Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

nieuwe camera advies

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #16
    Re: nieuwe camera advies

    Oorspronkelijk geplaatst door davidbranson55 Bekijk bericht
    ik mis vooral een beetje scherpte in de foto's en ook de scherptediepte is net niet genoeg naar mijn zin.
    Je hebt tegenwoordig al een splinternieuwe FF systeemcamera met lens voor minder dan 900 !


    Gaat je absoluut uitstekende beeldkwaliteit opleveren voor geen geld. Geen vergelijk met een FZ1000 mogelijk. Wil je later een extra lens bijvoegen, dan kan dat nog altijd.
    Kijk maar eens naar DPReview en naar DxOMark.com tot wat deze "basis full frame" in staat is.

    (of zelfs een A7-II voor 949 nu zie ik net, wel alleen body: https://www.amazon.es/s/ref=nav_ya_s...2Ck%3Asony+a7&
    Met je budget kan je er nog een 24-70/4 bij nemen, tweedehands.)
    Last edited by K-2; 5 september 2018, 20:14.
    "If you can't explain it simply, you don't understand it well enough." Albert Einstein

    Comment


    • #17
      Re: nieuwe camera advies

      Het lijkt wel of Sony / Fuji de heilige graal zijn tegenwoordig. En ook alsof FF een volmaakt iets is.

      Comment


      • #18
        Re: nieuwe camera advies

        Oorspronkelijk geplaatst door in2lapland Bekijk bericht
        Het lijkt wel of Sony / Fuji de heilige graal zijn tegenwoordig. En ook alsof FF een volmaakt iets is.
        fuji is geen FF... hebben wel MF
        nikon coolpix s9100

        Comment


        • #19
          Re: nieuwe camera advies

          Absoluut niet de bedoeling maar ik was zelf eea aan het vergelijken vandaag en kwam net dit tegen... Misschien heeft TS er wat aan, maar voor mij maakt het niet uit hoor .
          Ik was vooral verrast door de prijzen tegenwoordig. 5 jaar geleden kon je het vergeten van een FF nieuw te vinden voor die prijs.
          "If you can't explain it simply, you don't understand it well enough." Albert Einstein

          Comment


          • #20
            Re: nieuwe camera advies

            Oorspronkelijk geplaatst door davidbranson55 Bekijk bericht
            ik mis vooral een beetje scherpte in de foto's en ook de scherptediepte is net niet genoeg naar mijn zin.
            en om even duidelijk te zijn , ik heb wel al een beetje ervaring met spiegelreflex want heb toch een vijftal jaren met de nikon d90 gewerkt.
            die heb ik dan vervangen door een systeemcamera omdat hij niet meer naar behoren werkte.
            de systeemcamera heb ik dan verkocht voor de fz1000 omdat de interesse mede door tijdsgebrek eventjes weg was maar ik wou toch nog een degelijke huis en tuin camera.
            dus nu is gewoon mijn vraag wat tegenwoordig het beste is , spiegel of systeem omdat ik terug wat meer tijd heb en het terug kriebelt.
            Wat bedoel je met " scherptediepte is net niet naar je zin "? Teveel of te weinig ?
            D evraag spiegel of systeem komt hier de laatste tijd meer en meer terug, En dan is ergonomie(hoe ligt ie in de hand), zeker en vast alvast een goede beslissingsfactor.
            De volgende is, welk soort fotografie wil je beoefenen want dat zal je keuze verder bepalen !
            En dan zitten we bij het aspect cursussen. Natuurlijk bestaan er goede cursussen, maar verwacht niet dat dit van de ene dag op de ander e dag zal gaan. Je zal dus moeten investeren in het volgen van een langere periode school gaan, investeren in vnl tijd, niet zozeer inschrijvingsgeld.

