Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

helemaal NIET tevreden CANON 450D kijk maar

Collapse
Deze discussie is gesloten.
X
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• helemaal NIET tevreden CANON 450D kijk maar

Hallo,

Op kerstavond heb ik een aantal (308) nieuwe foto's gemaakt met mijn NIEUWE 450D + lens 18-200 ( 500 (niet precies, iets meer) euro).
    Was zeer tevreden maar, tot ik ze op de computer had bekeken... ik was zeer teleurgesteld... De AF stond AAN , en de IS stond aan... ongelooflijk, veel onscherpe beelden... En wat ik ook tegen kom, je trekt een foto van 2 personen samen, of van 3. goed, foto is gemaakt en er staat maar 1 gezicht scherp op en het ergste vanal is dan nog, hij staat op AUTOMATISCH, zelf geen instellingen gebruikt, en bij sommige foto's zijn de kleuren ook niet zo dat het verwacht wordt... ik heb de foto's vergeleken met mijn tante haar camera, alpha 700 (sony) met lens 16-105. de foto's zijn niet te vergelijken eigenlijk vind ik , de kleuren zijn TOTAAL anders... die van haar zijn veel mooier... Hij kost ook wel een stuk meer hé, maar 'k was toch zeer teleurgesteld... + je bent de foto's aan het maken van kindjes die cadeautjes openmaken, en je moet zeker 7 seconden ofzo wachten, tegen dat je de volgende foto kan maken, busy met een flits erbij + sommige zijn overbelicht... man man man , allemaal mijn schuld??? kan niet hé?? ofwel?
    een voorbeeld

van een onscherpe foto:

sorry voor dit lastige maar ik heb nu geen BD sizer op m'n mama haar pc:

kindje staat er niet scherp op????

onscherp:

't is niet normaal he?

overbelicht:

en mensen, ik haal nu niet de slechtste eruit hoor, zo heb ik er zeker de helft moeten weg doen, want 'kheb nog 120 foto's over, een paar niet goed gelukt en de andere helft is gewoon overbelicht, onscherp, ... Wat moet ik doen? de HELE AVOND OP AUTOMATISCH gezet... DE HELE AVOND OP AF GEZET, DE HELE AVOND op IS gezet... ik weet het niet meer hoor... 1000€ ... met bedoeling van goede foto's te hebben, en de helft is voor de vuilbak...

los mijn raadsel op? wat doe ik verkeerd?

Groeten... Cédric

Re: helemaal NIET tevreden CANON 450D kijk maar

volg anders deze discussie even, by the way, je post staat er dubbel op..

Forum voor discussies, vragen en antwoorden over digitale camera's. Bijvoorbeeld: Hulp en advies bij aanschaf van een nieuw toestel, problemen bij de bediening of gebruik, etc ...

Groetjes, Alex!

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door cedricje.l Bekijk bericht
      Ik weet het niet meer hoor... 1000€ ... met bedoeling van goede foto's te hebben...
      LOL
      Was het maar zo gemakkelijk ;-)
      Een Ferrari kopen en ervan uitgaan dat je Schumacher het vuur aan de schenen gaat leggen..
      Misschien eerst een basiscursus fotografie volgen via avondschool/internet/zelfstudie.
      Nu uitgebreid uitleggen waarom de foto's niet goed zijn is niet te doen.. Ervaring komt niet vanzelf.

Comment

maat,

leer eerst eens wat basis van fotografie!
        'k heb echt geen goesting om alles hier even uit te leggen,
        maar in't kort: aan je camera scheelt niks ...

mm
        ∏__|_ ∏__|_
        "no rules, great shots"
        Book of Fame 2009 - BESTEL HIER

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Lennert Bekijk bericht
          LOL
          Was het maar zo gemakkelijk ;-)
          Een Ferrari kopen en ervan uitgaan dat je Schumacher het vuur aan de schenen gaat leggen..
          Misschien eerst een basiscursus fotografie volgen via avondschool/internet/zelfstudie.
          Nu uitgebreid uitleggen waarom de foto's niet goed zijn is niet te doen.. Ervaring komt niet vanzelf.
          't staat op automatisch gast... da dient voor mensen die nog niet zo ervaren zijn

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Lennert Bekijk bericht
            ik zal eens proberen

Wel, ik heb goed nieuws voor je: je camera werkt perfect :-)

Ik heb ook minder goed nieuws voor je -> Als je enkel op automatisch gaat gaan fotograferen had je je beter 700€ bespaard en je een goeie compact gekocht. De feiten die ik kan zien in de foto zijn redelijk simpel dus zal ik even uitleggen wat er is misgegaan.

