Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

mening of ervaring nikon D3X of D800.

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #16
    Re: mening of ervaring nikon D3X of D800.

    Oorspronkelijk geplaatst door Wim.Vanmaele Bekijk bericht
    Gok maar niet teveel. De D3s is nu juist dat sterke beest in de hoge ISO-ranges. D800 kan er echt niet bij. Heb ervaring met beiden bij heel, heel slechte lichtomstandigheden en de D3s steekt er niet met koppen, maar met zijn lijf boven uit. Is helaas nu eenmaal zo. Ik had het liever anders gewild want dat was voor mij de enige reden waarom ik die D3s nam. Ik moest in uiterst slechte lichtomstandigheden kunnen werken zonder ellenlange nabewerking op ruis en ...
    Ik wil je wel geloven hoor, Wim Qua AF-prestaties had ik sowieso al geen twijfels.
    Dan moet die sensor van de D3s echt wel het maximum uit het beschikbare licht kunnen halen, om een andere te overtreffen die de luxe heeft van met een factor 3 te verkleinen tot hetzelfde afdrukformaat.
    Pieter
    --
    Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

    Comment


    • #17
      Re: mening of ervaring nikon D3X of D800.

      Oorspronkelijk geplaatst door Pieter G. Bekijk bericht
      Ik wil je wel geloven hoor, Wim Qua AF-prestaties had ik sowieso al geen twijfels.
      Dan moet die sensor van de D3s echt wel het maximum uit het beschikbare licht kunnen halen, om een andere te overtreffen die de luxe heeft van met een factor 3 te verkleinen tot hetzelfde afdrukformaat.
      Die factor doet helemaal niks hoor pieter, enkel in theorie, als je naar iso 12800 gaat met de d800 serie heb je vlug belichtingsvlekken (lightleeking??)op de zijkant en zo met als gevolg onherstelbare ruis, toch bij uitdagende situaties...
      Mijn mening is dat als je de iso 12800 neemt je zelden een goed beeld aan overhoud....
      Ik weet natuurlijk niet hoezeer die andere toestellen hiermee omgaan...

      Verstuurd vanaf mijn SM-G900F met Tapatalk
      portfolio en workshops:
      https://www.bennybulke.com/

      Comment


      • #18
        Re: mening of ervaring nikon D3X of D800.

        Oorspronkelijk geplaatst door bulke41 Bekijk bericht
        Mijn mening is dat als je de iso 12800 neemt je zelden een goed beeld aan overhoud....
        Mmmm... jammer. Als ik zie wat mijn D7100 kan produceren bij ISO12800, zou ik toch minstens even goed verwachten van een D800.
        Dit is dus een 24MP APS-C resized naar 1920x1280 (doorklikken) - maar het origineel is ook al goed en laat zich behoorlijk nabewerken met Lightroom noise reduction:

        Pieter
        --
        Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

        Comment


        • #19
          Re: mening of ervaring nikon D3X of D800.

          Oorspronkelijk geplaatst door Pieter G. Bekijk bericht
          Mmmm... jammer. Als ik zie wat mijn D7100 kan produceren bij ISO12800, zou ik toch minstens even goed verwachten van een D800.
          Dit is dus een 24MP APS-C resized naar 1920x1280 (doorklikken) - maar het origineel is ook al goed en laat zich behoorlijk nabewerken met Lightroom noise reduction:

          Zal eens een paar voorbeelden maken vanavond of morgen, en hier tonen, ik heb iso 12800 enkel nog maar in de moeilijkste omstandigheden geprobeerd, jouw situatie zou mss wel nog lukken denk ik, ga ook eens zoeken naar de mindere voorbeelden, dan heb je een vergelijk eventueel...

          Verstuurd vanaf mijn SM-G900F met Tapatalk
          portfolio en workshops:
          https://www.bennybulke.com/

          Comment


          • #20
            Re: mening of ervaring nikon D3X of D800.

