Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Is de Fuji X100(S/T) echt zo legendarisch leuk?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Is de Fuji X100(S/T) echt zo legendarisch leuk?

    Al maanden heb ik de X100s in mijn visier. Daarvoor neigde ik eerder naar de x20 (& X30). Nu lees ik overal enkel maar overwegend positieve dingen over die X100 reeks. De grootste nadelen die ik gevonden heb zijn de batterij en de trage AF. Deze camera lijkt een stevig gevolg gekregen te hebben van mensen die er helemaal wild van zijn. Hij wordt omschreven als een camera waarmee je de liefde voor fotografie terug herontdekt, waardoor je altijd een camera met je meedraagt, die er fantastisch uitziet en prachtige beelden produceert (ook in slechte lichtomstandigheden).

    Nu vraag ik mij af of de hype inderdaad ook klopt. Momenteel kun je de X100s nog vinden voor €1000, voor hij vervangen wordt door zijn opvolger. Ze zeggen dat je deze camera koopt met je hart en niet met je hoofd. Het blijft dus een stevig bedrag dat je moet neertellen voor een camera waarbij je gebonden bent aan een vast brandpunt. Ik ben er nog niet goed uit of ik dat laatste een struikelpunt zou vinden. Ik gebruik nu nog een DSLR met 18-50, maar die neem ik amper mee op stap.

    Zijn er hier mensen die ook negatieve ervaringen met deze camera gehad hebben? Of is deze camera zijn hoge prijs echt waard? (Ik besef trouwens dat ik hem ook in 2e hands zou kunnen kopen, maar dat vertrouw ik niet echt)
    http://kasper.photography & Flickr

  • #2
    Re: Is de Fuji X100(S/T) echt zo legendarisch leuk?

    Gebruik je 18-70mm of 17-50mm (handtekening) eens een tijdje exclusief op 23mm op je D70s en kijk of je dat bevalt. Dan weet je meteen of je met het vaste brandpunt van 23mm kan leven.
    Last edited by jocau; 27 november 2014, 23:20.
    550D | EF-S 18-55mm F/3.5-5.6 IS | EF 50mm F/1.8 II | EF 70-200mm F/4L IS | Speedlite 580EX II | LumoPro LP180 | Gitzo GT3541XLS | Arca-Swiss Monoball Z1 SP

    Comment


    • #3
      Re: Is de Fuji X100(S/T) echt zo legendarisch leuk?

      tja das dan enkel brandpunt, de betere beeldkwaliteit met primes is aanwezig bij alle merken
      als je op de d70s een 35mm prime koopt van 180euro of 2dehands of van iemand lenen weet je het direct hé
      portfolio en workshops:
      https://www.bennybulke.com/

      Comment


      • #4
        Re: Is de Fuji X100(S/T) echt zo legendarisch leuk?

        https://www.youtube.com/watch?v=l1bj-8HkPC8 geeft u een oordeel van een Belgische beroepsfotograaf over de Fujifilm X100 (S/T)

        Comment


        • #5
          Re: Is de Fuji X100(S/T) echt zo legendarisch leuk?

          Oorspronkelijk geplaatst door bulke41 Bekijk bericht
          tja das dan enkel brandpunt, de betere beeldkwaliteit met primes is aanwezig bij alle merken
          als je op de d70s een 35mm prime koopt van 180euro of 2dehands of van iemand lenen weet je het direct hé
          Niet juist, aangezien zowel de Fuji als de Nikon D70s een APS-C sensor hebben, zal je de test moeten doen met een lens met een brandpuntsafstand van 23mm.
          Fujifilm X-H1 - 16mm f/2.8 - 23mm f/2 - 35mm f/1.4 - 50mm f/2 - 90mm f/2 - 10-24mm f/4 - 18-55mm f/2,8-4 - 55-200mm f/3.5-4.8 - 18-135mm f/3,5-5,6
          Fujifilm X100V - Sony RX100M3

          Comment


          • #6
            Re: Is de Fuji X100(S/T) echt zo legendarisch leuk?

            Zo deed ik het ook. Een tijdje de zoomlens vastzetten op 23 mm en dan maar fotograferen.
            Ik was een early adopter en kocht al snel de eerste versie nl. de X100.
            Na een tijdje weer verkocht wegens toch wel regelmatig wat focusproblemen.
            Onlangs opnieuw een X100S gekocht.
            Focusproblemen opgelost, samen met nog heel wat verbeteringen.
            Opnieuw heel gelukkig met mijn Fuji.
            Gewoon doen, zalige camera.
            Straatfotograaf in Antwerpen

            Comment


            • #7
              Re: Is de Fuji X100(S/T) echt zo legendarisch leuk?

