Weergegeven resultaten: 1 t/m 19 van 19

Standaard (Het zoveelste) Aankoopadvies - FZ50

Met deze post zal ik mezelf maar ineens ff voorstellen op dit forum zeker
    Ik ben Stan en ben van plan om mezelf een fototoestel aan te schaffen...
    Ik ben altijd al bezig geweest met een fototoestel en vorige zomer begon ik in Indië te merken dat hetgene dat ik had niet echt deugde. Deze zomer ga ik naar Cuba en ben toch van plan een maar mooie foto's te nemen, en dan waarschijnlijk hier te posten als ze gelukt zijn. Daarnaast ben ik ook van plan om in september met een avondschool fotografie te beginnen omdat ik het toch fatsoenlijk wil doen en ik er nu nog totaal niets van ken. Allemaal mooi en wel maar het probleem is dat ik eigenlijk maar een arme student ben
    Toen ik dit forum een paar dagen geleden ontdekte, ondervond ik ineens hoeveel dit mij ging kosten. Eerst was ik van plan om een Canon powershot s3 SI te kopen. Nu heb ik ondertussen besloten om een tweedehands hier op het forum te kopen aangezien ik de indruk heb dat jullie een fototoestel met veel liefde behandelen Nu heb ik al zien staan:

canon powershot s3 SI
    canon 300D
    Nikon 50d

Deze zijn allemaal binnen mijn prijsklasse (ik probeer onder de 450eur te blijven) Maar ik zou graag weten welke het beste zou zijn voor iemand die graag reist, maar ook graag op een mooie zonnige dag foto's trekt met vrienden. Grote zoom zou ik wel apprecieren.
    wie kan deze arme jongen helpen?

Hartelijk dank voor alle tips
    Laatst gewijzigd door Stanlie; 23 april 2007 om 11:25

Standaard Re: (Het zoveelste) Aankoopadvies

Misschien ook even zeggen welk toestel je had en wat je daar niet goed aan vond?

Ik heb de powershot S3 IS even in mijn handen gehad en het zag er een zeer degelijke compact uit. Ideaal voor point and shoot, dus ideaal om op vakantie mee te nemen en u niet te veel te moeten aantrekken van het foto's trekken.

De D50 biedt dan weer veel meer mogelijkheden voor als je je echt wilt verdiepen in fotografie. Maar je zal er misschien iets meer tijd in moeten steken voor je er echt mooie foto's uit haalt.

Een budget van 450 euro, spiegelreflex en groot zoombereik zijn nu wel niet echt goed te combineren of je moet bereid zijn in de toekomst te investeren in glaswerk om een groter zoombereik te behalen. Met uw budget kun je hoogstens de kitlens erbij nemen en dan is het zoombereik eerder teleurstellend ten opzichte van moderne prosumer/bridge-camera's.

Mijn vorig toestel is niet echt bekend denk ik. Ik had het ooit eens in de Aldi gekocht voor 80eur. Maar voor die prijs vielen de foto's nog zeer goed mee vond ik in Indië (http://picasaweb.google.com/stanverschaeve).
    Ik ben beginnen te twijfelen over de canon powershot s3 IS omdat ik op dit forum gelezen heb dat het eigenlijk een verouderde technologie heeft en aangezien ik maar een arme student ben zou ik een liever een toestel hebben dat nog lang in de toekomst kan meegaan en waar ik eventueel in de toekomst nog wat centjes moet aan spenderen.

EDIT: Ik heb net in een ander topic de fototoestellen van Fujifilm gezien, hoe is het mogelijk dat deze zo goedkoop uitkomen? En wat zouden jullie aanraden in vergelijking met de 300d van prijs/kwaliteit (waar ik nu het meeste aan denk)?

EDIT 2: En ben ik voorlopig goed met de EF-s 18-55 f/3.5-5.6 lens die bij de 300D zit

Stanlie
    Laatst gewijzigd door Stanlie; 16 april 2007 om 16:47

Tja.....ik vind ook dat er in de lagere prijsklasse weinig concurrentie is voor de Fuji Finepix 5600.

Eerst was ik van plan om de Canon Powershot s3 IS te kopen maar na wat gelezen te hebben, heb ik de panasonic FZ50 gevonden die dan op 451eur zou komen wat net binnen mijn prijsklasse zou liggen. Na er wat over gelezen te hebben hoorde ik dat de noise performance (ik veronderstel dat ze het over ruis hebben) niet zo goed zo werken op hogere ISO-waarden. Daarnaast zag ik ook nog de FZ8 die toch heel wat minder kost (318eur), wel maar 7mp zou hebben (maar dpreview zegt dat de laatste 2 mp bij de FZ50 geen meerwaarde zijn) maar daarnaast wel een high sensitivity mode zou hebben voor ISO 3200. En ook de Canon Powershot s3 IS.
    Aangezien geld voor mij een criteria is had ik graag geweten of de FZ50 er prijs/kwaliteit gezien zou boven uitsteken aangezien het de duurste is.

