Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Macro afstanden

Collapse
Deze discussie is gesloten.
X
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Macro afstanden

    Hallo,

    Weet iemand hoe het komt dat de macro-afstand op een powershot S30 10 cm is, en die van de Nikon coolpix 995 amper 2 cm !? Lijkt me toch een gigantisch verschil, hoewel beiden een redelijk gelijkaardige lens gebruiken, of heb ik het mis ?
    Nog een vraagje daaromtrent : bij die macro-afstand, wat is dan de beeldhoek ? (anders gezegd : als ik een blad papier fotografeer vanop die macro-afstand, hoeveel cm x cm fotorgrafeer ik dan ?)

    Greetz,

    Dadude



    <font size="1" color="darkgray">Edited by - Jaja on 12 May 2002 00:51:52</font>

  • #2
    Oeps, verkeerde categorie.
    Sorry webmeesters, maar kun je dit misschien verplaatsen of zo ?
    (of gewoon schrappen als je me een goeie thread kunt wijzen)

    Thanks,

    Dadude

    Comment


    • #3
      Dat heeft alles te maken met de constructie van de objectieven (o.a. welke van de samenstellende lenzen t.o.v. elkaar kunnen bewegen - en over welke afstand). Des te dichter een voorwerp bij de voorste lens komt, zoveel te verder naar achteren verplaatst zich het beeld ervan - en dat moet door de andere lenzen gecompenseerd worden zodat het beeld precies op de ccd-chip valt (of je zou die beeldsensor ook verder achteruit kunnen bewegen, maar ik weet niet of dat ook gebeurt in bepaalde camera's). Enfin ... op http://imaging-resource.com/CAMDB/compare_results.php?sections%5B%5D=311&sections%5B %5D=251&submit=Compare kan je lezen dat het kleinste voorwerp dat het beeld volledig vult bij de S30 117x88 mm meet en bij de CP995 15x12 mm. Groetjes.



      Nikon Coolpix 995
      Nikon Coolpix 995 - Fuji Finepix F10 & F30 - Panasonic DMC FZ5 - Pentax K100D super, K20, K200, K-m, K-x & K-5.

      Comment


      • #4
        Waaw, heel interessante link. Thanks Jazzer, je hebt me weer aan 't twijfelen gebracht

        Dadude

        Comment


        • #5
          Hallo dadude,

          Ik heb wieltjes onder je posting gezet en ze naar hier geduwd - zoals je vroeg ...

          Groeten,
          Jaja

          Voorzitter Belgiumdigital VZW - Sony A7III, Sony A7II, Nikon D500, D5300, Canon G5XMkI, Olympus E-M1MkII, allen met wat glaswerk ...
          Mijn webalbums: https://www.flickr.com/photos/jajabd/sets/ Mijn weblog: http://jajabd.wordpress.com

          Belgiumdigital: uw digitale thuishaven!

          Comment


          • #6
            Pfff, 't wordt echt wel moeilijk... zonder die swivel (lijkt me een beetje breekbaar) was die coolpix al lang besteld...

            Heeft iemand foto's in macro-stand met een S30 (niet gecropt liefst)? Ik wil geen creepy dingen fotograferen die het menselijk ook niet kan zien, maar bijvoorbeeld een bloemkelk of een lieveheersbeestje (bij ons thuis "pimpompoentje" genoemd) zou ik wel willen aankunnen...

            Bedankt jaja trouwens. Wat zouden we doen zonder het wiel hé.

            Greetz,

            Dadude

            Comment


            • #7
              Ik heb mijntoestel nog nie lang en heb er nog niet echt geoefend met macro , ben dus ook eens benieuwd !

              CanOn pOwershOt S 3O

              Vurwa dient da knOppeke OOk al weer !!!
              Fujifilm Finepix F31fd

              Comment

              Working...
              X