Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

nieuweling

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • nieuweling

    Ik ben nieuw op dit forum en ben hier eigenlijk terecht gekomen door mijn zoektocht op het net naar een geschikte camera voor mij. Ik zou graag een spiegelreflex willen aanschaffen maar een keuze maken is moeilijker dan ik dacht.
    Ik zou de camera vooral willen gebruiken voor het volgende, vakantiefoto's, actiefoto's nemen tijdens de 4x4 quadweekends en de camera zou ook mee moeten tijdens de motortoertochten, ik heb al eens geinformeerd bij een zaak hier in de buurt en ze stelden mij de volgende 3 camera's voor: Sony alfa 57, Canon 600D en de Nikon D5100 en daarbij een van de volgende lenzen, prisma 18/250mm of de Tamron 18/270. Waarschijnlijk zullen deze 3 camera's wel voldoen waarvoor ik ze wil gebruiken, maar fotograferen interreseert mij wel erg en misschien wil ik er nadien wel wat meer meer doen dan alleen een actie en landschapsfoto trekken, mijn vraag is dus: Wat raden de mensen met ervaring onder jullie aan, want ik ben nog een leek op dit gebied, een van deze drie of een type zwaarder? graag jullie mening.

    Groeten
    Polle

  • #2
    Re: nieuweling

    Dit zijn alle 3 goede camera's. Best even terug naar die winkel gaan en uitproberen welke voor jouw het makkelijkst werkt (menu systeem, knoppen, hoe ligt hij in de hand, kwaliteit foto's,...)

    Ik persoonlijk zou voor de A57 gaan voor 2 redenen:
    1) Geen vintage ronddansend spiegelpaleis dat de camera lomper en zwaarder maakt.
    2) EVF, je ziet direct of je belichting goed zit. Bij de 2 andere kijk je door het hol van een beer en moet je telkens gokken of de belichting goed zit.

    Nu als de camera echt extreme condities moet aankunnen zou ik eerder mijn licht eens gaan opsteken bij Pentax.

    Comment


    • #3
      Re: nieuweling

      1) Geen vintage ronddansend spiegelpaleis dat de camera lomper en zwaarder maakt.
      2) EVF, je ziet direct of je belichting goed zit. Bij de 2 andere kijk je door het hol van een beer en moet je telkens gokken of de belichting goed zit.

      Hahahahaha.Wat je hier allemaal leest is echt ongelooflijk!!!!!
      Niet te doen.
      Wat een goede raad je hier toch kan krijgen.
      H.

      Comment


      • #4
        Re: nieuweling

        als ik lees wat je ermee wilt doen, zal je beter die toestellen uit de weg gaan en zeker de lenzen.

        voor je quad-weekends die je zelf al aanhaalt, lijkt een body die weathersealed is toch wel stukken interessanter
        de lenzen die je aanschaft ook beter van hetzelfde type

        dus zal je in het hogere prijsklasse-segment terecht komen

        bij canon zit je dan aan de 60d of 7d, de tegenhangers bij nikon / sony / pentax ken ik niet onmiddelijk maar kan je gerust gaan opzoeken of anderen hier kunnen je daar een antwoord op geven.
        voor lenzen denk ik dan aan een 70-200 L lens van canon zoals de F4 IS of nog beter maar stukken duurder 2.8 IS, tamron brengt van deze laatste een tegenhanger op de markt trouwens.
        als standaardzoom kan je dan denken aan de 24-70 L of 24-105 F4 L IS; hier zijn anderen ook mogelijk natuurlijk indien ze niet spatwaterdicht hoeven te zijn

        de body op zich is een keuze maar de lenzen zijn zeker nog belangrijker en ga je sowieso mettertijd uitbreiden of verbeteren afhankelijk van je interessegebied
        Website: http://www.svisimaging.be

        Comment


        • #5
          Re: nieuweling

          Die lenzen die jij noemt zou ik niet doen. Koop een 70-200/2.8 of een goede 70-300. Je hebt een snelle AF nodig voor die quads.
          Bij Sony kan je ook voor een A77 gaan met 24MP. Je verliest wat aan kwaliteit bij de hogere ISO waarden (+1600) maar je wint aan resolutie op de lagere ISO. De buffer wordt ook sneller leeggemaakt dankzij de UHS-1 compatibiliteit.
          Maar de A57 is ook prima eigenlijk en 16MP is al meer als voldoende. Beide camera's hebben een snelle AF dus zeker geschikt voor wat actie vast te leggen.

