Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Macro met DSC-F717

Collapse
Deze discussie is gesloten.
X
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Macro met DSC-F717

    Hallo,
    Een technisch vraagje. Ik zou volgende macro wensen te nemen. Kan dat en lukt dat en hoe moet het gebeuren ?
    Stel, ik heb een kever die ik kan benaderen tot op ongeveer 30cm.
    Om correct te kunnen scherpstellen, plaats ik het toestel in manuele stand.
    1) Ofwel gebruik ik nu de Macro-optie van het toestel waarbij een bloemvormige afbeelding op de finder/lcd komt om deze aard van bewerking aan te geven. Hier kan ik wel scherpstellen met de instelring, doch ik slaag er niet in op op 30 cm een beeldvullend zoom uit te voeren. Beeldvullend kan hier alleen maar door het object te naderen, tot ja, dat gaat wel op 3 cm. Probleem is wel dat ik wil, die kever precies niet. Hij verdwijnt.
    2) Indien ik enkel met zoom werk, kan ik nooit dichter dan 70 à 90 cm van het object komen. Ik weet dan wel waar die kever zit, alleen, mensen die dan beelden bekijken zien NIETS. (Ik ook, ik ben dan ook een toeschouwer).
    Kan iemand me hierin helpen ?
    Eer ik overga tot aankoop wil ik echter wel zeker zijn van dergelijke mogelijkheden.
    https://www.fotospotter.be
    Je suis content d’être heureux

  • #2
    'lo,

    Blijkbaar ben je de aankoop van een F717 aan het overwegen. Net als ik, en wat je hier als probleemstelling geeft vind ik ook zeer interessant. Vooral het fotograferen van vlinders is zeer moeilijk (alhoewel ik er een paar prachtige met een analoge camera heb kunnen maken vanop 10 cm afstand, zonder macro te gebruiken, ik ervoer die functie meer als beperkend dan als handig)
    Trouwens, tssn welke twee (of meer ) camera's twijfel je? Ik 'moet' kiezen tssn F717 en CP 5700, maar weet het na 2 weken nog altijd niet.
    mvg,
    Bert
    D90 - Tokina 12-24/F4 - ...

    Comment


    • #3
      Hi,

      eerst en vooral het kan.

      Je moet de 717 in eender welke stand zetten ipv de full automatic.
      kies dan voor manuele focus. indien je niet voor manuele focus kiest zal hij niet kunnen scherpstellen eens je voor voorbij een zeker grens gaat. bij macro kan je natuurlijk dichter maar dan moet je dicht bij je object kunnen.
      Maar met de manuele focus kan je dus vanop een afstand van 30 cm inzoomen en daarna manueel scherpstellen.
      Voordeel is ook dat tijdens het manueel scherpstellen het onderwerp vergroot is. dat is wel even wennen maar het lukt.

      Comment


      • #4
        Klopt wat Gezoard zegt, bij mij lukt het al aardig om macro's te nemen, mede dank zij de grote lens heb je alles "goed in de hand", het is net zoals een nieuwe auto, even oefenen, alles wat gewoon worden en hup, je bent vertrokken...

        Comment


        • #5
          Op "macro zetten" met bloemvormige afbeelding kan je dus alleen in de volautomatische mode, je kan dan niet manueel scherpstellen alleen automatisch. Je kan dan fotograferen vanaf 2 cm van je onderwerp af, maar ook verder, ja ook op 30 cm. We spreken dan wel over de W-stand van de zoom. Bij het volledig inzomen zul toch op een afstand van +- 90 cm moeten blijven.
          In de P S A en M-mode (en SCN) kan je wel met de hand scherpstellen (ook automatisch) en kun je in de W-zoom tot op 2 cm fotograferen.

          Om het verhaal kort te maken : Een kevertje (zonder croppen) beeldvullend fotograferen lukt niet met de 717 alleen.
          Natuurlijk kan dit wel met voorzetlensjes van +1, +2....+3...dioptrie ! De 717 heeft er draad voor opzitten.
          Ik moet dus hier gezoarde en Teddy-bear spijtig genoeg tegen spreken.

          Ik vraag me evenwel af met welk toestel (digitaal of analoog maakt niet uit) dit wel kan om zonder voorzetlens (of balg of tussenring..) een kevertje, beeldvullend te fotograferen vanaf 30 cm !!! Ben zéééér benieuwd daarnaar.