            Oorspronkelijk geplaatst door Pieter G. Bekijk bericht
            Mmmm... jammer. Als ik zie wat mijn D7100 kan produceren bij ISO12800, zou ik toch minstens even goed verwachten van een D800.
            Dit is dus een 24MP APS-C resized naar 1920x1280 (doorklikken) - maar het origineel is ook al goed en laat zich behoorlijk nabewerken met Lightroom noise reduction:
            Het is zo dat je de ruis nagenoeg niet ziet als je de volledige opname neemt. Maar dat dit echt goed zichtbaar is na uitsnedes. Daarom hecht ik weinig waarde aan je foto. Met mijn D750 heb ik op ISO 8000 reeds erg veel last van ruis bij voetbalwedstrijden waar ik moet croppen tot langste zijde 2000 px.

            Deze foto is eentje genomen met de D750 een 300mm 2.8 op ISO 8000. Dan gecropt tot 2173 px langste zijde. Het resultaat is niet echt verbluffend te noemen en zelfs eerder dramatisch... Het is daar waar het probleem zit. Op volledig formaat zie je ook geen spatje ruis, maar na de uitsnede wordt het dus wel dramatisch. ( deze is in Nef geschoten en reeds bewerkt.)
            Mvg,
            Gregory
            www.gvg-photo.com

            Comment


            • #21
              Re: mening of ervaring nikon D3X of D800.

              Oorspronkelijk geplaatst door GregoryVG. Bekijk bericht
              Deze foto is eentje genomen met de D750 een 300mm 2.8 op ISO 8000. Dan gecropt tot 2173 px langste zijde. Het resultaat is niet echt verbluffend te noemen en zelfs eerder dramatisch... Het is daar waar het probleem zit. Op volledig formaat zie je ook geen spatje ruis, maar na de uitsnede wordt het dus wel dramatisch. ( deze is in Nef geschoten en reeds bewerkt.)
              Ik vind het anders nog heel goed meevallen hoor?

              Comment


              • #22
                Re: mening of ervaring nikon D3X of D800.

                Ik zie op die foto dus niets dramatisch... voor mij is dat een perfect resultaat
                In principe gebruik je je toestel ook niet om in die mate te croppen; hoogstens wat rechtzetten en bijsnijden. Als je een foto van 6000px aan de langste zijde moet croppen naar 2000-3000px dan moet je logischerwijze geen positieve invloed meer verwachten van het (hogere) aantal pixels op de ruis in het eindresultaat.

                Natuurlijk begrijp ik wel dat je bij sportfotografie niet zomaar dichterbij kan kruipen, maar als je dit soort foto's met regelmaat maakt, dan heb je gewoon een te korte lens
                Pieter
                --
                Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

                Comment


                • #23
                  Re: mening of ervaring nikon D3X of D800.

                  Oorspronkelijk geplaatst door Dpix Bekijk bericht
                  Ik vind het anders nog heel goed meevallen hoor?
                  Zo zie je maar wat de ene veel ruis vindt, valt voor de andere nog meer. Echter vind ik wel dat de spelers hier duidelijk de ruis laten zien...
                  Mvg,
                  Gregory
                  www.gvg-photo.com

                  Comment


                  • #24
                    Re: mening of ervaring nikon D3X of D800.

                    Oorspronkelijk geplaatst door GregoryVG. Bekijk bericht
                    Zo zie je maar wat de ene veel ruis vindt, valt voor de andere nog meer. Echter vind ik wel dat de spelers hier duidelijk de ruis laten zien...
                    Er is idd. ruis maar ook nog scherpte en details...

                    Comment


                    • #25
                      mening of ervaring nikon D3X of D800.

