Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Keuze reflexcamera

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #16
    Re: Keuze reflexcamera

    Nu vraagt u mij iets..

    Het is zonder stabilisator dat weet ik.. Om in het begin te experimenteren is dit denk ik voldoende?
    Binnen enkele maanden schaf ik mij een objectief aan met stabilisator in
    Dit is wel belangrijk om weten, anders kun je de autofocus op je camera niet gebruiken en moet je steeds manueel scherpstellen (via een ring draaien aan de lens)

    Zit er ergens een knopje aan de lens waar AF op staat?
    Lowepro Fastpack 100 - Nikon D7000 - Nikon 18-105 f3.5-5.6 - Nikon 35mm f1.8G - Sigma 17-50 f2.8 - Manfrotto 294 series

    Comment


    • #17
      Re: Keuze reflexcamera

      Ik zou mij een toestel willen aanschaffen dat nog recent is, dit om later eventuele problemen te voorkomen als er iets aan het toestel is.
      De 650D zit tussen de 600d en de 700d qua tijdsindeling.
      Een 650D is dus recenter dan een 600d, zie het een beetje zo: apple verkoopt nog steeds de iphone 4s. De iphone 5 zit qua specs het dichtst bij de nieuwe 5s, maar de iphone 5 is ook bijna nergens meer nieuw te vinden. Om hun nieuwer model te beschermen (iphone 5s of canon 600d) is het ietsjes ouder model (iphone 5 of canon 650d) uit de handel genomen en moet je voortdoen met een nog wat ouder modelletje (iphone 4s of 600d)
      Lowepro Fastpack 100 - Nikon D7000 - Nikon 18-105 f3.5-5.6 - Nikon 35mm f1.8G - Sigma 17-50 f2.8 - Manfrotto 294 series

      Comment


      • #18
        Re: Keuze reflexcamera

        Oorspronkelijk geplaatst door Tom0801 Bekijk bericht
        Aangezien ik in september op verlof ga, wil ik mij een fototoestel aanraden.
        Na wat research te doen op het web ben ik nog niet slimmer geworden om een keuze te maken tussen Canon of Nikon.

        Ik denk eerder om te opteren voor het merk Canon. Als type dacht ik aan 100D, 600D of 1200D.

        Dit is mijn eerste toestel dat ik koop, dus ik ben een complete beginner zonder enige ervaring in deze digitale wereld.

        Kan er mij iemand helpen om deze moeilijke keuze te maken en eventueel pro's en contra's te geven?

        Aangezien dit als hobby en mijn eerste toestel is, begin ik bij een instapmodel dat niet te duur is.

        Alvast bedankt!
        Zonder ervaring kan je beter beginnen met een compact, Lumix of zo. En leer dan werken buiten het groene vierkantje, liefst op M (zelf sluiter en diafragma instellen, en leren wat ISO is).
        Tussen Canon en Nikon is er geen verschil (en neem er gerust Pentax, Sony, Fuji en nog wat merken bij). In je volgende berichten lees ik dat je niet graag lenzen wisselt, nog een reden voor een compact.
        Stap vooral af van het idee dat je voor goeie foto's een reflex nodig hebt, een grotere leugen bestaat er niet.
        ...leeg...

        Comment


        • #19
          Re: Keuze reflexcamera

          Oorspronkelijk geplaatst door Lieven Lema Bekijk bericht
          Zonder ervaring kan je beter beginnen met een compact, Lumix of zo. En leer dan werken buiten het groene vierkantje, liefst op M (zelf sluiter en diafragma instellen, en leren wat ISO is).
          Tussen Canon en Nikon is er geen verschil (en neem er gerust Pentax, Sony, Fuji en nog wat merken bij). In je volgende berichten lees ik dat je niet graag lenzen wisselt, nog een reden voor een compact.
          Stap vooral af van het idee dat je voor goeie foto's een reflex nodig hebt, een grotere leugen bestaat er niet.
          Ik ben hier mee eens. Ik zou eerder in de compacte reeksen zoeken, dan in de DSLR's. Ik zou op dit moment zelfs niet investeren in een nieuwe DSLR crop formaat (genre Canon xxxD of xxxxD).