            Als het goed is leer je dan eerst je gereedschap( de camera,...) kennen, vervolgens ga je "proeven " van diverse takken van fotografie, om je vervolgens wat meer toe te spitsen op jouw ding !Syntra start dit jaar met een nieuwe formule, vroeger drie jaren( met één avond per week en af en toe een zaterdag voor/en of/namiddag, gaan ze nu over op een 2-jarig plan, ( twee avonden /week, alternaterend met de week erna één avond én n zaterdag voor/namiddag).
            Nieuw is dat je vanaf het tweede jaar de keuze maakt tussen produkt en mensgerichte opleiding en in functie daarvan meer toegespitste lessen krijgt !weet niet van welke regio je bent maar in Genk is zonet een nieuwe campus geopend met ( ondermeer) een prachtstudio !
            Dus jawel een goede opleiding bestaat ! Maar zorg dat je leert vissen, en niet dat je met een vis naar huis gaat !!( in het eerste geval ben je beter af op lange termijn !
            Groetjes

            Lukathi

            Comment


            • #21
              Re: nieuwe camera advies

              Ik zou ook even afwachten met de aanschaf van de nieuwe camera. Ik zou eerst beginnen met de opleiding:
              Veel fotografen hebben niet door dat je foto's maakt om ze laten zien;
              (allez sommigen zijn gearheads en kunnen perfect meediscussiëren waar de digitale ruis zit in het niewste model)
              Kortlopende cursussen 'workshops' zijn meestal gepresenteerde handleidingen;
              Veel cursussen zijn te technisch, photoshop dit, LR dat, autofucuspunten zus;
              Langer lopende cursusssen richten zich tot vorming, leren zien van situaties;
              Veel fotografen maken 4000 kliks en zien hun foto voor het eerst als ze hem open doen in PS, om dan 100 toevalstreffers (wegens geen creatieve inbreng) over te houden om dan de familielden te teisteren met hun toffe camera;
              Bij een goede opleiding maak je 80 foto's en houd je er 30 superopnames aan over, genoeg voor een boekje. De allerbesten gaan tegen de muur.
              Zoiets kost tijd:
              Leren zien betekent ook de werken van je medestudenten 'zien'
              Leren zien betekent ook de werken van schilders beeldhouwers enz bestuderen
              Koop boeken van fotografen wiens thema je bevalt
              In een eerste fase, imiteer deze fotografen
              Experimenteer
              Langzaam ontwikkel je je eigen stijl: en dan is de moment daar om eventueel van appartuur te veranderen

              Zoals men zegt: it's the carpenter not the hammer

              YMMV
              Dixitque Deus fiat lux et facta est lux.

              Comment


              • #22
                Re: nieuwe camera advies

                Oorspronkelijk geplaatst door Nerdifant Bekijk bericht
                Ik zou ook even afwachten met de aanschaf van de nieuwe camera. Ik zou eerst beginnen met de opleiding:
                Veel fotografen hebben niet door dat je foto's maakt om ze laten zien;
                (allez sommigen zijn gearheads en kunnen perfect meediscussiëren waar de digitale ruis zit in het niewste model)
                Kortlopende cursussen 'workshops' zijn meestal gepresenteerde handleidingen;
                Veel cursussen zijn te technisch, photoshop dit, LR dat, autofucuspunten zus;
                Langer lopende cursusssen richten zich tot vorming, leren zien van situaties;
                Veel fotografen maken 4000 kliks en zien hun foto voor het eerst als ze hem open doen in PS, om dan 100 toevalstreffers (wegens geen creatieve inbreng) over te houden om dan de familielden te teisteren met hun toffe camera;
                Bij een goede opleiding maak je 80 foto's en houd je er 30 superopnames aan over, genoeg voor een boekje. De allerbesten gaan tegen de muur.
                Zoiets kost tijd:
                Leren zien betekent ook de werken van je medestudenten 'zien'
                Leren zien betekent ook de werken van schilders beeldhouwers enz bestuderen
                Koop boeken van fotografen wiens thema je bevalt
                In een eerste fase, imiteer deze fotografen
                Experimenteer
                Langzaam ontwikkel je je eigen stijl: en dan is de moment daar om eventueel van appartuur te veranderen

                Zoals men zegt: it's the carpenter not the hammer

                YMMV
                PRACHTIG VERWOORD !

                En net zoals op vele fora, gaat het hier vnl over het technische aspect en minder over fotografie ... !
                Groetjes

                Lukathi

                Comment


                • #23
                  Re: nieuwe camera advies

                  Oorspronkelijk geplaatst door Lukathi Bekijk bericht
                  PRACHTIG VERWOORD !

                  En net zoals op vele fora, gaat het hier vnl over het technische aspect en minder over fotografie ... !
                  En dient dit forumgedeelte "Camera's & Accessoires" daar dan niet voor?
                  Je moet niet deelnemen aan de topics hier hoor...Misschien is fotohoek dan meer geschikt voor u?

