Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

keuze spiegelreflex camera voor sportfoto's

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • keuze spiegelreflex camera voor sportfoto's

    Momenteel beschik ik over een compact digitaal fototoestel (Nytech ND-5020) van een 3-tal jaar oud. Deze wordt tot nu hoofdzakelijk gebruikt om foto's te maken van wielerwedstrijden (op de weg). Helaas is de kwaliteit van deze foto's niet optimaal. De renners zijn wel te herkennen maar zelden zijn het zeer mooie foto's (meestal wazig en onscherp). Als alle omstandigheden goed zijn het soms wel foto's die goed zijn van kwaliteit, maar dit is dan één foto op een 15 à 20-tal. Op wielersite's zie je vaak mooie en scherpe close-up foto's of foto's van een grote groep renners die allemaal te herkennen zijn.

    Mijn intresse gaat nu uit naar een spiegelreflexcamera.

    Wat vinden jullie van een Canon 400D (met 18-55 en 55-200 lens) om wielerfoto's te maken of zijn er betere keuzes in dezelfde prijsklasse (of lager van 1100,00 euro) ?

    En dan nog een tweede vraagje : als je die lens 55-200 gebruikt met wat kun je dit dan vergelijken van maximum zoom als je dit vergelijkt met een compact digitaal toestel waarvan men spreekt over bv "optisch 3x zomen" ?

    Alvast bedankt
    Buks

  • #2
    Re: keuze spiegelreflex camera voor sportfoto's

    (met 18-55 en 55-200 lens)
    als je een bereik wil van tussen de 18 en 200 kun je ook overwegen één lens aan te schaffen van 18-200 waardoor je sneller kunt anticiperen tussen closeupshots en groothoek

    Comment


    • #3
      Re: keuze spiegelreflex camera voor sportfoto's

      Ik volg zelf Nikon maar ik denk dat als je voornamelijk wielerwedstrijden wil vastleggen op de weg, je beter af bent met een tweedehands 20D dan met een nieuwe 400D. Het gaat daar toch vrij snel aan toe en dat vraagt wel iets van je camera. Ik zou me ook niet direct begeven aan budget kitlenzen noch aan superzooms als de 18-200. Je hebt een snelle lens nodig, zonder echte groothoek en zonder zware tele. Als je nooit indoor evenementen gaat vastleggen is een lichtsterkte F2.8 niet echt nodig, maar het kan nuttig zijn. Helaas reikt mijn kennis van de Canonlenzen niet ver genoeg om er één aan te raden.
      Bij de third partylenzen denk ik (ik zeg wel : denk ik) dat de Sigma 50-150 2.8 mss wel iets is.
      Persoonlijk zou ik het houden bij mijn D200 met mijn Sigma 70-200 EX erop, maar da's al een andere prijsklasse.
      fotosite

      Comment


      • #4
        Re: keuze spiegelreflex camera voor sportfoto's

        Hallo Buks,


        Misschien heb je iets aan deze website alles over canon.





        Groeten,


        Silenroc.
        Silenroc2007.

        Comment


        • #5
          Re: keuze spiegelreflex camera voor sportfoto's

          Oorspronkelijk geplaatst door paparazzi Bekijk bericht
          als je een bereik wil van tussen de 18 en 200 kun je ook overwegen één lens aan te schaffen van 18-200 waardoor je sneller kunt anticiperen tussen closeupshots en groothoek

          Veeeeeel te traag (AF). Dan kan je het beter houden op die 55-200, die is een stukje sneller. Da's belangrijk bij dergelijke fotografie.

          Waarom je voor een 20D zou moeten gaan ipv de 400D snap ik niet. Waarschijnlijk denkt Elsan dat zijn Autofocus sneller zal zijn. De 400D heeft het AF-systeem van de 30D, dus zal dit niet waar zijn. Ik zou overigens ook voor de 20D gaan. Echter alleen omdat hij beter vasthoud. Doch dat is niet het belangrijkste en erg persoonlijk.

          Comment


          • #6
            Re: keuze spiegelreflex camera voor sportfoto's

            Oorspronkelijk geplaatst door Stefan16384 Bekijk bericht
            Veeeeeel te traag (AF). Dan kan je het beter houden op die 55-200, die is een stukje sneller. Da's belangrijk bij dergelijke fotografie.

            Waarom je voor een 20D zou moeten gaan ipv de 400D snap ik niet. Waarschijnlijk denkt Elsan dat zijn Autofocus sneller zal zijn. De 400D heeft het AF-systeem van de 30D, dus zal dit niet waar zijn. Ik zou overigens ook voor de 20D gaan. Echter alleen omdat hij beter vasthoud. Doch dat is niet het belangrijkste en erg persoonlijk.
            Omdat ik idd denk dat de 20D door zijn bouw, bedieningswijze en snelheid beter geschikt is om sportfoto's te maken dan de 400D. Kennis van mij gebruikt deze als backup toestel voor sportreportages en tot zijn grote tevredenheid. Qua prijs moet je deze rond de 500-600 € kunnen vinden.
            Het lijkt me gewoon een betere optie voor het gebruik dat er zal van gemaakt worden, maar wie ben ik ?
            fotosite

