Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Mijn eerste DSLR

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Mijn eerste DSLR

    Ik ben van plan om binnenkort een DSLR te kopen, en om zoveel mogelijk meningen en raad te verzamelen heb ik mij hier geregistreerd. Aanvankelijk dacht ik aan een Canon EOS 600D met een 18-135, maar toen kreeg ik te horen dat investeren in lenzen belangrijker is dan in een body en dat een 1100D met een Canon EF-S 15-85mm f/3.5-5.6 IS USM dan misschien nog interessanter zou zijn.
    Graag zou ik niet te ver boven de 1000 euro uitkomen voor body en lens, en mogelijk ook nog een polfilter en statief.

    Wat denken jullie? Goedkopere body en duurdere lens, of andersom? En zijn er nog andere camera's die een goed alternatief zouden kunnen zijn?
    Last edited by Michiel V; 20 december 2011, 15:53.

  • #2
    Re: Mijn eerste DSLR

    De sensor van de 1100D is een slag minder dan van de 600D.

    Ik zou eerder de 600D + Sigma 17-70 mm OS + een fotocursus doen.
    Voor fotoworkshops. fotocursussen en fotoweken: www.annohuidekoper.nl

    Comment


    • #3
      Re: Mijn eerste DSLR

      ... maar wel degelijk juist: beter investeren in lenzen dan in een dure body. Ga gerust voor een 1100D en een goeie lens. De IS kitlenzen zijn best te doen, en als je er eentje van goeie kwaliteit voor geen geld wil, overweeg dan zeker de 50mm 1.8.

      En vergeet die fotocursus maar, en volg de discussies hier op BD. Mensen zijn altijd bereid om te helpen, en je leert heel veel van de beoordelingen van foto's. Fotocursussen zijn vaak te theoretisch vind ik, maar hier op BD krijg je te maken met amateurs en professionals die heel gepassioneerd zijn, en het niveau ligt, vind ik, vaak ontzettend hoog hier. Er zit een hoop werk tussen dat National Geographic waardig is bijvoorbeeld. Bovendien beoefenen al deze mensen een hele brede waaier aan verschillende takken van de fotografie. Véél leerrijker dan een cursus, geloof me vrij.
      Last edited by Vue.photo; 21 december 2011, 14:54.
      ______
      www.vue.photo

      Comment


      • #4
        Re: Mijn eerste DSLR

        Ok, bedankt voor jullie reacties!

        Comment


        • #5
          Re: Mijn eerste DSLR

          Volledig akkoord, goede lenzen kunnen later meegroeien met een "hogere" body, omgekeerd niet ..... je blijft dan met een beperkte lens zitten.
          Alleen vind ik een cursus wel aan te raden, al was het maar om de regelmaat en de absolute noodzaak om bij te moeten leren.
          Canon G15, 7D en 1000D + Katzeye, met 17-55 2.8, 100-400 4.5-5.6 L + 1.4 ext III, 70-200 2.8 L II, 100 Macro 2.8 L, Carl Zeiss 1.4 50, Sigma 8-16 4.5-5.6, Lensbaby Composer, Speedlite 430 EXII, Manfrotto's

          Comment


          • #6
            Re: Mijn eerste DSLR

            Oorspronkelijk geplaatst door Michiel V Bekijk bericht
            En zijn er nog andere camera's die een goed alternatief zouden kunnen zijn?
            naar gelang je voorkeur (welke foto's vind jij mooi? Welke wil je maken?) is de ene camera al iets beter als de andere, en is het ene merk interessanter als het andere...

            Sony en Pentax leveren veel waar voor hun geld bij 't instappen...
            Nikon en Canon bieden het grootste groeipad.

