D200 niet heeft en wat jij wel graag zou hebben.
maar je moet natuurlijk nog enkele maanden geduld hebben dan.

#5 (permalink)  
Oud 11 februari 2006, 21:44
seppuku seppuku is offline
Banned

Je kan ook wachten op de opvolger van de D200, en dan kan je ook wachten op de opvolger van de 30D enzovoort. Je kan zo wachten tot je wortel schiet, maar iedere dag wachten, is weer een dag zonder foto's.

Ik heb dat wachten altijd zinloos gevonden, zeker aan het huidig tempo dat nieuwe, nieuwere en nieuwste camera's verschijnen. Kies uit wat vandaag beschikbaar is, dat is al moeilijk genoeg.

Mijn 2 centiemen, hé.

seppuku.
  #6 (permalink)  
Oud 11 februari 2006, 21:55
sugar is lid van de Belgiumdigital VZW sugar's schermafbeelding
sugar sugar is offline
Senior Member

Wat is je budget?

Als dat minder dan 3000 EUR is, is een D200 (en de 20D opvolger) te duur. Dan zou ik eerder nu een 20D kopen met 17-40 en 70-200 of zo

sugar

http://supermasj.zenfolio.com
  #7 (permalink)  
Oud 11 februari 2006, 22:04
Rino van Uden's schermafbeelding
Rino van Uden Rino van Uden is offline
Junior Member

jan met jou kan ik praten met minolta en binnenkort sony, is niks mis.
btw de 5D en de 7D zijn al grotendeels sony de elektronica is al van sony net als de ccd chip, de chip van nikon is ook van sony net als alle andere camera's.
alleen canon en sigma maken hun eigen chip's.
canon sony en sigma zijn de enigste fabrikanten die beeld chip's maken, de ontwikkeling hiervan is ontzettend duur, en omdat minolta geen geld meer had en dus ver achter liep met de digitaale spiegelreflex hebben ze het niet gered.
desalniettemin ben ik er van overtuigt dat sony het in de toekomst met de digitaale spiegelreflex en nu dus dank zij minolta met wisslbare objectief, het goed zal gaan doen.
als sony dezelfde kwaliteit camera's blijft maken als de 5D en 7D zal mijn volgende camera zeker een sony zijn, dit in tegenstelling wat ik eerder heb gezegt.
maar hoe dan ook zoveel mensen zoveel smaken iedere camera is op zijn manier goed en het is maar waar je tevreden mee bent.
ik ben tevreden over mijn 7D met een sigma 18/50 2.8 en 70/200 2.8
dus laat je niet gek maken door het merk camera maar zoek eens uit welke camera volgens jou de mooiste foto's maakt en die camera moet je dus hebben.
suc6 met zoeken
  #8 (permalink)  
Oud 11 februari 2006, 23:20
FvdM's schermafbeelding
FvdM FvdM is offline
Junior Member

Beste mensen ,

Alvast bedankt voor de reaktie's .

Voor mij staat het alvast dat het een van die twee gaat worden , maar nu heb ik de vraag ( als oude olympus gebruiker) wat voor een voordelen zit er aan een Canon tov een Nikon , en zo ook Nikon tov Canon.

Volgens mij kan dit alleen maar beantwoord worden door iemand die beide camera merken heeft gebruikt .

Ik denk namelijk aan bijv; lens body bevestiging ; gemakelijk of niet
Klepjes waar de gehugen kaart achter zit , zijn die degelijk gemaakt ......enz

Van die kleine dingen ..........

En wat betreft wachten op iets nieuws ................ tja de D200 is nu ook nog slecht verkrijgbaar . Als ik hem nu bestel heb ik hem ook pas over enkele weken , en wie weet hoe vlug de canon verkrijgbaar is .
  #9 (permalink)  
Oud 12 februari 2006, 00:00
Fonzie's schermafbeelding
Fonzie Fonzie is offline
Member

Citaat:
Wat is je budget?