Hartelijk dank

Standaard Re: (Het zoveelste) Aankoopadvies - FZ50

Als je hier wat zou rondzoeken zou je al snel heel wat antwoorden op je vragen vinden...

1. Vergeet een reflex (300D, D50, ... ), zelfs tweedehands, voor jouw budget als je, zoals je aangeeft, toch redelijk wat zoom wil. Zoals je zelf zegt zit er bij de 300d een 18mm-55mm lens, de lens op de FZ50 is bvb 35mm-420mm. Als je met je 300d ook aan 420 mm wil komen (= een extra lens aanschaffen ...-300mm) mag je nog eens zoveel uitgeven.

2. Ruis bij grotere ISO is inderdaad een probleem bij de FZ50, maar dat is dat ook bij ELKE andere niet reflex (dus ook bij de Canon S3 IS). Bij wat jij aangeeft als gebruik van je camera heb je die hogere ISO's echter ook niet nodig.

3. Als je verder wil gaan en ook avondschool wil volgen zou ik voor een bridge gaan, dit is een prosumer met zoomring (bvb Panasonic FZ30/FZ50, Fuji Finepix 5600, 9500, ...) Hiermee heb je voor een schappelijke prijs een toestel met vaste lens maar toch met de gebruiksmogelijkheden en het gevoel van een digitale reflex. Als je dan na enkele jaren toch tegen de grenzen van je toestel zit, kan je, met kennis van zaken, gerust overstappen naar een reflex en dan zul je ook al weten wat je juist nodig hebt. En denkelijk zal je dan je toestel nog niet wegdoen maar nog altijd plezier ervan beleven in omstandigheden waar je toch niet met je grote, zware reflex wil rond zeulen.
    Groetjes,
    FilMar, Beeldbrouwer ;-)
    * Pentax K20D * smc Pentax DA 18-55 * Tamron 28-75 F2.8 * smc Pentax DA 55-300 * www.ftkm.be *

Als je je avondschool fotografie serieus neemt, dan koop je een spiegelreflex.
    Dat heeft toekomstgewijs het meeste te bieden... Reken maar dat je een aantal opdrachten zal krijgen waar pakweg een FZ50, of eigenlijk eender welke bridge niet goed genoeg voor is : bijv. opnames aan hoge ISO gevoeligheden: 800-1600 of meer... zo hebben we een opdracht dit jaar, en vorig jaar ook eentje. Met alle respect voor de bridge eigenaars, maar iso 1600 of 3200 is niet om aan te zien. Bij ons heeft men in de les wel 2 nikon D70 toestellen die de leerlingen mogen gebruiken.
    Laatst gewijzigd door yowan-kenobi; 23 april 2007 om 15:22
    Olympus OM-D E-M5 / Olympus Pen E-PL2 + EVF-2 / 14-42mm / 12-50mm / 40-150mm / 20mm 1.7 / 30mm 2.8 / 45mm 1.8
    Find me on Flickr

Hartelijk dank voor de info,

Ik zal dan waarschijnlijk voor de FZ50 kiezen, aangezien dit binnen mijn budget ligt en prijs/kwaliteit er het beste uitziet.
    Volgend jaar hoop ik dat ze dan bij ons in de avondschool (In gent, nog niet beslist welke school) ook een paar reflex-camera's hebben liggen voor dergelijke opdrachten. En dan binnen een paar jaar eens hard gaan werken voor een degelijke reflexcamera.

Grtz, Stanlie

Stanly,

Mss om je helemaal te overtuigen:
    http://www.fotocentraal.nl/review.php?id=253
    Een review van de FZ50.
    Mvg,
    Johan

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Johaninho Bekijk bericht
    Stanly,

Mss om je helemaal te overtuigen:
    http://www.fotocentraal.nl/review.php?id=253
    Een review van de FZ50.
    Hartelijk bedankt voor deze review, ik was al zeker om hem te kopen (ik ga nog een beetje wachten aangezien ik midden in mijn examens zit) maar dankzij review ben ik eens zo zeker van mijn stuk. Ik ga hem waarschijnlijk wel in amsterdam kopen aangezien hij daar maar 451eur zou kosten, ik hoop dat dit niet een te groot risico is als er zich complicaties voordoen.

Dank u wel nog eens voor alle info, BD-leden!