            Portret fotografie? ga voor Nikon of Canon... (strobisme)
            Concert of indoorsport? Nikon spant vandaag de kroon.
            Landschap? dat kunnen ze allemaal
            vakantie foto's? allemaal goed...

            eigenlijk komt het hier op neer... hoe specifieker je noden, hoe makkelijker je tegen de grenzen loopt en hoe hoger de prijs.

            practisch start jij met een crop camera (zoals de Canon 600D of Nikon D90 )

            welke lenzen zijn goed om te starten? een 18-105mm kitlens is prima. Leer die samen met je toestel goed kennen... schrijf je in op een cursus
            koop dan een 35mm lensje erbij, nikon heeft een prima, vrij goedkoop lensje 35mm f1.8, dat is een standaard lensje, ideaal voor binnen-in-huis-met weinig-licht-fotografie en voor straat fotografie...
            De kitlens verkoop je na x jaar en je hebt alvast geen zorgen gehad... (dure lens, kan je stress bezorgen)

            persoonlijk zou ik kiezen tussen een Canon 600d en Nikon D90 en de basis instapcamera's (zoals een 1100d) aan me voorbij laten gaan... De D90 is de betere, doch het zou kunnen zijn dat je een goede reden hebt om Canon te kiezen (bv. vrienden of familie hebben canon, en je mag de lenzen gebruiken)
            some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
            Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

            Comment


            • #7
              Re: Mijn eerste DSLR

              Oorspronkelijk geplaatst door Michiel V Bekijk bericht
              En zijn er nog andere camera's die een goed alternatief zouden kunnen zijn?
              Ik kan je de A65 met 18-55 kitlens aanraden, met 970€ nog net binnen je budget.

              Een A580 met kitlens is ook een optie, die heb je al voor 529€. Dit is de laatste dslr van Sony, dus je koopt een stukje geschiedenis, want Sony gaat resoluut verder met de SLT's zoals de A77/A65/A55/A35. Met het geld dat je overhoudt kan je op zoek naar een tweede lens, tele/prime/groothoek ...

              Pluspunten vd A65 : hoge resolutie 24MP (2x zoveel als de D90 ...) , heel snelle AF, 10fps, filmen met autofocus

              Pluspunten vd A580 : heel goed op hoge ISO (beter als D90 en Canon 600D, idem als de Nikon D7000 wegens zelfde sensor), 5fps tot 7fps, Live view met fasedetectie AF
              Last edited by alex606; 21 december 2011, 20:21.
              Canon 6D / Samyang 14/2.8 / Canon 28-135 IS USM / Sony A6400 / Sony 200-600 / Sony 16-50
              Mijn bird foto's en urbex foto's

              Comment


              • #8
                Re: Mijn eerste DSLR

                Ik ga geen camera en/of lens tips geven, maar wel iets anders.
                Een goed boek over fotografie, zoals bijv. Bewuster en beter fotograferen met een digitale spiegelreflexcamera van Pieter Dhaeze.
                En dan lezen, lezen, foto's maken, en vooral van alles proberen. En inderdaad veel deze naar site kijken.
                En toch stiekem weg een beetje aan een Nikon D90 denken. Ik vind het veel camera, voor relatief weinig geld.
                Nikon D500 en D7100 + Tokina 11-16 F2.8 + Nikon 17-55 F2.8 + Nikon 70-200 F4

                Vriendelijke groeten, Johan

                Comment


                • #9
                  Re: Mijn eerste DSLR

                  Oorspronkelijk geplaatst door Johan1956;3378650
                  En toch stiekem weg een beetje aan een Nikon D90 denken. Ik vind het [B
                  veel[/B] camera, voor relatief weinig geld.
                  goei idee. De prijs dat die vandaag staat is niet te versmaden. Daar kan je jaren mee voort. Ik zou ook niet direct in te dure lenzen investeren. Doe dat maar als je echt goed weet welke richting je uit wil.
                  The Knight That Says Ni...kon

                  Comment


                  • #10
                    Re: Mijn eerste DSLR

                    als je budget het toelaat.....
                    koop een 50mm 1.8 erbij

                    je zal er meer mee leren dan met je zoom en zo kan je ook binnen trekken zonder teveel te moeten flitsen
                    www.aeri-photography.be

                    Comment


                    • #11
                      Re: Mijn eerste DSLR

                      Deze video trainings kunnen je ook op weg helpen. Voor mij waren het alleszins eye-openers aangezien ik niets van fotografie kende. Ben Long legt het allemaal mooi in mensentaal uit.