          Om de eenvoudige redenen:
          - ze presteren niet of nauwelijks beter dan steeds groter wordende groep compacte toestellen
          - voor gelijke prestaties zijn ze te volumineus

          Daarentegen. In 2de hands zou ik wel in deze toestellen durven investeren, omdat steeds meer mensen ze van de hand doen - om de aangehaalde redenen en omdat fullframe betaalbaar wordt - vind je interessante prijzen. Als je dan ook nog 2de hands lenzen koopt die ofwel spotgoedkoop geworden zijn, of die wat duurder zijn, maar later op een fullframe passen, dan is dat wel een verstandige strategie.
          Last edited by JuLi; 22 augustus 2014, 16:11.
          | Lumix S1 | Lumix 24-105 | Sigma 35 2.0 | Sigma 90 2.8 | Sony Xperia 5 III | There are days where the act of seeing appears to be true happiness.

          Comment


          • #20
            Re: Keuze reflexcamera

            Als beginner zou ik eerst eens gaan kijken op de occasie markt,met een budget van 500 euro vind men al een dslr + een paar lenzen. Hier kan men zeker een paar jaar mee uit te voeten, als u na die tijd ervaring heb op gedaan, kan men overwegen om een nieuwe te kopen, men weet dan welke functies enzo verwacht van de dslr en lenzen. Ook moet men in het achterhoofd onthouden dat er meer bij komt kijken als alleen de dslr en lenzen, daar men ook een goede tas nodig heeft om dit op te bergen als men het niet gebruikt, meestal wordt er ook een statief gekocht, geheugen kaarten komen er ook bij, een aparte flits en nog meer, dus men gaat altijd over het budget. Als je de ganse dag met de dslr op pad gaat, raad ik u aan een zeer goede tas te nemen, dus ook even een backpack , schouder tas, heuptas, sling, proberen. Als men later wilt overstappen van een crop naar ff, dan kan men inderdaad kijken voor lenzen die geschikt zijn voor fullframe. Ikzelf had bijna alles verkocht ( 1 lens niet) om over te stappen naar fullframe, heb een tijd lang een 6D mogen gebruiken met een 24-105 erop, al hoewel ik zeer te spreken was over de beeld kwaliteit , ruis/iso, de kleuren en scherpte, ben ik toch weer naar de crop gegaan, de 6D lag mij niet kwa bediening en houvast, wou ik de bediening hebben als een 7D moest ik een 5d mark II of III aanschaffen, dus is er weer een crop aangekocht. Meer ruis bij hogere iso, maar de 7D ken ik van buiten en ja die kleine joystick was het verschil, dus wat ik wil zeggen , beeld kwaliteit is hoe jij het ervaart, maar de bediening van een camera moet ook fijn en handig zijn. De nieuwe mirror less camera's halen al de beeld kwaliteit van de dslr, maar zijn ook redelijk duur, voordeel is dat ze kleiner zijn, maar als men er een zoom op zet , zijn ze ook weer groot in omvang en zit men in het zelfde schuitje als een kleine dslr. Een compact heeft zijn voordelen, is klein, heeft ook goede beeld kwaliiteit, maar men zit vast op een zoom bereik, maar ik heb er al gezien die van 28 naar 400 gaan. Dus wil je echt naar een dslr overstappen , vraag u dan zelf af, is dit iets voor mij, wil ik dit blijven gebruiken,waarvoor wil ik deze gebruiken, wil ik later meer uitgeven aan lenzen enzo, ben je bereid om ook de foto's te bewerken op de pc,dus denk eens buiten het doosje en als je hier uit bent is er keuze genoeg van merken en toestellen.