Als dat minder dan 3000 EUR is, is een D200 (en de 20D opvolger) te duur.
Eh? Een D200 + 18-200VR kost je 2400€.
Voor 3000€ kun je hem misschien zelfs net met 18-70 en 12-24 (van nikon) kopen.
  #10 (permalink)  
Oud 12 februari 2006, 09:38
elsan's schermafbeelding
elsan elsan is offline
Senior Member

D200 met 17-55 en 70-200 2.8 en 150mm macro en SB800 en 2kaartjes extreme III, dan zit je al bijna aan 5000 €.
Laat het ons er maar op houden dat Sugar overschot van gelijk heeft : als je pas met Nikon begint en je budget is niet minimaal 3000 € is de D200 out of range.
Correcte informatie geven is belangrijk imo.
  #11 (permalink)  
Oud 12 februari 2006, 10:34
Paul C's schermafbeelding
Paul C Paul C is offline
Member

En de 30D met vergelijkbare lenzen wordt een koopje
  #12 (permalink)  
Oud 12 februari 2006, 10:49
parakiet's schermafbeelding
parakiet parakiet is offline
Senior Member

Stuur een bericht via MSN naar parakiet

mannen mannen (en vrouwen!) tis niet alles of niets hee

je kan gerust een D200 kit kopen of body en een andere lens en daar heel veel plezier mee beleven.

neen, je moet niet alles in een keer kopen, ooit van uitbreiden gehoord? je blijft bij je merk en als de gelegenheid zich voor doet dan koop je iets wat je nodig hebt.

bij wijze van spreke kun je met een body+ 50mm al héél veel plezier beleven
Just use the bloody things and stop pulling pixels out your arse.
Now that was an attack !
  #13 (permalink)  
Oud 12 februari 2006, 10:58
Bralo20's schermafbeelding
Bralo20 Bralo20 is offline
Member

Stuur een bericht via MSN naar Bralo20

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door elsan
D200 met 17-55 en 70-200 2.8 en 150mm macro en SB800 en 2kaartjes extreme III, dan zit je al bijna aan 5000 €.
Laat het ons er maar op houden dat Sugar overschot van gelijk heeft : als je pas met Nikon begint en je budget is niet minimaal 3000 € is de D200 out of range.
Correcte informatie geven is belangrijk imo.
Hmm, ik kan het nochtans met minder dan 3.000 EUR hoor

Een Nikon D200 + batterijgrip (+ batterij) + SB-800 + Sigma 24-70 2.8 + 1x Sandisk EIII 2Gb (meer kaartjes had ik niet nodig, aangezien ik er al heb) kost me net geen 2.750 EUR (incl. 21% BTW)

Ok, ik heb maar 1 lens, dat klopt... Voorlopig heb ik geen behoefte aan een 2de lens, mijn 2de lens van m'n Canon is ook amper uit mijn tas geweest... Maybe sometime, someday

Spijtig genoeg worden de toestellen zeer slecht geleverd
Men had m'n leverancier al meermaals beloofd dat er een lading onderweg was maar tot hiertoe waren er nog geen D200'en bij... D70s'en daarentegen in overvloed... Nieuwe datum dat men mij opgegeven heeft: 17 februari... Eerst zien en dan geloven

Mvg,
  #14 (permalink)  
Oud 12 februari 2006, 11:01
sugar is lid van de Belgiumdigital VZW sugar's schermafbeelding
sugar sugar is offline
Senior Member

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door parakiet
mannen mannen (en vrouwen!) tis niet alles of niets hee

je kan gerust een D200 kit kopen of body en een andere lens en daar heel veel plezier mee beleven.

neen, je moet niet alles in een keer kopen, ooit van uitbreiden gehoord? je blijft bij je merk en als de gelegenheid zich voor doet dan koop je iets wat je nodig hebt.

bij wijze van spreke kun je met een body+ 50mm al héél veel plezier beleven
Maar je beleeft véél meer plezier aan een DSLR met meer lenzen, een echte breedhoek, een macro er bij, een goede flits,...

sugar

http://supermasj.zenfolio.com
  #15 (permalink)  
Oud 12 februari 2006, 11:17
elsan's schermafbeelding
elsan elsan is offline
Senior Member

