Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Kiezen voor resolutie of zoom??

Collapse
Deze discussie is gesloten.
X
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Kiezen voor resolutie of zoom??

    Een maand geleden vroeg ik Uw hulp bij de keuze van een DC. Na lang wikken en wegen viel mijn keuze op de Olympus C-3020Z. De winkel bestelde de C-3020 maar 14 dagen later bleek dit toestel niet meer leverbaar.
    De handelaar stelde mij een keuze voor: wachten op de nieuwe Oly C-4000 Z (4 mega, 3 x zoom, macro 2 cm, +/- 100 € duurder dan de 3020) of de Oly C-720 UZ (3 mega, 8 x zoom, macro 10 cm, zelfde prijs als de 3020).
    Ik heb geen ervaring met DC. Mijn bedoeling is mooie, scherpe foto's te maken tot max A4(zelden).
    Zal ik meer baat hebben bij een grotere resolutie of bij een grotere zoom? Is de macro (2 of 10 cm) een keuzecriterium?
    Zijn er forumleden die mij helpen die knoop te ontwarren.
    Nog een vraagje: de 720 heeft een EVF zoeker, de 4000 een optische zoeker. Wat betekent EVF? Volgens een reactie van een gebruiker op Dpreview is de EVF niet handig in gebruik??
    Ik zie Uw reactie tegemoet.
    Gilbert.

    Gilbert
    Olympus C4000Z

  • #2
    Gilbert,

    Ik zie dat nog niemand geantwoord heeft, dus ga ik proberen je een beetje te helpen bij je keuze, alhoewel ik niet vertrouwd ben met deze camera's.

    Eerst en vooral, ik was vanmorgen hier in de Action Shop fotowinkel in de buurt en die man vertelde mij dat de C-3020 wél nog leverbaar is, maar enkel als kit ( met rugzak, batterijlader, batterijen enz.)

    De C-4000 lijkt mij bijna volledig identiek aan de C-3020, met dat verschil dat hij 1MP meer heeft, dus eigenlijk iets beter kan zijn bij het uitprinten. Ik zeg wel "kan" want normaal gezien heb je met 3,2 MP voldoende voor het sporadisch uitprinten op A4.

    Dan de C-720 UZ, zo'n grote zoom is natuurlijk extra meegenomen, dit is bijzonder handig !
    Of macro een criterium is ? Dit hangt af van wat je wil fotograferen, wil je voorwerpen bv. bloemen of insecten ( favorieten hier ) van kortbij fotograferen dan is dit wel belangrijk ( alhoewel je toch de beste resultaten haalt met macro voorzetlenzen).

    EVF betekent Electronic View Finder, het beeld van de LCD wordt dus in de zoeker weergegeven. Normaal gezien zou ik dit een voordeel vinden, maar nogmaals: ik ben niet vertrouwd met deze toestellen, ik weet niets over de kwaliteit van de lenzen enz.

    Hopelijk komen er meer reakties nu het onderwerp weer naar boven is gebracht!

    Groeten,

    Saluti,

    Pascal

    Comment


    • #3
      ik zou voor de zoom gaan

      http://www.ako.be/dbf.htm

      Comment


      • #4
        4 Megapixel heeft ook veel voordelen, je kunt er (later) ook televoorzet bij kopen.
        Info op http://www.olympus-nederland.com/consumer/digimg/home.cfm#
        Op mijn homepage staan onder kopje foto's van La Palma ook veel foto's C-4040.
        Groetjes

        John
        John

        Comment


        • #5
          Pascal, bedankt voor de push-up. Het helpt!
          Misschien is de C-3020 Z nog elders in voorraad. Maar meestal kies ik voor een handelaar in de buurt (service boven prijs). Maar het belangrijkste is dat ik een mooie korting heb kunnen bedingen bij mijn handelaar.
          Ik denk ook dat de 8 X zoom een voordeel is, maar ik moet Digi 1951 gelijkgeven: een telelens bijkopen kan, upgraden naar 4 Megapixel niet.

          Is er iemand onder de leden die ervaring heeft met de Olympus C-720 UZ? Vooral wat de EVF-zoeker betreft.

          Groeten aan de mensen die reageerden.
          Gilbert

          Gilbert
          Olympus C4000Z

          Comment

          Working...
          X