                      1) Foundations Of Photography: Exposure
                      2) Foundations Of Photography: Lenses
                      3) Foundations Of Photography: Black & White
                      4) Foundations Of Photography: Composition
                      5) Photoshop CS5: Landscape Photography

                      Je kan enkele filmpjes gratis online bekijken om een beter idee te krijgen. Vooral de eerste training (Exposure) is een grote aanrader. Subscriben kan vanaf 25 dollar per maand (of 37,5 dollar per maand waardoor je ook toegang krijgt tot de exercise files die in de tutorials gebruikt worden).
                      550D | EF-S 18-55mm F/3.5-5.6 IS | EF 50mm F/1.8 II | EF 70-200mm F/4L IS | Speedlite 580EX II | LumoPro LP180 | Gitzo GT3541XLS | Arca-Swiss Monoball Z1 SP

                      Comment


                      • #12
                        Re: Mijn eerste DSLR

                        De boeken van Scott Kelby zijn ook heel interessant. Was daarstraks bij Standaard Boekhandel en deel 1 (de basis) kost er €19,95, net zoals deel 2 (dit is doelgerichter).
                        Zelf heb ik de boeken nog niet, maar binnenkort is het mijn verjaardag en dit zal één van de aankopen worden denk ik. Heb er even in gebladerd daarstraks en ik moet zeggen dat hij het heel goed uitlegt, en hij geeft er ook heel nuttige tips bij.
                        Ik heb zelf nooit een fotocursus gedaan, maar heb veel op dit forum geleerd, enkele boekjes gelezen en het is pas echt snel beginnen gaan toen ik me aansloot bij een fotoclub. Hier kan je zelf vragen stellen, waarvan je anders denkt dat ze bv. niet de moeite waard zijn om te stellen... en je krijgt er snel antwoord op, en de visie van meerdere personen.
                        Voor het toestel: Ga ook niet meteen te hoog, ik heb er hier bij 'Aangeboden' al velen gezien, die hun hele set verkopen omdat het toch niet helemaal hun ding is, omdat ze niet altijd willen sleuren aan hun apparatuur... Dus begin eerst met een instap, of hoogstens het model boven de instap, neem enkele kitlenzen erbij en probeer dit enkele maanden. En dan kan je eigenlijk pas goed beslissen en dan kan je nog altijd upgraden (kijk ook altijd eens tweedehands). Want koop je een duur toestel met dure lenzen, en het ligt je niet, dan zit je daar met je apparatuur en tweedehands verkopen doe je toch altijd met verlies. Dus doe het rustig aan, ik heb ook (nog altijd) m'n 1000D en ben nu ook aan het sparen om in de grote vakantie een nieuw body te kopen en ben ondertussen ook m'n kitlenzen aan het upgraden. Dit is mijn mening maar, je doet ten slotte wat jezelf wil.

                        En 1 goede raad: blijf doorzetten. Dit klinkt misschien gek en cliché, maar er zijn er veel die na een paar maanden het niet meer zien zitten en de hele handel verkopen,
                        terwijl het een hele leuke en mooie hobby is. Het is soms wat zoeken (en ook prutsen), maar dit maakt het ook zo leuk. Doe het rustig aan en verplicht jezelf niet te veel, dan is, en blijft, het een geweldige hobby

                        Dus veel geluk, en hopelijk heb je iets aan deze uitleg, en als je nog iets wil vragen, pm me maar. Ik ben geen professional, maar ik help wel graag anderen

                        Prettige feestdagen!
                        Jannes Bollen
                        Website / Facebookpagina

                        Comment

                        Working...
                        X