Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Het Leica M8 topic

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Het Leica M8 topic

    De eerste min of meer grondige preview is verschenen:

    http://www.dpreview.com/articles/leicam8/

    Graag had ik wat goede raad gekregen van de "oude ratten" der fotografie, met name diegene die rangefinders vaak gebruiken (gebruikt hebben). Ikzelf ben maar beginnen schieten in het digitale era, vandaar.

    Ik heb intussen wel al enkele oudere reflex en vaste lens rangefinder cameras verzameld, maar eerder uit nieuwsgierigheid dan om echt mee te fotograferen. Ik heb er wel al enkele filmpjes doorgedraaid natuurlijk, maar die rompslomp met en het gebrek aan controle over het ontwikkelproces houdt me tegen om het echt als een alternatief te zien van mijn dslr.

    Maar nu is er dus de M8. In mijn ogen ziet het er alleszins een fantastisch toestel uit, die eenvoudige lijnen . Daarom de volgende vragen:
    - Is er al een DB'er die het geluk heeft gehad de M8 te hanteren (op Photokina)? Wat zijn de bevindingen?
    - Is de rangefinder ervaring verschillend en verrijkend genoeg om (nog enkele jaren) te sparen voor de M8 en enkele kwaliteitsvolle lenzen of breidt ik beter mijn collectie Canon-lenzen verder uit?
    - Meer over de lenzen die beschikbaar zijn: zijn die prijs-kwaliteit gelijk aan, minderwaardig of gelijkwaardig aan de Canon lenzen. Ik bedoel wel prijs-kwaliteit hé, ik twijfel er niet aan dat Leica inzake kwaliteitsvolle lenzen een betere faam heeft dan Canon.
    - Zijn er al berichten over goedkopere rangefinder alternatieven, zoals een digitale Voigtländer bvb.?
    - En ten slotte een vraag die de Leica-afficionados als blasfemie zullen bestempelen : Is de Sony R1 (die ik net besteld heb) een alternatief? Ik heb het dan vooral over de mogelijkheid stil en onopvallend te schieten, een grotere sensor dan een digicam en een degelijke lens die ongeveer het equivalent van wat beschikbaar is op een rangefinder dekt.

    Alvast bedankt
    Canon 50D bijhorend glas / Olympus E-420 met Leica 14-50mm 2.8-3.5 en Oly 25mm 2.8 / Canon G7

  • #2
    Re: Het Leica M8 topic

    Op www.luminous-landscape.com is wel wat meer informatie over rangefinders terug te vinden.



    Jan.

    Comment


    • #3
      Re: Het Leica M8 topic

      Oorspronkelijk geplaatst door Taxy Bekijk bericht
      - Is de rangefinder ervaring verschillend en verrijkend genoeg
      Rangefinder is a way of life...
      Oorspronkelijk geplaatst door Taxy Bekijk bericht
      - Meer over de lenzen die beschikbaar zijn: zijn die prijs-kwaliteit gelijk aan, minderwaardig of gelijkwaardig aan de Canon lenzen. Ik bedoel wel prijs-kwaliteit hé, ik twijfel er niet aan dat Leica inzake kwaliteitsvolle lenzen een betere faam heeft dan Canon.
      Leica is a way of life...
      Oorspronkelijk geplaatst door Taxy Bekijk bericht
      - En ten slotte een vraag die de Leica-afficionados als blasfemie zullen bestempelen : Is de Sony R1 (die ik net besteld heb) een alternatief? Ik heb het dan vooral over de mogelijkheid stil en onopvallend te schieten, een grotere sensor dan een digicam en een degelijke lens die ongeveer het equivalent van wat beschikbaar is op een rangefinder dekt.
      Nee...

      Btw, ik heb nog een M3 maar heb hem al jaren niet meer gebruikt.

      Comment


      • #4
        Re: Het Leica M8 topic

        Oorspronkelijk geplaatst door Taxy Bekijk bericht
        - Zijn er al berichten over goedkopere rangefinder alternatieven, zoals een digitale Voigtländer bvb.?
        De enige digitale rangefinder die me zo even tebinnenschiet is de Epson R-D1. Kost "slechts" $3000 (bij RitzCamera). Dit ding is gemaakt door Seiko Epson en beschikt over een EM-mount (Leica M compatible).

        Met de huidige bridge toestellen met goede objectieven zie ik persoonlijk niet zo veel toekomst meer voor rangefinders. Natuurlijk zal er een niche doelgroep voor zijn, maar of dat genoeg is? Ik hoop het van harte, maar ik vrees er voor.