          Bij ArtenCraft heb je de A77 nu heel goedkoop met cash-back. Als standaard objectief zou ik de Sony 18-135 nemen en voor de actie de Sigma 70-200/2.8.
          Canon 6D / Samyang 14/2.8 / Canon 28-135 IS USM / Sony A6400 / Sony 200-600 / Sony 16-50
          Mijn bird foto's en urbex foto's

          Comment


          • #6
            Re: nieuweling

            Oorspronkelijk geplaatst door alex606 Bekijk bericht
            Die lenzen die jij noemt zou ik niet doen. Koop een 70-200/2.8 of een goede 70-300. Je hebt een snelle AF nodig voor die quads.
            Bij Sony kan je ook voor een A77 gaan met 24MP. Je verliest wat aan kwaliteit bij de hogere ISO waarden (+1600) maar je wint aan resolutie op de lagere ISO. De buffer wordt ook sneller leeggemaakt dankzij de UHS-1 compatibiliteit.
            Maar de A57 is ook prima eigenlijk en 16MP is al meer als voldoende. Beide camera's hebben een snelle AF dus zeker geschikt voor wat actie vast te leggen.

            Bij ArtenCraft heb je de A77 nu heel goedkoop met cash-back. Als standaard objectief zou ik de Sony 18-135 nemen en voor de actie de Sigma 70-200/2.8.
            benieuwd hoe snel hij dan alles gaat mogen wijzigen , quads worden mijn inziens gebruikt in omgevingen met veel stof en modder dus weathersealing op alles is zeker geen overbodige luxe
            Website: http://www.svisimaging.be

            Comment


            • #7
              Re: nieuweling

              Oorspronkelijk geplaatst door summum Bekijk bericht
              Hahahahaha.Wat je hier allemaal leest is echt ongelooflijk!!!!!
              Niet te doen.
              Wat een goede raad je hier toch kan krijgen.
              H.
              Je commentaar constructief en op een volwassen manier onderbouwen is voor jou blijkbaar moeilijk. Nu eerlijk gezegd verwacht ik ook geen ervaring van iemand die het forum enkel gebruikt om z'n oude rommel te verkopen.

              Comment


              • #8
                Re: nieuweling

                Oorspronkelijk geplaatst door JohanVonC Bekijk bericht
                2) EVF, je ziet direct of je belichting goed zit. Bij de 2 andere kijk je door het hol van een beer en moet je telkens gokken of de belichting goed zit.
                Ik zie ook of de belichting goed is, direct door het hol van de beer en hoef (bijna) nooit te gokken of die goed is.
                Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

                Comment


                • #9
                  Re: nieuweling

                  Oorspronkelijk geplaatst door JohanVonC Bekijk bericht
                  Je commentaar constructief en op een volwassen manier onderbouwen is voor jou blijkbaar moeilijk. Nu eerlijk gezegd verwacht ik ook geen ervaring van iemand die het forum enkel gebruikt om z'n oude rommel te verkopen.
                  Nochtans vond ik in jouw bericht ook vooral het eerste stuk waardevol: "Dit zijn alle 3 goede camera's. Best even terug naar die winkel gaan en uitproberen welke voor jouw het makkelijkst werkt (menu systeem, knoppen, hoe ligt hij in de hand, kwaliteit foto's,...)"
                  Dat van dat vintage spiegelpaleis en hol van een beer, tjah...

