Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

keuze Nikon camera

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • keuze Nikon camera

    Geachte heren & dames,

    Ik ben een beginnend fotograaf en ben op dit moment in het bezit van de pentax optio 33 WR. Ik weet zeker dat ik door wil gaan met fotograferen en ben daarom op zoek naar een goeie digitale spiegelreflex camera waarbij ik met diafragma, sluitertijd en gevoeligheid kan spelen.

    Op dit moment twijfel ik tussen de Nikon d70s en de nieuwe Nikon d200. Nu vroeg ik me af of ik als bovengemiddeld beginner (binnen een afzienbare tijd) de meerwaarde uit zo'n d200 zou kunnen halen. Ik heb op internet al naar veel vergelijkende tests gekeken dus mijn vraag is niet zozeer wat de d200 beter/meer kan dan de d70s maar meer van: ga ik die goeie specificaties en extra gebruiksmogelijkheden van de d200 "eruit halen" na verloop van tijd of kost het je echt jaren van oefening om uitgespeeld te raken op een camera als de d70s?

    Graag jullie meningen!

    Met dank,

    Sander Olthoff.

  • #2
    Re: keuze Nikon camera

    @(geachte ) Sander

    Ik vind je vraag heel terecht. je budget gaat ook meespelen want waar je dan wel meteen baat van hebt zijn goede lenzen. Ook al ken je de technische/software mogelijkeheden van je DSLR niet tot in de diepte.
    Dat is volgens mij al 2 criteria die er bij komen (budget en lenzen)

    Daarnaast zit het verschil niet alleen in de performantie naar beelden toe. Maar ook in gebruiksgemak/comfort zoals display, viewfinder, ergo (wat trouwens ook zeer goed is bij de D70s), ... Maar mss is dit voor jou geen punt (of minder) en of je daar finaal beter beelden mee haalt kan ik u zelf (nog ) niet zeggen, maar ik vermoed dat dit niet of minder doorweegt.

    Het objectief verschil in de perfomantie mbt of door de specs moet eigenlijk blijken uit deftige reviews. Maar mss zijn er BDers zijn die u kunnen helpen dan zal ik graag meelezen.

    m
    Fuji XT2 - XF 10-24 f/4 - XF18-55 f2,8- f4 XF 55-200 f3,5-4,8
    + b.u. Fuji X-E1

    Comment


    • #3
      Re: keuze Nikon camera

      of nog even wachten, eind deze maand stelt canon zijn D200-killer voor
      1DmkIII / 20D + BG-E2 grip / speedlite 580EX
      EF-S 10-22 / EF 17-40 L / EF 100-400 L / EF 24-105 L / EF 50 F1.8 II / sigma 150mm F2.8 macro

      Comment


      • #4
        Re: keuze Nikon camera

        Oorspronkelijk geplaatst door GeForceFX
        of nog even wachten, eind deze maand stelt canon zijn D200-killer voor
        ... of mss. nog even langer wachten op de Nikon-"Canon-D200 killer"-killer?...

        BTW, de TS heeft bovendien al duidelijk te kennen gegeven dat hij voor Nikon heeft gekozen!....

        Comment


        • #5
          Re: keuze Nikon camera

          Oorspronkelijk geplaatst door skywalker
          Geachte heren & dames,

          Ik ben een beginnend fotograaf en ben op dit moment in het bezit van de pentax optio 33 WR. Ik weet zeker dat ik door wil gaan met fotograferen en ben daarom op zoek naar een goeie digitale spiegelreflex camera waarbij ik met diafragma, sluitertijd en gevoeligheid kan spelen.

          Op dit moment twijfel ik tussen de Nikon d70s en de nieuwe Nikon d200. Nu vroeg ik me af of ik als bovengemiddeld beginner (binnen een afzienbare tijd) de meerwaarde uit zo'n d200 zou kunnen halen. Ik heb op internet al naar veel vergelijkende tests gekeken dus mijn vraag is niet zozeer wat de d200 beter/meer kan dan de d70s maar meer van: ga ik die goeie specificaties en extra gebruiksmogelijkheden van de d200 "eruit halen" na verloop van tijd of kost het je echt jaren van oefening om uitgespeeld te raken op een camera als de d70s?

          Graag jullie meningen!

          Met dank,

          Sander Olthoff.
          Als D70 gebruiker mis ik noch de D70s, noch de D200. Natuurlijk hebben ze beiden enkele (relatief) belangrijke features méér dan de D70, maar ik stel mijn aankoop van de D200 toch nog even uit.

          In uw geval zijn beide camera's een juiste keus. Persoonlijk zou ik nu direct voor de D200 gaan, maar met de D70s (of zelfs met de D70) kan je evengoede opnames maken!...

          Een goede opname ligt in hoofdzaak bij de fotograaf en in ondergeschikte mate aan de apparatuur (wanneer je tenminste bij de gevestigde merken blijft).

          Indien budget voor u een kritisch punt is, ga dan gerust voor de D70s.