          Comment


          • #6
            @ : wimvan : Ik zie pas nu dat je volgens je profiel 13 jaar bent....

            Comment


            • #7
              Foutje,
              Ik ben ietsken ouder. Ben van 1956.

              Met de Epson PhotoPc 3000z kan je tot op ongeveer 30 cm, een object benaderen en dan inzomen. Spijtig genoeg is dat niet beeldvullend, gezien optische zoom maar 3x is. Ik ga deze week hiervan proberen enkele beelden op het net te krijgen.
              https://www.fotospotter.be
              Je suis content d’être heureux

              Comment


              • #8
                Tiens, tiens...?

                Bij mij werkt dat "bloemeke" (macro) op "alle progr"?? en stelt zich dan automatisch scherp???

                PS.Oei.. Ik denk dat ik de topic nie goe gelezen heb, sorry

                Comment


                • #9
                  Ik kon moeilijk iets tegen spreken zonder het effectief uit te testen .... en daarom heb ik gisteren avond die opstelling eens geprobeerd.
                  30 cm van een klein object..... en inderdaad Sonyke heeft gelijk.
                  Zowel in macro als in manuele stand kan je geen beeldvullende foto nemen.
                  Eens je begint in te zoomen vergroot je minimale focusafstand en dan ben je gezien...

                  Maar ik denk wel dat je door de 5 megapixels een mooie foto zou kunnen croppen uit je foto.

                  Sonyke: hoe zit da juist met die dioptrie voorzetlenzen. ik heb er vorige week nog ene in mijn handen gehad en die vallen nog mee in prijs. Hoe werkt het juist. of wat zijn precies de toepassingen. is dit enkel voor macrowerk of kan je het ook gebruik om je zoom te vergroten???

                  ps. het boek is nog niet binnen.

                  Comment


                  • #10
                    @ gezoarde : die voorzetlensjes zijn niet zo duur. De sterkte (vergroting) ervan wordt uitgedrukt in dioptrie +1 +2 +13, en je kan een combinatie maken zelfs (lensjes moeten front draad hebben dan).
                    Met die voorzetlensjes kan/moet je nog dichter bij je onderwerp gaan.
                    Deze zijn inderdaad voor het macrowerk. Véél meer durf ik erover niet kwijt aangezien ik ze nog nooit gebruikt heb in digitale fotografie, wél voor analoge opnames (standaard 50 mm) Voor mijne digi heb ik er nog geen. Voor "beestjes" blijft dit moeilijk maar bv om cactusbloempjes of "dode" voorwerpen te fotograferen zijn die uiterst geschikt. Je krijgt daardoor echte vergrotingen dus echt serieuze macro foto's.
                    SLR's kunnen tussenringen (of een duurdere balg) gebruiken met hetzelfde effect, maar daardoor wordt de lichtsterkte weer sterk teruggeschroefd. Met lensjes heb je dit minder, maar het is telkens in stappen...., tussenringen trouwens ook.
                    Ik ga ze nog wel eens aanschaffen, maar eerst mijne converter die reeds besteld is) !

                    Comment


                    • #11
                      Eindelijk.

                      Met vallen en opstaan, vooral dat eerste, kan ik helaas maar een URL leggen naar een paar macro-voorbeelden.

                      Get the best of SEO, content writing, and content marketing services from industry experts. With our proven strategy and years experience target the right kind of keywords and audience.


                      Het gaat hem om een bloem van ongeveer 2à3cm diameter en hoogte.
                      Genomen met 3,1MegaPixel, diafragma 8. Epson Photocd 3000Z, op afstand 30 cm en maximaal gezoomd (ik heb een zoom van 3 x optisch).
                      Met die zoom, kan je beeldvullend werken totdat de zoom ten einde is.
                      Kleuren zijn nagenoeg 98% goed. Licht bewolkte hemel.
                      https://www.fotospotter.be
                      Je suis content d’être heureux

                      Comment


                      • #12
                        Kijk eens in volgend topic. De link is een droom voor mensen die aan het serieuzere macro-werk wil beginnen. De werking van close-up lensjes wordt ook uitgelegd.

                        Canon 6D

                        Comment

                        Working...
                        X