Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Luxeprobleem (5DII, 7D, D300s, D700 + lenzen) Wat te kiezen?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Luxeprobleem (5DII, 7D, D300s, D700 + lenzen) Wat te kiezen?

    Beste medeforumbewoners,

    ik zit dus met een luxeprobleem. Ik weet niet wat te kiezen.
    Even een korte aanloop nemen...:
    Ik fotografeer (met tevredenheid) sinds 2005 met een Nikon D70 (staat nog te koop). Daar zat eerst een Tamron 28-75mm f2.8 lens op en daarna een Nikon 18-200DX VR.
    Nu echter zou ik willen upgraden en zie ik door de bomen het bos niet meer. Door een financiële meevaller heb ik ongeveer 2600€ ter beshikking, maar ik weet niet wat kopen.
    Eerst dacht ik om de naar D300s te upgraden maar na de nodige research kwam ik uit op de Canon 7D met 24-105L lens (ik vind de goede lenzen van Nikon nogal prijzig, van daar de switch naar Canon). Deze combinatie gaf me de hoogste beeldkwaliteit voor mijn geld dacht ik.
    Maar nu mijn budget gestegen is wordt bijvoorbeeld ook de 5DmkII mogelijk, of misschien toch de D700.

    Dus eigenlijk is mijn vraag: voor 2600€, wat zou jullie gedroomde combinatie zijn, gesteld dat beeldkwaliteit een van de belangrijkste vereisten is (meer dan snelheid)?

    Zoas de foto's die ik 12 jaar geleden maakte met mijn Minolta dynax 700si zullen ze toch wel nooit meer worden zeker? (AF 100% spot-on, belichting 100% juist, etc...)

    Edit: het soort fotografie wat ik het liefste toepas is: de gebruikelijke huis-tuin en keuken kiekjes uiteraard, reisfotografie uiteraard, maar vooral eigenlijk portret (van volledige lichaamslengte tot detail) op buiten-of binnenlocatie met daarbij soms een huwelijk, cummunie, familiefoto's etc.

    Alvast bedankt voor jullie meningen...

    PS: de AF-accuraatheid vind ik ook belangrijk, maar die lijkt me in elke genoemd toestel wel ok, toch? De reviews van de 5DmkII klagen er nogal eens over, maar dat lijkt me eerder doordat de reviewers verwend zijn door de andere toestellen die ze al getest hebben.
    Last edited by Galdie; 19 januari 2010, 10:18. Reden: Toevoeging


  • #2
    Re: Luxeprobleem (5DII, 7D, D300s, D700 + lenzen) Wat te kiezen?

    Ga maar voor die 7D +24-105. Als je de 5DII route opgaat kom je sowieso nog een stuk boven die 2600 € uit.

    De 5DII is voor mijn gebruik de ideale camera en ik ben dan ook die route opgegaan. Maar mocht de 7D reeds bestaan hebben toen ik die keuze maakte zou ik niet voor de 5DII gegaan zijn. De enige reden is dat het goedkoper zou geweest zijn. De andere voordelen van de 7D tov 5DII zijn geen voordelen voor mij want heb ik niet nodig.

    Ik heb nu voor mijn gebruik de betere camera met de 5DII, want die zijn voordelen tov de 7D zijn voor mij wel relevant, maar de 7D zou ook reeds meer dan goed genoeg geweest zijn om mij tevreden te maken. En daarom zou ik er nu de meerkost niet aan geven.

    Comment


    • #3
      Re: Luxeprobleem (5DII, 7D, D300s, D700 + lenzen) Wat te kiezen?

      Oorspronkelijk geplaatst door Kevlar Bekijk bericht
      Ga maar voor die 7D +24-105. Als je de 5DII route opgaat kom je sowieso nog een stuk boven die 2600 € uit.

      De 5DII is voor mijn gebruik de ideale camera en ik ben dan ook die route opgegaan. Maar mocht de 7D reeds bestaan hebben toen ik die keuze maakte zou ik niet voor de 5DII gegaan zijn. De enige reden is dat het goedkoper zou geweest zijn. De andere voordelen van de 7D tov 5DII zijn geen voordelen voor mij want heb ik niet nodig.

      Ik heb nu voor mijn gebruik de betere camera met de 5DII, want die zijn voordelen tov de 7D zijn voor mij wel relevant, maar de 7D zou ook reeds meer dan goed genoeg geweest zijn om mij tevreden te maken. En daarom zou ik er nu de meerkost niet aan geven.
      Tja, en wat is nu je antwoord op mijn vraag? Ik snap je uitleg niet goed denk ik. Is nu de 7D of de 5DII je keuze als je 2600 ter beschikking had?

      Comment


      • #4
        Re: Luxeprobleem (5DII, 7D, D300s, D700 + lenzen) Wat te kiezen?

        De combinatie 7D+24-105 komt op ongeveer 2300 uit.
        De combinatie 5Dii+24-105 zal je op 2600 brengen.