              Oorspronkelijk geplaatst door jocau Bekijk bericht
              Gebruik je 18-70mm of 17-50mm (handtekening) eens een tijdje exclusief op 35mm op je D70s en kijk of je dat bevalt. Dan weet je meteen of je met het vaste brandpunt van 35mm kan leven.
              Oorspronkelijk geplaatst door bulke41 Bekijk bericht
              tja das dan enkel brandpunt, de betere beeldkwaliteit met primes is aanwezig bij alle merken
              als je op de d70s een 35mm prime koopt van 180euro of 2dehands of van iemand lenen weet je het direct hé
              Oorspronkelijk geplaatst door Wivo Bekijk bericht
              Niet juist, aangezien zowel de Fuji als de Nikon D70s een APS-C sensor hebben, zal je de test moeten doen met een lens met een brandpuntsafstand van 23mm.
              Bedankt voor de reacties. Ik werk voornamelijk met mijn 17-50. Mijn 70-300 gebruik ik bijna nooit. De kitlens (18-70) gebruikte ik veel, maar die zit er ook niet meer op sinds ik de 17-50 heb. Ik mis die extra 50-70mm dus niet. Het is natuurlijk wel nog een verschil om enkel maar met 23mm te kunnen werken. Dat kan ik eens testen.
              http://kasper.photography & Flickr

              Comment


              • #8
                Re: Is de Fuji X100(S/T) echt zo legendarisch leuk?

                Oorspronkelijk geplaatst door Eduardo Bekijk bericht
                Zo deed ik het ook. Een tijdje de zoomlens vastzetten op 23 mm en dan maar fotograferen.
                Ik was een early adopter en kocht al snel de eerste versie nl. de X100.
                Na een tijdje weer verkocht wegens toch wel regelmatig wat focusproblemen.
                Onlangs opnieuw een X100S gekocht.
                Focusproblemen opgelost, samen met nog heel wat verbeteringen.
                Opnieuw heel gelukkig met mijn Fuji.
                Gewoon doen, zalige camera.
                Is het toestel de prijs dan ook waard, vind je? Het blijft natuurlijk veel geld voor een compact camera zonder zoommogelijkheden. Heb je dan ook bvb de X20 overwogen (of een andere uit de x-reeks)? Waarom sprak deze camera dan zoveel meer aan?

                Andere gebruikerservaringen zeker meer dan welkom!
                http://kasper.photography & Flickr

                Comment


                • #9
                  Re: Is de Fuji X100(S/T) echt zo legendarisch leuk?

                  Sta mij toe dat ik mij een beetje sarcastisch uitdruk...
                  Ik heb een compact toestel met een 30mm f/2.4 lens. Ik heb het altijd op zak en ik kan er ontzettend leuke foto's mee maken. Ja, sommige zijn zelfs zo goed dat ik ze geen snapshots wil noemen. Wat ik nog het meest van al op prijs stel aan dat ding, is dat ik ermee kan surfen, spelletjes spelen, emailen, en zelfs telefoneren! En dat allemaal voor 260 euro.

                  Wat ik daarmee wil zeggen, is dat een toestel als de X100 vooral trendy is, en zeer duur voor wat het is. Gelukkig is het ook heel compact en van absolute topkwaliteit. Het prikkelt de creativiteit van de fotograaf, die niet lekker lui aan de zoomring kan draaien om naar eigen goeddunken te cadreren. Het lijkt mij fantastisch als tweede camera... moest hij niet zo verdomd duur zijn. Als je niet behoort tot het kleine doelpubliek dat echt het soort fotografie beoefent waarvoor dit toestel gemaakt is, dan ben je in de praktijk gewoon veel beter af met een degelijke zoom.

                  Als je er niet tegenop ziet om van lens te wisselen, is een systeem - met of zonder spiegel - met een goeie midrange zoom en een lichtsterke prime met je favoriete brandpunt de verstandigste keuze voor die prijs.
                  Pieter
                  --
                  Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

                  Comment


                  • #10
                    Re: Is de Fuji X100(S/T) echt zo legendarisch leuk?