          Comment


          • #6
            Re: keuze Nikon camera

            Oorspronkelijk geplaatst door LucD

            BTW, de TS heeft bovendien al duidelijk te kennen gegeven dat hij voor Nikon heeft gekozen!....
            idd, maar het is nooit te laat om u leven te beteren e
            1DmkIII / 20D + BG-E2 grip / speedlite 580EX
            EF-S 10-22 / EF 17-40 L / EF 100-400 L / EF 24-105 L / EF 50 F1.8 II / sigma 150mm F2.8 macro

            Comment


            • #7
              Re: keuze Nikon camera

              Ik denk als men in die categorie cameras zijn keuze heeft gemaakt men sowieso met een redelijke goede camera zit of het nu Nikon of Canon of iets anders is niet meer zo belangrijk.
              Belangrijker is dan te kijken naar de service en de prijzen van de accessoires want eens je een camera hebt stopt het daar niet.

              Groetjes
              Spogy
              Nikon D5000 A-FS Nikor 1:3.5/5.6 18-55mm G VR, A-FS Nikor 1:4/5.6 55-200mm ED VR.

              Comment


              • #8
                Re: keuze Nikon camera

                met een d200 zal je geen betere foto's maken dan met een d70.


                om te beginnen zou ik eerder geld investeren in heel goed glas ipv aan een body

                glas is voor het leven, een body voor héél even. (mooi gezegd he )

                Comment


                • #9
                  Re: keuze Nikon camera

                  Het gemis van een degelijke Mirror-lock-up op de D70 vind ik nog steeds een sterke handicap. Voor bepaalde types van fotografie waar sluitertijden precair worden moet ik dus de D200 aanraden boven de D70.

                  Comment


                  • #10
                    Re: keuze Nikon camera

                    Allereerst bedankt allemaal voor jullie reacties.

                    @image: Wat versta jij onder goed glas? Omdat ik nog niet echt weet wat ik leuk vind om te fotograferen lijkt een goede allround lens mij het meest geschikt op dit moment. Welke zou jij adviseren?

                    @frank207bc: Over wat voor typen fotografie heb jij het dan?


                    Groet,


                    Sander Olthoff.

                    Comment


                    • #11
                      Re: keuze Nikon camera

                      Oorspronkelijk geplaatst door skywalker
                      Allereerst bedankt allemaal voor jullie reacties.

                      @frank207bc: Over wat voor typen fotografie heb jij het dan?


                      Groet,


                      Sander Olthoff.
                      Sander,

                      Ik heb het over sluitertijden bij avond-, tele- en macro-opnamen tussen ongeveer 1/60s en 1/5s waarbij de slag van de opklappende spiegel "akelig" onscherpe foto's kan veroorzaken.

                      Comment


                      • #12
                        Re: keuze Nikon camera

                        Hai Frank,

                        Ik weet dus niet of die sluitertijden tussen 1/60ste en 1/5 sec. gangbaar zijn. Het lijkt me dat als je vaak met deze sluitertijden werkt dat je dan (althans volgens jou) een probleem hebt maar of dat het geval is dat kan ik als beginner dus moeilijk inschatten...


                        Grt. Sander.

                        Comment


                        • #13
                          Re: keuze Nikon camera

                          Hoi Sander ,
                          Zoals wel vaker in de reacties gemeld is zit het voor een groot gedeelte in de kennis en de vaardigheid van de fotograaf. Het probleem is alleen dat bijna niemand met twee verschillende camera's werkt. Ik ben op een ander forum een link tegengekomen van iemand waar zijn D2X in reparatie is en die tijdelijk met een D70 heeft gefotografeerd en nu een pagina heeft gemaakt met foto's van beide camera's , dus wel dezelfde omstandigheden en dezelfde fotograaf. Als ik het zo lees heeft hij eigenlijk een beetje spijt van het extra geld wat hij uitgegeven heeft voor de D2X Dit is geen review maar gewoon wat foto's van beide camera's .

                          Groeten Frank

                          Comment


                          • #14
                            Re: keuze Nikon camera

                            Leuk site Frank.

                            Ik vind dat beide camera's goede foto's laten zien maar het lijkt, en ik ben natuurlijk maar een beginner, alsof vooral de felle kleuren van de D2X wat mooier zijn dan die van de d70.(Maar misschien zeg ik dat omdat het erbij staat )

                            Ik ga er nog maar eens naar kijken...


                            Adieu,

                            Sander.

                            Comment


                            • #15
                              Re: keuze Nikon camera

                              Zelf kocht ik 2 jaar geleden een D70. Ik ben nog altijd volop dingen aan het leren en heb het gevoel dat ik zelf, eerder dan het toestel, nog een tijdje te gaan heb alvorens de D70 niet meer voldoet. Er zijn er natuurlijk die sneller leren

                              Koop een budgetvriendelijker toestel en gebruik de rest van je budget aan een goede flits en goede lenzen. Die kan je later bij een wissel naar een nieuwere en krachtigere camera nog altijd verder gebruiken. Stop dadelijk na je aankoop met het lezen van het Camera's forum want het zijn de opgefokte 'Hij is binnen', 'Ik moet hem hebben', 'Mijn camera is al 2 jaar oud en MOET dus vervangen worden' mailtjes die je meesleuren in een eindeloze spiraal van nieuwe aankopen.
                              Prepressure.com - mijn Engelstalig webstekje over 'printing museums', 'libraries' & nog zo veel meer

                              Comment

                              Working...
                              X