|
|||||||
| Registreer | All Albums | FAQ | Ledenlijst | Kalender | Zoeken | Berichten van vandaag | Markeer forums als gelezen |
![]() |
|
|
Discussietools | Weergave |
|
|||
|
Een praktische vraag:
ik weet uit ervaring dat oude, manuele nikkor-lenzen op elk van bovenstaande body's gebruikt kan worden, al dan niet met lichtmeting, maar dus steeds met een manuele focus. Ikzelf heb een D70. De oude lenzen die ik heb uitgetest, werken inderdaad goed (als ik zelf belichting instel). Mijn grote praktische probleem is echter dat de viewfinder van de D70 zo klein is datmanueel focussen haast onmogelijk is, ook al omdat ik een bril draag. Vandaar mijn vraag aan mensen die met een D2-reeks en/of D200 body werken én die regelmatig manueel focussen, of dit bij hen merkelijk beter gaat, en of er dan nog een merkbaar verschil is dussen de D2-reeks en de D200 (m.a.w. is zoeker van D2h/D2X beter geschikt hiervoor?). alvast bedankt voor reactie
|
Ik beperk me uiteraard tot de toestellen die ik direkt naast elkaar vergeleken heb. Om manueel scherp te stellen vind ik:
- de zoeker van de D70 echt te slecht - die van de D200 een stuk beter maar eigenlijk nog steeds niet goed genoeg - die van de D2h lijkt me eigenlijk iets kleiner (maar iets helderder?) dan die van de D200. Kortom ongeveer even goed of even slecht. - ter vergelijking, de zoeker van mijn 16 jaar oude F-801 is véél beter Kris |
|
||||
|
Ik meen ooit gelezen te hebben dat dit ook werkt bij manuele lenzen, maar kan het niet checken want ik heb geen manuele lenzen. Het werkt heel zeker wel op mijn AF-lenzen als ik die manueel gebruikt. In het geval dit ook mogelijk is met MF-lenzen denk ik dat je ondanks een kleine viewfinder toch genoeg hulp hebt om met die manuele lenzen te werken.
|
|
|||
|
Ja. En dat is inderdaad meestal betrouwbaarder dan het matglas.
|
|
|||
|
Om manueel scherp te stellen ben je het best af met het matglas te vervangen door een matglas van KatzEye Optics :
http://www.keoptics.com/ |
|
|||||
|
De D80 heeft de zoeker van de D200. Dus een heel stuk groter dan die van de D70(s).
Groetjes, Wim
| Weergave | |
|
|
![]() |