            Comment


            • #21
              Re: Keuze reflexcamera

              Oorspronkelijk geplaatst door Lieven Lema Bekijk bericht
              Zonder ervaring kan je beter beginnen met een compact, Lumix of zo. En leer dan werken buiten het groene vierkantje, liefst op M (zelf sluiter en diafragma instellen, en leren wat ISO is).
              Tussen Canon en Nikon is er geen verschil (en neem er gerust Pentax, Sony, Fuji en nog wat merken bij). In je volgende berichten lees ik dat je niet graag lenzen wisselt, nog een reden voor een compact.
              Stap vooral af van het idee dat je voor goeie foto's een reflex nodig hebt, een grotere leugen bestaat er niet.
              Ben daar niet helemaal mee eens. Je heb gelijk als je zegt dat je heel wat kan leren door een compact op een bepaalde manier te gebruiken als dat je intentie is. Maar langs de andere kant is een compact niet echt geschikt om zich zo te laten gebruiken (je moet meer knopjes drukken, vaker in het menu, minder info in de zoeker, geen deftige zoeker/scherm) en dat kan leiden tot frustratie en denken dat het aan jou ligt, terwijl het toestel daar toch wel een goed deel van de reden is. Ander nadeel is dat als de gebruiker iemand is die snel leert hij snel dat toestel achter zich zal willen laten met toch wel een financieel verlies. (voor verkopers is dat natuurlijk wel de goeie weg)

              Je kan eender welk toestel op eender welke manier gebruiken, dus waarom niet direct dat toestel nemen dat je wil (en kan betalen)? Heb die fout ook gemaakt toen ik na digitaal terug naar film wou en naar midden formaat. Ben met een toestel begonnen dat goedkoop en eenvoudig was omdat het "goed genoeg om te leren" zou zijn. Heeft 1 jaar meegegaan en is dan vervangen wegens beperkingen. Eigenlijk was direct investeren in de geschikte tools een beter idee geweest. Nu is dat 1 jaar en geld verloren.

              Comment


              • #22
                Re: Keuze reflexcamera

                Oorspronkelijk geplaatst door Spanik Bekijk bericht
                Ben daar niet helemaal mee eens. Je heb gelijk als je zegt dat je heel wat kan leren door een compact op een bepaalde manier te gebruiken als dat je intentie is. Maar langs de andere kant is een compact niet echt geschikt om zich zo te laten gebruiken (je moet meer knopjes drukken, vaker in het menu, minder info in de zoeker, geen deftige zoeker/scherm) en dat kan leiden tot frustratie en denken dat het aan jou ligt, terwijl het toestel daar toch wel een goed deel van de reden is. Ander nadeel is dat als de gebruiker iemand is die snel leert hij snel dat toestel achter zich zal willen laten met toch wel een financieel verlies. (voor verkopers is dat natuurlijk wel de goeie weg)

                Je kan eender welk toestel op eender welke manier gebruiken, dus waarom niet direct dat toestel nemen dat je wil (en kan betalen)? Heb die fout ook gemaakt toen ik na digitaal terug naar film wou en naar midden formaat. Ben met een toestel begonnen dat goedkoop en eenvoudig was omdat het "goed genoeg om te leren" zou zijn. Heeft 1 jaar meegegaan en is dan vervangen wegens beperkingen. Eigenlijk was direct investeren in de geschikte tools een beter idee geweest. Nu is dat 1 jaar en geld verloren.
                Meer dan 90 % van de dslr gebruikers hebben een toestel vastgeroest op het groene vierkantje, en nu gij weer.
                ...leeg...

                Comment


                • #23
                  Re: Keuze reflexcamera

                  Kan best zijn maar wat is de relevantie daarvan in deze thread? De TS wil juist dat niet, dan waarom hem niet direct de camera geven die dat mogelijk maakt en aan zijn wensen voldoet?

                  Persoonlijke mening is dat veel toestellen vastgeroest zijn op dat vierkantje omdat de ergonomie van dslr's pokke is. En kom niet af met systeemcamera's want daar is het nog slechter gesteld.

                  Comment


                  • #24
                    Re: Keuze reflexcamera

                    Eigenlijk heeft tom0801 zijn keuze gemaakt, een dslr, nu was eigenlijk zijn vraag welke, hij heeft eigenlijk de keuze van het merk gemaakt, nu alleen nog het model. Ik zou zeggen een 2dehands 40/50D of een 60D 2dehands, zijn nu redelijk goedkoop als 2dehands en dan natuurlijk wat glas erbij, bv. de ef-s 18-55 is, set is 2dehands goedkoop en zo blijft er nog wat over voor een statief enzo, na een paar jaar, kan men nog altijd kijken of men dan in de dslr blijft of niet.

