Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Magic Lantern (het in-camera verhogen van het dynamisch bereik) wie heeft ervaring?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Magic Lantern (het in-camera verhogen van het dynamisch bereik) wie heeft ervaring?

    Wie kent Magic Lantern (of in engels) en gebruikt het probleemloos op zijn camera?
    Naar ik lees zou het mooie resultaten opleveren in die situaties waar er grote verschillen zijn in omgevingslicht...
    Ik denk maar aan foto's maken vanuit een hotelkamer naar een buitenzicht.

    zou het veilig te installeren zijn op mijn 7D?
    Last edited by dréten; 4 januari 2014, 14:27.

  • #2
    Re: Magic Lantern (het in-camera verhogen van het dynamisch bereik) wie heeft ervarin

    Ik heb het al geinstalleerd op 1 van mn SD-kaartjes, alleen nog niet veel gebruikt...
    Is het niet vooral bedoeld voor mensen die meer mogelijkheden willen bij het filmen?
    NEX-5 + Sony 18-55 OSS || Canon 60D + Tamron 17-50mm f/2.8 XR Di II LD Asph Canon + Canon 50mm f/1.8 II + Canon 70-200 f4 L
    https://www.flickr.com/photos/mdesmedt/

    Comment


    • #3
      Re: Magic Lantern (het in-camera verhogen van het dynamisch bereik) wie heeft ervarin

      Persoonlijk vind ik magic latern geen meerwaarde. Heb het ooit ook geprobeerd, dat is de beste manier om er achter te komen.
      Bezoek onze website: Studio Vanbilloen Facebook groep: https://www.facebook.com/groups/studio.fotografie.hulp/ | Facebookgroep Studiofotografie materiaal 2eHands/

      Comment


      • #4
        Re: Magic Lantern (het in-camera verhogen van het dynamisch bereik) wie heeft ervarin

        Precies niet het verhoopte succes!
        Ik laat die lantaarn dus maar hangen waar hij hangt.

        Comment


        • #5
          Re: Magic Lantern (het in-camera verhogen van het dynamisch bereik) wie heeft ervarin

          Oorspronkelijk geplaatst door dréten Bekijk bericht
          Precies niet het verhoopte succes!
          Ik laat die lantaarn dus maar hangen waar hij hangt.
          Ik toch nog maar wat meer reacties afwachten, vind de huidige weinig informatief.

          Walter
          D850

          Comment


          • #6
            Re: Magic Lantern (het in-camera verhogen van het dynamisch bereik) wie heeft ervarin

            Ik heb ML geïnstalleerd op mijn 6D (dat is dus geen stabiele versie, maar een ontwikkelversie). Ik ben niet eens veel bezig met video (want ML is vooral gericht op bijkomende video features), maar ik vind het de moeite alleen al voor de extra mogelijkheden bij fotografie. Ik vermoed dat je verwijst naar de dual ISO eigenschap, maar die heb ik nog niet gebruikt, evenmin als de ETTR-module (expose to the right). Maar er zijn andere eigenschappen die ik al wel verkend heb en die me hebben overtuigd om ML te houden, zoals de veel betere bracketing mogelijkheden, de intervalometer en de fps-aanpassing, de automatische micro-AF aanpassing (dotTune AFMA) en de "Focus peaking". Een heel nuttige toevoeging, maar doordat het een vrijwilligersinitiatief is moet je wel geduld hebben. Je moet ook bereid zijn om je wat te verdiepen in technische details, zeker wanneer je een camera hebt waarvoor nog geen "stable release" bestaat (dat zijn 5D2, 50D, 60D, 500D, 550D en 600D).