Foto1:
            Je klaagt over het feit dat het kind niet meer scherp is. Dit is volkomen normaal. Ik zie aan de exif informatie dat het diafragma bij die foto 4.5 was en de focal length was 50mm, als we dit invoeren in een DOF Calculater dan zien we dat de scherpte ongeveer 6cm lang is. Die 6cm ligt ongeveer vanaf et voorhoofd tot op het oor van de oudere dame. Had je een kleiner diafragma gekozen dan zou alles wel scherp geweest zijn. Je camera die op automatisch staat heeft echter doelbewust voor 4.5 gekozen omdat dit het grootste is dat hij KON kiezen. dit deed hij omdat je in een omgeving zit met weinig licht. Als de camera weinig licht heeft moet hij er ergens gaan halen. Dit kan hij doen door de sluitertijd langer te nemen, maar dan is er teveel kans op bewegingsonscherpte en dan zou je helemaal niet tevreden zijn. Hij kan ook de ISO waarde gaan verhogen maar dan is er teveel kans op verhoging van de ruis in de foto, en dat is ook niet erg positief. Dus hier koos hij voor het diafragma. Als jij echter de camera niet verteld dat jij veel scherpte wil dan kan hij dit onmogelijk gaan weten. De camera kan niet denken in jou plaats, jij moet hem vertellen wat je wil.

Foto2:
            Je klaagt over onscherpte. Opnieuw ligt gewoon de focus verkeerd. Dit kan er aan liggen dat de camera zich heeft vergist (iets zwarts is moeilijk om op scherp te stellen) en op een ander punt heeft gefocust OF jij of het onderwerp hebben bewogen tussen het scherpstellen en het nemen van de foto. Dit in combinatie met diafragma F4 zorgt voor een scherpte op een verkeerde plaats.

Foto3:
            Overbelichting. Tja, wat zou je gaan willen. Ook hier kan de camera niet gaan denken in jouw plaats. Als de camera op automatisch staat zal deze een gewogen gemiddelde gaan nemen van de hoeveelheid licht die hij kan zien. De personen op de foto hebben zwarte kleren aan. De camera ziet dus zeer weinig licht (het was waarschijnlijk ook een redelijk donkere plaats) en zal dus de sterkte van de flits gaan verhogen om meer licht te kunnen tevoorschijn halen. Het resultaat is nu dat je detail kunt zien in de zwarte kledij, maar de (reflecterende) huid van de mensen zal nu een lichtvlek gaan vertonen. Dit is opnieuw, eens je er over gaat nadenken, volkomen normaal. De camera kan niet nadenken in jouw plaats. De camera ziet veel zwart (en dus weinig licht) dus zal hij er willen toevoegen, wanneer hij dit niet zou doen als hij weinig licht ziet zou jij gaan klagen voer onderbelichting. De camera heeft dus ook hier zo goed mogelijk gedaan wat ze hem in de fabriek hebben geleerd.

het ligt dus helemaal niet aan de camera maar aan de persoon die hem gebruikt.
            Probeer je een beetje te verdiepen in fotografie en kom hier af en toe gerichte vragen stellen (dwz: hoe werkt dit en wat doet dat, niet gewoon "mijn camera is slecht")

mvg,
            PJ
            I will harness all available light with super-fast aperture lenses

Comment

't staat op automatisch gast... da dient voor mensen die nog niet zo ervaren zijn
              Vraag jezelf nu toch eens af. Als een camera op standje 'automatisch' alles perfect zou uitvoeren.... waarom zouden er dan nog mensen zijn die niet op de automaat zou werken ......

Waarvoor heb je een DSLR gekocht? Omdat je meer wilde dan wat je met een compactje zou kunnen doen? Waarom werk je dan in hemelsnaam op standje 'automaat'? En zo niet... waarom heb je dan in godsnaam een DSLR gekocht Fotografie is nu eenmaal méér dan alleen maar op het afdrukknopje drukken. En als je bereid bent er wat moeite en energie in te steken zul je resultaten gaan boeken die je met een compactje waarschijnlijk niet kunt halen. Maar op standje 'automaat' moet je echt geen wonderen gaan verwachten hè

Neem de tip van Lennert en MM ter harte. Doe een basiscursus fotografie of volg enige zelfstudie op 't internet dan zul je zelf binnenkort precies kunnen achterhalen waarom de foto's van vandaag niet zijn geworden wat je zelf graag had gewild. En belangrijker nog, weet je zelf voor de volgende keer wél de juiste instellingen etc. te gebruiken.