                    Comment


                    • #25
                      Re: Keuze reflexcamera

                      Bij deze hou ik jullie op de hoogte van mijn keuze.

                      Vorige zaterdag ben ik achter mijn toestel geweest en het is een Canon EOS 700D geworden . Voor alle mensen die hier systeemcamera's aanbieden en het te vroeg vinden dat ik een DSLR neem, ik heb mij eens 3 avondjes bezig gehouden met mijn camera en ik trek al mooie foto's ZONDER flits. Dus puur spelen met mijn sluiterstijd en ISO-waarden. Like I said before, ik leer snel bij. Weliswaar is er nog verbetering mogelijk aan de foto's, maar mijn vader die zelf speelt met deze waarden bij het nemen van foto's zegt dat ik al goed op weg ben.

                      Nog een reden waarom ik een DSLR gekozen heb: ik haat het om foto's te nemen waarbij de ISO-waarde etc softwarematig gekozen wordt.

                      Comment


                      • #26
                        Re: Keuze reflexcamera

                        Oorspronkelijk geplaatst door Tom0801 Bekijk bericht
                        ...ik heb mij eens 3 avondjes bezig gehouden met mijn camera en ik trek al mooie foto's ZONDER flits. Dus puur spelen met mijn sluiterstijd en ISO-waarden. Like I said before, ik leer snel bij. Weliswaar is er nog verbetering mogelijk aan de foto's, maar mijn vader die zelf speelt met deze waarden bij het nemen van foto's zegt dat ik al goed op weg ben. ...
                        We wachten in spanning op jouw eerste foto's.
                        O ja, je vader moet je zeker niet geloven hoor. Die vindt alles wat je doet fantastisch. Vaders zijn zo (ik heb er 1 en ik ben zelf ook vader dus ik weet waar ik over spreek).

                        ==> Pics or it didn't happen!

                        Comment


                        • #27
                          Re: Keuze reflexcamera

                          Mijn vader meent dit als hij zulke dingen zegt dat is niet omdat ik zijn zoon ben en om mij gerust te stellen ^^

                          ik doe mijn best om zo snel mogelijk enkele foto's te nemen vanaf volgende week ben ik in verlof

                          Comment


                          • #28
                            Re: Keuze reflexcamera

                            Oorspronkelijk geplaatst door Tom0801 Bekijk bericht
                            Bij deze hou ik jullie op de hoogte van mijn keuze.

                            Vorige zaterdag ben ik achter mijn toestel geweest en het is een Canon EOS 700D geworden . Voor alle mensen die hier systeemcamera's aanbieden en het te vroeg vinden dat ik een DSLR neem, ik heb mij eens 3 avondjes bezig gehouden met mijn camera en ik trek al mooie foto's ZONDER flits. Dus puur spelen met mijn sluiterstijd en ISO-waarden. Like I said before, ik leer snel bij. Weliswaar is er nog verbetering mogelijk aan de foto's, maar mijn vader die zelf speelt met deze waarden bij het nemen van foto's zegt dat ik al goed op weg ben.

                            Nog een reden waarom ik een DSLR gekozen heb: ik haat het om foto's te nemen waarbij de ISO-waarde etc softwarematig gekozen wordt.
                            Proficiat met de aankoop!
                            Sowieso, als je je zinnen hebt gezet op een dslr, en je aangeeft zelf nog geen ervaring met deze toestellen te hebben, is het waarschijnlijk het beste om je bij je eerste keuze te houden zodat je zo'n toestel zelf kan ervaren. Bij gebrek aan vergelijkingsmateriaal ga je met de aankoop van een niet-dslr er misschien steeds van uitgaan dat een dslr op sommige vlakken nog beter had gescoord, en zou je alsnog spijt kunnen krijgen van je aankoop...

