Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Nieuwe camera: Nikon D810 of Nikon D750

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Nieuwe camera: Nikon D810 of Nikon D750

    Ik zou graag een nieuwe camera kopen.
    Ik ben nu in het bezit van de Nikon D3000.
    Heb dit toestel 5 jaar geleden gekocht omdat ik ben begonnen met fotografie.
    Nu ben ik op zoek naar een nieuw toestel omdat ik vind dat dit toestel wel zijn beperkingen heeft.
    Het toestel is niet snel genoeg, dit is zeker het geval bij huwelijksfotografie of ander reportage werk.
    Ik heb ook heel vlug last van ruis (bij ISO400 heb ik al heel veel ruis, en ISO400 heb ik wel al heel snel nodig wil ik opnames kunnen maken zonder statief)

    De lens die ik het meest gebruik is "AF-S Nikkor 24-70 mm 1:2.8G ED met NanoCrystalCoat"

    Ik heb twee toestellen op het oog namelijk de Nikon D810 en de Nikon D750
    en daarom zou ik ook graag jullie mening weten over deze twee toestellen
    zodat mijn keuze eventueel een beetje makkelijker wordt.
    Welk toestel raden jullie mij aan?

    Ik hou mij vooral bezig met reportagefotografie, huwelijksfotografie, portret, landschap soms sport.

    Hopelijk kunnen jullie mij helpen bij het kiezen van mijn nieuw toestel.

    Alvast bedankt
    Nathalie
    Last edited by NathalieVdBossche; 12 februari 2015, 11:34.

  • #2
    Re: Nieuwe camera: Nikon D810 of Nikon D750

    er zijn tamelijk wat verschillen, en tov van de d3000 ga je er zowieso massa's op vooruit
    voor reportage en huwelijk en sport zou ik de d750 aanraden (snellere burst, lichtjes betere af, betere iso prestaties, kleinere files! en kantelbaar schermpje)
    portret en landschap blinkt de d810 dan in uit (resolutie, indrukwekkende scherpte, groot dynamisch bereik, af-on knop)
    let vooral op de grotere files van de d810 (74mb per RAW file!) dit zorgt ervoor dat je over een behoorlijk moderne computer moet beschikken
    en groot geheugen (wat zich dan nog eens opsplitst in sd-kaartjes én cf-kaartjes voor dubbel weg te schrijven)
    ook het gewicht en omvang verschillen toch iets (d750 is lichter en vooral compacter)
    portfolio en workshops:
    https://www.bennybulke.com/

    Comment


    • #3
      Re: Nieuwe camera: Nikon D810 of Nikon D750

      Als je van een D3000 komt zal je met zowel een D810 als D750 er gigantisch veel op vooruitgaan.
      74mb per raw file voor de D810 is wellicht de ongecomprimeerde raw maar ik gebruik gecomprimeerd zonder kwaliteitsverlies en mijn raw files komen blijven onder de 50mb. Scheelt toch

      Qua beeldkwaliteit en dynamisch bereik zit je met beide toestellen zeer goed alleen heeft de D810 wel de pro body zoals van de D700, D300. Mijn vorige toestel was de D300s en ik vind de D810 toch het prettigst werken. Jij komt van een D3000. Wellicht zal je de D750 ook op dit gebied veel beter vinden.

      Zoals al gezegd zal de omvang en gewicht van de D750 je misschien meer bevallen. Ga eens naar een winkel om ze te vergelijken.

      Voor landschappen is de D810 echt top. Ontzettend scherp door de afwezigheid van de low pass filter.
      Wat ik ook super vind aan de D810,weet niet of de D750 dit ook heeft is de 1.2x crop mode. Kleinere bestanden ergens van rond de 25Mb denk ik en je hebt nog 6.144 × 4.080 pixels. Handig voor als je de grote full frame omvang niet nodig hebt en ideaal voor sport, huwelijk bvb want je. In deze mode kun je ook meer foto's per seconde maken. Met de D810 heb je ook pixels op overschot, veel pixels op overschot. Overkill volgens sommigen maar soms toch verdraait handig als je je foto's wilt bijsnijden. Ben geen sport of huwelijks fotograaf maar kan me soms voorstellen dat je niet altijd evenveel tijd hebt voor de ideale kadrering.
      https://www.facebook.com/ief.delaender - http://www.iefdelaender.com - http://500px.com/iefdelaender

      Comment


      • #4
        Re: Nieuwe camera: Nikon D810 of Nikon D750

        Oorspronkelijk geplaatst door Ief Bekijk bericht
        Met de D810 heb je ook pixels op overschot, veel pixels op overschot. Overkill volgens sommigen maar soms toch verdraait handig als je je foto's wilt bijsnijden. Ben geen sport of huwelijks fotograaf maar kan me soms voorstellen dat je niet altijd evenveel tijd hebt voor de ideale kadrering.
        Met de komst van de 50MP toestelen zal 36MP binnenkort echt niet meer toereikend zijn, hoe konden we ooit met 4MP(D2h, een D1 was volgens mij nog minder) camera werken?
        Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

        Comment


        • #5
          Re: Nieuwe camera: Nikon D810 of Nikon D750

          Ik heb meerdere jaren met een Nikon D2H gefotografeerd en was zeer tevreden met deze snelle camera als je met adrukken maar niet groter ging als maximaal 30x45.
          Ik gebruik nu o a nog steeds een Nikon D3 met 12 mp en ga met afdrukken meestal niet groter als 60x90 en dat ziet er nog steeds uitstekend uit.