                      Oorspronkelijk geplaatst door Pieter G. Bekijk bericht

                      Natuurlijk begrijp ik wel dat je bij sportfotografie niet zomaar dichterbij kan kruipen, maar als je dit soort foto's met regelmaat maakt, dan heb je gewoon een te korte lens
                      Bedankt voor de bemoedigende woorden ... een 400mm is echter buiten budget . nadeel is dan ook weer dat je foto's dichterbij gaat missen... Altijd een compromis natuurlijk...
                      Last edited by GregoryVG.; 27 januari 2016, 21:00.
                      Mvg,
                      Gregory
                      www.gvg-photo.com

                      Comment


                      • #26
                        Re: mening of ervaring nikon D3X of D800.

                        1# [IMG][/IMG] iso 12800 s'nachts

                        2# [IMG][/IMG] iso 12800 overdag

                        3# [IMG][/IMG] iso 25000 overdag

                        4# [IMG][/IMG] iso 12800 beeld (dat van #2) na 3 minuten lightroom

                        de afbeeldingen #1,2 en 3 zijn onbewerkte raws (alle automatische hulpmiddelen uitgeschakeld in LR) gewoon doorgesaved in j-peg
                        als je zo'n foto's standaart opent in LR is de kleurruis al 25% verwijderd en ca-correctie en lensprofiel toegepast, dan ziet het er al wat aanvaardbaarder uit!

                        eerst de kanttekening: ik moet mijn mening herzien van de high iso capaciteiten van deze camera, de keren dat ik dit al getest had, had ik'm net en
                        kende ik dingen als expose to the right nog niet en was mijn kunde in beeldbewerking nog zozo....

                        nu de resultaten volgens mij:
                        iso 12800 is perfect bruikbaar als je goed belicht naar de rechterkant van het histogram, zitten er veel donkerdere delen in de foto,
                        dan valt de paarse gloed op aan de kanten van de foto (lightleeking???) en dan ben je verplicht een vignet toe te passen of met andere beeldbewerkings-technieken dit op te lossen (herstellen)
                        heb je deze niet, wel dan is het perfect bruikbaar en is het verbazend wat je nog van details overhoud en hoe weinig ruisreductie je moet toepassen....

                        bij iso 25000 zit je volgens mij op het randje van wat kan, maar soms toch bruikbaar, ik vermoed dat je nog 1 à 2/3 stop hoger kunt dan iso 12800 in de helft van de gevallen....
                        het is voor mij ook duidelijk dat het verschil hem zit voor wat je dit gebruikt!
                        is het voor op een donker avondfeest met veel sfeerlight: opletten, je zal de paarse randen vlug zien vanaf ongeveer iso 7 à 8000 (dan begint het)
                        is het voor op een sombere dan die vogel aan hogere sluitertijd te "vangen", wel dan kan je echt wel behoorlijk ver gaan (wss soms wel tot iso 25000)

                        iedereen die het wil kan via pm de raws toegestuurd krijgen om voor zijn eigen uit te maken wat kan en wat niet

                        ps: alle foto's zijn uit de hand, de iso 25000 opname moest ik naar f16 gaan om het te halen met mijn sluitertijd (om hem onder of tot 1/8000ste te krijgen)
                        hoop dat ik duidelijk genoeg getest heb
                        portfolio en workshops:
                        https://www.bennybulke.com/

                        Comment


                        • #27
                          Re: mening of ervaring nikon D3X of D800.

                          Oorspronkelijk geplaatst door bulke41 Bekijk bericht
                          de afbeeldingen #1,2 en 3 zijn onbewerkte raws (alle automatische hulpmiddelen uitgeschakeld in LR) gewoon doorgesaved in j-peg
                          als je zo'n foto's standaart opent in LR is de kleurruis al 25% verwijderd en ca-correctie en lensprofiel toegepast, dan ziet het er al wat aanvaardbaarder uit!

                          eerst de kanttekening: ik moet mijn mening herzien van de high iso capaciteiten van deze camera, de keren dat ik dit al getest had, had ik'm net en
                          kende ik dingen als expose to the right nog niet en was mijn kunde in beeldbewerking nog zozo....
                          Fraai werk
                          Het lijkt mij inderdaad zo dat je de mogelijkheden iets minder had omschreven dan ze effectief zijn.

