Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Ik heb het gedaan ;-)

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #31
    Re: Ik heb het gedaan ;-)

    Funcky,

    Zonder DSLR doe ik het niet meer ... Dat type camera voldoet nog steeds het best aan mijn "eisen", aan wat ik van een camera verwacht.
    Dat alles zonder afbreuk te doen aan de systeemcamera's, de bridges en de compactjes uiteraard.
    De kwaliteit van Fuji is prima, het "shootingcomfort" en de algehele mindere snelheid bekoorden mij minder voor wat mijn fotowerk betreft.
    Vermits ik nog 2 mooie lensjes liggen had van Sony was de aanschaf van de A6000 niet zo onbegrijpelijk, zeker als je een zo goed als nieuw exemplaar voor een mooie prijs kan op de kop tikken.
    Ik ben niet echt van plan om voor de Sony voorlopig andere lenzen aan te schaffen want het wordt uiteraard niet mijn "hoofdcamera".
    Maar, voor een goede systeemcamera is er altijd wel "werk"' te beginnen met de Italiaanse vakanties die voor de beide Nikons niet zo goed zijn meegevallen
    Sicily, here we come ...!
    Oeps, en daarna nog Amsterdam ...

    Jaja
    Voorzitter Belgiumdigital VZW - Sony A7III, Sony A7II, Nikon D500, D5300, Canon G5XMkI, Olympus E-M1MkII, allen met wat glaswerk ...
    Mijn webalbums: https://www.flickr.com/photos/jajabd/sets/ Mijn weblog: http://jajabd.wordpress.com

    Belgiumdigital: uw digitale thuishaven!

    Comment


    • #32
      Re: Ik heb het gedaan ;-)

      Oorspronkelijk geplaatst door jaja Bekijk bericht
      Rudi,

      Ik heb hem al en de A6000 heeft ook prima papieren 😊

      Jaja
      Ja, qua prijs/kwaliteit is de A6000 nog steeds een van de beste systeem camera's.
      Rudi

      Comment


      • #33
        Re: Ik heb het gedaan ;-)

        Onlangs heb ik met mijn setup (alles wat niet nodig is uit - vliegtuigmodus aan, instellingen zoals auto-review afzetten, scherm en EVF vrij snel in slaap - 1 minuut) - tot 600 à 800 beelden uit een lading gehaald (wel originele Sony gebruikt, 1ste generatie made in Japan, er schijnt een verschil te zijn met de nieuwste gen. made in China - die is lichter en heeft andere Li-ion technologie aan boord - een hologram is zichtbaar op die laatste aan de zijkant).

        Heb nu ook bij Saake-shop een 2-tal Duracel's gekocht, omwille van een promo - omdat die ebay-chinezen 't eigenlijk niet meer zo geweldig doen (nog 2 die werkt van de 4 uit de eerste reeks, 2 uit de 2e reeks van 3, werken is deftig en lang de lading vasthouden, die die goed zijn halen nu 2/3e van de lading van een even oude sony die zijn ze alle 3 nog in prima staat) - de eerste conclusie is dat dit een alternatief kan zijn - voor wie graag wat extra poeier heeft, en daar geen fortuin wil aan uitgeven - maar een mens weet pas na een zekere periode of dat wel zo goed is als we zelf denken.

        Ik heb wel de indruk dat vooral't filmen gulzig is met batterijen, omdat je dan die evf constant gebruikt (misschien best daarvoor overschakelen op 't scherm, als dat kan, dat schijnt zuiniger te zijn) - en ik zet 'm ook zodanig dat ik of de zoeker of het scherm gebruik - als dat op beide staat, gaat het stroomverbruik erg hoog liggen - de pre-AF schijnt ook meer te verbruiken. Laat 'm dus snel in slaap vallen. Er zijn er die werken zonder EVF en zo erg lang werken op één batterij - daar bestaan blijkbaar klevertjes voor om over de sensor te kleven, zodat die niet op springt - ik gebruik de EVF te graag om dat te doen, maar de EVF schijnt wat gulziger te zijn dan het lcd-schermpje - dus op tijd laten uitvallen, heeft zeker zin. Voor constant filmen is ie ook nog altijd niet geschikt - na een 30-tal minuten gaat ie down.