        De 5Dii heeft een betere beeldkwaliteit dan de 7D. Dus als dat het belangrijkste is dan zou ik voor de 5Dii gaan. Nog een voordeel is dat je in die prijs ook Canon DPP krijgt (bij alle Canon EOS toestellen). Dus je kan gelijk RAW werken en de hoogste beeldkwaliteit halen. Het vergt even wennen die DPP maar eens je daar mee kan werken is echt wel handig genoeg.

        Maar bedenk wel dat FF het bereik van de lens terug op de normale 35mm mode zet. Dezelfde lens op beide toestellen zal zich anders gedragen. Ik persoonlijk vind het beter op FF, maar die lens was voor jou de juiste op een 7D. Op een 5Dii dus breder (volgens mij beter) en minder tele dan tegenover een 7D.

        Bedenk ook dat een 5Dii RAW foto zo'n 30Mb groot is. Dus misschien moet je ook nog een extra geheugenkaartje aanschaffen? Reken met maximaal 150 RAW foto's op een 4Gb kaartje.

        Geen flash nodig voorlopig? Want bij een overstap werkt die niet rechtstreeks op de body. Je kan wel via een trigger werken dat is misschien goedkoper dan de flash wisselen van N naar C. Besef dat de 5Dii geen ingebouwde flash heeft, de 7D en de Nikon modellen hebben dat wel.
        Tot sluitertijd, Dirk

        Comment


        • #5
          Re: Luxeprobleem (5DII, 7D, D300s, D700 + lenzen) Wat te kiezen?

          Voor mij zou met € 2600 en de door jouw voorgestelde toestellen waarschijnlijk de volgende combinatie het meest wenselijke zijn:

          Nikon D300s Body 1269,99
          Nikkor AF-S 16-85mm DX f/3.5-5.6 G ED VR € 487,05
          Nikkor AF-S 70-300mm F 4.5-5.6 G IF VR € 381,30
          Nikon SB-900 Speedlight Flitser € 334,53

          Met deze combinatie blijft er nog wat geld over voor een snel geheugenkaartje en een extra batterij.

          Met deze combinatie kun je ook nog je 18-200 eventueel blijven gebruiken, en voor mij heeft FF niet zoveel voordeel (ultra wijd is niet echt mijn ding ) en het tele voordeel is aardig meegenomen....

          Comment


          • #6
            Re: Luxeprobleem (5DII, 7D, D300s, D700 + lenzen) Wat te kiezen?

            Oorspronkelijk geplaatst door Galdie Bekijk bericht
            Tja, en wat is nu je antwoord op mijn vraag? Ik snap je uitleg niet goed denk ik. Is nu de 7D of de 5DII je keuze als je 2600 ter beschikking had?
            Wel ik zei toch 7D te nemen dacht ik.

            En dat zou ik momenteel ook doen. Alhoewel ik de 5DII de betere combinatie vind maar te duur als dit je budget is.

            Maar ik zou wel een andere setup maken dan jij voorstelt.

            7D + 17-55 f2.8 IS + 70-300 IS. Dit is volgens mij veel interessanter dan de combinatie enkel met de 24-105 en er blijft nog geld over.

            Voor minder geld neem je de 15-85 IS ipv de 17-55 f2.8. Maar ik zou dat niet aanraden.
            Mag het iets meer kosten dan de 70-200 f4 IS ipv de 70-300 IS.

            Comment


            • #7
              Re: Luxeprobleem (5DII, 7D, D300s, D700 + lenzen) Wat te kiezen?

              Oorspronkelijk geplaatst door Kevlar Bekijk bericht
              Wel ik zei toch 7D te nemen dacht ik.

              En dat zou ik momenteel ook doen. Alhoewel ik de 5DII de betere combinatie vind maar te duur als dit je budget is.

              Maar ik zou wel een andere setup maken dan jij voorstelt.

              7D + 17-55 f2.8 IS + 70-300 IS. Dit is volgens mij veel interessanter dan de combinatie enkel met de 24-105 en er blijft nog geld over.

              Voor minder geld neem je de 15-85 IS ipv de 17-55 f2.8. Maar ik zou dat niet aanraden.
              Mag het iets meer kosten dan de 70-200 f4 IS ipv de 70-300 IS.
              Tja, dan misschien nog beter als volgt:

              - Canon 7D
              - Tamron 17-50 f2.8
              - Canon 70-200 f4 IS
              Dit is een geheel van 2896€. Als ik nog wat langer spaar is dit een mogelijkheid...
              Want als ik de Canon 15-55 f2.8 zou verkiezen dan is dat nog eens een meerkost van ongeveer 450€ en die lens is geen L-kwaliteit waard qua bouw.

              Comment


              • #8
                Re: Luxeprobleem (5DII, 7D, D300s, D700 + lenzen) Wat te kiezen?