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bralo20

Spijtig genoeg worden de toestellen zeer slecht geleverd
Men had m'n leverancier al meermaals beloofd dat er een lading onderweg was maar tot hiertoe waren er nog geen D200'en bij... D70s'en daarentegen in overvloed... Nieuwe datum dat men mij opgegeven heeft: 17 februari... Eerst zien en dan geloven

Mvg,
't Kan nog erger : ik geraak zelfs niet aan een tweede batterij bij mijn locale fotoboer. Uitleg : Nikon kan niet volgen met uitleveren. Levertijd 2 tot 3 weken. En die tweede batterij is echt wel een noodzaak, zeker voor indoor fotografie op hoge iso's met de ruisonderdrukking aan.
  #16 (permalink)  
Oud 12 februari 2006, 11:23
Franciskine is lid van de Belgiumdigital VZW Franciskine's schermafbeelding
Franciskine Franciskine is offline
Hoofdmoderator

Citaat:
't Kan nog erger : ik geraak zelfs niet aan een tweede batterij bij mijn locale fotoboer. Uitleg : Nikon kan niet volgen met uitleveren. Levertijd 2 tot 3 weken. En die tweede batterij is echt wel een noodzaak, zeker voor indoor fotografie op hoge iso's met de ruisonderdrukking aan.
Ik heb de D200 nog niet toegekregen, maar heb voor alle zekerheid al de batterijgrip gekocht, die was in stock en geleverd binnen de 3 dagen.
  #17 (permalink)  
Oud 12 februari 2006, 12:11
Bralo20's schermafbeelding
Bralo20 Bralo20 is offline
Member

Stuur een bericht via MSN naar Bralo20

Citaat:
Klopt... Niet alleen met de body zijn er problemen, ook de accessoires zijn alles behalve vlot leverbaar Ik heb gelukkig alles wat ik nodig had bij de initiële bestelling doorgegeven zodat ik -hopelijk- alles gelijktijdig geleverd krijg.

Sinds gisteravond heb ik wel mijn Canon terug uit herstelling... Dat ging tegen alle verwachtingen in wel vlot (exact 1 week weggeweest).
  #18 (permalink)  
Oud 13 februari 2006, 09:16
Visio's schermafbeelding
Visio Visio is offline
Senior Member

Stuur een bericht via MSN naar Visio

Citaat:
Volgens mij kan dit alleen maar beantwoord worden door iemand die beide camera merken heeft gebruikt .
Als je iets hebt aan iemand die vroeger met een E10 schoot, en daarna zowel met de Canon 10D en de Nikon D100 schoot ...

lenskoppeling zou ikgeen verschil vinden. De geheugenkaartjes gaan bij beide merken net omgekeerd. geen kwalitatief verschil .. want wat is nu beter? Op de 10D was de iso-ruis op ISO1600 minder slecht dan op de D100.

De ergonomie verkoos ik van de D100. Vooral het instelwiel op de achterkant van de 10D heeft me al regelmatig "beetgenomen" als je er per ongeluk aan komt tussen twee shots. Komende van de E10 was het bij de Nikon een beetje "thuis komen" .. De Canon had zijn eigenheden, maar eens ik er aan gewend was kon ik evengoed foto's nemen met de Canon als met de Nikon.

Om persoonlijke redenen werk ik nooit meer met een Canon die ik zelf aankocht, maar als ik moet fotograferen, en men levert me een canon aan voor een shoot, dan mag het evenzeer een Canon of een Nikon zijn
  #19 (permalink)  
Oud 13 februari 2006, 18:35
FvdM's schermafbeelding
FvdM FvdM is offline
Junior Member

Dat is nog eens een antwoord

Dank je Visio
  #20 (permalink)  
Oud 13 februari 2006, 19:34
Leonidas Leonidas is offline
Senior Member

Citaat:
Voor mij staat het alvast dat het een van die twee gaat worden , maar nu heb ik de vraag ( als oude olympus gebruiker) wat voor een voordelen zit er aan een Canon tov een Nikon , en zo ook Nikon tov Canon.
Het grote voordeel van Nikon is dat sommige lensdoppen, die met zo'n knijpconstructie, makkelijker van de lens te verwijderen zijn. Dat is bij Canon, zeker in combinatie met bepaalde zonnekappen, soms een crime. Verder zie ik eigenlijk geen voordelen van Nikon boven Canon.