        Weet er iemand of je de a6000 kan voeden via micro-usb? Even getest - da's dus noppes - geen ext. powerpack er aan dus. Er schijnt wel iets te bestaan met een batterij-contact, dat met een draad naar buiten gaat (maar waar ben je dan mee bezig?).

        Op de A6000 heb ik met die 600 beelden gebruik gemaakt van dezelfde 18-200 zilveren metalen versie (de iets betere van de 2 18-200's), en met nog wat overschot. Wat ik altijd doe als ik thuiskom - dat is al m'n batterijen onmiddelijk terug opladen en een volle batterij
        terug in 't toestel stoppen. Als een toestel even heeft stilgelegen, heb ik de gewoonte om die batterij die er in zat - eruit te halen en opnieuw op te laden - en een nieuwgeladen er in te stoppen. Heb al gemerkt dat er toch enig verbruik is - op m'n nexc3 is't zo dat die alle batterijen blijkt te ledigen die er blijven inzitten (dus daar gebruik ik nu de chinezen voor).

        Voor de clone-batterijen (en ook de sony's) gebruik ik tegenwoordig een dubbele lader van Jupio (met wijzigbare modules - zodat ik ook de batterijen voor de a900 is iets grotere massa kan opladen) - heeft een mooie indicator van het laadniveau ook. Of die lader nu echt even goed is als de Sony's - ik ga daar geen uitspraken over doen nu - 't lijkt te werken, maar of 't nu beter of slechter is dan een Sony-lader, tja - dat zal de ervaring ons leren.

        De conclusie met de LA-EA4 die ik na tests gemaakt heb met de 28-75 van minolta (screw-drive) is dat het toch wel beter is voor de AF als u lenzen met ingebouwde AF-motor kan gebruiken (ssm of sam) - de kitlens van de a58 vb. heeft sam - sam is iets lawaaieriger dan ssm, dus niet zo geschikt voor filmen, de zeiss 24-70 heeft ssm, maar da's een knoert op de a6000, de vraag is of dat qua balans wel ok is, die gebruik ik liever op de a900. Het wordt winter - en tussen kerst en nieuwjaar gaan we hier werk van maken zie (we hebben nog iets te veel verlof staan ook - haha).

        Even verder over schroef-aangedreven lenzen: het ging nog net voor iets waar de beweging voorspelbaar van was, voor 't filmen, de eerste 2à3 sec. moet ie scherpstellen, nu dat geeft een mooi effect, dus zagen we niet (als ik dat niet wil haal ik wel wat anders uit de kast) - de a6000 gebruikt daar nog altijd f3.5 voor, net zoals de nex-en - is 't even wachten op focus een seconde of 3 - ongeveer 20 à 25% missers doordat de AF niet op tijd was (op +/- 400 beelden). In mijn verzameling zit er jammer genoeg heel wat schroefaangedreven materiaal, dus zal voor de lange japen - er nog altijd een a-mount nodig zijn - tenzij Sony echt de AF-sensoren van de camera's gaat gebruiken in de A7-reeksen - zoals sommigen beweren (dat zou ook winst zijn voor de af-convertoren met Canon en Nikon-glas).

        Eigenlijk zoek ik vooral wat informatie over hoe zo'n setups zich gedragen op de FE-toestellen - A7's dus. Misschien moet ik er maar 's eentje huren (een A7II dat moet betaalbaar kunnen).

        Groeten

        Comment


        • #34
          Re: Ik heb het gedaan ;-)

          Beste mutley69,

          Een interessante reply, die van jou.
          Ik heb mijn A6000 even aan het patterypack gehangen (xtorm AL-385, 15600mAh, 5V2.1A-uitgang) en het laadlampje op de A6000 brandt.
          In principe zou het opladen via een extern pack dus ook moeten lukken - maar ik moet het resultaat dus nog even afwachten ... Hij zit nu in elk geval al van 90 naar 92%.

          Update: 100% opgeladen met het externe batterypack.

          Jaja
          Last edited by jaja; 8 november 2015, 13:47.
          Voorzitter Belgiumdigital VZW - Sony A7III, Sony A7II, Nikon D500, D5300, Canon G5XMkI, Olympus E-M1MkII, allen met wat glaswerk ...
          Mijn webalbums: https://www.flickr.com/photos/jajabd/sets/ Mijn weblog: http://jajabd.wordpress.com

          Belgiumdigital: uw digitale thuishaven!

