Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Max diafragma bij nikon p7700

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Max diafragma bij nikon p7700

    Hallo,
    Ik heb mij recentelijk een nikon p7700 compact aangeschaft. Ik ben erg tevreden over het toestel maar wat ik me afvraag is waarom het max diafragma maar tot f:8 gaat terwijl dat bij dslr's wel tot f:32 en verder gaat.
    Heeft dit te maken met de grootte van de sensor (1/1.7'). Hoe zit dat dan met de zogenaamde "sweetspot" van deze lens? (6-44.5mm f:2-f:4)
    Ik heb het licht gezien!!! ... nu er nog een beeld mee maken.

  • #2
    Re: Max diafragma bij nikon p7700

    Bij een compactje is het normaal dat het diafragma niet zo ver dicht kan als bij een camera met een grotere sensor.
    Door de veel kleinere sensor heeft een compactje veel meer scherptediepte bij hetzelfde diafragma-getal, het is dus niet nodig om die diafragma-opening nog kleiner te maken.
    Een camera met een kleinere sensor krijgt ook eerder last van diffractie, waardoor de beelden minder scherp worden naarmate de diafragma-opening kleiner wordt.
    http://barthuysmans.smugmug.com/
    BD0338BE

    Comment


    • #3
      Re: Max diafragma bij nikon p7700

      Bedamkt voor je reactie Blackbandit. Ik zal er dus aan moeten wennen om met grotere diafragma openingen te werken met dit toestel. Nog veel experimenteren dus om hem goed te leren kennen.
      Ik heb het licht gezien!!! ... nu er nog een beeld mee maken.

      Comment

      Working...
      X