Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

low light AF bij 10D

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • low light AF bij 10D

    Dat de autofocus van de canon 10D het niet geweldig doet in donkere omgevingen is geweten, als ik het goed voorheb. Wat mij echter al een tijd opvalt is dat datzelfde probleem zich vaak ook voordoet als de AF assist (mbv de flash) gebruikt wordt. Ik merkte het toen ik 's nachts op een (met natriumlicht) verlichte straat een foto wou nemen van een paar vrienden die poseerden. Pas na 5 keer proberen wou de camera focussen. Ik weet dat ik het focuspunt op een contrastrijk gedeelte vh onderwerp moet richten, maar ook dat haalde niets uit. Mijn vraag is nu concreet hoe andere eigenaars van de 10D in het donker focussen. Manueel? Is er een truc om de AF toch naar behoren te laten werken of zie ik eenvoudigweg iets over het hoofd?

    Alvast bedankt voor eventuele antwoorden

  • #2
    Vreemd. Ik heb dat probleem zelden of nooit. Ik vind de AF vrij goed werken in donkere omstandigheden en de AF-assist is ook meer dan behoorlijk. Heb je misschien een weinig lichtsterke lens gebruikt? Dat kan een behoorlijk verschil maken, hoewel ik met f5.6 ook geen klagen heb.
    Pieter
    --
    Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

    Comment


    • #3
      eerlijk gezegd heb ik daar ook weinig last van, zeker als mijn flash er op staat, mag het wel echt donker zijn
      visit my website : http://www.freewallpapersite.com

      Comment


      • #4
        Ik gebruikte mijn 50mm f/1.8 dus aan de lichtsterkte zal het niet liggen. Het probleem doet zich vooral voor bij onderwerpen op een afstand verder dan een meter. Als jullie zeggen dat jullie geen problemen hebben, is dat dan met de ingebouwde flash, of met een externe?

        Comment


        • #5
          met de interne flash kan ie het af en toe eens wat moeilijk hebben, maar het moet al echt donker zijn hoor, als er een externe flash opstaat heeft hij totaal geen moeite, zelfs niet in heel donkere omstandigheden, als het dan wat verder ligt dan een meter of twee drie en hij heeft toch wat moeite heb je nog een klein truucje, zet je flits op slave en duw dan op scherptediepte previe knop, dan geeft de flash een soort van constant licht (flitst tegen een bepaalde frequentie), dan gewoon laten scherpstellen.
          visit my website : http://www.freewallpapersite.com

          Comment


          • #6
            Dat is inderdaad vreemd.
            De 10d staat erom bekend dat hij bij lowlight goed focust.
            Een verbetering tegenover de d60

            Comment


            • #7

              Sedert ik mijn toestel heb, al een paar keer in het donker wat gefoefeld, en toch geen problemen ondervonden.
              Stel je het AF-frame in op een enkel frame ?

              Jos
              [ nick gewijzigd - was vroeger joxyD ] Canon stuff.

              Comment


              • #8
                Eerlijk gezegd heb ik in echt donkere omstandigheden ook geen problemen, heb gisterenavond nog een test gedaan met alle lichten uit, en echte problemen had ik niet, al was het soms wel even zoeken naar een contrastrijk gebied om op te focussen. Ik gebruik overigens steeds het middenste focuspunt, en niet het hele gebied. Het lijkt dat de problemen zich voordoen als er andere zwakke lichtbronnen in het spel zijn, zoals natriumlicht. Ach, ik zal gewoon nog wat moeten experimenteren denk ik Binnenkort schaf ik mij ook een 420EX aan, dan zal het hopelijk wat beter gaan. Oh en bedankt voor jullie antwoorden, trouwens.

                Comment


                • #9

                  Het lijkt dat de problemen zich voordoen als er andere zwakke lichtbronnen in het spel zijn, zoals natriumlicht.
                  Nog geen last van gehad. Ga ik bij gelegenheid eens testen.

                  Dit vind ik leuk: hier leer je alle eigen-dingens van je toestel wel goed kennen

                  Jos
                  [ nick gewijzigd - was vroeger joxyD ] Canon stuff.

                  Comment

                  Working...
                  X