            Comment


            • #7
              Re: Magic Lantern (het in-camera verhogen van het dynamisch bereik) wie heeft ervarin

              Oorspronkelijk geplaatst door JeroenVN Bekijk bericht
              Ik heb ML geïnstalleerd op mijn 6D (dat is dus geen stabiele versie, maar een ontwikkelversie). Ik ben niet eens veel bezig met video (want ML is vooral gericht op bijkomende video features), maar ik vind het de moeite alleen al voor de extra mogelijkheden bij fotografie. Ik vermoed dat je verwijst naar de dual ISO eigenschap, maar die heb ik nog niet gebruikt, evenmin als de ETTR-module (expose to the right). Maar er zijn andere eigenschappen die ik al wel verkend heb en die me hebben overtuigd om ML te houden, zoals de veel betere bracketing mogelijkheden, de intervalometer en de fps-aanpassing, de automatische micro-AF aanpassing (dotTune AFMA) en de "Focus peaking". Een heel nuttige toevoeging, maar doordat het een vrijwilligersinitiatief is moet je wel geduld hebben. Je moet ook bereid zijn om je wat te verdiepen in technische details, zeker wanneer je een camera hebt waarvoor nog geen "stable release" bestaat (dat zijn 5D2, 50D, 60D, 500D, 550D en 600D).
              Inderdaad ik verwijs naar de dual-iso mogelijkheid.
              Maar misschien ook wel naar de AF-tuning.
              Krijg ik daarover eens een beetje meer info?
              Werkt die AF-tuning bv. beter dan de-in-mijn-7D ingebouwde Micro-adjustment, of moet ik het daarvoor niet doen?

              Comment


              • #8
                Re: Magic Lantern (het in-camera verhogen van het dynamisch bereik) wie heeft ervarin

                Hoewel deze discussie al ouder is, reageer ik er toch maar even op.
                Zelf gebruik ik ML al enige tijd op mijn 7D en ik vind de mogelijkheden die ML biedt, een welkome aanvulling op de instellingen en geweldige aanvulling op het standaardmenu van Canon. Aangezien ik vaak onder moeilijke omstandigheden fotografeer, week ik vaak uit naar HDR om mijn foto's zo natuurlijk mogelijk te belichten. Voor mij is de Dual-ISO en de ETTR functie een welkome aanvulling. Over de resultaten, na bewerking in LR/PS, ben ik bijzonder te spreken. Met AF-tuning heb ik geen ervaring omdat ik, voor mijn gevoel, daarmee geen zichtbare kwaliteitsverbetering kan halen, omdat mijn objectieven (17-40, 24-105, 100mm macro) aardig scherp lijken te stellen op mijn 7D.
                Canon EOS 5D Mark III | Canon EOS 7D | Canon EF17-40mm F/4L | Canon EF24-105mm F/4L IS | Canon EF70-200 F/4L IS | Canon EF100mm Macro | Canon Speedlite 430EX
                Mijn website: EOSfoto.nl

                Comment


                • #9
                  Re: Magic Lantern (het in-camera verhogen van het dynamisch bereik) wie heeft ervarin

                  Wat is die dual-ISO? Ik krijg binnenkort mijn 6D en ben zeer geïnteresseerd in de ETTR. Nu doe ik dat manueel, maar het zou fotograferen een stuk makkelijker maken als dat automatisch gebeurt.
                  ______
                  www.vue.photo

                  Comment


                  • #10
                    Re: Magic Lantern (het in-camera verhogen van het dynamisch bereik) wie heeft ervarin

                    Het komt erop neer dat je het dynamisch bereik bij lage ISO (ISO100) vergroot dankzij Dual ISO, maar dit gaat wel ten koste van de verticale resolutie. Enkele bronnen:

                    - Bron 1
                    - Bron 2
                    550D | EF-S 18-55mm F/3.5-5.6 IS | EF 50mm F/1.8 II | EF 70-200mm F/4L IS | Speedlite 580EX II | LumoPro LP180 | Gitzo GT3541XLS | Arca-Swiss Monoball Z1 SP

                    Comment


                    • #11
                      Re: Magic Lantern (het in-camera verhogen van het dynamisch bereik) wie heeft ervarin

                      Tja, dat vind ik toch maar niks dan. De resultaten zien er goed uit, maar als ik het risico loop mijn toestel gaar te bakken, dan is het niks voor mij.

