Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

LCD <-> scherm laptop ?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • LCD <-> scherm laptop ?


    Ik heb een IBM Thinkpad T23 (14,1 inch TFT active matrix) maar vind dat de kleuren van mijn foto's vaak (steeds) vrij 'dof' van kleur zijn. De kleuren komen niet echt tot hun recht (whoow da rijmt). Als ik enkele reviews van deze laptop lees staat er dikwijls tussen dat ie een 'excellent screen' heeft.

    Ik weet dat een LCD nog niet kan tippen aan een CRT, maar wegens plaatsgebrek zou ik graag een 17" lcd kopen. Maar gaat de kwaliteit beter zijn dan die van mijn laptop ? Ik vind de specs van mijn laptop-scherm niet... Ik zou denken dat de schermpjes van laptops niet echt goed zijn om de prijs te drukken, maarja dat is maar een idee he...

    Zijn : Iiyama,sony,samsung de belangrijkste spelers op de markt of zijn er nog andere/betere/goedkopere ?

    Canon 300D | Canon EF-S 18-55 | SIGMA 28-300 f3.5-6.3 | Speedlight 420EX
    Canon IXUS 800IS
    Lidnummer: BD0152BE |
    http://tomvandenberk.be

  • #2
    Originally posted by sjarel

    Ik weet dat een LCD nog niet kan tippen aan een CRT, maar wegens plaatsgebrek zou ik graag een 17" lcd kopen. Maar gaat de kwaliteit beter zijn dan die van mijn laptop ? Ik vind de specs van mijn laptop-scherm niet... Ik zou denken dat de schermpjes van laptops niet echt goed zijn om de prijs te drukken, maarja dat is maar een idee he...

    Zijn : Iiyama,sony,samsung de belangrijkste spelers op de markt of zijn er nog andere/betere/goedkopere ?
    Er is een verschil in techniek tussen de LCD's op laptops, en de desktop-lcd's die je kunt kopen. In welke mate dit een invloed heeft op de kleurechtheid, kan ik echter niet zeggen.
    Wel is het zo dat veel laptops verschillende modussen hebben voor het LCD-scherm (vb. Toshiba verminderd standaard de helderheid als het toestel niet in een stekker zit); deze dingen zijn meestal echter manueel te wijzigen. Zelf heb ik ook nog op een aantal laptops gewerkt (waaronder zo'n T23), en binnen de verschillende laptops is dat wel één van de betere schermen.

    Fabrikanten van desktop lcd's: volgens mij kun je met Eizo, Lacie of Princeton weinig verkeerd kopen, maar het zijn wel duurdere dingen. Het blijft wel een feit dat de meeste LCDs moeite hebben om 8 bit per kleur weer te geven (ze kunnen wel als dusdanig geadresseerd worden). Persoonlijk zou ik nu nog steeds bij CRT blijven als het om kleuren en zo betreft... (prijs/kwaliteit)


    Jörg
    Nikon D100 | Nikon SB800 | Nikkor AF 24-85 f/2.8-4 D IF | HiTi PhotoShuttle

    Comment

    Working...
    X