          Comment


          • #6
            Re: Nieuwe camera: Nikon D810 of Nikon D750

            Nathalie heeft het over snelheid en ruis. Een full frame objectief gebruikt ze al. Flauw om dan over MP te beginnen en een beetje zuur te gaan doen. Ga je op voldoende afstand staan dan kun je met een D1h nog steeds toonbare foto's maken, maar dr en resolutie van een modernere camera zijn toch niet te versmaden.
            De laatste tijd zijn er diverse reacties hier met de gezamenlijke mening dat een D2 beter is om spijkers in te slaan dan een systeemcamera en zo gaat het maar door.
            Als je de body niet gebruikt voor timmerwerk zijn de D810 en de D750 beide uitstekende toestellen. Zolang je niet zit te springen om meer frames per seconde denk ik persoonlijk dat je voor een D810 moet gaan, tenzij je met je manier van fotograferen regelmatig voordeel zou hebben met de uitklapbare display.
            Sony en Olympus
            Fotoseries

            Comment


            • #7
              Re: Nieuwe camera: Nikon D810 of Nikon D750

              Om het bij Rob's termen te houden ....
              Spanjaart, je slaat spijkers met koppen ...
              Het klopt wat je schrijft en inderdaad de laatste tendenzen zijn hoe meer pixel hoe mooiere foto's en dan hebben we het debacle tussen spiegel- en spiegelloze fototoestellen.
              NU spiegel- en spiegelloos is een moeilijke discussie om techniek daar echt wel verschillend is en we vaak met totaal andere lenzen werken ... Jawel, je kan een adaptorring toevoegen, maar dan verlies je vaak heel wat eigenschappen ...
              Wat pixels betreft, ik stel me toch de vraag hoe het komt dat in 2004 de tijdschriften er dan in slaagden om foto's mooi af te drukken, hoe mensen erin slaagden fototentoonstellingen te houden met foto's die genomen waren op een 6Mp ?
              Naar de vrager toe. Je werkt momenteel met een DX-toestel, een crop-toestel. Wanneer je voor D750/ D810 kiest ga je resoluut fullframe. DIt geef took zijn gevolgen voor je lensen, toekomstige lenzen.
              FF-lenzen sijn duurder dan DX-lenzen, maar DX-lenzen kan je niet gebruiken op de D810, D750. Iedereen schiet nu in een lach en zegt, neen, je kan dat wel. Juist, je kan dat, maar dan degradeer je je toestel naar een toestel met DX-formaat. ipv die heilige 36MP zal je nu foto's nemen die een pak kleiner zijn. Is dat een probleem ? Neen, maar vergelijk het met het kopen van een autobus om dan iedere dag slechts 1 persoon te vervoeren, namelijk de chauffeur...
              Je gebruikt nu dagelijk veel je AF-S Nikkor 24-70 mm 1:2.8G ED met NanoCrystalCoat. Die kan je ook gebruiken op de FF-toestellen en dit is een FF-lens, dus op de volle sensor-grootte. MAAR, op je DX gedraagt die lens zich als een 32mm-105mm-FF-lens. Maw, je gebruikt die momenteel heel waarschijnlijk als een leuke portretlens waar je ook een mooie kleine tele bij hebt, 105mm.
              Op een FF gedraagt die lens zich zoals ze werd opgesteld, namelijk 24mm-70mm en dat is al eerder richting breedhoek. Houd daar dus wel effen rekening mee.
              Misschien toch een tip. Heb je echt FF nodige ? Misschien eerst even je verwachtingen op een papier zetten (waarbij FF of DX_toestel niet geldt). En dan even kijken welke toestellen je voldoening kunnen geven. De D7100 bv is nog steeds een dijk van een toestel.