Begin maar eens met het lezen van dit artikel....
              www.indetailfotografie.nl

Comment

Ja, maar automatisch is dikwijls de dood van goede foto's..

Kijk, hij past zich aan aan omstandigheden.. vrij donkere plaats waar je trekt.. ergo hij gaat met iso omhoof en gaat het diafragma aanpassen (met andere woorden, slecht kleine beperkte gebieden zullen scherp zijn). Hetzelfde met gebruik van je flits.. hij gaat automatisch het licht aanpassen om het grootste gedeelte van de foto te verhelderen.. wat dan weer overbelichting geeft op sommige plaatsen. Een camera is geen mens he.. hij weet niet wat belangrijk is, weet niet waar de scherpte moet liggen en weet niet wat jij wil. Hij gokt.. en dikwijls verkeerd, zeker in deze omstandigheden.

==> ok het was dus al allemaal uitgelegd. Zie uitleg PJH
                ----
                http://www.wispr.be

Comment

Ik heb zelf een toestel zonder automaat, de automaatstand van alle andere toestellen werkte niet.
                  Ik zette hem neer en hij deed niks automatisch
                  Moest ik toch nog zelf op het knopje drukken

Maar met jou toestel is idd niets mis van wat ik hier zie.

Je moet alleen leren fotograferen, en het is een heel andere wereld dan de compact waar alles scherp is.

Als je alleen een dslr hebt gekocht om ook maar een dslr te hebben zoals ik volgens mij kan ontwaren in je startpost raad ik je aan om terug te gaan zien voor een deftige compact of bridge.
                  Als je echt wil leren fotograferen dan heb je aan de tips hierboven genoeg om te starten.

Greetz rich
                  D700+grip |F80+grip| Nikkor 50 1.8+1.4 AF-D / 80-200 f2.8 AF-S / 300mm f4 IF-ED | Sigma 12-24 / 150 macro | Tamron 28-75 | M42 spul | SB28 / 800 / 900 / R1C1| Strobist Gear | 055xprob + 486rc2 / 680B + 484rc2 | Tamrac Expedition 5/7 | Lowepro 200aw

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door MarkEL Bekijk bericht
                    Vraag jezelf nu toch eens af. Als een camera op standje 'automatisch' alles perfect zou uitvoeren.... waarom zouden er dan nog mensen zijn die niet op de automaat zou werken ......

Waarvoor heb je een DSLR gekocht? Omdat je meer wilde dan wat je met een compactje zou kunnen doen? Waarom werk je dan in hemelsnaam op standje 'automaat'? En zo niet... waarom heb je dan in godsnaam een DSLR gekocht Fotografie is nu eenmaal méér dan alleen maar op het afdrukknopje drukken. En als je bereid bent er wat moeite en energie in te steken zul je resultaten gaan boeken die je met een compactje waarschijnlijk niet kunt halen. Maar op standje 'automaat' moet je echt geen wonderen gaan verwachten hè

Neem de tip van Lennert en MM ter harte. Doe een basiscursus fotografie of volg enige zelfstudie op 't internet dan zul je zelf binnenkort precies kunnen achterhalen waarom de foto's van vandaag niet zijn geworden wat je zelf graag had gewild. En belangrijker nog, weet je zelf voor de volgende keer wél de juiste instellingen etc. te gebruiken.

Begin maar eens met het lezen van dit artikel....
                    Waarom automatisch? Kheb de camera een week... Ik heb nog niet voldoende kennis om zelf alle instellingen te gebruiken... Volg dan een cursus? Met plezier... Maar in 1 week zal het niet zoveel opschieten dat ik zelf mn instellingen ga bepalen. Dus om tog nog een BEETJE deftige foto's te hebben : automatisch . Voila pourquoi ;-)

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door PJH Bekijk bericht
                      ik zal eens proberen

Wel, ik heb goed nieuws voor je: je camera werkt perfect :-)

Ik heb ook minder goed nieuws voor je -> Als je enkel op automatisch gaat gaan fotograferen had je je beter 700€ bespaard en je een goeie compact gekocht. De feiten die ik kan zien in de foto zijn redelijk simpel dus zal ik even uitleggen wat er is misgegaan.

