Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Horizontale resolutie foto

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Horizontale resolutie foto

    Bij de eigenschappen van een gemaakte foto zie ik de Horizontale en Verticale resolutie.
    Voor een foto is dpi (= dots per ") zelfs niet de gebruikelijke; wel Pixels/inch

    Wat betekent dit eigenlijk?
    Leica en Canon geven hiervoor 72 dpi en Nikon geeft hiervoor 300 dpi.


  • #2
    Re: Horizontale resolutie foto

    Klassieker onder de beginnersvragen.
    Dat heeft betrekking op de weergave via een monitor.
    Negeren en niet druk over maken

    Comment


    • #3
      Re: Horizontale resolutie foto

      Oorspronkelijk geplaatst door Telekees Bekijk bericht
      Klassieker onder de beginnersvragen.
      Dat heeft betrekking op de weergave via een monitor.
      Neen juist NIET . Toch nog niet vaak genoeg gesteld blijkbaar.

      dat van negeren is trouwens wel juist.

      Comment


      • #4
        Re: Horizontale resolutie foto

        Er is al heel veel geschreven over de zin (en onzin) van DPI/PPI, ook hier op BD. Een digitaal bestand/foto heeft GEEN dpi (in de exif staat wel een bepaald getal geschreven maar dit heeft geen invloed op het bestand/foto). Een digitaal bestand/foto heeft geen afmetingen wel een aantal pixels (zoveel pixels herhaald in zoveel rijen).

        Dpi/ppi maakt enkel een verschil als je een fysieke afdruk wilt maken van een digitaal bestand omdat je daar echt met cm's werkt. Dpi (dots per inch) of ppi (pixels per inch) dragen in hun naam al het woord inch (2,54cm). Je kunt nu op 2 manieren een afdruk maken van een bestand:
        - Je laat de printer zelf beslissen hoe groot de afdruk moet worden dan zal de printer kijken of en wat er in de exif staat, en daarmee verder werken.
        - Of je zegt tegen de printer ik wil een afdruk van zoveel cm op zoveel cm en dan zal de printer de aanwezige pixels verdelen in de vereiste cm's.
        Weinigen zullen die de eerste methode kiezen de meeste zullen wel een afdruk maken volgens bepaalde afmetingen (10cm * 15cm, 20cm * 30cm, 40cm * 60cm, .....) en hier kun je dan gaan bepalen hoeveel pixels er nodig zijn of een bepaalde afdruk kwaliteit te halen. Om een foto bij de beste kwaliteit 300dpi (ongeveer 118 pixels per cm) af te drukken heb je voor een 10cm * 15cm heb je ongeveer 1180 op 1770 pixels nodig...... voor een 40cm * 60cm 4720 op 7080 pixels.

        Comment


        • #5
          Re: Horizontale resolutie foto

          Oorspronkelijk geplaatst door WilliamG Bekijk bericht

          Neen juist NIET . Toch nog niet vaak genoeg gesteld blijkbaar.
          Jongen het boeit me niet of het een waarde , bedoeld voor printers of monitoren is.
          Nergens ter wereld is het eenduidig wat ermee wordt bedoeld.....loos getalletje.

          Comment


          • #6
            Re: Horizontale resolutie foto

            Pixels is voor de fotograaf. Een digitale foto bestaat uit pixels. Deze pixels worden weergegeven op onze monitor.

            Echter wanneer je naar de afdrukcentrale gaat. Vragen sommigen Dots per inch.

            Niet van wakker liggen. Canon schrijft 72 DPI, Nikon, 240 of 300 DPI per inch.

            Maar het aantal dots per inch, dat kan je zelf aanpassen.

            Pixels komen uit uw camera. Dus een sensor met 6 mpixel of 12 of 15 of 24 Mpixel.

            Maar uit de camera komen geen dots per inch.

            Ook gebeurd het dat drukkers zeggen, oei een foto van 72 dpi, daar kan ik geen foto van drukken, wel open uw laptop, en verander het getal 72 in 300 en de drukker zal tevreden zijn. Een foto van 300 DPI.

            Simpel, maar we hoeven niet wakker te liggen van DPI.
            Wij fotografen, spreken in pixel.

            Greetzzz

            Krisss
            www.kris-sinnaeve.be

            Comment


            • #7
              Re: Horizontale resolutie foto

              Voor web of monitor, maakt dat idd niets uit.
              Vul in wat je wil, 5ppi, of 5000ppi maakt niets uit!
              Daar tellen enkel de pixel-afmetingen.
              Per inch is dus niet van toepassing hier


              PPI (resolutie) is enkel voor document (print) size en zo staat het ook in Photoshop “image size” vermeld
              Pixel dimension (web, monitor) en document size (afdruk)



              Zo heeft mijn pa, het mij toch uitgelegd.

              Raf’ken
              00.00 Gone

              Comment


              • #8
                Re: Horizontale resolutie foto

                Die dpi is enkel nuttig bij het scannen (en nadien opnieuw afdrukken) van documenten.

                Als je een ingescand document nadien weer op het originele formaat wilt afdrukken,
                dan moet je dat afdrukken met dezelfde dpi waarmee het is ingescand.

                Is je document aan bv. 300 dpi ingescand en je drukt het af aan 600 dpi, dan is je afdruk maar de helft zo breed en zo hoog.
                Daar je scanner een verschillende verticale en horizontale 'resolutie' kan hebben, worden ze beide bijgehouden. In de meeste gevallen zijn beider resolutie wel gelijk.

                Besluit: Wil je oude foto's, negatieven of dia's inscannen, dan is het goed dat die scan-dpi mee wordt opgeslagen in je foto. Als je digitale foto's trekt, dan is dat nutteloos. Je fototoestel vult dat gewoon op met een vaste waarde.


                http://en.wikipedia.org/wiki/Dots_per_inch

                Comment


                • #9
                  Re: Horizontale resolutie foto

                  Oorspronkelijk geplaatst door Telekees Bekijk bericht
                  het boeit me niet of het een waarde , bedoeld voor printers of monitoren is.
                  het ging er mij niet om of het je boeit .

                  vaak is zwijgen beter dan verkeerde info verstrekken.

                  Comment

                  Working...
                  X