Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Hulp nodig bij het kopen van nieuw fototoestel

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Hulp nodig bij het kopen van nieuw fototoestel

    Hallo iedereen. Dit forum is me aangeraden door een aantal vliegtuigspotters om goede raad & advies in te winnen, dus bij deze.

    Ik loop momenteel rond met een Kodak Z650 easy share (6 megapixel, 10 maal optische zoom). An sich een degelijk toestel en voor mij meer dan voldoende wat betreft huis-,tuin- en keukenfotografie.

    Probleem is echter dat ik een vliegtuigenthousiasteling ben die een aantal airshows op een jaar meepikt en daar loopt het grondig mis. Op maximale optische zoom weigert het toestel scherp te stellen en je kan maar maximaal 4 fotos in een reeks trekken, en dan zit je een halve minuut op een blauw scherm met zandloper te staren, waardoor je dus veel goede shots mist.

    Vandaar dat ik nu dus op zoek ben naar een nieuw fototoestel, geschikt voor airshows.

    Een kameraad van me heeft de Nikon D90 aangeraden en ik lees overal lovende commentaren erover.

    Ik zou echter ook willen weten wat jullie ervaringen/meningen zijn over de Canon Eos 450D (vind ik qua prijs budgetvriendelijk) . Gezien ik geen ervaring heb met Nikon of Canon, heb ik met 2 verschillende mensen afgesproken om eens met hun toestellen "te spelen".

    Ik lees echter ook heel erg veel over het belang van de lens en ik weet niet goed wat ik ermee aanmoet.

    Er is me een 70-300mm sigma aangeraden, voor de flying displays (voor static een 18-55 neem ik aan ?).

    Komt nog bij, ik lees overal afkortingen zoals "L" en "IS" en "USM", maar wat betekenen die dingen eigenlijk ? Ik ben nog een echte leek in die zaken.

    Tot slot: Wat voor accesoires koop ik me best aan, bij een camera ? Ik neem aan een extra battery grip, zonnekap ... nog zaken ?

    Budget had ik vooropgesteld op een 700 euro, maar ik denk dat ik het ga moeten optrekken naar 1000 euro.

    Alvast bedankt voor jullie hulp!

  • #2
    Re: Hulp nodig bij het kopen van nieuw fototoestel

    Om te antwoorden (op 1 van je vragen): afkortingen zoals "L" en "IS" en "USM"?

    'L' is de professionele serie van lenzen van Canon (zowel qua resultaat als qua prijs). Gezien jou budget lijken mij deze niet haalbaar (je lens allen zou al makkelijk zoveel kosten of meer).

    'IS' = Image Stabilizer van Canon lenzen, dit wil zeggen dat je lens een stabilisator heeft en je dus makkelijker uit de losse hand foto's kan trekken zonder dat deze 'bewegen' en dus minder scherp zijn.

    'USM' = Ultra Sone Motor van Canon lenzen, dit wil zeggen dat de scherpstelling die door de lens gebeurd stil en snel is (om te overdrijven als je een stilzittende vlieg wenst te fotograferen dien je USM te hebben anders vliegt hij weg van het geluid dat de scherpstelmotor zou maken).

    Gr,
    Kim.

    Comment


    • #3
      Re: Hulp nodig bij het kopen van nieuw fototoestel

      Al roep ik keihard boe of kssttt naar een vlieg, hij blijft lekker zitten.
      Ook als ik die vlieg wil pakken dan gaat hij er pas vandoor als mijn hand tot op ongeveer vijf centimeter genaderd is.
      Ik kom zeker alleen maar tamme vliegen tegen.

      Comment


      • #4
        Re: Hulp nodig bij het kopen van nieuw fototoestel

        @viewfinder : sjieke vliegen ken jij (het voorbeeld was ook maar om te 'overdrijven' want dit was het voorbeeld dat mij ook zo (nog niet zo lang geleden) werd uitgelegd om de USM uit te leggen).

        Gr,
        Kim.

