Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

hulp nodig bij keuze.

Collapse
Deze discussie is gesloten.
X
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • hulp nodig bij keuze.

    hallo, ik ben van plan in het begin van volgend jaar een nikon coolpix 5000 of 5700 te kopen, in overweging zie ik ook de olympus E-10 ook wel zitten. de camera moet vooral dienen om planten te trekken, en ook de bloemen in detail te fotograferen. En voor de rest wil ik er ook wel een hobby van maken. als iemand enkele sugesties heeft. Laat maar horen.

    ps: mijn eerste post, maar ben wel al enkele maanden stille gebruiker van het forum.

    groetjes kristof
    D70 kit met 18-70 + tamron 28-300 3.5-6.3 macro

  • #2
    zoals reeds in andere replies gesteld, moet je echt je lijst van eisen / wensen / opties, en budget opstellen. Niet enkel watje wil fotograferen, maar ook waar, wanneer, hoeen anderzijds dan ook nog wat doe je dan met die foto's ?. Hiermee kan je dan bepalen hoeveel MPixels je echt nodig hebt ...
    Reken in elk geval al maar op een extra aan geheugen, batterij, en houvast ( statief ).
    Vergelijk dan toestellen die aan al je eisen voldoen bvb op DPreview. Heb je dan nog bijkomende vragen .... stel ze dan hier maar ... je kan het zo gek niet bedenken of hier is wel iemand met net zo'n toestel
    Zo kan ik bvb wel zeggen dat Nikon CP5700 zoals de meeste Nikons zeer goed is in Macro, en een stevige zoomlens heeft. Sommigen klagen over de scherpstelling bij duister, maar ikzelf heb er nog geen last van gehad. Ook vind ik dat kantelbaar LCD scherm errreeegg handig bij macro ... moet ik zo niet met mijn buik op de grond . Ik ben wel zelf nog steeds op zoek naar een betaalbaar *en* handig statief ... maar je blijft zo ook bezig, he ?

    HTH
    ---
    darix
    afdruk vinger in aanslag!(DB0197BE)
    D70s

    Comment


    • #3
      ok, budget rond de € 1200, bedoeling is hoofdzakelijk voor mijn beroep, tuinarchitect (foto's trekken van de tereinen en maken van plantenbestand met foto's). voor de rest moet het ook nog handig zijn voor op vakantie en huis en tuingebruik. De meeste foto's zullen op de pc blijven staan, maar wil er ook wel de beste laten ontwikkelen of zelf uitprinten. Ook gebruiken in tekenprograma's zoals autocad 3D studio max enz...

      de bedoeling is nu een toestel te kopen wat een tijdje goed blijft meegaan, en waar ik veel plezier aan kan hebben. Ik moet er van in het begin met weinig kennis al goede foto's mee kunnen maken, maar zoals ik gezegt heb wil ik er ook een hobby van maken en zou me wat verder in de digitale fotografie willen verdiepen.

      mijn eisen, niet te groot, licht, een goede optische zoom, en makkelijk voor het gebruik.

      hoop dat dit al iets meer kan helpen.

      groetjes stofke
      D70 kit met 18-70 + tamron 28-300 3.5-6.3 macro

      Comment


      • #4
        Originally posted by stofke
        ok, budget rond de € 1200, .... auch
        .... bedoeling is hoofdzakelijk voor mijn beroep, tuinarchitect (foto's trekken van de tereinen en maken van plantenbestand met foto's). ..... PC gebruik dus
        ...voor de rest moet het ook nog handig zijn voor op vakantie en huis en tuingebruik. De meeste foto's zullen op de pc blijven staan, maar wil er ook wel de beste laten ontwikkelen of zelf uitprinten. ... dat wil dus zeggen min. 3MPix, als je klassieke postkaart-foto's bedoeld, anders meer ...
        Ook gebruiken in tekenprograma's zoals autocad 3D studio max enz... dat weet ik niet echt, maar ik vermoed zo dat lage resolutie hier ook al volstaat

        de bedoeling is nu een toestel te kopen wat een tijdje goed blijft meegaan, en waar ik veel plezier aan kan hebben. Ik moet er van in het begin met weinig kennis al goede foto's mee kunnen maken, maar zoals ik gezegt heb wil ik er ook een hobby van maken en zou me wat verder in de digitale fotografie willen verdiepen.

        mijn eisen, niet te groot, licht, een goede optische zoom, en makkelijk voor het gebruik.

        hoop dat dit al iets meer kan helpen.
        tja, mijn persoonlijk idee is dat je inderdaad best die CP5700 eens zou moeten bestuderen, maar ... hier bij ons in de fotowinkel ligt die nog zo rond de 1500 € ... via internet wellicht 1300 €, en dan komen daar nog die extra's bij(zoals een image tank, extra geheugen, statief ...
        Mischien als die prijs absoluut naar beneden moet .. minolta 7hi of fuji S602 ....


        groetjes stofke
        zie mijn commentaar tussen de lijnen
        HTH
        ---
        darix
        afdruk vinger in aanslag!(DB0197BE)
        D70s

        Comment


        • #5
          Hallo Stofke,

          Genoeg keus zou ik zeggen: de G2 en G3 (opvolger) voldoen bv. prima aan jouw eisen en zijn een stuk goedkoper dan jouw budget aangeeft. In de review op www.dpreview.com staat wel als nadeel vermeld dat de macro-functie niet zo geweldig zou zijn, maar als je bv. kijkt naar de foto's van zippo op dit forum zul je zien, dat dit beslist niet zo is. Een imagetank of x-drive heb je niet nodig naar mijn idee. Dat scheelt ook weer in de kosten. Wel bv. een extra CF-card. Verder zijn deze toestellen bijzonder handzaam. Om macro's te maken zou je wel een lensmate moeten kopen en macrolensjes. Die zijn overigens niet zo duur. De G2 is camera van het jaar geweest en wordt niet meer gemaakt, maar nog wel verkocht, dus de prijs zakt. Voor reviews verwijs ik je naar www.dpreview.com. Ga naar Camera's, Canon. De G2 staat onderaan bij de "discontinued models". Wel opletten: de G3 heeft een bajonetvatting, de G2 niet.
          Veel succes met je keuze, mocht je nog vragen hebben, stel ze dan maar gerust. Overigens heb ik zelf de Sony DSC-F717, ook een geweldig toestel, maar wat groter dan de hierboven genoemde.
          Hannie

          Comment


          • #6
            Ik heb nog wat langer zitten zoeken, en wil wel iets langer sparen voor dan een coolpix 5700 te kopen, zal in het begin zonder veel opties zijn, maar dat kan nog veranderen later. Het is de grote zoom die het doet, en 5 mp dat is ook zeker genoeg. Als iemand het nog afraad of iets anders wil aanraden, zal ik het nog altijd in overweging nemen, maar vind dit anders wel een vrij compleet toestel.

            hoop dat dit de juiste keuze is.

            vriendelijk bedankt alvast voor de raad.
            stofke
            D70 kit met 18-70 + tamron 28-300 3.5-6.3 macro

            Comment

            Working...
            X