                  Maar dergelijke discussies zijn niet meteen in het voordeel van onze nieuwe vriend polleke1. Zoals JohanVonC al aanhaalde: 't zijn allemaal goede camera's. neem ze eens vast in de winkel, vraag of ze er een batterij in steken en ga eens door het menu. Neem mss een vriend mee die er wat van afweet en die je wat tips kan geven. Maar je zal in geen geval teleurgesteld zijn van de beeldkwaliteit van het toestel.

                  Wat de waterdichtheid betreft: zijn de 60D en 7D van canon weathersealed? Ik dacht van niet, maar ik kan fout zijn. Hoe dan ook, het punt dat je met je quads in camera-onvriendelijke omstandigheden zal zitten is wel waar. Maar ik denk niet dat je met jouw budget naar weather sealed toestellen moet/kan gaan kijken. Je kan wél de risico's beperken door er voorzichtig mee om te gaan.

                  En dan de lens: je wil een superzoom, zodat je niet van lenzen hoeft te wisselen. Dat vind ik een puik plan. Je zal wat inboeten aan kwaliteit in vergelijking met allemaal aparte lenzen, maar dat weegt niet op tegen het gebruiksgemak en het feit dat je dus niet van lenzen moet wisselen, wat de kans op vuil en stof in je toestel minimaliseert. Als je dan later meer kwaliteit wil, dan kan je voor een 50mm of andere lenzen gaan (die voor elk van die drie toestellen makkelijk te verkrijgen zijn).

                  Just my €0,02

                  Comment


                  • #10
                    Re: nieuweling

                    Oorspronkelijk geplaatst door polleke1 Bekijk bericht
                    ...maar fotograferen interreseert mij wel erg en misschien wil ik er nadien wel wat meer meer doen dan alleen een actie en landschapsfoto trekken...
                    Denk in dit geval zeker ook aan de toekomst, en kijk zeker naar het assortiment van lenzen die beschikbaar zijn voor het merk van toestel dat je wenst te kopen. Ook al heb je vandaag geen onmiddellijk nood aan, of budget voor, een bepaalde lens, misschien heb je in de toekomst wel interesse of budget om andere dingen gaan uit te proberen. Het is pijnlijk om na enkele jaren vast te stellen dat een bepaald soort lens dat je wil niet verkrijgbaar is voor het merk waarin je hebt geinvesteerd.

                    Hou ook rekening met toekomstige wensen. Ook al koop je vandaag geen full frame toestel, misschien wil je dit in de toekomst wel. Hou hier indien nodig dan ook rekening mee bij de keuze van je lenzen. Algemeen gesproken geldt dat lenzen langer meegaan dat een body. Als je budgetaire keuzes moet maken kan je dan beter ook prioriteit geven aan het glas.

                    Comment


                    • #11
                      Re: nieuweling

                      Anderzijds: gezien de verschillende interesses van de vraagsteller is de keuze moeilijk.

                      Ik weet niet in hoever een toestel genre NEX vuilgevoelig is. Is alleszins compacter, lichter en makkelijker op te bergen dan een DSLR met objectief. Kan interessanter zijn dan een weersbestendige DSLR met dito objectief...

                      Misschien ook belangrijk?
                      Canon EOS R6 systeemcamera met RF 50 1.8 STM + RF 25-105 F/4 IS 'L' USM, + EF-RF-adapters en een paar heel goede EF 'L' objectieven

                      Comment


                      • #12
                        Re: nieuweling

                        Oorspronkelijk geplaatst door Kaarrul Bekijk bericht
                        Wat de waterdichtheid betreft: zijn de 60D en 7D van canon weathersealed? Ik dacht van niet, maar ik kan fout zijn. Hoe dan ook, het punt dat je met je quads in camera-onvriendelijke omstandigheden zal zitten is wel waar. Maar ik denk niet dat je met jouw budget naar weather sealed toestellen moet/kan gaan kijken. Je kan wél de risico's beperken door er voorzichtig mee om te gaan.
                        http://www.dpreview.com/products/com...ts=canon_eos7d

