Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

help: canon powershot g16 of fujifilm x20

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • help: canon powershot g16 of fujifilm x20

    Ik ben een liefhebber van het maken van foto's, gebruik voornamelijk analoge fototoestellen in bruikleen van vrienden.
    Ik hou van het experiment en de verrassing bij het ontwikkelen van foto's.

    Nu we een mini mensje verwachten, wil ik toch graag zeker zijn dat het ultieme moment vastligt, dus ga ik investeren in een "degelijke kodak".

    Wat de camera zeker moet kunnen:
    snel reageren, duidelijke foto's trekken bij weinig licht (zonder flits), spelen met scherptediepte en foto kan dienen als behang voor fotomuur

    Als grafisch vormgever heb ik genoeg kaas gegeten van photoshop om ook met RAW bestanden aan de slag te gaan,
    na veel zoekwerk blijven de Canon Powershot G16 en Fujifilm X20 als potentiële aankopen over.


    In mijn ogen zijn ze zo goed als gelijkaardig, wat denken de kenners?

    Alvast merci voor feedback!

    Carmen

  • #2
    Re: help: canon powershot g16 of fujifilm x20

    Je zal je verwachtingen toch een beetje moeten bijstellen. Snel reageren en duidelijke foto's bij weinig licht en zonder flits lukt enkel, en dan nog alleen maar min of meer, met dure lenzen en dure relexcamera's. Hetzelfde voor het spelen met scherptediepte. Dat zal met beide camera's beperkt zijn. Bij weinig licht zal je redelijk wat ruis hebben en doordat je met trage sluitertijden zit, zal je onderwerp vaak ook niet scherp op de foto staan. Of je nu een camera van 500€ koopt of eentje van 5000: als er geen licht is, dan is er geen licht en ben je per definitie beperkt. De enige oplossing is dan om licht te maken, en dus te flitsen. Je kan er externe flitsers op zetten (toch op de G16, die andere weet ik niet), dus eerlijk gezegd zou ik die investering ook wel nog doen.
    ______
    www.vue.photo

    Comment


    • #3
      Re: help: canon powershot g16 of fujifilm x20

      sony rx10, heel goed met weinig licht, de rx100 ook
      mvg Wilfried

      7D - 15 85is - 100L is macro - 2witte buizen 70-200L+100-400L

      Comment


      • #4
        Re: help: canon powershot g16 of fujifilm x20

        Waarom niet de Sony Nex-3N? Zelfde prijsklasse als de Canon, grote sensor, prachtig toestelletje!
        http://users.telenet.be/patric/

        Comment


        • #5
          Re: help: canon powershot g16 of fujifilm x20

          Oorspronkelijk geplaatst door carmen vv Bekijk bericht
          Wat de camera zeker moet kunnen:
          Snel reageren, duidelijke foto's trekken bij weinig licht (zonder flits), spelen met scherptediepte en foto kan dienen als behang voor fotomuur.
          Kortom je zoekt de ultieme droomcamera voor iedere fotograaf in zakformaat en voor 500€.
          Ik vrees dat je een paar dingen uit je wenslijstje zal moeten laten wegvallen, spelen met scherptediepte daar ben je beperkt
          door het ccd formaat, en hoge iso zelfde verhaal.

          De Canon Powershot G16 en Fujifilm X20 zijn heel goede toestelletjes in heldere omstandigheden, maar hebben helaas ook hun beperkingen.

          Dan is de NEX serie van Sony wel wat beter.

          Comment


          • #6
            Re: help: canon powershot g16 of fujifilm x20

            Dit is wat laat als reactie, maar in je plaats zou ik geopteerd hebben voor een 2dehands instap reflex van Canon of Nikon (van de laatste 2 of 3 generaties) + een goedkope maar hoogkwalitatieve prime lens 35mm F1,8 ( x1,5 Nikon = 52,5 mm / X1,6 Canon = 56 mm). Door hun grotere sensor zul je veel betere resultaten bekomen met de scherpte(on)diepte. En je beschikt altijd over veel licht (f 1.8). Je bent ook nog jong: een stapje vooruit of achteruit en zo heb je al geen zoom meer nodig.

            Comment


            • #7
              Re: help: canon powershot g16 of fujifilm x20

              Ik werk nu al enkele maanden met zo'n X20. Leuk cameraatje, iets meer dan simpelweg een compactje, dat veel plezier biedt bij het fotograferen, maar: jouw eisen zijn "snel reageren, duidelijke foto's trekken bij weinig licht (zonder flits), spelen met scherptediepte en foto kan dienen als behang voor fotomuur". Een X20 is geen point and shoot camera. Daar werk je mee zoals pakweg 50 jaar geleden: zorgvuldig kadreren, nadenken over de instellingen, ... en de sensor is niet echt groot (P&S lukt wel, maar dan kun je beter een andere kopen). Wel een behoorlijke sensor in vergelijking met een doorsnee compact, niet in vergelijking met een DSLR. "snel reageren" is relatief. Dat lukt wel, maar door het concept kun je bijvoorbeeld niet met één hand werken. "duidelijke foto's bij weinig licht, zonder flits" is ook zo'n moeilijke: wat verwacht je? Idem voor "spelen met scherptediepte": dat lukt wel wat, maar de sensorgrootte is hier mee bepalend. Er zijn wel enkele softwarematige oplossingen, voorinstellingen, die het effect kunnen versterken, maar dat werkt dan weer enkel met de jpegs (voor zover ik weet). Kortom: het is zeker geen vervanger van een DSLR, maar een heel ander soort camera.

              Comment

              Working...
              X