Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Hot of dead ?

Collapse
Deze discussie is gesloten.
X
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Hot of dead ?

    Hi,
    Ik lees hier allerlei wilde verhalen over hot pixels en dead pixels.
    Kan er niet goed aan uit. Wat is het verschil ? Heb je bij een oude camera ( tweedehands ) meer risico op zulke pixels dan bij een nieuwe?
    Vanaf hoeveel hot pixels is de camera niet meer OK ? Iemand die me dat eens klaar en duidelijk kan uitleggen ? Geen links aub want ik heb hier al wat zitten surfen !

  • #2
    Hot Pixel : één van die zoveel-miljoen pixels die zelfs op een egaal zwarte ondergrond toch nog een lichtpuntje genereert. Een over-ijverige dus.
    Dead-pixel : dat is er dan eentje dat zelfs bij een helder witte achtergrond nog geen steek ziet, en dus een donker puntje genereert. Een stekeblinde dus.
    Van zo'n element dat licht omzet in stroom moet je enerzijds tellen op een moeilijk productieproces, zodat er inderdaad fouten kunnen optreden. De grondigheid waarmee "slechte" elementen worden uit gefilterd is mede oorzaak voor de hogere of lagere prijs van het eindproduct. (Kwaaie tongen beweren zelfs dat goedkope merken de afgekeurde CCD's van de dure merken gebruiken ) Anderzijds is er niets het eeuwige leven beschoren, dus ... na verloop van tijd zullen er inderdaad dus extra fouten kunnen optreden. Dit is echter nog niet helemaal bekend, maar zeker niet op korte termijn te verwachten.

    Vanaf hoeveel niet meer OK ? Dat hangt dus echt alleen van je eigen af, en van je kapitaal natuurlijk, zoals hierboven reeds gezegd. Over het algemeen wordt echter aanvaard dat er "enkele" foute pixels zijn. Het is wel niet zo schoon, maar je kan nl geen 100% zuivere produktie eisen of het zou helemaal onbetaalbaar worden ... vandaar toch wat tolerantie ... die toeneemt naarmate de prijs van het fototoestel zakt.
    Tussen haakjes ... ik heb zels al ergens iets gelezen over het softwarematig elimineren van die hot pixels, door telkens weer een foto te vergelijken met een "basis" foto genomen met dat toestel, maar met de beschermkap nog op de lens .... eentje die dus helemaal zwart zou moeten zijn ....
    Verder reikt mijn kennis ook niet, maar HTH
    ---
    darix
    afdruk vinger in aanslag!(DB0197BE)
    D70s

    Comment


    • #3
      Originally posted by Blinker
      Hi,
      Ik lees hier allerlei wilde verhalen over hot pixels en dead pixels.
      Kan er niet goed aan uit. Wat is het verschil ? Heb je bij een oude camera ( tweedehands ) meer risico op zulke pixels dan bij een nieuwe?
      Vanaf hoeveel hot pixels is de camera niet meer OK ? Iemand die me dat eens klaar en duidelijk kan uitleggen ? Geen links aub want ik heb hier al wat zitten surfen !
      2 of 3 dode pixels op 2 tot 3 miljoen vind je nooit never terug op een afdruk, al is die 30x40 cm. Alleen als je bij afdrukken die wel kan zien heb je - naar mijn mening - recht op omruil.

      Comment


      • #4
        Er is heel wat onduidelijkheid rond dead/hot pixels...

        dead: Pixel dat *steeds* verkeerde informatie geeft (dus ofwel steeds zwart, ofwel steeds een bepaalde kleur)

        hot: Pixel dat verkeerde informatie geeft ten gevolge van bepaalde omstandigheden; bijvoorbeeld hoge iso-waarden, lange belichtingstijden of hoge temperaturen.
        http://www.dpreview.com/learn/Glossary/Digital_Imaging/Noise_01.htm
        Een hot pixel is dus geen defect pixel, het geeft gewoon verkeerde informatie omdat het vb. vrij lang onder stroom staat, of omdat het warm wordt. Dit is volkomen normaal, en eigen aan de techniek van die beeldchips. Zelf merk je dit ook als je eens een foto met een lange belichting neemt.

        De ruisonderdrukking waar darix naar verwijst, is het dark-frame subtraction. Op zich is dit een mogelijkheid om hot pixels te verwijderen (zit in een aantal cameras zelfs in hardware, vb. de D100). Het principe is - zoals hij aangeeft - dat er een "donkere" foto getrokken wordt, die dan van de originele foto afgetrokken wordt (pixel per pixel). De hot pixels zullen aldus verdwijnen. En hier zit ook een indicatie in dat die hotpixels niet defect zijn: de donkere foto moet op hetzelfde moment getrokken worden, want anders kan het zijn dat de hotpixels in beide foto's niet overeen stemmen.

        Een camera met dead-pixels kan altijd ingestuurd worden voor herstelling (dit valt normaal gezien zelfs onder garantie). In de meeste gevallen zullen de defecte pixels gewoon weggemapt worden (ze zullen niet meer bijdragen tot het beeld, hun informatie wordt vervangen door informatie uit de omliggende pixels - het is dus geen zwart puntje).


        Jörg
        Nikon D100 | Nikon SB800 | Nikkor AF 24-85 f/2.8-4 D IF | HiTi PhotoShuttle

        Comment


        • #5
          Thanks ! Het begint me te dagen !
          Maar ivm hot-pixels/ hoe test je een camera uit en vanaf wanneer ( sluitertijd + aantal hot pixels ) stuur je hem terug naar de winkel ???

          Comment


          • #6
            Originally posted by Blinker
            Thanks ! Het begint me te dagen !
            Maar ivm hot-pixels/ hoe test je een camera uit en vanaf wanneer ( sluitertijd + aantal hot pixels ) stuur je hem terug naar de winkel ???
            Het testen zelf kun je gewoon doen door een foto te nemen, maar met de lensdop op de lens: normaal moet dat een zwarte foto zijn. En als je die test uitvoert met verschillende belichtingstijden, dan zie je wanneer "storende" pixels beginnen voor te komen. (Uiteraard zal niet elk pixel perfect helderheid 0 hebben, er zit altijd een zeker foutenmarge op; het belangrijste is dat er geen opvallend zichtbare pixels tussen zitten)
            Vanaf wanneer een hot pixel als dead bestempeld kan worden, hangt er een beetje vanaf (fabrikant, model, ...).

            Bijvoorbeeld: mijn Nikon D100 heeft een ingebouwde noise-reduction (die zwarte-frame methode), maar die werkt pas vanaf tijden langer dan 2s. Dus zou ik geneigd zijn om te zeggen dat het bij die D100 wilt zeggen: als je hot pixels hebt bij minder dan 2s, dan klopt er iets niet...
            Mijn toestel heb ik moeten terugsturen: ik had 2 groene pixels bij elke tijd (zelfs 1/4000s), en 1 bijkomende groene bij tijden langer dan 1/250s.

            Waar andere constructeurs hun grenzen trekken, is echter voor mij een raadsel...


            Jörg
            Nikon D100 | Nikon SB800 | Nikkor AF 24-85 f/2.8-4 D IF | HiTi PhotoShuttle

            Comment

            Working...
            X