Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Nieuwe camera

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #16
    Re: Nieuwe camera

    Hier D500 met 17-50 f2,8. Veel andere lenzen komen er niet op. In mijn tas zit wel steeds een 12-24 Tokina, een 70-200 Nikkor en voor de luie momenten een 18-200 Nikkor VR II.
    24-70 op crop is inderdaad niet ideaal. Ik heb er zo eentje, geweldige portretlens, maar sinds ik een 17-50 heb komt ze nog zelden uit de kast. Je mist te vaak wat aan de korte kant. Het bereik tussen 17 en 24 of 28 is echt wel handig en veel gebruikt. Zeker in candid-fotografie ga je dat groothoekige in een standaardzoom al heel snel missen.
    En voor portretten heb ik nu een 90 mm 2,8.
    Last edited by pol parasol; 3 augustus 2018, 14:43.

    Comment


    • #17
      Re: Nieuwe camera

      Over het bereik van de 24-70 valt wel te discussieren, dat is persoonlijk. Maar je zegt niet het gewicht van een FF body te willen, maar overweegt wel een FF lens die ook al 900gr weegt ? Dat lijkt me niet zo logisch.
      Een voordeel van een crop body is dat ook met crop zoomlenzen extra gewicht bespaard.
      Je zeult met een FF lens op een crop body een hoop glas mee waar je maar een deel van gebruikt.
      Nikon shooter - Samyang fan

      Comment


      • #18
        Re: Nieuwe camera

        Oorspronkelijk geplaatst door Eanx Bekijk bericht
        Over het bereik van de 24-70 valt wel te discussieren, dat is persoonlijk. Maar je zegt niet het gewicht van een FF body te willen, maar overweegt wel een FF lens die ook al 900gr weegt ? Dat lijkt me niet zo logisch.
        Een voordeel van een crop body is dat ook met crop zoomlenzen extra gewicht bespaard.
        Je zeult met een FF lens op een crop body een hoop glas mee waar je maar een deel van gebruikt.
        Dit begrijp ik, maar is er dan voor een de camera geen lichtsterke lens of zie ik dat verkeerd.

        Comment


        • #19
          Re: Nieuwe camera

          Er zijn verschillende 17-50/f2.8 zooms (Nikon, tamrom en sigma). De nikon is wel 17-55 en stevig van prijs. De andere heb je met stabilisatie en kosten een pak minder. Vergeet ook niet dat een D7500 hogere iso zal kunnen, waardoor je zo ook al snelheid gaat winnen.

          Ps: waarom wil je een lichtsterke breedhoek voor landschap ? Je gaat toch geen landschap op f2.8 doen ? Als je toch zonder statief bij valavond wil fotograferen neem je beter een breedhoek met stabilisatie.
          Last edited by Eanx; 3 augustus 2018, 18:41.
          Nikon shooter - Samyang fan

          Comment


          • #20
            Re: Nieuwe camera

            Oorspronkelijk geplaatst door Eanx Bekijk bericht
            Er zijn verschillende 17-50/f2.8 zooms (Nikon, tamrom en sigma). De nikon is wel 17-55 en stevig van prijs. De andere heb je met stabilisatie en kosten een pak minder. Vergeet ook niet dat een D7500 hogere iso zal kunnen, waardoor je zo ook al snelheid gaat winnen.

            Ps: waarom wil je een lichtsterke breedhoek voor landschap ? Je gaat toch geen landschap op f2.8 doen ? Als je toch zonder statief bij valavond wil fotograferen neem je beter een breedhoek met stabilisatie.
            Als ik bij gebouwen binnen wil fotograferen ben ik toch beter af met een lichtsterke lens, ongeacht of ik met statief werk of niet. Voor landschappen heb ik inderdaad geen 2.8 nodig , daar gebruik ik f8 of f10 voor.

            Comment


            • #21
              Re: Nieuwe camera

              Oorspronkelijk geplaatst door photodigi Bekijk bericht
              Als ik bij gebouwen binnen wil fotograferen ben ik toch beter af met een lichtsterke lens, ongeacht of ik met statief werk of niet. Voor landschappen heb ik inderdaad geen 2.8 nodig , daar gebruik ik f8 of f10 voor.
              Voor gebouwen én op statief heb je geen lichtsterke objectieven nodig !?
              Groetjes

              Lukathi

              Comment


              • #22
                Re: Nieuwe camera

                Oorspronkelijk geplaatst door Lukathi Bekijk bericht
                Voor gebouwen én op statief heb je geen lichtsterke objectieven nodig !?
                Soms wel, zelfs al fotografeer je op F5.6 en 10 seconden.
                Waarom? dat weet elke fotograaf die al s eens in een duistere ruimte heeft gewerkt.