                    Mijn kleine bijdrage: koop dan een Fuji X-E2 waar je verschillende lenzen op kan zetten, kan zo goed als evenveel als de dure X-T1, en de kwaliteit is zeker niet minder dan gelijk welke X100 (S of T). AF zo snel als de X-T1, prachtig glas ter beschikking (35mm 1.4, 56mm 1.2), de kans is zelfs groot dat je Nikon aan de wilgen blijft hangen.
                    ...leeg...

                    Comment


                    • #11
                      Re: Is de Fuji X100(S/T) echt zo legendarisch leuk?

                      Oorspronkelijk geplaatst door Pieter G. Bekijk bericht
                      Sta mij toe dat ik mij een beetje sarcastisch uitdruk...
                      Ik heb een compact toestel met een 30mm f/2.4 lens. Ik heb het altijd op zak en ik kan er ontzettend leuke foto's mee maken. Ja, sommige zijn zelfs zo goed dat ik ze geen snapshots wil noemen. Wat ik nog het meest van al op prijs stel aan dat ding, is dat ik ermee kan surfen, spelletjes spelen, emailen, en zelfs telefoneren! En dat allemaal voor 260 euro.

                      Wat ik daarmee wil zeggen, is dat een toestel als de X100 vooral trendy is, en zeer duur voor wat het is. Gelukkig is het ook heel compact en van absolute topkwaliteit. Het prikkelt de creativiteit van de fotograaf, die niet lekker lui aan de zoomring kan draaien om naar eigen goeddunken te cadreren. Het lijkt mij fantastisch als tweede camera... moest hij niet zo verdomd duur zijn. Als je niet behoort tot het kleine doelpubliek dat echt het soort fotografie beoefent waarvoor dit toestel gemaakt is, dan ben je in de praktijk gewoon veel beter af met een degelijke zoom.

                      Als je er niet tegenop ziet om van lens te wisselen, is een systeem - met of zonder spiegel - met een goeie midrange zoom en een lichtsterke prime met je favoriete brandpunt de verstandigste keuze voor die prijs.
                      Oei en in ik hou enorm van mijn sigma 35mm 1.4 art op mn 5DIII. Das over the top dan?
                      Design is destiny in my hands, fate in your eyes.

                      Comment


                      • #12
                        Re: Is de Fuji X100(S/T) echt zo legendarisch leuk?

                        Oorspronkelijk geplaatst door TBiRD Bekijk bericht
                        Oei en in ik hou enorm van mijn sigma 35mm 1.4 art op mn 5DIII. Das over the top dan?
                        Amai!
                        Pieter
                        --
                        Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

                        Comment


                        • #13
                          Re: Is de Fuji X100(S/T) echt zo legendarisch leuk?

                          heb zelf de x100 gekocht tijden geleden, maar ligt toch al ruime tijd aan de kant.
                          Mijn voorkeur gaat naar een dslr-toestel, maar dat zijn smaken.

                          Kwalitatief is het een toptoestel.

                          Comment


                          • #14
                            Re: Is de Fuji X100(S/T) echt zo legendarisch leuk?

                            Oorspronkelijk geplaatst door Rasper Bekijk bericht
                            Is het toestel de prijs dan ook waard, vind je? Het blijft natuurlijk veel geld voor een compact camera zonder zoommogelijkheden. Heb je dan ook bvb de X20 overwogen (of een andere uit de x-reeks)? Waarom sprak deze camera dan zoveel meer aan?

                            Andere gebruikerservaringen zeker meer dan welkom!
                            Zoomen en fotograferen is bijna een andere hobby...
                            Een X100s is qua beeldkwaliteit ook zeker geen compactcamera.

                            Wil je toch af en toe een zoom gebruiken met de kwaliteit van fuji X dan is zoals hier elders gezegd ook een X-E1 of X-E2 zeker aan te raden.
                            Sony en Olympus
                            Fotoseries

                            Comment


                            • #15
                              Re: Is de Fuji X100(S/T) echt zo legendarisch leuk?

                              Ik hield ook enorm van mijn Nikon D800E met de Sigma 35mm ART lens.
                              Een Fuji of Sony komt toch aardig in de buurt mits de juiste lens en 1kg minder aan je nek of in de tas.
                              Sony en Olympus
                              Fotoseries

                              Comment

                              Working...
                              X