Foto1:
                      Je klaagt over het feit dat het kind niet meer scherp is. Dit is volkomen normaal. Ik zie aan de exif informatie dat het diafragma bij die foto 4.5 was en de focal length was 50mm, als we dit invoeren in een DOF Calculater dan zien we dat de scherpte ongeveer
                      6cm lang is. Die 6cm ligt ongeveer vanaf et voorhoofd tot op het oor van de oudere dame. Had je een kleiner diafragma gekozen dan zou alles wel scherp geweest zijn. Je camera die op automatisch staat heeft echter doelbewust voor 4.5 gekozen omdat dit het grootste is dat hij KON kiezen. dit deed hij omdat je in een omgeving zit met weinig
                      licht. Als de camera weinig licht heeft moet hij er ergens gaan halen. Dit kan hij doen door de sluitertijd langer te nemen, maar dan is er teveel kans op bewegingsonscherpte en dan zou je helemaal niet tevreden zijn. Hij kan ook de ISO waarde gaan verhogen maar dan is er teveel kans op verhoging van de ruis in de foto, en dat is ook niet erg positief. Dus hier koos hij voor het diafragma. Als jij echter de camera niet verteld dat jij veel scherpte wil dan kan hij dit onmogelijk gaan weten. De camera kan niet denken in jou plaats, jij moet hem vertellen wat je wil.

Foto2:
                      Je klaagt over onscherpte. Opnieuw ligt gewoon de focus verkeerd. Dit kan er aan liggen dat de camera zich heeft vergist (iets zwarts is moeilijk om op scherp te stellen) en op een ander punt heeft gefocust OF jij of het onderwerp hebben bewogen tussen het scherpstellen en het nemen van de foto. Dit in combinatie met diafragma F4 zorgt voor een scherpte op een verkeerde plaats.

Foto3:
                      Overbelichting. Tja, wat zou je gaan willen. Ook hier kan de camera niet gaan denken in jouw plaats. Als de camera op automatisch staat zal deze een gewogen gemiddelde gaan
                      nemen van de hoeveelheid licht die hij kan zien. De personen op de foto hebben zwarte kleren aan. De camera ziet dus zeer weinig licht (het was waarschijnlijk ook een redelijk donkere plaats) en zal dus de sterkte van de flits gaan verhogen om meer licht te kunnen tevoorschijn halen. Het resultaat is nu dat je detail kunt zien in de zwarte kledij, maar
                      de (reflecterende) huid van de mensen zal nu een lichtvlek gaan vertonen. Dit is opnieuw, eens je er over gaat nadenken, volkomen normaal. De camera kan niet nadenken in jouw plaats. De camera ziet veel zwart (en dus weinig licht) dus zal hij er willen toevoegen, wanneer hij dit niet zou doen als hij weinig licht ziet zou jij gaan klagen voer onderbelichting. De camera heeft dus ook hier zo goed mogelijk gedaan wat ze hem in de fabriek hebben geleerd.

het ligt dus helemaal niet aan de camera maar aan de persoon die hem gebruikt.
                      Probeer je een beetje te verdiepen in fotografie en kom hier af en toe gerichte vragen stellen (dwz: hoe werkt dit en wat doet dat, niet gewoon "mijn camera is slecht")

mvg,
                      PJ
                      Oh, zeeeeeeeer erg bedankt voor de SuPeR goede verklaring ... Je stelt me gerust. Dat wordt studeren dus!
                      Je zou geld geven voor nog es zo'n verklaring te krijgen!

Thx !!

Comment

Een mooi schoolvoorbeeld van mensen die denken dat je met een dslr 'automatisch' betere foto's zult maken..En zo ver ernaast.. Ik hoor het ook zo vaak, 'ik wil betere fotootjes maken, dus koop ik een dslr... Met een dslr heb je idd veel meer mogelijkheden, en KUN je mooie foto'' s maken, maar het vereist wel meer inzicht en kennis van je toestel, fotografie en alles wat erbij hoort..(waaronder ook nog es flink investeren vooraleer je wat spul hebt)Vervolgens trekt het helemaal nergens meer op, en dan krijgt de camera de schuld..heb ook al mensen in de dom van keulen bezig gezien met een compact, die wel ff het plafond gingen bijverlichten... is het dan de schuld van dat compakkie of het gebrek aan inzicht van de 'fotograaf' als de foto's een 'tikkie' onderbelicht zijn? ga dan op een cursus om de basis te leren, of probeer op BD of op andere internetsites zoveel mogelijk te lezen en te leren..Ik zit dagelijks uren te lezen hoe betere en meer ervaren fotografen het doen, probeer van alles uit en ga nog regelmatig finaal de mist in... Niks mis mee, je leert juist meer van je mislukkingen dan van je successen.. Mijn verzameling mislukkingen is nog altijd groter dan de successen..In het begin bewaarde ik mijn mislukte, en keek later terug, met de benodigde exif-info, om te kijken waar en hoe het misging... nooit verkeerd... Voor de rest, sluit ik me aan bij mijn voorgangers.. Succes!

