Belgiumdigital.com in samenwerking met
Weergegeven resultaten: 1 t/m 9 van 9

Standaard lichtmeting te donker, hoe oplossen?

vanmiddag mijn broer proberen fotograferen samen met zijn hond (berner senner). broer had donkere trui aan, hond heeft donkere vacht met witte plekken en achter hen stonden donkerbruine keukenkastjes

heb geprobeerd te meten op de donkerste delen zodat zij zélf lichter uitkomen, maar als ik dat doe (met de Canon 10D 'spot' meting), dan waren mijn broer en hond ferm overbelicht

aangezien er geen plaats was waar ik degelijk kon lichtmeten, hoe los ik dit dan op? Met "exposure compensation"? Misschien domme vraag maar toch...

Standaard

Als het onderwerp een redelijke oppervlakte in neemt kan men beter voor meerveld kiezen,bij spotmeeting meet men enkel op een bepaald punt en kan de rest onder of overbelicht worden.Men kan ook spotmeeting doen op meerdere punten en neemt men een gemiddelde sluitertijd.

Standaard

heb meerveld meting gekozen om te beginnen,maar dit gaf ook totaal onderbelichte foto's. heb wel al beetje ervaring met lichtmeting, maar hier had ik toch probleem. heb exposure compensation (hoe heet dit toch in nl hé...) niet geprobeerd wegens 'catch the moment' probleem dat iedereen hier wel kent
    5DIII, 70-200/F2.8 IS II, 24-105L, 430ex --- Sony rx100m3 --- Sony a6000, SEL24Z, SEL1670Z, SEL1650

Outdoorinfo.nl Guest

Standaard

Domme vragen bestaan niet.
    Alles moet je kunnen vragen als je er niet uit komt.
    Ik denk dat de spotmeting toch nog wat lichte plekken heeft meegepakt.
    Ik zou zelf denken aan een spotbelichting op de gemiddelde donkere gedeeltes, en dan de flits (invul) de rest laten oplossen.
    Het ligt er natuurlijk aan hoe groot de afstand is en of je flitslicht wenselijk vindt.
    Het is natuurlijk het voordeel van digitaal dat je goedkoop meerdere belichtingen kan doen.
    Let na de foto goed op het histogram.
    Succes.
    Originally posted by lapino
    vanmiddag mijn broer proberen fotograferen samen met zijn hond (berner senner). broer had donkere trui aan, hond heeft donkere vacht met witte plekken en achter hen stonden donkerbruine keukenkastjes

heb geprobeerd te meten op de donkerste delen zodat zij zélf lichter uitkomen, maar als ik dat doe (met de Canon 10D 'spot' meting), dan waren mijn broer en hond ferm overbelicht

aangezien er geen plaats was waar ik degelijk kon lichtmeten, hoe los ik dit dan op? Met "exposure compensation"? Misschien domme vraag maar toch...

Standaard

heb ik ook gedaan, histogram zit voor zowat 100% aan de linkerkant tot 30% vulling (hoop dat dit duidelijk is).

heb foto nog niet proberen verbeteren met photoshop (zal voor morgen zijn). zal link naar origineel eens posten morgen.
    5DIII, 70-200/F2.8 IS II, 24-105L, 430ex --- Sony rx100m3 --- Sony a6000, SEL24Z, SEL1670Z, SEL1650

Standaard

Hey lapino ik denk wat outdoor je wil zeggen is kijk onmiddelijk na het nemen van je foto naar het histogram. En pas dan je settings aan. Niets is beter dan het histogram om je belichting juist te krijgen. Het is de meest ideale tool die er momenteel bestaat.

Standaard

En let er ook op dat je zo veel mogelijk naar rechts zit want hoe meer naar rechts zonder overbelichting natuurlijk hoe meer detail er in je foto zit. In donkere partijen kunnen digitale camera's nu eenmaal minder detail zien. Kijk hier maar voor wat uitleg.

http://luminous-landscape.com/tutorials/expose-right.shtml

Standaard

Wat ook soms van nut kan zijn is AEB-modus te gebruiken als men niet zeker is.Dan schiet ge wel 3 foto's af en is ook mogelijk in combinatie van belichtingscorrectie te gebruiken.
    Met C.Fn-06-1 kan men op "1/3 stops" zetten.

Standaard

een grijskaart kan hier al een hele verademing zijn... ofwel de binnekant van je handpalm als je geen kaart hebt... op manueel zetten, spotmeting op je hand (of kaart) en fotootje maken... Anders via spotmeting het contrast meten en het gemiddelde van de 2 nemen...

fotografie kan toch altijd weer opnieuw een uitdaging zijn hè
    some toys 4 big boys
    http://www.gerthuygaerts.com - my facebook - my twitter

Soortgelijke discussies

1. hoe zouden jullie dit oplossen?
    Door k10 in forum Fotobewerking
    Reacties: 14
    Laatste bericht: 17 februari 2004, 18:30
  2. hoe foto's kleinder maken (met welke accessoire)
    Door PhilippeVDP in forum Camera's
    Reacties: 11
    Laatste bericht: 11 februari 2004, 19:58
  3. 10D lichtmeting: ook gerechtigheid?
    Door JanVG in forum Camera's
    Reacties: 13
    Laatste bericht: 4 februari 2004, 20:40
  4. full time AF en lichtmeting bij z1
    Door skank in forum Camera's
    Reacties: 1
    Laatste bericht: 10 januari 2004, 12:48
  5. Flitsen, hoe werkt dat?