                          Als ISO12800 uit een raw algemeen bruikbaar blijft in de meeste gevallen - op voorwaarde dat je redelijk goed belicht hebt - dan kan je spreken van een succes. Al wat er goed uit komt met nog hogere ISO kan je als een aardige bonus beschouwen. Afgewerkt formaat blijft natuurlijk essentieel... voor instagram mag je waarschijnlijk nog een stop of 4 onderbelichten

                          Ik wil graag eens een nachtopname in NEF op ISO12800 bekijken op mijn eigen scherm
                          Pieter
                          --
                          Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

                          Comment


                          • #28
                            Re: mening of ervaring nikon D3X of D800.

                            alle Reactie vandaag nog maar eens door gelezen, ik ben nog steeds niet tevreden met mijn combi D700 en de nikon 200-500mm. De foto's lijken mooi maar als je gaat zoomen naar 100% dan blijft er weinig van over.

                            Als ik alles zo lees leer je weer een hoop en denk wel eens dat je beter elke camera kan kopen want ze hebben allemaal een voor en nadeel. Maar ik ga maar eens proefdraaien met een D750 (dez mag ik van iemand lenen) kijken of dit beter is. Ga de lens maar eens in huis testen en kijken of er een fout in de lens zit of dat het nou echt mijn klungeligheid is. Dan ga ik daarna maar eens knopen hakken voor de d750 of de D810. Denk dat deze twee kwa gewicht en mogelijk heden toch het meest bij me passen, alleen heeft de D3x dan weer het prijsvoordeel, maar ja soms moet je keuzes maken.

                            iedereen bedankt voor de reactie, het heeft me aan het denken gezet over meerdere optie's maar ook dat ik niet verkeerd. alleen word de keuze steeds moeilijker ipv makkelijker.

                            Comment


                            • #29
                              Re: mening of ervaring nikon D3X of D800.

                              Oorspronkelijk geplaatst door Pieter G. Bekijk bericht
                              Fraai werk
                              Het lijkt mij inderdaad zo dat je de mogelijkheden iets minder had omschreven dan ze effectief zijn.

                              Als ISO12800 uit een raw algemeen bruikbaar blijft in de meeste gevallen - op voorwaarde dat je redelijk goed belicht hebt - dan kan je spreken van een succes. Al wat er goed uit komt met nog hogere ISO kan je als een aardige bonus beschouwen. Afgewerkt formaat blijft natuurlijk essentieel... voor instagram mag je waarschijnlijk nog een stop of 4 onderbelichten

                              Ik wil graag eens een nachtopname in NEF op ISO12800 bekijken op mijn eigen scherm
                              Had uw reactie nog niet gezien, van zodra ik eens tijd heb stuur ik 1 door naar je

                              Verstuurd vanaf mijn SM-G900F met Tapatalk
                              portfolio en workshops:
                              https://www.bennybulke.com/

                              Comment


                              • #30
                                Re: mening of ervaring nikon D3X of D800.

                                Om eens terug te komen op de vraag van TS.
                                Ik heb de Nikon 200-500 sedert eind vorig jaar en heb zowel een D800 en een D700.
                                De Nikon 200-500 vraagt een leercurve, zoveel is zeker.
                                Wat ik onderhand merk dat een perfect beeld maken bij de D800 heel veel attentie en zorg vraagt bij dergelijke lens (ik heb het dan niet om statische voorwerpen, maar om vogels bijvoorbeeld).
                                De D700 is een stuk vergevingsgezinder en bij moeilijke omstandigheden zijn het aantal keepers een stuk hoger dan bij de D800.
                                Akkoord, men kan croppen bij de D800 en het dynamische bereik is een stuk groter, maar mij lijkt het gebruik van de ouwe D700 niet eens zo slecht.
                                Teveel pixels is blijkbaar niet altijd een zegen.
                                Minder glas dan vroeger, maar beter.

                                Comment

                                Working...
                                X