Comment

Oh, zeeeeeeeer erg bedankt voor de SuPeR goede verklaring ... Je stelt me gerust. Dat wordt studeren dus!
                          Je zou geld geven voor nog es zo'n verklaring te krijgen!

Thx !!
                          Ik ben blij dat je het snapt.
                          De eerste foto vind ik persoonlijk helemaal niet slecht:
                          - een warm onderwerp
                          - de dame staat er heel goed op als onderwerp dat de actie ondergaat
                          - scherpte van het kindje is hier volgens mij niet belangrijk, wel wat ze doet op de foto.

Mooi sfeerbeeld. Gezien je ervaring en de camera-instelling mag je hier heel blij mee zijn!

... ik weet het niet meer hoor... 1000€ ... met bedoeling van goede foto's te hebben, en de helft is voor de vuilbak...
                          Hier heb je de fout gemaakt die velen wel doen: je hebt onvoldoende geoefend/gestudeerd met je toestel alvorens er een (voor jou) belangerijk moment mee te gaan fotograferen.
                          Kan je je voorstellen dat mensen 2 dagen voor een reis een DSLR kopen en dan al vloekend na hun verlof terugkomen in de winkel omdat ze het toestel niet kennen? Dat gebeurt regelmatig...

G
                          Last edited by geertvandenbroeck; 26 december 2008, 02:15.
                          fijnefotografie.be, blog, workshops en fotostudio te huur in Aalst
                          Een beeldscherm is geen aanvaardbare manier om je foto's te presenteren. Kwaliteit komt pas bovendrijven in een print...

Comment

Dit kan je misschien helpen.

moet je wel redelijk wat engels voor kunnen en het is vrij technisch soms, maar ik heb hier zelf redelijk wat uit geleerd en ik denk dat jij dit ook wel zal doen

zoals de anderen zeggen, stop er een beetje tijd in en het komt wel allemaal in orde. Wees ook niet bang om een vraag te stellen, een forum is er om mensen te helpen. Als je hier in de showcase gaat rondneuzen, probeer dan ook de foto's te "begrijpen" -> zoek naar aanwijzingen in een beeld die je meer vertellen over hoe de foto is gemaakt

bv:
                            - zie je beweging in een beeld, dan is er waarschijnlijk een lange sluitertijd gebruikt
                            - zie je dat er heel veel dingen scherp zijn op een verschillende afstand van elkaar, dan is een klein diafragma (zoals F11 ofzo) gebruikt, is er weinig scherp en is het onderwerp geisoleerd dan zal het een groot diafragma zijn (F2.8 ofzo)
                            - ...

staar je ook niet blind op de resultaten van anderen en verwacht in het begin niet teveel van jezelf op technisch vlak.
                            Een foto hoeft niet altijd technisch perfect te zijn om goed te zijn, probeer een goeie compositie in je beelden te steken of zorg dat er een verhaal in zit, dan worden technische fouten al sneller door de vingers gezien (zoals hier: http://forum.belgiumdigital.com/f68/...ll-195342.html <- het werk van een 4 jaar oude compactcamera, toen zette ik mijn beginnende stappen in de fotografie).

geef gewoon niet te snel op, dan komt het allemaal wel in orde

edit: http://digital-photography-school.com/blog/
                            dit kan je misschien ook helpen. Probeer mee te doen aan hun challenges om de week, zo leer je veel bij en ga je effectief gaan nadenken over een foto. ook hun nieuwsberichten op de site zelf zijn vaak interessant om te lezen. Ook hier is weer engels vereist
                            Last edited by PJH; 26 december 2008, 02:25.
                            I will harness all available light with super-fast aperture lenses

Comment

Nog ene om aan je "studeer" lijstje toe te voegen....
                              http://forum.belgiumdigital.com/f20/...er-186200.html (Een van de duidelijkste sites!!)
                              en vergeet zoek functie niet hier op BD... (belangrijk )
                              -=- Light is the key...

Comment

Working...
                              X