Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Luxeprobleem

Collapse
Deze discussie is gesloten.
X
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Luxeprobleem

    BD'ers,

    Ik zit met een vraagje. Alhoewel ik zeer tevreden ben van mijn huidig toestel (Olympus C3030Z) ben ik toch sterk aan het twijfelen om toch een (D)SLR aan te schaffen bovenop deze c3030.
    Het zit nl zo dat de C3030 ruim voldoet om fotootjes te nemen van de meeste activiteiten die ik uitoefen, maar op 'feesten' ed schiet hij toch iets te kort. Zeker als ik de foto's vergelijk met analoge toestellen (zoals mijn antieke Pentax A3 uit 1976).
    Ik ben aan het denken over de aankoop van een D30, een E10 oid. Deze vindt je tegenwoordig al voor een prijs die binnen mijn budget valt. (in tegenstelling tot de D60, D100 enz...)
    Maar nu de vraag : wat zijn de voor- en nadelen van de 2 voorbeelden die ik opnoem (E10 vs D30) buiten de verwisselbare lens ? Het aantal megapixels doet niet terzake (althans voor mij niet, ik heb enkele jaartjes geleden hele mooie foto's gemaakt met slechts 1.3Mp dus ik denk dat 3 a 4 Mp ruim voldoende is).
    Wat ik mij meer afvraag is : heb je echt extra lenzen nodig bij een E10 ? Hoe zit het met de snelheid van deze 2 modellen (AF, shutter lag enz ...)
    Ik heb de reviews gelezen, maar ik heb liever 'live' ervaringen.
    Ik heb zelfs getwijfeld over de aankoop van een nieuwe analoge reflex, maar gezien het feit dat ik toch al enkele jaartjes mijn foto's digitaal maak, denk ik dat het moeilijk terug aanpassen zou zijn.
    Alle opmerkingen/raad/ervaringen zijn welkom.

  • #2
    Niemand ?

    Comment


    • #3
      Hallo Tom
      ik heb nog de E20 is te koop zie koopjeshoek
      maar dan nu mijn reactie op je vraag

      Heb je extra lensen nodig? bij mij zit voor 80% de groothoek lens op de E20(natuur,steden,festivals,)moet wel zeggen dat de kwaliteit van de lensen zeer goed is

      Snelheid? AF is wel goed maar het is niet tevergelijken met een D60 Canon, D100 Nikon,S2Fuji

      Shutterlag ? zelfde als hier boven
      Wegschrijven naar CF kaartje, Dat is niet snel maar dat is wel bekend van de E serie

      Kan verder geen vergelijk geven met de andere camera,s

      Ben altijd wel happy geweest met mijn E20
      maar gaat weg ivm over stap naar de Nikon D100
      hoop dat je hier wat aan hebt
      groeten NoName
      D300, D700, 17-35/2,8 AFS, - 28-70/2,8 AFS, - 70-200/2,8 AFS, - 50/1,4 AFS, - 2 X SB 800, - TC17EII- 1.7 - AF Micro 200mm F4.0 - AF 20mm F2.8
      www.langenacker.nl

      Comment


      • #4
        Als je echt een DSLR wilt aanschaffen is de prijs van de body binnen redelijke grenzen totaal niet van belang.


        De kosten van een, twee of meer lenzen, CF kaartjes, micro drives, en dergelijke hakt er aardig in.

        Als je denkt dat je voor de body geen Euro 2000 exclusief BTW uit wilt geven, begin er dan gewoon niet aan, daar de body echt het topje van de ijsberg is.

        Gebruikt een D30 met heel veel PS werk om er een fatsoenlijk beeld van te krijgen of een S1 met fijne 'instant' resultaten, maar beide niet echt voor een appel en een ei te koop, en maakt een prijsverschil van Euro 1000 tussen een nieuwe en een gebruikte body echt uit, wel wacht en stap er nog niet in. Een E10 of E20 is in mijn optiek een vorm van geld weggooien, beide camera's worden gemakkelijk geklopt door een Sony F707 of een Sony 717.

        De E10 op het tijdstip van introductie was top of the bill, hetgeen zeker niet voor de E20 geldt.

        jacques,

        die veel te veel geld in digitaal heeft uitgegeven, maar het toch wel goed besteed vindt.

        Comment


        • #5
          Dus als ik het goed begrijp is het een geen goed idee om een E10 aan te schaffen ? Gaat de kwaliteit van de foto's niet beter zijn dan een mijn huidige C3030Z ?
          Met name de lens op de E10 is toch van goede kwaliteit ? Het zal alleszins toch een betere zijn dan die op mijn huidig toestel ?

          Comment


          • #6
            Verwacht geen wonderen van de e10 ten opzichte van de 3030, hij is beter, maar in welke mate?? ik zou er in ieder gaval geen geld aan spenderen in jou geval.