          Comment


          • #35
            Re: Ik heb het gedaan ;-)

            FWIW .. De Sony batterijen zijn "info-Lithium" en die hebben, dacht ik, een snellere ontlaadtijd dan gewone Li-ion ... en ik heb het subjectieve gevoel dat de originele Sony batterij snelle "op" is dan een el cheapo Junipo batterij ... ?

            Comment


            • #36
              Re: Ik heb het gedaan ;-)

              Oorspronkelijk geplaatst door mutley69 Bekijk bericht

              Weet er iemand of je de a6000 kan voeden via micro-usb? Even getest - da's dus noppes - geen ext. powerpack er aan dus. Er schijnt wel iets te bestaan met een batterij-contact, dat met een draad naar buiten gaat (maar waar ben je dan mee bezig?).


              Groeten
              Je kunt de a6000 opladen met ext. powerback als het toestel in rust (off) staat. Met de a7rii gaat dit ook tijdens gebruik, weet niet voor de a7ii.

              Comment


              • #37
                Re: Ik heb het gedaan ;-)

                Oorspronkelijk geplaatst door jaja Bekijk bericht
                Hallo,

                Vandaag de eerste keer de A6000 meegenomen.
                Eerste bevindingen: de A6000 is allesbehalve energiezuinig. Met de Nex-7 kon ik meer dan het dubbel van de foto's maken dan met de A6000 ...
                Nu, ik heb een hele nieuwe batterij die nog maar 2x opgeladen is en een "oude" van de Nex-7 vroeger die een hele tijd ontladen is geweest.
                Afwachten dus, maar de eerste "energie-indruk" is niet positief.

                AF-snelheid is prima. Bij wat minder licht duurt het ietsje langer, maar steeds een correcte focus.
                De zoeker is helder en voldoet ruimschoots, zelfs na mijn pure verwennerij door de zoeker van de Fuji X-T1. Positief dus ...
                Mijn twee oude lenzen doen het nog prima, zowel de 16mm f2.8 pancake als de (zware) 18-200mm, die een prima bereik heeft voor mij.

                Beeldkwaliteit? Dat is nog even afwachten, maar op het eerste zicht prima.
                Ook de hoge ISO's brengen het er goed vanaf - uit de losse hand werken kan ik dus blijven doen.

                Hier alvast een klein albumpje:
                https://www.flickr.com/photos/jajabd...57660199297349

                Enige zorg die ik mij momenteel maak is het batterijverbruik. Wat zijn de ervaringen van andere gebruikers?

                Groeten,
                Jaja
                Mijn Ervaring is dat de AF van de A6000 zeer positief is bij bewegende onderwerpen. C-AF werkt Prima...
                Iets beter dan mijn X-T10 en absoluut beter dan de OMD's die ik heb.

                Shot tot shot moet de A6000 het afleggen tegen de OMD's en ook tegen mijn piepkleine GM5 (hier een eigen filmpje van de GM5 https://www.youtube.com/watch?v=WtpuEBAYQ9U)
                Dit haal je nooit met de A6000.. ongeacht welke lens ook.

                AF van de A6000 shot to shot is sneller dan de X-T10...

                Batt verbruik is een moeilijk punt voor discussie ... met een 5D2 haal ik rond 700-800 shots, met een OMD (EM5/EM10II) rond 300, de GM5 150 a 200 en de XT rond 300.
                Alles hangt er van af hoe je met je toestel omgaat, welke instellingen, preview enz..
                Die ervaringen met dezelfde toestellen kunnen voor jou al volledig verschillend zijn.

                Recht uit de camera Jpeg's is de XT-10 de beste van alle systeemcamera's die ik al gehad heb.
                Is het persoonlijke smaak ? Kan best zijn.. maar ik ben niet de enige die er zo over denk.

                Los daarvan zijn de Jpeg's van de A6000 nog altijd heel goed maar ik heb niet het WOW gevoel van de Fuji.
                Daarentegen hebben de RAW File's van de Sony meer ruimte voor bewerking.

                De zoeker is idd goed maar is een stap terug op vlak van beeldresolutie in vergelijking met je oude NEX7 die je had. (en NEX6)
                Daarentegen is de Refresh rate wel beter dan die van de NEX7.
                De huidige zoekers van bijna alle recente systeemcamera's hebben nu de 2.3 versies, dus hier laat de A6000 wel zijn ouderdomsverschijnselen zien.