                            Maar anderzijds kan ik toch uit bovenstaande post opmaken dat je een verkeerd beeld over systeemcamera's voor ogen had. Systeemcamera's zijn niet zozeer een 'opstap' naar een DSLR voor mensen die weinig/geen ervaring met fotografie hebben, maar eerder een logische evolutie van de DSLR's. Fotokwaliteit en mogelijkheden moeten nauwelijks/niet meer onder doen voor de betere DSLR's. Enkel de gebruikerservaring is wat anders doordat de optische viewfinder (en daarbij het geheel van prisma/spiegel/sluitermechanisme) plaats hebben gemaakt voor een elektronische viewfinder, waardoor de camera compacter/lichter is geworden.
                            Heel wat DSLR-gebruikers doen het tegenovergestelde en maken net de overstap van DSLR naar systeemcamera. Ik heb zelfs al reviews gezien van profi fotografen die huwelijksreportages niet meer met een 5D of D800 maken, maar met een (veel lichtere) X-T1 of A7. Die eerste kan qua beeldkwaliteit mee met de betere APS-C DSLR's, een A7(R of S) zelfs met de betere full frame camera's.

                            Bijvoorbeeld concreter, je laatste zin: ISO instellen gebeurt bij een Sony A7 niet anders dan bij de doorsnee DSLR. Een Fuji X-T1 heeft zelfs dedicated instelwieletjes voor ISO en sluitertijd (geen must, maar wel iets waar de puristen en nostalgische fotografen voor vallen, en handig omdat je de instellingen al kan controleren/instellen zonder dat je camera aanstaat), en zowel de Sony als de Fuji hebben dat ook voor belichtingscompensatie. Weinig DSLR's die over die bedieningsmogelijkheden beschikken...enkel de Nikon DF komt direct in mij op.




                            Ik heb zelf als student een D80 en D90 versleten, en had mijn zinnen op een full frame Nikon gezet (D610 of D700-opvolger, ondertussen geweten dat dat de D750 gaat zijn). Maar ik denk hoe langer hoe meer ook om van de DSLR af te stappen naar een systeemcamera omwille van compactheid/gewicht. Vooral Sony A7 spreekt me aan maar ik ga nog even de kat uit de boom kijken, het komende jaar gaan er vermoedelijk wel meer full frame systeemcamera's op de markt komen.


                            Maar maak nu maar eerst uitgebreid gebruik van die 700D, je kan binnen enkele jaren nog je keuze herbekijken
                            Last edited by R&B; 27 augustus 2014, 14:19.

                            Comment


                            • #29
                              Re: Keuze reflexcamera

                              Oorspronkelijk geplaatst door Tom0801 Bekijk bericht
                              Voor alle mensen die hier systeemcamera's aanbieden en het te vroeg vinden dat ik een DSLR neem, ik heb mij eens 3 avondjes bezig gehouden met mijn camera en ik trek al mooie foto's ZONDER flits. Dus puur spelen met mijn sluiterstijd en ISO-waarden. Like I said before, ik leer snel bij. Weliswaar is er nog verbetering mogelijk aan de foto's, maar mijn vader die zelf speelt met deze waarden bij het nemen van foto's zegt dat ik al goed op weg ben.

                              Nog een reden waarom ik een DSLR gekozen heb: ik haat het om foto's te nemen waarbij de ISO-waarde etc softwarematig gekozen wordt.
                              Je volgende zal ongetwijfeld een systeemcamera worden, persoonlijk heb ik nooit analoog gewerkt, maar pas nu op een systeemcamera krijg ik het gevoel dat daarbij hoort, totale controle. Je opmerking over software matige ISO vergeef ik graag, ook op een DSLR is de ISO softwarematig, maar daar kom je wel achter.
                              Succes met je camera, en tot de volgende keuze.
                              ...leeg...

                              Comment


                              • #30
                                Re: Keuze reflexcamera

                                Bij deze wil ik iedereen bedanken die mij proficiat wensen met mijn eerste aankoop ^^.

                                Wat ik mij juist afvraag (en misschien een domme vraag), is het mogelijk om het objectief van een systeemcamera te vervangen? Volgens mij is dit niet mogelijk?
                                Ik ben op het gebied van systeemcamera's niet thuis.

                                Comment

                                Working...
                                X