Grtz, Stanlie

Zou ik idd niet doen... Een toestel kopen in je examenperiode (het is verslavend).
    Ik zit nu met een gelijkaardig probleem, ik heb namelijk enkele deadlines te halen voor het werk en dat toestel ligt voor mn neus...
    Ik heb zin om mn werk door t raam te gooien
    Mvg,
    Johan

Ik herken het goed genoeg, ik ben veel te rap afgeleid door zoiets, blijkbaar ben ik toch niet zo sterk als ik dacht, ik heb het toestel besteld Heb dan nog wel een week te gaan in de examens maar kon niet aan de verleiding weerstaan

Heb ook lang getwijfeld (FZ50, Sony DSC H5,..) en heb op dit forum al goede raad gekregen . Mijn besluit staat praktisch vast: Panasonic FZ50. Ruis is op alle digitalen te zien vanaf 400 en hoger. Voor foto's van normaal formaat (10x15) blijkt dat evenwel geen enkel probleem! Ik maak nooit vergrotingen.
    Mischien kan deze site helpen?

http://alatest.com/

Geeft een schat aan revieuws (professionele en liefhebbers) en vergelijkingen mogelijk. Werken met een heel bijzonder waarderingsalgoritme. De FZ50 komt hier zeer goed uit en wordt door professionelen beter gewaardeerd dan de canon S3 IS

Mijn vorig toestel was een Konica Minolta DiMage Z3 (na 2 jaar kapot), daarvoor Olympus IS 1000 (10 jaar) en Canon reflex ftb (15 jaar).

Nu repareren van m'n FZ-20 teveel kost, overweeg ik de FZ-50 als opvolger aan te schaffen, maar heb toch bedenkingen gekregen.

Zoals hier al aangehaald blijkt dat Panasonic om indruk te maken op de gemiddelde liefhebber, die vooral let op de hoeveelheid MP's, deze nieuwe camera naar 10MP opgevoerd heeft, maar dat die eigenlijk alleen maar kwalitatief optimaal presenteert als 5 à 6MP camera tot 400 ISO. Beter hadden ze het in een verhoogde foto kwaliteit kunnen zoeken, wordt er gesteld, omdat de FZ gebruiker meestal geen gemiddelde liefhebber of kenner is.

Voor de rest maak ik uit de recensie op dat er tot 100 ISO wel goede resultaten behaald kunnen worden met 10MP bij daglicht. Aangezien ik dan meestal foto's maak blijf ik geïnteresseerd, maar uitgaand van het voorgaande is er toch sprake van enige misleiding en is er niet wezenlijk veel verschil met de voorgangers van deze camera.

Wat zijn de bevindingen m.b.t. de MP's/kwaliteit foto's van de gebruikers hier en hoe verhoudt deze camera zich wat dat betreft tot soortgelijke andere?

Benieuwd naar de reacties!

Koop je toch een nieuwe FZ 20 ,ik heb er net nog eentje tekoop gezien bij de media markt in Breda
    Was trouwens maar 160€ duurder dan de FZ 50 (699 tegen 539),was wel een beetje stoffig

Er zit niet alleen ruis op digitale camera's, maar kennelijk ook in de schrijfsels daarover! Ik krijg wel eens het idee, om naar een autodealer te stappen en te vragen naar 1 model, dat op 1 volle tank comfortabel de Zuidpool kan doorkruisen - zonder mankementen, bij + 20 gr C, - met gemak en even comfortabel de regenwouden van equatoriaal Afrika doorploegt, de Sahara dorstloos van west naar oost berijdt en ook nog in staat is mij zonder angst en zeeziekte over de Indische Oceaan kan voeren! De brave wederverkoper zal mij antwoorden: Die kan ik u niet leveren, maar wel 4 verschillende die elk op hun terrein die prestatie kunnen leveren.
    Zou het ook niet zo zijn met fototoestellen?

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door pichygrue Bekijk bericht
    Er zit niet alleen ruis op digitale camera's, maar kennelijk ook in de schrijfsels daarover! Ik krijg wel eens het idee, om naar een autodealer te stappen en te vragen naar 1 model, dat op 1 volle tank comfortabel de Zuidpool kan doorkruisen - zonder mankementen, bij + 20 gr C, - met gemak en even comfortabel de regenwouden van equatoriaal Afrika doorploegt, de Sahara dorstloos van west naar oost berijdt en ook nog in staat is mij zonder angst en zeeziekte over de Indische Oceaan kan voeren! De brave wederverkoper zal mij antwoorden: Die kan ik u niet leveren, maar wel 4 verschillende die elk op hun terrein die prestatie kunnen leveren.
    Zou het ook niet zo zijn met fototoestellen?
    Beste wat ik ooit van comment gelezen heb!!!

Zo is het zeker ook Runaque! Zolang er maar geen knollen (megapixels) voor citroenen (kwaliteit) worden verkocht.

Typisch genoeg is de FZ20 dus nog duurder dan de FZ50, in de winkels, superduc! Als ik de FZ50 vooral als 6MP camera beschouw, is aanschaf daarvan toch (iets) aantrekkelijker.

De Sony DSC-H9 en ook de Olympus SP-550 UZ zijn inmiddels ook kanshebbers.

Regels voor berichten