                Oorspronkelijk geplaatst door Galdie Bekijk bericht
                Tja, dan misschien nog beter als volgt:

                - Canon 7D
                - Tamron 17-50 f2.8
                - Canon 70-200 f4 IS
                Dit is een geheel van 2896€. Als ik nog wat langer spaar is dit een mogelijkheid...
                Want als ik de Canon 15-55 f2.8 zou verkiezen dan is dat nog eens een meerkost van ongeveer 450€ en die lens is geen L-kwaliteit waard qua bouw.
                Ik veronderstel dat je de 17-55 2.8 bedoelt. Dat is inderdaad geen L-lens. Maar daarom
                niet minder goed. En toch wel wat beter dan de Tamron 17-50 2.8.

                Comment


                • #9
                  Re: Luxeprobleem (5DII, 7D, D300s, D700 + lenzen) Wat te kiezen?

                  D700 en dan kun je de 28-75 gewoon blijven gebruiken en dan hou je nog €800 over om voor een volgende lens te sparen en 14-24 of 70-200.
                  Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

                  Comment


                  • #10
                    Re: Luxeprobleem (5DII, 7D, D300s, D700 + lenzen) Wat te kiezen?

                    Door een financiële meevaller heb ik ongeveer 2600€ ter beshikking, maar ik weet niet wat kopen
                    Je MOET dit geld niet uitgeven
                    Het begrip sparen is je niet bekend ?

                    Comment


                    • #11
                      Re: Luxeprobleem (5DII, 7D, D300s, D700 + lenzen) Wat te kiezen?

                      Oorspronkelijk geplaatst door palombian Bekijk bericht
                      Je MOET dit geld niet uitgeven
                      Het begrip sparen is je niet bekend ?
                      teruggekregen van de belastingen zeker?
                      bij mij gaat dat allemaal mooi op de spaarboek (ok misschien een paar kleine dingetjes ermee kopen)
                      5DmkIII en wat glas

                      Comment


                      • #12
                        Re: Luxeprobleem (5DII, 7D, D300s, D700 + lenzen) Wat te kiezen?

                        Op een 4 GB kaartje gaan eerder 190 foto's op bij een 5DII, ze zijn niet allemaal 30 MB groot dus.
                        Wat die Nikon betreft: mooie set ook, maar da's wel geen vergelijking tov een fixed 24-105 F4.0...

                        Mijn voorstel (gelet op de melding van de huis-tuin-keuken, maar vooral portretfotografie): een 24-70 F 2.8 L, je merkt het verzschil echt wel. Helaas ga je dan over je budget met een 5DII... dus toch naar een 7D? Ja, want bodies komen en gaan, maar goede lenzen blijven. En met de crop erbij is een 38-112 mm ook goed voor portretten.

                        Just my 2 cents
                        Foto's tonen niet de werkelijkheid, maar de werkelijkheid van de fotograaf.
                        www.musicinframe.be

                        Comment


                        • #13
                          Re: Luxeprobleem (5DII, 7D, D300s, D700 + lenzen) Wat te kiezen?

                          denk dat het antwoord op jouw vraag al vele keren beantwoord is hier op't forum!

                          ik heb zelf een D700 en zou die nooit willen ruilen voor een 7D (te lage ISO's) of een 5DmKII ( te trage AF en snelheid)

                          Maar ik ben er van overtuigd dat een 5DmkII eigenaar dit zelfde zal zeggen van een D700 (te weinig pixels)

                          ga gewoon op je buikgevoel af... maar neem zeker de betreffende camera's eens in je handen!
                          some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
                          Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

                          Comment


                          • #14
                            Re: Luxeprobleem (5DII, 7D, D300s, D700 + lenzen) Wat te kiezen?

                            Ik zou nog even wachten tot de nieuwe aankondigingen van Nikon binnen 2 weken. Zij zouden je keuze nog beetje lastiger kunnen maken

                            Comment


                            • #15
                              Re: Luxeprobleem (5DII, 7D, D300s, D700 + lenzen) Wat te kiezen?

                              Oorspronkelijk geplaatst door frank207be Bekijk bericht
                              Ik zou nog even wachten tot de nieuwe aankondigingen van Nikon binnen 2 weken. Zij zouden je keuze nog beetje lastiger kunnen maken
                              En welke verwachtingen hebben we dan met z'n allen?

                              Trouwens, sparen is me weldegelijk wel bekend! Gelukkig maar, anders had ik nu ook die 2600€ niet ter beschikking

                              Te weinig pixels heeft geeneen van deze toestellen. Laten we eerlijk zijn, hoeveel A3 afdrukken of groter maken we hier op BD per jaar? Dus eigenlijk komt het op de beste iso-prestatie, met de best haalbare scherpte (lenskeuze), voor 2600€ dus...

                              Alvast bedankt voor jullie informatie!

                              Comment

                              Working...
                              X