Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Nachtelijke Foto's

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Nachtelijke Foto's

    Beste mensen,

    ik ben nog redelijk nieuw in de digitale fotografie. Ik heb me laatst een digitaal fototoestel gekocht, een Canon Powershot A40.
    Nu, ik zou graag weten hoe je foto's trekt wanneer het buiten donker is.

    Ik heb het al geprobeerd, en ik krijg niet veel meer dan zwart op m'n foto.

    MVG

    Kockel

  • #2
    Heb je geen stand op je toestel om nachtopnamen te maken ?
    Neem een langere sluitertijd, hogere iso-waarde.
    Ik heb er nog niet veel ervaring mee maar dat zijn wel 2 zaken waarmee je al verbetering zou moeten zien denk ik.
    Cypho
    Panasonic DMC-FZ1000, Sony RX100 M3

    Comment


    • #3
      hallo,

      ik ben ook eigenaar van de canon powershot a40.
      Voor nachtelijke foto's kies je ofwel auto met flash maar dan 'flash' je alle sfeer etc weg.
      Op http://dc.netadmin.be/topic.asp?TOPIC_ID=24598 zie je een voorbeeld van een nachtfoto, is dit ongeveer wat je bedoeld? Deze heb ik getrokken in p-stand, spotmeting, aiaf uit, verschillende iso-waarden getest en vooral: op statief! Je kan ook in M- stand doen en zelf sluitertijd en diafragma kiezen. Beetje proberen en je ziet wat je het beste uitkomt. Nog veel plezier!

      Tom
      --Canon PS A40--
      --BD0180BE--

      Comment


      • #4
        Originally posted by dentomme
        hallo,

        ik ben ook eigenaar van de canon powershot a40.
        Voor nachtelijke foto's kies je ofwel auto met flash maar dan 'flash' je alle sfeer etc weg.
        Op http://dc.netadmin.be/topic.asp?TOPIC_ID=24598 zie je een voorbeeld van een nachtfoto, is dit ongeveer wat je bedoeld? Deze heb ik getrokken in p-stand, spotmeting, aiaf uit, verschillende iso-waarden getest en vooral: op statief! Je kan ook in M- stand doen en zelf sluitertijd en diafragma kiezen. Beetje proberen en je ziet wat je het beste uitkomt. Nog veel plezier!

        Tom
        Ja, ik had het ook op zoiets.
        Maar de oorspronkelijke doelstelling was dat ik foto's van de omgeving wou trekken 'snachts. (Je hebt een voorbeeld in je eigen gallery, nl Street)

        Is er een methode om deze foto's dan even zuiver dan de gewone te trekken ?

        Greetz Kockel

        Comment


        • #5
          IMHO ik meen me te herinneren dat er zo'n bekend fotograaf ooit eens gezegd heeft dat zijn beste nachtfoto's steevast bij valavond getrokken zijn.
          Feit blijft dat je externe lichtbronnen ( reklames, straatverlichting, maan ... ) moet zien om de "echte" sfeer te tonen, dus moet het reeds laat genoeg op de avond zijn. Anderzijds ga je gemakkelijk zwarte plekken op je foto hebben omdat er te weinig licht is. Dus .... mooie middenmaat zoeken ... bij valavond wordt het donkerder buiten, gaat de verlichting aan, maar is er nog net voldoende licht om ook die donkere plekken uit te lichten. Zo is er op mooie zomeravonden een tien tal minuten "magic" mogelijk.
          ---
          darix
          afdruk vinger in aanslag!(DB0197BE)
          D70s

          Comment


          • #6
            Originally posted by Kockel
            Originally posted by dentomme
            hallo,

            ik ben ook eigenaar van de canon powershot a40.
            Voor nachtelijke foto's kies je ofwel auto met flash maar dan 'flash' je alle sfeer etc weg.
            Op http://dc.netadmin.be/topic.asp?TOPIC_ID=24598 zie je een voorbeeld van een nachtfoto, is dit ongeveer wat je bedoeld? Deze heb ik getrokken in p-stand, spotmeting, aiaf uit, verschillende iso-waarden getest en vooral: op statief! Je kan ook in M- stand doen en zelf sluitertijd en diafragma kiezen. Beetje proberen en je ziet wat je het beste uitkomt. Nog veel plezier!

            Tom
            Even zuiver zal niet lukken, 'dagfoto's' worden op iso 50 getrokken en als je dit gebruikt voor nachtfoto's zit je met veel donkere plekken. Iso 400 laat veel detail maar ook veel ruis zien. Iso 100~200 is dan de keuze maar je zal je statief moeten hebben (of je fototoestel op een stabiele ondergrond moeten plaatsen) om onbewogen foto's te hebben met scherpte. Het hangt eigenlijk vd omstandigheden af wanneer het "happy hour" is, als er verlichting is lukt dit bijna altijd. Bij valavond heb je natuurlijk meer kans op mooie foto's, de belichting is dan ook mooi en je kan een mooie zonsondergang als achtergrond hebben...

            Tom

            Ja, ik had het ook op zoiets.
            Maar de oorspronkelijke doelstelling was dat ik foto's van de omgeving wou trekken 'snachts. (Je hebt een voorbeeld in je eigen gallery, nl Street)

            Is er een methode om deze foto's dan even zuiver dan de gewone te trekken ?

            Greetz Kockel
            --Canon PS A40--
            --BD0180BE--

            Comment

            Working...
            X