              Als je even het verschil wil zien tussen het gedrag van je lens op een DX-toestel en op een FF kan je dat hier. Je kan er het lenstype niet inbrengen, maar wel de mm. Zet het even op 20 (wat je ziet alls FF) en verschuif dan naar 35 (wat je dan ziet in je DX-toestel). DOe dat ook eens voor de 70mm en de 105mm

              http://imaging.nikon.com/lineup/lens...ator/index.htm
              https://www.fotospotter.be
              Je suis content d’être heureux

              Comment


              • #8
                Re: Nieuwe camera: Nikon D810 of Nikon D750

                Ik zou dat niet echt gebruiken hoor een uitklapbaar display, ik fotografeer niet via mijn scherm en zou dit ook niet zo handig vinden denk ik

                Comment


                • #9
                  Re: Nieuwe camera: Nikon D810 of Nikon D750

                  Oorspronkelijk geplaatst door NathalieVdBossche Bekijk bericht
                  Ik zou dat niet echt gebruiken hoor een uitklapbaar display, ik fotografeer niet via mijn scherm en zou dit ook niet zo handig vinden denk ik
                  Normaal ook ik niet, maar 't is verduveld handig in de natuur voor bijna-tegen de natte-bdoem-liggende fotografie ... Lifeview is dan heel handig en meer nog indien je het display kan opklappen ...

                  Hoekzoekers lukken ook wel, maar wel minder handig.
                  https://www.fotospotter.be
                  Je suis content d’être heureux

                  Comment


                  • #10
                    Re: Nieuwe camera: Nikon D810 of Nikon D750

                    Volgens mij zal je meer dan voldoende hebben met de D750 (je 24-70,2.8 is een knaller van een lens).
                    Het klapscherm heeft een voordeel bij macro, maar een vuilzak om op te gaan liggen werkt ook vrij goed
                    Als geld geen issue is D810 als je nog wat wil overhouden voor een lensje of dergelijk...D750 ?
                    Naar de pixels zou ik niet teveel kijken: hoe zijn we er in godsnaam ooit in geslaagd om tentoonstellingen te maken met een 6MP camera. Schande

                    Comment


                    • #11
                      Re: Nieuwe camera: Nikon D810 of Nikon D750

                      De twee toestellen liggen in mijn budget dus de prijs is niet echt een probleem

                      Comment


                      • #12
                        Re: Nieuwe camera: Nikon D810 of Nikon D750

                        Ik naar mijn mening heb je in een D810 eigenlijk zowel een ff toestel als een DX toestel. In 1.5x crop mode hou je nog een 16 megapixels over. Ik besef ook goed dat je aan 16-24 mp eigenlijk ruim over hebt. Uiteraard als je voor een ff kiest maak dan veel foto's in ff waarom zou je anders dit toestel kopen? Maar waarom zou je niet in bepaalde situaties gebruik kunnen maken van de 1.2 en 1.5 crop modes? Doet dat afbreuk aan je toestel? Vind ik niet hoor. Stel je hebt een 24-70. Wat bereik tekort, waarom zou je dan geen gebruik maken van een crop mode? Nog een groot voordeel van de D810 is de goeie ,brede verdeling van de autofocus punten. Bij de D750 zouden deze ook niet al te ver uit elkaar liggen. Wel beter dan de D610 denk ik geen idee.


                        Ik heb ook een grote foto in een kader van een 12 mp dat er knap uitziet.
                        https://www.facebook.com/ief.delaender - http://www.iefdelaender.com - http://500px.com/iefdelaender

                        Comment


                        • #13
                          Re: Nieuwe camera: Nikon D810 of Nikon D750

                          Als de prijs geen probleem is...Dan weet je het he. Maar persoonlijk stel ik zelf nog meer belang aan de lens dan aan het toestel. Als je al met goede lenzen zit810.

                          en je zit met een knaller van een lens...de combinatie van D810 en 24-70 2.8 is nogal goed om het zacht uit te drukken. En wil je croppen? Tja, geen probleem denk ik. 7 jaar gelden was 12 MP al toppie. Dus wat croppen op een 36mp toestel gaat de kwaliteit niet schaden.

                          24-70 en een 70-200 en een D810. Ik denk dat je dan wel heel goed zit. Voor mij als prutser is dat al zware overkill. Dus ging ik voor de D750, wat voor mij als prutser ook al zware overkill is

                          Comment


                          • #14
                            Re: Nieuwe camera: Nikon D810 of Nikon D750

                            Oorspronkelijk geplaatst door NathalieVdBossche Bekijk bericht
                            Ik hou mij vooral bezig met reportagefotografie, huwelijksfotografie, portret, landschap soms sport.
                            Voor reportagefotografie, huwelijksfotografie en sport is volgens mij de D750 de betere camera, voor portret en landschap zeker de D810.

                            Lees de volgende review zeker eens na, van een huwelijksfotograaf die hem vergelijkt met zijn D3s:

                            Comment


                            • #15
                              Re: Nieuwe camera: Nikon D810 of Nikon D750

                              En wat is het geworden als ik vragen mag :-) ik zit met het zelfde probleem weet ook niet welke ik nu best aankoop

                              Comment

                              Working...
                              X