Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Lens keuze voor de EOS 10D ?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Lens keuze voor de EOS 10D ?

    Hallo allemaal,

    Bij de aankoop van een Canon EOS 10 D hoort ook een lens
    en als je niet van plan bent om met verschillende lenzen rond te lopen en de voorkeur geeft aan een standaardzoem bv 28-200mm,
    geeft alleen een beperkte groothoek met de verlengingsfactor van 1.5
    maar dan koop ik me later misschien een 16-35mm.

    Nu mijn vraag : voor de beste kwaliteit blijf je dan best bij de Canon lenzen of zijn bv Tamron en Sigma ook goed of beter.
    Aangezien ik verlopig maar 1 lens aanschaf mag het wel een goede zijn
    al dan niet met USM EN OF IS
    anders komt de EOS 10D ook niet tot zijn recht
    bevindingen en tips zijn van harte welkom ,tot nog toe geen testen gevonden van zulke lenzen .

    Alvast bedankt
    met vriendelijke groeten
    Bert

  • #2
    Bert

    Ga er in elk geval van uit dat een grote zoomfactor altijd een compromis is, hoe goed de lensconstructie ook mag zijn. De uitersten van het bereik zullen in sommige omstandigheden de gebreken van de lens (vaak dus eigen aan de aard van de lens) duidelijk zichtbaar maken (zachte hoeken, chromatische aberraties, ...).

    Heel veel nieuwe 10D eigenaars, en niet alleen hier op het forum maar zowat overal, kiezen voor de Canon EF 28-135 F3.5-5.6 IS USM (om de naam eens volledig te noemen), omdat de allereerste testers en eigenaars van oordeel waren dat deze lens, die al goed was, helemaal tot haar recht komt op de 10D. Ze valt bovendien in een redelijke prijsklasse en biedt een aantal van de gegeerde Canon EF eigenschappen zoals USM motor, IS en full-time manual focus ring.

    Uit jouw post maak ik op (en corrigeer me als dat niet zo is) dat je een langere zoom wil dan dit. De 28-200 van Canon is zeker de slechtste nog niet. Je zou ook de 35-350 kunnen kiezen, maar die is behoorlijk groot en zwaar, en kost al gauw 2000 euro. In dezelfde categorie als de EF 28-200 zijn er ook hyperzooms van andere merken. Jaja heeft de Sigma 28-300 getest, en ook Tamron en Tokina zullen zoiets wel in hun gamma hebben. Ik heb ook al goeie dingen gehoord over de Tamron 28-200 en de Tokina 24-200. Als je iets anders dan Canon wil, zou ik je wel aanraden om uit de recentste lenzen te kiezen, want er zijn oudere modellen die niet 100% compatibel zijn. Sigma wil dan nog wel de lenschip voor je aanpassen, maar soms is ook dat helemaal niet mogelijk.

    Ga vooral op zoek naar reviews en gebruikerservaringen voordat je een aankoop doet. Bijvoorbeeld op het Canon SLR forum van DPReview. Er zijn daar al genoeg 10D eigenaars met een arsenaal aan lenzen.
    Pieter
    --
    Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

    Comment

    Working...
    X