        Comment


        • #5
          Re: Hulp nodig bij het kopen van nieuw fototoestel

          U maat heeft groot gelijk,ik raad u ook de Nikon D90 aan...ik heb hem zelf ook en het is gewoon een compleet en zeer goed toestel....en fijn om mee te werken...alleen de videomodus werkt nog niet naar behoren maar dat gebruik ik toch nooit...als ik u was kocht ik me dit(zie linkje)



          succes

          groeten

          Dirk
          D7200 + Sigma 17-50mm 2.8f OS +Nikon 70-200mm 2.8f VRII + Nikon 35mm 1.8F Prime + Nikon flits SB600.
          Compact Canon ixus 870 + Canon G7X Mark II + Sony RX100MIII en Panasonic FZ1000.

          Comment


          • #6
            Re: Hulp nodig bij het kopen van nieuw fototoestel

            De lens is het belangrijkste: IS en snel scherpstellen zijn voor uw toepassing het belangrijkste.

            Met uw vooropgesteld budget ga je sowieso toegevingen moeten doen. Dit is het Canon verhaal (bij Nikon, Sony, Pentax, ... ben ik niet zo thuis in het gamma, maar daar vind je soortgelijk materiaal voor soortgelijke prijs):

            Binnen uw budget past enkel een noodoplossing: 1000D + 70-300 f/4.0-5.6 IS USM. Hiermee ga je zeker 't 1 en 't ander kunnen doen, maar je zal de beperkingen van dit materiaal moeten opvullen met het optimaliseren van je techniek.

            Als het wat meer mag kosten zou ik kijken naar dingen zoals de 100-400 f/4.5-5.6 L IS USM of de 70-200 f/2.8 L IS USM (deze laatste al dan niet in combinatie met een 1.4 tele-convertor)

            Opnieuw: dit is het Canon-verhaal. Voor de andere merken vind je materiaal dat zowel qua kwaliteit als qua prijs hetzelfde is.

            Staar je niet blind op de toeters en bellen van bodies. Om de beelden per seconde als voorbeeld te geven: het loont meer de moeite om te leren op het juiste moment 1 foto te nemen, dan 1000-en euro neer te tellen voor een body die 10+ fps schiet, waarbij het juiste moment net tussen 2 van die frames gaat vallen.

            groetjes,

            Stijn.
            blog

            Comment


            • #7
              Re: Hulp nodig bij het kopen van nieuw fototoestel

              Bedankt Kim voor het woordje uitleg.

              Dirk, probleem bij de D90 is dat de body redelijk duur is en het dan niet zo eenvoudig is om binnen budget nog een degelijke lens te kopen (denk ik). Jouw link is echter wel interessant.

              Stijn: Het op het juiste moment een foto nemen heb ik ondertussen al min of meer onder de knie, gezien m'n huidige camera geen fps-ding is. Het is echter niet evident om een jet die op lage hoogte & hoge snelheid passeert met 1 foto te kunnen vastleggen. Het gaat hem mij ook vooral om de breaks van teams, omdat deze vaak in 2 sequenties gebeuren. Dan heb je aan 1 foto niet genoeg, plus m'n Kodak neemt na elke foto (of elke reeks van max 4) de reviewmodus aan, waardoor ik terug eerst dat ding moet afzetten voordat ik kan fotograferen en dat kost veel tijd.

              Voorbeeldje van 1 van m'n foto's (onbewerkt):


              Zoals je ziet (althans hier, met upload op photobucket), niet toereikend, hoewel ik ze thuis, gewoon op m'n scherm, net ietsje groter & duidelijker heb. Vandaar dat ik graag wil upgraden naar beter. Een tussenoplossing is echter geen optie. Vind ik een nutteloze investering.

              Andere tips zijn evenzeer welkom.