                Ouderdomsverschijnsel is nu niet de juiste uitdrukking want het uitgangspunt van de A6000 was een betaalbare High tech Systeemcamera te maken maar hier en daar werd er bezuinigd zoals o.a op EVF en de bouwkwaliteit die volledig kunststof is.

                De A6000 blijft in mijn ogen wat het is..
                Een heel betaalbare capabele systeemcamera die zeer de moeite waard is om te kopen.

                Maar zoals Hjanssen al schreef in Post 5 (voor één keer geef ik hem gelijk)
                Na verloop van tijd kom je hier ook aan het einde van de mogelijkheden, heb je de Plus en Min punten wel door en blijkt ook deze camera niet meer of minder te zijn dan een gewone werk tool om foto's mee te schieten zoals alle andere camera's.. met voor en nadelen.
                Canon R6 MKII , Canon RF 100-500 L, Canon RF 50 1.2 L, Canon , Canon RF 28 2.8

                Comment


                • #38
                  Re: Ik heb het gedaan ;-)

                  Oorspronkelijk geplaatst door regulus Bekijk bericht
                  FWIW .. De Sony batterijen zijn "info-Lithium" en die hebben, dacht ik, een snellere ontlaadtijd dan gewone Li-ion ... en ik heb het subjectieve gevoel dat de originele Sony batterij snelle "op" is dan een el cheapo Junipo batterij ... ?
                  Zelfde ervaring hier met de RX100... maar het stoort mij niet. Twee batterijen volstaan voor mijn gebruik.
                  Wat mij wel stoort, is dat de indicator heel lang op "vol" blijft staan, en dat na het eerste streepje ook de andere streepjes heel snel verdwijnen. Dat is ook zo bij mijn Fuji en bij alle Canons die ik ooit heb gehad.
                  Pieter
                  --
                  Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

                  Comment


                  • #39
                    Re: Ik heb het gedaan ;-)

                    Oorspronkelijk geplaatst door puerte Bekijk bericht
                    Je kunt de a6000 opladen met ext. powerback als het toestel in rust (off) staat. Met de a7rii gaat dit ook tijdens gebruik, weet niet voor de a7ii.
                    Mijn RX100 laadt aan een battery pack en aan een usb hub aan de pc. Het lijkt er dus niet op dat 2A vereist is.
                    Ik heb even getest met een TPlink batterij en het toestel laadt zowel aan de 1A poort als de 2A poort. Voor zover ik kan zien, werkt dat ook als het toestel aan staat.
                    Pieter
                    --
                    Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

                    Comment


                    • #40
                      Re: Ik heb het gedaan ;-)

                      Ik wilde 'm actief gebruiken zonder batterij en met powerpack - maar dat was dus buiten Sony gerekend, ze willen nog wat pillen verkopen, gelijk mr.doktoor
                      Maar 't is wel zinvol te weten dat je met een powerpack indirect kan laten opladen (zelf zie ik me dat niet meteen doen, maar in geval van nood kan het het verschil betekenen tussen geen beelden en veel beelden).
                      Het is al de 3e keer op nog geen maand tijd dat er mij door een of andere posting op dit forum zo'n tip gegeven wordt waar ik zelf nooit zou op gekomen zijn (omdat het te evident is) - jullie zijn goed bezig!

                      Comment


                      • #41
                        Re: Ik heb het gedaan ;-)

                        Oorspronkelijk geplaatst door mutley69 Bekijk bericht
                        Maar 't is wel zinvol te weten dat je met een powerpack indirect kan laten opladen (zelf zie ik me dat niet meteen doen, maar in geval van nood kan het het verschil betekenen tussen geen beelden en veel beelden).
                        Ik doe het wel op die manier, omdat de batterij doorgaans in de woonkamer ligt of in de fototas zit als ik onderweg ben. In de auto heb ik hem ook al aan de 12V adapter gehangen. Je weet dat de RX100 zonder batterijlader wordt geleverd, dus als je meerdere batterijen hebt, is dat een beetje vervelend. Ik heb een namaak batterijlader gekocht voor minder dan de helft van de Sony en een Jupio batterij met een chip zoals in de originele. Met de lader, de extra batterij en de battery pack kan ik mij op de meeste plaatsen een tijdje behelpen.
                        Vorige week op vakantie kwam dat goed van pas. We waren met 4 volwassenen en 4 kinderen in een huisje samen en daar waren 6 tablets, 7 smartphones, 5 digitale fototoestellen, een laptop en een gps-hartslagmeter aanwezig. Geloof me: stopcontacten tekort!
                        Pieter
                        --
                        Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

