Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Lichtmeting

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Lichtmeting

    Hoi, ik heb een Nikon D3300.
    Ik heb de indruk dat er iets scheelt met de lichtmeting van mijn camera of ik doe het gewoon verkeerd.
    Ik heb gelezen dat je bij de lichtmeting moet kijken naar de pijltjes die naar recht en links verschuiven als je je diafragma of sluitertijd aanpast. Als dat pijtje rond het midden zou zitten zou het goed zijn.
    Alleen, als in in de M stand en de belichting lijkt mij ok dan zit de pijl verre van in het midden.
    Ik moet dus altijd wat gokken en proberen tot de belichting goed is.
    Fotograferen met diafragma of sluitertijdvoorkeuze lukt helemaal niet. Die foto's zijn altijd overbelicht.

    Iemand een idee hoe ik dit kan oplossen of wat ik eventueel fout doe?

  • #2
    Re: Lichtmeting

    Er zijn een paar mogelijkheden waarom het niet goed lukt.

    Voorlopig zou ik manueel achterwege laten tot je de halfautomatische standen onder de knie hebt.

    Bij M manueel schakel je de lichtmeter gewoon uit. Of beter gezegd jij hebt de belichting volledig zelf in handen en de lichtmeter kan enkel advies geven.
    Het klopt dat het streepje in het midden moet staan maar er is meer.
    Werk je met spotmeting of matrix? Als starter stel je die best in op matrixmeting.

    Dan zijn er nog de standen sluitervoorkeur en diafragmavoorkeur. Dat zijn halfautomaatstanden waarbij de lichtmeter niet alleen advies geeft maar ook de belichting voor u in gaat stellen.
    Echter kan hierop afgeweken worden door een belichtingscompensatie in te stellen. bv +2 En ik vermoed dat dit laatste het geval wel eens zou kunnen zijn.
    Kijk eens uw handleiding na hoe je de belichtingscompensatie op 0 moet zetten.
    Zoek eens op om de lichtmeting op matrix te zetten.

    En dan zou het toch aardig moeten lukken op sluitervoorkeur of diafragmavoorkeur.

    Comment


    • #3
      Re: Lichtmeting

      Hoe is de belichting in auto-stand?
      Nikon D3300 + af-s dx 18-55mm VRII + af-s dx 35mm f/1.8g + af-s 35mm f/1.8g ed + af-s micro 60mm f/2.8g + af-s 85mm f/1.8g

      Comment


      • #4
        Re: Lichtmeting

        In alle automatische standen, alles behalve M, zou de belichting ongeveer gelijk moeten en moet je nergens aandraaien en moet de lichtmeter altijd in het midden staan.
        Camera op P, matrixmeting en een foto op staat maken, volgende camera op A f5,6 en foto maken en deze moeten dan vrijwel gelijk belicht zijn is dit niet zo: jij doet iets fout of de camera is kapot.
        Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

        Comment


        • #5
          Re: Lichtmeting

          Altijd overbelicht kan ook een diafragma zijn dat niet meer sluit (dus lensprobleem)?

          Comment


          • #6
            Re: Lichtmeting

            bedankt voor je tip. Dit was het inderdaad. belichtingscompensatie stond op +5.0.
            Geen idee hoe het gebeurd is maar nu is het in orde. Bedankt!

            Comment

            Working...
            X