        Comment


        • #5
          Re: Het Leica M8 topic

          Oorspronkelijk geplaatst door Joost Bekijk bericht
          Met de huidige bridge toestellen met goede objectieven zie ik persoonlijk niet zo veel toekomst meer voor rangefinders. Natuurlijk zal er een niche doelgroep voor zijn, maar of dat genoeg is? Ik hoop het van harte, maar ik vrees er voor.
          Komaan, wees ernstig, dit kan je niet menen.
          Je gaat toch geen bridge-camera vergelijken met een rangefinder met M8 met een 1,3 x sensor?
          Deze camera is in zijn gebruiksgebied gewoon beter dan eender welke DSLR. Mochten de lenzen niet zo duur zijn dan zou ik mijn Canon-gerief aan de kant zetten en overstappen.

          sugar
          "I tried to shoot rulers, but my printer has some serious backfocus "

          http://supermasj.zenfolio.com

          Comment


          • #6
            Re: Het Leica M8 topic

            Oorspronkelijk geplaatst door sugar Bekijk bericht
            Deze camera is in zijn gebruiksgebied gewoon beter dan eender welke DSLR. Mochten de lenzen niet zo duur zijn dan zou ik mijn Canon-gerief aan de kant zetten en overstappen.

            sugar
            Sugar, twee interessante statements:

            - Wat bedoel je met "beter in zijn gebruiksgebied dan eender welke dslr" - als het puur op beeldkwaliteit aankomt, denk ik dat zowel Canon als Nikon betere en goedkopere alternatieven hebben, waarvan jij er wslk een hebt. Je bedoelt dus vast iets anders, wat?

            - "Mochten de lenzen niet zo duur zijn" ... Canon lenzen dus toch beter prijs/kwaliteit? Om het wat concreter te maken, wat kan men bvb vinden bij Leica of in de M-mount dat de kwaliteit van de 35mm 1.4L benadert/overstijgt en hoeveel kost zoiets?
            Canon 50D bijhorend glas / Olympus E-420 met Leica 14-50mm 2.8-3.5 en Oly 25mm 2.8 / Canon G7

            Comment


            • #7
              Re: Het Leica M8 topic

              Oorspronkelijk geplaatst door Taxy Bekijk bericht
              Sugar, twee interessante statements:

              - Wat bedoel je met "beter in zijn gebruiksgebied dan eender welke dslr" - als het puur op beeldkwaliteit aankomt, denk ik dat zowel Canon als Nikon betere en goedkopere alternatieven hebben, waarvan jij er wslk een hebt. Je bedoelt dus vast iets anders, wat?
              Deze Leica heeft een hele boel troeven : enorm licht , kleine compacte lenzen (geen retrofocus) en onberispelijke afwerking. Een kleine onopvallende camera die erg geschikt is voor straatfotografie , fotografie waarbij je niet wil opvallen (mede door de quasi geluidloze sluiter), iemand die er een tijdje op uit trekt,...
              Het is wel geen camera om de studio mee in te trekken...

              Op FredMiranda zijn een meerdere fotografen overgestapt van een 1DsMkII naar een Leica R9+DMR, net omdat de kwaliteit van de beelden zoveel beter was , ik vermoed dat de M8 niet zal onderdoen .

              - "Mochten de lenzen niet zo duur zijn" ... Canon lenzen dus toch beter prijs/kwaliteit? Om het wat concreter te maken, wat kan men bvb vinden bij Leica of in de M-mount dat de kwaliteit van de 35mm 1.4L benadert/overstijgt en hoeveel kost zoiets?
              Elke Leica 35 mm M lens is beter dan de 35L. Daar is een erg eenvoudige reden voor : door de afwezigheid van de spiegel is de constructie van een rangefinder lens een pak eenvoudiger, dus minder glas. Voeg daar aan toe dat Leica niet echt volgens targetcosting werkt, en je krijgt héél goed glas. Je moet het er wel uithalen met MF, en het willen betalen (zelf de budget M-lenzen kosten nieuw over de 1000 EUR per stuk).

              En betere prijs/kwaliteit? Prijs/kwaliteit dat bestaat niet (tenzij iets beter is voor minder geld), dat is een waarde-oordeel dat iedereen voor zich moet maken.
              Ik wil zelf geen 15000 EUR dokken voor een leuke basisset


              sugar
              "I tried to shoot rulers, but my printer has some serious backfocus "

              http://supermasj.zenfolio.com

              Comment


              • #8
                Re: Het Leica M8 topic

                Oorspronkelijk geplaatst door sugar Bekijk bericht
                En betere prijs/kwaliteit? Prijs/kwaliteit dat bestaat niet (tenzij iets beter is voor minder geld), dat is een waarde-oordeel dat iedereen voor zich moet maken.
                Ik wil zelf geen 15000 EUR dokken voor een leuke basisset
                sugar
                Wel, misschien bedoelde ik gewoon prijs. Ik ben geen professionele fotograaf en zal dat ook nooit worden Wel weet ik dat ik (zelfs) de mogelijkheden van mijn 35mm 1.4L nog niet optimaal kan benutten. Dus opnieuw veel geld uitgeven voor een Leica M8 setup zal ik alleen overwegen als het mij een andere manier van fotograferen biedt.