                        ik zou ze niet aangehaald hebben, moest ik getwijfeld hebben
                        enkel bij nikon / sony / pentax kan ik niet zeggen welke weathersealed zijn

                        budget is 1 zaak maar als hij het gaat gebruiken, kan hij er volgens mij wel onmiddellijk beter rekening mee houden dat een instapper rapper 'versleten' kan zijn door het stof dan iets hoger te gaan in prijsklasse en met een meer weersbestendige body op stap te gaan.
                        hij komt vragen stellen en raad, ik vind het dan ook niet meer dan logisch dat we hem op mogelijkse 'gevaren' gaan wijzen waardoor hij eigenlijk het budget dat hij nu voorziet mss 2x zal moeten voorzien en door onze raad dit kan gaan vermijden door zijn budget nu te verhogen of af te wachten tot hij meer budget heeft om onmiddellijk de aangepaste apparatuur aan te schaffen voor hetgeen hij wenst te doen
                        Website: http://www.svisimaging.be

                        Comment


                        • #13
                          Re: nieuweling

                          Oorspronkelijk geplaatst door JohanVonC Bekijk bericht
                          Je commentaar constructief en op een volwassen manier onderbouwen is voor jou blijkbaar moeilijk. Nu eerlijk gezegd verwacht ik ook geen ervaring van iemand die het forum enkel gebruikt om z'n oude rommel te verkopen.
                          De pot verwijt de ketel lijkt het me

                          Voor motortoertochten zou ik geen al te groot toestel aanschaffen zelf ook motorrijder zijnde weet ik dat het vervelend is steeds te weinig plaats te hebben om veel mee te sleuren.

                          Comment


                          • #14
                            Re: nieuweling

                            Hallo iedereen, bedankt voor de reacties en de raadgevingen
                            Ik ben ondertussen nog eens langsgeweest bij camerazaak om de toestellen eens in de hand te nemen.
                            En omdat er hier toch wel een beetje op gedrukt werd dat stof en spatwaterdicht belangrijk is voor hetgeen ik er vooral mee zoek te doen, heb ik de Alfa 77 ook nog eens goed bekeken en betast en toen de verkoper zei dat het "toonzaalmodel" ook te koop was voor 300 euro minder en ook met volledige garantie heb ik niet lang meer verzonnen en deze genomen.
                            Welke lens of lenzen ik er ga bij nemen weet ik momenteel nog niet, ik ga hier eerst nog eens wa rondkijken en navragen . Als telelens had ik deze in gedachte, iemand ervaring mee?



                            Momenteel gebruik ik de sony lens 3.5-5.6/18-70 van mijn alfa 350, dus ik kan alvast beginnen oefenen om het toestel te leren kennen

                            Comment


                            • #15
                              Re: nieuweling

                              Mijn D7000 heeft al in alle weersomstandigheden gezeten, enkele weken geleden op skivakantie heb ik er enkele uren wat vrienden die aan het skiën/snowboarden waren gefotografeerd (terwijl ik zelf op de latten stond ). Opeens was er een enorme sneeuwbui (meer dan 10 centimeter sneeuw in 1 uur), en in 5 minuten was mijn camera volledig ondergesneeuwd perfect gecamoufleerd in de sneeuw , maar bleef fotograferen, focussen, perfect belichten,... Na enkele uren terug naar het hotel geskied (hotel lag 1m van een piste), camera en lens afgedroogd met handdoek en that's it. Mocht ik enkel in deze situaties fotograferen zou ik wel een D4 of zo gebruiken, maar een D7000 kan deze situaties dus makkelijk aan (heb jammergenoeg geen geld voor een D4 ), of zelfs een Pentax instapper, want deze hebben volledige weathersealing in de goedkopere body's, zou ik zeker eens bekijken!

                              Comment

                              Working...
                              X