            Als je echt door wil gaan, is een d30 het minimum, de 3mpixels voldoen echt wel hoor, en veel werk heb je er achteraf niet aan, in tegenstelling met wat hiervoor beweert is. De kost loopt natuurlijk wel lekker op, voor een beetje starter kit nieuw zit je rond de 3500€, (zelfs met de d10 hoor).
            gewoon mij gedacht hé
            R

            Originally posted by Tom
            Dus als ik het goed begrijp is het een geen goed idee om een E10 aan te schaffen ? Gaat de kwaliteit van de foto's niet beter zijn dan een mijn huidige C3030Z ?
            Met name de lens op de E10 is toch van goede kwaliteit ? Het zal alleszins toch een betere zijn dan die op mijn huidig toestel ?

            Comment


            • #7
              Dat is nu net het probleem Rudy, ik werk mijn foto's achteraf niet bij (buiten misschien een beetje croppen). De meeste van mijn foto's komen zo uit de camera 'gerold'.
              Voorts moet ik zeggen dat ik van Olympus heel tevreden ben (toch de C-reeks). Van deze heb ik de C2000, C2500, C2100 en de C3030 gehad.
              Ik ben meer te spreken over Olympus dan over Fuji. Maar dat is persoonlijke smaak en voorkeur.
              Nu, waarom zou ik voor de E10 gaan ? Ik kan er ene aanschaffen (camera, flits FL40, batterijen, lader en microdrive) voor een prijs die echt niet te veel is. Daarom zou ik voor de E10 gaan.

              Comment


              • #8
                Olympus is zeker niet slecht, wel wat veel ruis, maar als je dat niet storend vind is alles ok.


                Probeer eens eerst een "testsessie" te bekomen, dan ben je zeker van je eventuele aanschaf. vul een smedia kaartje met wat opnames die je zelf maakt, (probeer ook low-light, let op de autofocus!!), bekijk de resultaten, en beslis daarna. Dat is dé juiste manier van beslissen, zeker met een tweedehands, ben je gelijk ook zeker van de toestand van het materiaal.

                suc6 met de beslissing!!!

                R
                (ps, Ik zou het niet doen, de 3030 ligt te dicht tegen de e10 in uiteindelijke beeldkwaliteit, en dan ga je al snel de e10 opzij laten liggen vanwege de omvang / het gewicht)



                Originally posted by Tom
                Dat is nu net het probleem Rudy, ik werk mijn foto's achteraf niet bij (buiten misschien een beetje croppen). De meeste van mijn foto's komen zo uit de camera 'gerold'.
                Voorts moet ik zeggen dat ik van Olympus heel tevreden ben (toch de C-reeks). Van deze heb ik de C2000, C2500, C2100 en de C3030 gehad.
                Ik ben meer te spreken over Olympus dan over Fuji. Maar dat is persoonlijke smaak en voorkeur.
                Nu, waarom zou ik voor de E10 gaan ? Ik kan er ene aanschaffen (camera, flits FL40, batterijen, lader en microdrive) voor een prijs die echt niet te veel is. Daarom zou ik voor de E10 gaan.

                Comment


                • #9
                  AF van D30 in de schemer vind ik nogal erg pover.
                  voor de rest prima. al moet ik wel zeggen dat ik erg graag een D60 of 10D zou hebben maar als ik dan naar de D30 kijk en hem vast pak (lekker zwaar) ben altijd zo blij als een kind.
                  www.vildaphoto.net

                  Comment


                  • #10
                    Originally posted by JeroenM
                    AF van D30 in de schemer vind ik nogal erg pover.
                    voor de rest prima. al moet ik wel zeggen dat ik erg graag een D60 of 10D zou hebben maar als ik dan naar de D30 kijk en hem vast pak (lekker zwaar) ben altijd zo blij als een kind.
                    D60 focus is net zo slecht....D10 is een stuk beter
                    Canon EOS-10D
                    Tamron 70-210 f2.8 +2x convertor
                    Canon 28-135 IS
                    Canon 50mm f1.8 mk 1
                    Cosina 19-35 voor de benodigde groothoek
                    2x Metz MZ54-3 flash

                    Comment


                    • #11
                      Bedankt voor de reacties.
                      Kga dan blijkbaar maar afzien van mijn plannen.
                      Het is idd zo dat mijn huidig toestel wel voldoet voor 85% van de gevallen, en de prijzen van de losse (tweedehands) body's vallen nog mee, maar ietwat lens kost toch ook al iets.
                      Wat mij echter stoort is dat je slechts een 3Xoptische zoom hebt op de 3030, (vroeger was ik verwend met mijn UZI) en ik heb geen zin om met lenzen ed te beginnen rondzeulen.

                      Comment


                      • #12
                        Zo zie je maar Tom, luxeprobleem becomes luxe-stress

                        Comment


                        • #13

                          Comment

                          Working...
                          X