                Als ik het goed begrijp, zijn er in de M-mount dus geen koopjes te doen, vergeleken met Canon lenzen wel te verstaan.
                Canon 50D bijhorend glas / Olympus E-420 met Leica 14-50mm 2.8-3.5 en Oly 25mm 2.8 / Canon G7

                Comment


                • #9
                  Re: Het Leica M8 topic

                  *order placed*

                  Comment


                  • #10
                    Re: Het Leica M8 topic

                    Oorspronkelijk geplaatst door trebs Bekijk bericht
                    *order placed*

                    of envy.

                    Je houdt me wel op de hoogte, he.
                    Canon 50D bijhorend glas / Olympus E-420 met Leica 14-50mm 2.8-3.5 en Oly 25mm 2.8 / Canon G7

                    Comment


                    • #11
                      Re: Het Leica M8 topic

                      Oorspronkelijk geplaatst door sugar Bekijk bericht
                      Een kleine onopvallende camera die erg geschikt is voor straatfotografie , fotografie waarbij je niet wil opvallen (mede door de quasi geluidloze sluiter)...
                      Beschrijf je hier ook niet de eerste de beste P&S mee? Als je 't electronische sluitergeluid afzet hoor je trouwens ook niets meer .

                      Is zo'n Leica niet een beetje een snobistisch ding, nog veel meer dan een L lens?

                      Trouwens, alle andere digitale Leicas zijn immers omgebouwde Panasonics die alleen een pak meer kosten omwille van dat Leica symbooltje .

                      Comment


                      • #12
                        Re: Het Leica M8 topic

                        Leica snobistisch tuurlijk en nog veel meer dan eendertwelke L.

                        Leica te duur. Yep ook ja natuurlijk. Het kwaliteitsverschil verantwoord van geen kanten het prijsverschil en dan houden we nog geen rekening dat de features ook nogal moeten onderdoen tov andere camera's.

                        Maar ik wil er 1 . Ik heb er alleen het geld niet voor. Wat nog eens bevestigd dat ie te duur is

                        Ziet er mij een prachtig toestel uit waarvan de kwaliteit van de gemaakte beelden erg hoog gaat liggen daar ben ik van overtuigd. En ja het feit dat het een Leica is draagt ook bij tot dat gevoel.

                        Comment


                        • #13
                          Re: Het Leica M8 topic

                          Oorspronkelijk geplaatst door hvr_oosterzele Bekijk bericht
                          Beschrijf je hier ook niet de eerste de beste P&S mee? Als je 't electronische sluitergeluid afzet hoor je trouwens ook niets meer .
                          P&S met manual focus? Komaan. Dit is juist het omgekeerde van een P&S. Mijn 5D is veel meer een P&S dan die Leica

                          Is zo'n Leica niet een beetje een snobistisch ding, nog veel meer dan een L lens?
                          Trouwens, alle andere digitale Leicas zijn immers omgebouwde Panasonics die alleen een pak meer kosten omwille van dat Leica symbooltje .
                          Niet 100% correct, er zijn kleine verschillen (de image engine is lichtjes aangepast). Maar dat verschil maakt de aanschaf van de Leica ipv de Panasonic niet waard. Zo'n toestel kopen is dus idd een snobistisch aankoop
                          "I tried to shoot rulers, but my printer has some serious backfocus "

                          http://supermasj.zenfolio.com

                          Comment


                          • #14
                            Re: Het Leica M8 topic

                            Oorspronkelijk geplaatst door Kevlar Bekijk bericht
                            Leica snobistisch tuurlijk en nog veel meer dan eendertwelke L.

                            Leica te duur. Yep ook ja natuurlijk. Het kwaliteitsverschil verantwoord van geen kanten het prijsverschil en dan houden we nog geen rekening dat de features ook nogal moeten onderdoen tov andere camera's.
                            Neen, de features zijn anders. En rangefinder heeft in bepaalde toepassingsgebieden gewoon plussen, die inherent zijn aan het concept.
                            Een SLR gebruiken tijdens een klassiek concert met die spiegel die opklapt
                            Die Leica kan je ook makkelijk als anonieme kleine camera meenemen op een concert waar een 'professionele' DSLR niet toegelaten is, en waar je dan beelden van minstens dezelfde kwaliteit (of zelfs beter) kan maken, wel met een pak meer inzet van jouwentwege
                            "I tried to shoot rulers, but my printer has some serious backfocus "

                            http://supermasj.zenfolio.com

                            Comment


                            • #15
                              Re: Het Leica M8 topic

                              Wat er ook van zij; het blijft toch een mooi toestel hé, zo'n M8.
                              Gelukkig voor mij is hij veel te duur.
                              Minder glas dan vroeger, maar beter.

                              Comment

                              Working...
                              X