                      Oorspronkelijk geplaatst door jocau Bekijk bericht
                      Het komt erop neer dat je het dynamisch bereik bij lage ISO (ISO100) vergroot dankzij Dual ISO, maar dit gaat wel ten koste van de verticale resolutie. Enkele bronnen:

                      - Bron 1
                      - Bron 2
                      ______
                      www.vue.photo

                      Comment


                      • #12
                        Re: Magic Lantern (het in-camera verhogen van het dynamisch bereik) wie heeft ervarin

                        Oorspronkelijk geplaatst door Simplephotography Bekijk bericht
                        Tja, dat vind ik toch maar niks dan. De resultaten zien er goed uit, maar als ik het risico loop mijn toestel gaar te bakken, dan is het niks voor mij.
                        Dat "risico" loop je al wanneer je ML installeert, maar in de praktijk lijkt het wel heel erg mee te vallen. Ik heb in ieder geval op het forum nog niets over gelezen.
                        Canon EOS 5D Mark III | Canon EOS 7D | Canon EF17-40mm F/4L | Canon EF24-105mm F/4L IS | Canon EF70-200 F/4L IS | Canon EF100mm Macro | Canon Speedlite 430EX
                        Mijn website: EOSfoto.nl

                        Comment


                        • #13
                          Re: Magic Lantern (het in-camera verhogen van het dynamisch bereik) wie heeft ervarin

                          Inderdaad. Het risico op een defecte camera is niet al te groot, maar niet iedereen heeft zin om zo hard met z'n camera te experimenteren.
                          550D | EF-S 18-55mm F/3.5-5.6 IS | EF 50mm F/1.8 II | EF 70-200mm F/4L IS | Speedlite 580EX II | LumoPro LP180 | Gitzo GT3541XLS | Arca-Swiss Monoball Z1 SP

                          Comment


                          • #14
                            Re: Magic Lantern (het in-camera verhogen van het dynamisch bereik) wie heeft ervarin

                            Oorspronkelijk geplaatst door jocau Bekijk bericht
                            Inderdaad. Het risico op een defecte camera is niet al te groot, maar niet iedereen heeft zin om zo hard met z'n camera te experimenteren.
                            Waaronder ik dus. Ik heb 10 jaar met mijn 350D gedaan (en hij zal zeker nog dienen), en ik plan hetzelfde voor mijn 6D.
                            ______
                            www.vue.photo

                            Comment


                            • #15
                              Re: Magic Lantern (het in-camera verhogen van het dynamisch bereik) wie heeft ervarin

                              Oorspronkelijk geplaatst door jocau Bekijk bericht
                              Inderdaad. Het risico op een defecte camera is niet al te groot, maar niet iedereen heeft zin om zo hard met z'n camera te experimenteren.
                              Ik experimenteer altijd met firmware op verschillende toestellen en soorten apparaten. Door ondersteuning op fora worden problemen vaak opgelost. Tijdens het fotograferen op locatie loop ik meer risico mijn camera kwijt te raken dan door het experimenteren met firmware.

                              Oorspronkelijk geplaatst door Simplephotography Bekijk bericht
                              Waaronder ik dus. Ik heb 10 jaar met mijn 350D gedaan (en hij zal zeker nog dienen), en ik plan hetzelfde voor mijn 6D.
                              Nee, maar ik begroot mijn camera's op 3 à 4 jaar. Nu misschien iets langer omdat ontwikkeling nog maar langzaam gaat de laatste jaren bij camera's.

                              Lijkt een beetje koudwatervrees voor het onbekende... De waarschuwing dat firmware een camera kan bricken lees je altijd en overal omdat softwaremakers natuurlijk nooit aansprakelijk willen zijn.
                              Als je ziet hoeveel en welke mensen bezig zijn met de ontwikkeling van ML denk ik dat de kans op een defecte camera vrijwel 0 is. De professionaliteit van het hele ML project blijkt wel uit het feit dat de signaal-ruis verhouding bij ML beter is dan de originele Canon software. Ik heb er alle vertrouwen in, maar gebruik het ook al sinds de Alpha-versies. Nu gebruik ik al geruime tijd een Nightly Build die perfect bij mijn wensen aansluit en waarmee ik nooit echte issues heb.
                              Canon EOS 5D Mark III | Canon EOS 7D | Canon EF17-40mm F/4L | Canon EF24-105mm F/4L IS | Canon EF70-200 F/4L IS | Canon EF100mm Macro | Canon Speedlite 430EX
                              Mijn website: EOSfoto.nl

                              Comment

                              Working...
                              X