            Comment


            • #7
              Re: keuze spiegelreflex camera voor sportfoto's

              voor zover ik weet kan de 30D en de 20D 5foto's per seconde maken
              de 400D maar 3 foto's per seconde
              dit maakt in bepaalde situaties veel uit(zoals bij een sprint)

              Comment


              • #8
                Re: keuze spiegelreflex camera voor sportfoto's

                Ik heb ook vaak wielerfoto's gemaakt. Zowel met tele als groothoek.
                Vooral wanneer je een peloton vastlegt is dat mooi met een groothoek 17mm.
                Je moet dan wel vlakbij de baan staan of liggen. Voor een tele is 150 tot 200mm ruim voldoende. Snelle autofocus is belangrijk, maar ook handmatig is het goed te doen. Je kan de focus vastzetten op een bepaalt punt van de baan en afdrukken wanneer het voorwiel dat punt bereikt. Ook bij loopwedstrijden gebruik ik die methode. Het vraagt wel even oefening, maar dat is met alles wat je fotografeert. Het beste heb je minstens twee objectieven nodig: een groothoek en een korter tele. Neem je met iets minder kwaliteit genoegen, neem dan een zoomobjectief, wat ook betekent dat deze trager is.
                Ben je van plan je veel met sportfotografie bezig te houden is een tweede kamera een must, zodat je niet voordurend objectieven moet wisselen.

                Comment


                • #9
                  Re: keuze spiegelreflex camera voor sportfoto's

                  en zoek je een 2dehandse (of nieuwe) EF 70-200 f4 USM (met of zonder is) supersnelle AF en super scherp!
                  Canon EOS 30D + Canon EF 70-200L F4 IS USM + Canon EFS 17-85 F4-5,6 IS USM + Canon Speedlite 580EX + LowePro Mini Trekker AW

                  Comment


                  • #10
                    Re: keuze spiegelreflex camera voor sportfoto's

                    Oorspronkelijk geplaatst door Dimi Bekijk bericht
                    en zoek je een 2dehandse (of nieuwe) EF 70-200 f4 USM (met of zonder is) supersnelle AF en super scherp!
                    Ik heb sinds 4 dagen deze lens (zonder IS) en zal ingezet worden voor wielerfotografie, moet volstaan om mee te starten
                    Monkey business
                    [SIZE="1"][COLOR="Gray"]Nikon D300s

                    Comment


                    • #11
                      Re: keuze spiegelreflex camera voor sportfoto's

                      ik heb vorige vrijdag de IS versie aangekocht, m'n eerste L lens en wat is die super snel!
                      Canon EOS 30D + Canon EF 70-200L F4 IS USM + Canon EFS 17-85 F4-5,6 IS USM + Canon Speedlite 580EX + LowePro Mini Trekker AW

                      Comment


                      • #12
                        Re: keuze spiegelreflex camera voor sportfoto's

                        Bedankt voor jullie reacties er is al iets meer duidelijkheid. Ondertussen heb ik ook al iets meer vergeleken en dergelijke, maar dit zal ik in een nieuw topic opstarten voor de duidelijkheid.

                        Comment


                        • #13
                          Re: keuze spiegelreflex camera voor sportfoto's

                          weet er soms iemand van julie de voornaamste verschillen tussen bv de 20D en 400D? (in mensentaal)

                          Comment


                          • #14
                            Re: keuze spiegelreflex camera voor sportfoto's

                            Oorspronkelijk geplaatst door DES Bekijk bericht
                            weet er soms iemand van julie de voornaamste verschillen tussen bv de 20D en 400D? (in mensentaal)
                            De 400D heeft wat meer pixels, en een systeem om stofjes van de sensor (filter dat net voor de sensor zit) te laten trillen.

                            Het AF-systeem van de 20D /30D = dat van de nieuwe 400D.

                            Een 20D / 30D maakt wat meer foto's per seconde, en die is wat steviger gebouwd. Verder zijn er bepaalde functies gemakkelijker bereikbaar, waarvoor je bij een 400D eerder in de menu's moet zoeken.
                            Een 20D / 30D heeft ook een apart LCD-schermpje waar je bijna alle info kan terugvinden, bij een 400D moet dat gebeuren via het grote scherm (wat meer stroom verbruikt).

                            Een 400D heeft verder een kleinere akku, die is dus sneller leeg (maar je kan er toch nog wel heel wat foto's mee maken vooralleer het zover is ).

                            Een 20D / 30D is wat meer professioneel van opzet, en is ook steviger gebouwd. Maar dat wil ook niet zeggen dat een 400D zo snel uit elkaar zal vallen .

                            Een 20D en 30D verschillen maar op een paar punten, het schermpje achteraan is groter, en er zit spotmeting op. Een 20D heeft ook wel de mogelijkheid om een klein deel van het midden van de foto te gebruiken voor de lichtmeting, maar die oppervlakte is te groot om over echte spotmeting te spreken.
                            http://barthuysmans.smugmug.com/
                            BD0338BE

                            Comment


                            • #15
                              Re: keuze spiegelreflex camera voor sportfoto's

                              Op volgende site heb ik een map wielrenfoto's staan gemaakt met Canon lens 24-70 L met 20D camera.
                              Ik heb ook de 300D.
                              Met de 18-55 lens moet het volgens mij met een 400 D goede foto's te maken.

                              Comment

                              Working...
                              X