                Je camera stelt scherp met open diafragma, je camera gaat dus makkelijker, sneller en accurater kunnen scherpstellen met een lichtsterke lens dan met een minder lichtsterke lens.
                (vandaar dat lichtsterke lenzen ook wel snelle lenzen worden genoemd).
                Wil je ook dit soort foto's maken samen met Belgiumdigital?

                Hou dan zeker het Shooting Days en het BD-mededelingen forum in de gaten!

                Comment


                • #23
                  Re: Nieuwe camera

                  Bedankt allemaal voor jullie reactie. Ik ga het allemaal eens laten bezinken en dan zal ik zien waar ik uit kom. Misschien betere lens!

                  Comment


                  • #24
                    Re: Nieuwe camera

                    Oorspronkelijk geplaatst door zunoel Bekijk bericht
                    Soms wel, zelfs al fotografeer je op F5.6 en 10 seconden.
                    Waarom? dat weet elke fotograaf die al s eens in een duistere ruimte heeft gewerkt.
                    Daarvoor is dat ding met drie pootjes uitgevonden.


                    Oorspronkelijk geplaatst door zunoel Bekijk bericht
                    Je camera stelt scherp met open diafragma, je camera gaat dus makkelijker, sneller en accurater kunnen scherpstellen met een lichtsterke lens dan met een minder lichtsterke lens.
                    (vandaar dat lichtsterke lenzen ook wel snelle lenzen worden genoemd).
                    De term snelle lens komt nog uit de tijd dat er met een dopje voor de lens belicht werd en de foto was dan sneller gemaakt.
                    Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

                    Comment


                    • #25
                      Re: Nieuwe camera

                      Oorspronkelijk geplaatst door zunoel Bekijk bericht
                      Soms wel, zelfs al fotografeer je op F5.6 en 10 seconden.
                      Waarom? dat weet elke fotograaf die al s eens in een duistere ruimte heeft gewerkt.

                      Je camera stelt scherp met open diafragma, je camera gaat dus makkelijker, sneller en accurater kunnen scherpstellen met een lichtsterke lens dan met een minder lichtsterke lens.
                      (vandaar dat lichtsterke lenzen ook wel snelle lenzen worden genoemd).
                      Akkoord voor bij concerten bvb, voor gebouwen helpt een zaklampje/laser , mocht het zo donker zijn !Snelle objectieven ? Dacht dat dat kwam van snelle sluitertijden halen, oftewel, sneller de benodigde belichting bereiken !?
                      Groetjes

                      Lukathi

                      Comment


                      • #26
                        Re: Nieuwe camera

                        Het lijkt me best dat de mensen die hier de lekker dure oplossingen voorstellen, samenleggen om de topicstarter te sponsoren.
                        En enkele oplossingen zijn te gek om te overwegen, blijkbaar is er nog steeds een nood aan handboeken fotografie
                        voor sommige fotografen die foto's in het duister willen maken. (of is het "duistere fotografie?) :-).

                        Comment


                        • #27
                          Re: Nieuwe camera

                          Ik wil iedereen bedanken om te reageren . Voor mij mag deze topic gesloten worden, zoals ik al eerder heb aangegeven ga ik alles eens laten bezinken en dan bekijk ik het opnieuw. Ik neem zeker geen overhaaste beslissingen. Bedankt allemaal!

                          Comment


                          • #28
                            Re: Nieuwe camera

                            Oorspronkelijk geplaatst door Johanuz Bekijk bericht
                            Het lijkt me best dat de mensen die hier de lekker dure oplossingen voorstellen, samenleggen om de topicstarter te sponsoren.
                            En enkele oplossingen zijn te gek om te overwegen, blijkbaar is er nog steeds een nood aan handboeken fotografie
                            voor sommige fotografen die foto's in het duister willen maken. (of is het "duistere fotografie?) :-).
                            Welke oplossingen zijn te gek om overwegen !?
                            Groetjes

                            Lukathi

                            Comment


                            • #29
                              Re: Nieuwe camera

                              Lukathi, welke te gek zijn om te overwegen?
                              Lees jouw antwoorden op sommige dolkomische quotes, en je zal het zelf wel ontdekken. :-)

                              Dus, nog steeds kan een goed handboek wonderen doen!

                              Comment


                              • #30
                                Re: Nieuwe camera

                                Oorspronkelijk geplaatst door Johanuz Bekijk bericht
                                Lukathi, welke te gek zijn om te overwegen?
                                Lees jouw antwoorden op sommige dolkomische quotes, en je zal het zelf wel ontdekken. :-)

                                Dus, nog steeds kan een goed handboek wonderen doen!
                                Dacht het al, vandaat mijn reactie !
                                Volgens mij lees jij dingen verkeerd !?
                                Heb zeker geen fotohandboek nodig ( hoop/dacht ik )

                                Again, welke reply is er zo komisch n waarom !? ( wil altijd bijleren hee !)
                                Groetjes
                                Luc
                                Groetjes

                                Lukathi

                                Comment

                                Working...
                                X