                        Comment


                        • #42
                          Re: Ik heb het gedaan ;-)

                          Hallo,

                          Zo'n powerpack, dat is "vreselijk" gemakkelijk - zeker op vakantie.
                          In een hotel heb je soms maar een beperkt aantal stopcontacten en dan hang je gewoon je 2 GSM's aan het powerpack.
                          Item voor overdag je camera: dreig je zonder stroom te vallen, hang hem dan (desnoods in je fototas - of wanneer je eet) aan de powerpack en even later kan je weer verder.
                          En zoals Pieter G. al vermeldde, gewoon de 12V adapter in de auto en je kan de camera ook opladen als het nodig is.
                          Ik heb in elk geval nu 3 batterijen, want ik durf nogal eens "uitschuiven" tijdens de vakantie.
                          Binnenkort dus Siciliaanse beelden van de A6000, tenzij de maffia ....

                          Jaja
                          Voorzitter Belgiumdigital VZW - Sony A7III, Sony A7II, Nikon D500, D5300, Canon G5XMkI, Olympus E-M1MkII, allen met wat glaswerk ...
                          Mijn webalbums: https://www.flickr.com/photos/jajabd/sets/ Mijn weblog: http://jajabd.wordpress.com

                          Belgiumdigital: uw digitale thuishaven!

                          Comment


                          • #43
                            Re: Ik heb het gedaan ;-)

                            Oorspronkelijk geplaatst door jaja Bekijk bericht
                            Ik heb in elk geval nu 3 batterijen, want ik durf nogal eens "uitschuiven" tijdens de vakantie.
                            Binnenkort dus Siciliaanse beelden van de A6000, tenzij de maffia ....

                            Jaja
                            Beste Jaja,

                            Alls bescherming tegen de "Maffia" misschien toch best een onderwaterhuis voor de Sony bestellen

                            Groetjes
                            Fujifilm XT1 - XT3 - XF 18-55mm - XF 18-135mm - XF 55-200mm - XF 35mm - XF 60mm Macro

                            Comment


                            • #44
                              Re: Ik heb het gedaan ;-)

                              Thunder,


                              Naar ik vernomen heb houdt de maffia niet zo van water. Ik heb wel voor de Sony 2 nekriemen en een schouderstrap. Je weet maar nooit ...
                              En ik moet van mijn echtgenote minimaal 5m afstand houden ten opzichte van de Middellandse Zee.
                              En zij zou ter plaatse een nieuwe - uiteraard waterdichte - handtas kopen.
                              En nu maar duimen dat het dit keer geen "Siciliaans" avontuur wordt zoals in mei ...
                              Aan de andere kant, een mens heeft dan wel wat te vertellen bij thuiskomst.

                              Jaja

                              Oorspronkelijk geplaatst door Thunder Bekijk bericht
                              Beste Jaja,

                              Alls bescherming tegen de "Maffia" misschien toch best een onderwaterhuis voor de Sony bestellen

                              Groetjes
                              Voorzitter Belgiumdigital VZW - Sony A7III, Sony A7II, Nikon D500, D5300, Canon G5XMkI, Olympus E-M1MkII, allen met wat glaswerk ...
                              Mijn webalbums: https://www.flickr.com/photos/jajabd/sets/ Mijn weblog: http://jajabd.wordpress.com

                              Belgiumdigital: uw digitale thuishaven!

                              Comment


                              • #45
                                Re: Ik heb het gedaan ;-)

                                Interessant om te volgen. De Sony A6000 is ook een toestel die ik op m'n shortlist had. Omdat ik nog niet gekozen had, en we met de grote vakantie
                                op reis vertrokken heb ik dan als tussenoplossing de Panasonic Lumix FZ1000 gekocht.

                                Mooie foto's heb je er al uit gekregen vind ik.
                                I.v.m. "het wat te vertellen hebben bij thuiskomst", liever met foto's iets vertellen dan een verhaal van een duikende camera
                                Goedkoper en eens zo interessant

                                Comment

                                Working...
                                X