Mis fotos - Más recientes
  #21 (permalink)  
Oud 13 februari 2006, 20:22
krisd krisd is offline
Member

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Leonidas
Het grote voordeel van Nikon is dat sommige lensdoppen, die met zo'n knijpconstructie, makkelijker van de lens te verwijderen zijn. Dat is bij Canon, zeker in combinatie met bepaalde zonnekappen, soms een crime. Verder zie ik eigenlijk geen voordelen van Nikon boven Canon.
En zelfs dan nog. Mijn Nikon lenzen zijn zo slecht dat ik de lensdop er gewoon laat opstaan, je ziet het verschil eigenlijk niet.
  #22 (permalink)  
Oud 13 februari 2006, 21:07
Visio's schermafbeelding
Visio Visio is offline
Senior Member

Stuur een bericht via MSN naar Visio

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door krisd
En zelfs dan nog. Mijn Nikon lenzen zijn zo slecht dat ik de lensdop er gewoon laat opstaan, je ziet het verschil eigenlijk niet.
welke lenzen heb je dan? vermoedelijk zijn Canon lenzen van gelijkaardig budget net even slecht

ik heb nu al regelmatig met zowel Canon als Nikon geschoten, en als je kwalitatief glas koopt, zijn beide merken aan elkaar gewaagd .. over goedkoop glas kan ik niets zinnigs zeggen.
  #23 (permalink)  
Oud 13 februari 2006, 21:38
krisd krisd is offline
Member

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Visio
welke lenzen heb je dan? vermoedelijk zijn Canon lenzen van gelijkaardig budget net even slecht
Mijn goedkoop glas is onderandere de 85/1.4 AF-D, de 105/2.8 macro, de 50/1.4 AF-D en de 180/2.8 AF. 'k had er duidelijk nog wat meer clownekes achter moeten zetten .
  #24 (permalink)  
Oud 14 februari 2006, 20:35
BPVST's schermafbeelding
BPVST BPVST is offline
Senior Member

Stuur een bericht via Skype™ naar BPVST

Technologisch hebben beide merken even sterke (en ook zwakkere) punten.
Er is een veel groter gedeelte van de kwaliteit dat door het glas gemaakt wordt echter het grootste gedeelte van de kwaliteit is nog steeds de persoon die achter het toestel staat.

Voor mij een verhouding van 10% toestel, 30% glas en 60% de fotograaf. (waarbij ik de invloed van de fotograaf zelfs nog een heel stuk hoger zou durven inschatten. Tot +80%)

De invloed van het toestel is pas merkbaar in zeer specifieke omstandigheden.
Dus ofwel ga je steeds weer een nieuwer en duurder kopen ofwel leer je leven met de beperkingen /zwakkere punten van je toestel.
  #25 (permalink)  
Oud 14 februari 2006, 20:53
krisd krisd is offline
Member

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door BPVST
Voor mij een verhouding van 10% toestel, 30% glas en 60% de fotograaf. (waarbij ik de invloed van de fotograaf zelfs nog een heel stuk hoger zou durven inschatten. Tot +80%)
Ik zou zelfs zeggen... 86.3% .
Neen serieus, ik ben het volledig met je eens, maar de vraag ging nu eenmaal over fototoestellen . Eén van de twee toestellen (30D) bestaat niet, wat de vergelijking ervan met de D200 enigszins bemoeilijkt.
Als je wil vergelijken, effe wachten dus. Als je niet kan wachten (nu ja), D200 kopen en "don't look back" voor de komende jaren: foto's maken! Het is een schitterend toestel.
Kris.
Discussie gesloten

Discussietools
Weergave

Regels voor berichten