                  Comment


                  • #24
                    Re: nieuwe camera advies

                    Oorspronkelijk geplaatst door Nerdifant Bekijk bericht
                    Zoals men zegt: it's the carpenter not the hammer
                    Elke goede timmerman hecht belang aan de kwaliteit van zijn materiaal en kiest het juiste materiaal voor elke taak.

                    Trouwens, TS vroeg advies over camera's
                    "If you can't explain it simply, you don't understand it well enough." Albert Einstein

                    Comment


                    • #25
                      Re: nieuwe camera advies

                      ne mens zou inderdaad bang krijgen om hier iets te vragen.
                      ik vroeg mij gewoon af hoe een spiegelreflex zich tegenwoordig verhoud tot een systeemcamera als het op kwaliteit van foto's aankomt en snelheid en prestaties in donkere omstandigheden en zo.
                      ik weet ondertussen wel wat ik graag fotografeer dus van het soort lenzen heb ik wel een idee van wat ik zou aanschaffen eventueel
                      Fujifilm x-s10, fuji 35mm 2.0 , fuji 60mm 2.4 , fuji 16mm 2.8, fuji 16-80 , fuji 55-200

                      Comment


                      • #26
                        Re: nieuwe camera advies

                        Oorspronkelijk geplaatst door davidbranson55 Bekijk bericht
                        ne mens zou inderdaad bang krijgen om hier iets te vragen.
                        ik vroeg mij gewoon af hoe een spiegelreflex zich tegenwoordig verhoud tot een systeemcamera als het op kwaliteit van foto's aankomt en snelheid en prestaties in donkere omstandigheden en zo.
                        ik weet ondertussen wel wat ik graag fotografeer dus van het soort lenzen heb ik wel een idee van wat ik zou aanschaffen eventueel
                        Achja, met het getypte woord is men al sneller op de tenen getypet ;-)

                        En wat de camera betreft, kun je een heel verschillend antwoord krijgen naargelang de dingen die je fotografeert,
                        en naargelang je voorkeuze keuze van lenzen.
                        Zowel bij spiegelreflex als bij systeemcamera's zijn er toppers.

                        Als je vogels wilt gaan fotograferen, zul je een ander antwoord krijgen dan dat je eerder straatfotografie aanhaalt.

                        In je eerste vraag komt het over alsof je totaal niet weet wat je wil gaan doen in het fotograferen.

                        Als je weet wat je wil fotograferen en welke lenzen je zou willen, dan kun je zelf al een hoop opzoeken.
                        Filteren op prijs, vb tussen 700 en 1700€ en een groot deel valt al af.
                        Eventueel kijken wat je gewenste lenzen ongeveer kosten zodat je weet wat je over houd voor een body.
                        Van de overblijvers zul je een deel onmiddellijk aan de kant kunnen zetten.

                        Ga eens naar een winkel en pak er eens vast, waarschijnlijk vallen er nog af. ( hoeveel gewicht wil je meezeulen )
                        Veel of weinig knopjes op de body ( meer knopje = duurder / minder knopjes=via menu instellen )
                        en uiteindelijk blijf je met een selectie over, en dan kun je hier gerichter vragen stellen.

                        Bij Nikon heb je in de D7000 ( APS-C ) reeks mooie toestellen,
                        voor FF de D610 of D750 (= een stuk beter maar de body alleen is al een beetje over het budget )

                        ga je 2de hands, zijn er weer andere mogelijkheden.

                        Daartegenover kun je verschillende systeem camera's plaatsen en je kunt er weken over discuteren welke de beste is.

                        En zoals meestal is er niet 1 de beste, maar moet je compromissen zoeken.
                        Dat kan gaan van een elektronische zoeker ja/nee , naar 2 scrolwieltjes of is 1 wieltje genoeg tot een ingebouwde flitser of enkel een flitsvoetje enz...
                        Om tot de beste keuze te komen, moet je daar heel wat werk in steken, en zeker je tijd nemen.

                        Je kunt ook naar een winkel stappen en vragen ik wil een ...... met budget van 1500€
                        en een uurtje later stap je buiten met je nieuwe aanwinst.

                        Een open vraag " welke is de beste " komt meestal niet goed.
                        Tenzij je een discussie hierover wil starten ;-)

                        Comment

                        Working...
                        X