              Comment


              • #8
                Re: Hulp nodig bij het kopen van nieuw fototoestel

                Als lens is de Sigma 150-500 f5-6,3 APO DG OS HSM misschien ook een goede keus. Kost 771,76€ bij konijn. Dus als je een 2ehands toestel vind omtrent een 250€ blijf je omtrent je budget. Een canon 400D en 450D worden wel eens geregeld rond die prijs verkocht.
                Ik ken deze lens persoonlijk niet. En er zijn op het net veel tegenstrijdige commentaren over te vinden. Waar ik eerlijk moet zijn, ik bij de negatieve groep hoorde voor deze lens bij het lezen van revieuws en dergelijke. Tot ik hier op het forum Franky19760 zijn motogp foto's zag. Deze hebben me overtuigd dat deze lens een goede lens is. Hij werkt met een canon 50D.
                Beelden zeggen meer dan woorden. Daarom hier de voorbeelden:

                Voorbeeld 1
                Voorbeeld 2
                Voorbeeld 3
                Voorbeeld 4
                Voorbeeld 5
                Voorbeeld 6

                Comment


                • #9
                  Re: Hulp nodig bij het kopen van nieuw fototoestel

                  Hoi Tunie. Je hebt gelijk, beelden zeggen inderdaad meer dan woorden. Ik heb er hier een half uur op liggen kwijlen, zo mooi zijn ze. Ik onthou zeker en vast je tip & hou ook hier het forum in de gaten voor 2e hands zaken.

                  Wat vind men hier eigenlijk van de Eos 450D ?

                  Comment


                  • #10
                    Re: Hulp nodig bij het kopen van nieuw fototoestel

                    De canon 450D is een zeer goed toestel....was eigenlijk mijn eerste Dsrl...en heb daar toch een tijdje plaatjes mee getrokken....mijn broer heeft hem toen overgekocht en die trekt er nog steeds mooie platen mee....zijn vervanger is momenteel ook al op de markt de 500D.

                    zeker geen miskoop...maar in vergelijking met een 50D of nikon D90 meer een instaptoestel...plus als je een 450D vastneemt of de twee voorgenoemde dan merk je een redelijk groot verschil qua....hoe zegt men dat...."Meer Camera In je hand" gevoel.

                    Het prijskaartje verschilt ook sterk natuurlijk...

                    Grtz

                    Dirk
                    D7200 + Sigma 17-50mm 2.8f OS +Nikon 70-200mm 2.8f VRII + Nikon 35mm 1.8F Prime + Nikon flits SB600.
                    Compact Canon ixus 870 + Canon G7X Mark II + Sony RX100MIII en Panasonic FZ1000.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Hulp nodig bij het kopen van nieuw fototoestel

                      Ok. Bedankt Dirk.

                      Ik was even gaan kijken op Ebay, staan een aantal interessante aanbiedingen op, maar ik weet niet of het qua service na verkoop zo'n goed idee is om via een E-bay store een camera te kopen.

                      Alles hier bij elkaar genomen dus best een Nikon D90 of Eos 50D (beiden mét 18-55mm) en een lens van rond de 700 euro, of meer ;-) . Zal nog effe sparen worden vrees ik.

                      Toch bedankt allemaal.

                      Comment


                      • #12
                        Re: Hulp nodig bij het kopen van nieuw fototoestel

                        Goed nieuws! Voor mij toch ;-)
                        Ik ben erin geslaagd m'n velgen te verkopen voor een leuk bedragje en heb dus m'n budget van 1000 euro klaar.

                        Body ben ik ondertussen over uit: De D90 (gejuich overal!)

                        Ik heb echter nog een vraag over de lenzen: een vriend van me zegt me dat ik beter de "vorige versie" van bijvoorbeeld de Nikkor 18-55 aanschaf, ipv de nieuwste, ook om de prijs beetje te drukken.

                        Leek als ik ben: Wat is het verschil tussen een huidige lens en de vorige versie ? Is daar veel van te voelen bij de kwaliteit ?

                        Ik was aan het denken om de D90 kit met een 18-55 & 55-200 aan te schaffen, maar m'n vriend zegt dat ik beter gediend ben met een 70-300.

                        Nog een 2e vraag: Is er kwalitatief gezien een groot verschil tussen de Nikkor lenzen & die van Sigma ? Wat zouden jullie aanraden ?

                        Comment

                        Working...
                        X