Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Graag informatie eerste (analoge) viewfinder-camera.

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Graag informatie eerste (analoge) viewfinder-camera.

    Ik ben door wat opzoekwerk in de avondopleiding fotografie een beetje geïnteresseerd geraakt in de viewfinder camera's. Wel eerder de analoge soort, alla Mamiya.
    Nu zou ik me wel zo eentje willen aanschaffen om er mee aan de slag te gaan maar is er hier iemand die me goede raad kan geven ?
    Dat kan zijn van : begin er niet aan of neem een ander merk of controleer die dingen bij de aankoop.
    Ik weet ook niet of dit haalbaar is om daarmee aan de slag te gaan. Vind ik nog de analoge film ervoor, krijg ik die ontwikkeld in het labo (tuurlijk wel?).
    Anyway, alle info is welkom en ik vrees dat als ik me zo eentje aanschaf, ik nog wel met vragen ga zitten.

    Alvast bedankt

  • #2
    Re: Graag informatie eerste (analoge) viewfinder-camera.

    Beste,

    Ik veronderstel een Mamiya 7 II of zoiets. IK gebruik een Fuji GSW690III.
    Tuurlijk moet je eraan beginnen (minder beeldscherm en meer foto) maar mijn voorkeur gaat enkel uit naar Zwart/Wit (maw ik doe alles zelf). Analoog kleur is duidelijk aan het afzwakken ik denk kleur digitaal beter is.
    Onthoud dat je quasi alles zelf moet doen en geen luxe problemen hebt (AF wat is da ? Zoom wat is da ? Hoge ISO : Wat is da ? enz. Minder is hier meer maar je zal duidelijk in jezelf moeten investeren.
    Je mag als je wil gerichte vragen stellen.
    YMMV
    Dixitque Deus fiat lux et facta est lux.

    Comment


    • #3
      Re: Graag informatie eerste (analoge) viewfinder-camera.

      wat bedoel je precies met viewfinder camera? een rangefinder?
      ik denk dat je allereerst even moet bepalen in welk filmformaat je wil gaan schieten.
      35mm of 120 rolfilm? en in geval van dat laatste of je een 6*4.5, 6*6, 6*7 of 6*9 camera wil.
      je moet ook nagaan welke features je verwacht (autofocus? verwisselbare lenzen? ingebouwde lichtmeter? de mogelijkheid om veel zaken zelf in te stellen, etc)
      en misschien nog belangrijker, wat is je budget? Zo een Mamiya 7II kost algauw +1000 euro, en dan heb je enkel nog maar een body.
      Zelf heb ik een Fuji GA645zi gebruikt. Deze had wel AF, een vaste zoomlens, diafragma en sluitervoorkeuze, manuele stand en compleet automatische stand. Deze is wat budgetvriendelijker. Ik heb hem verkocht voor 450 euro.
      film is nog vlotjes te verkrijgen en de ontwikkeling ervan zou ook geen probleem mogen vormen
      Last edited by !Karen; 15 mei 2014, 12:43.
      FLICKR PHOTOSTREAM
      Just try to comprehend that which you'll never comprehend

      Comment


      • #4
        Re: Graag informatie eerste (analoge) viewfinder-camera.

        "Viewfinder" is eigenlijk een "zoeker". Je gaat eerst eens moeten omschrijven wat soort zoeker je bedoelt. Grof gesteld zijn er:
        - rangefinder (meetzoeker): oertype is de Leica. Je hebt een zoeker opzij van je lens en als je erdoor kijkt kan je scherpstellen (als het een gekoppelde rangefinder is) door een vierkantje in het midden te doen overeenkomen met de rest van het beeld in je zoeker.
        - hood (geen idee hoe je dat vertaalt): je ziet door een soort schoorsteen die openvouwt naar het matglas. Typisch bij bvb een Haselblad als je geen prisma gebruikt. onder/boven zijn zoals je verwacht, maar links/rechts is omgedraaid. Je kijkt langs boven op je toestel.
        - prisma: je kijkt via een prisma naar je matglas en alles is "normaal" (onder/boven en links/rechts zijn zoals verwacht) Zoals op eender welke reflex nu. Een prisma laat ook meestal lichtmeting toe.

        Je hebt dan nog het camera princiepe:

        - RF (rangefinder) die steeds met een rangefinder zoeker komt: Mamiya Six, Mamiya 6, Mamiya 7, Mamiya Press, Mamiya 23
        - TLR (twin lens reflex) waar je met de bovenste lens naar het onderwerp kijkt en met de onderste de foto neemt: Mamiya C3, C33, C330, C22, C220 Die kan je hebben met hood of prisma
        - SLR (single lens reflex) waar je door de lens kijkt die de foto neemt en een spiegel wegklapt: Mamiya 645 reeks, Mamiya RZ/RB Die kan je ook met hood en prisma vinden.

        Je gaat ook nog een keuze moeten maken in formaat van foto. In middenformaat kan je kiezen tusen:
        - 6x4.5: de hele Mamiya 645 reeks (645, 645 1000s, super, pro, protl, 645j, 645e)
        - 6x6: Six, 6, alle C en de RZ/RB met de geschikte rug
        - 6x7: 7 en RZ/RB
        - 6x9: Press en 23 (en die kunnen met andere ruggen ook 6x6 en 6x7 doen)

        En om volledig te zijn moet je ook de keuze maken tussen centraalsluiters (sluiter zit in de lens) zoals je die vindt in de RB/RZ en C reeks en spleetsluiters (de 645 reeks). Centraalsluiters laten flits op alle snelheden toe (maar zijn beperkt tot 1/500) terwijl de spleetsluiter een vaste sync van 1/60 heeft.

        Mamiya is zeker geen slechte keuze als je graag middenformaat met film wil doen. Zijn redelijk gemakkelijk te vinden en schappelijk geprijsd. Ook zeer volledige systemen met verschillende lenzen, zoekers, body's, ruggen etc.

        Film is geen groot probleem al is de keuze natuurlijk beperkter dan 20 jaar geleden en wordt ze niet groter. Wel best via het net inkopen in het buitenland want in dit landje worden je anders heftige prijzen aangerekend. Film in de diepvries bewaart heel lang zonder kwaliteitsverlies. Er is nog behoorlijk wat zwart-wit, kleur en dia te bekomen.

        Ontwikkelen kan zeker via een labo (doe ik ook) of voor zwart-wit is zelf ontwikkelen een optie. Afdrukken is een ander verhaal.

        Onthoud dat je quasi alles zelf moet doen en geen luxe problemen hebt (AF wat is da ? Zoom wat is da ? Hoge ISO : Wat is da ? enz.
        Luxe is wel mogelijk, hangt er vanaf hoeveel je wil investeren. Voor bvb de Mamiya 645 reeks zijn er zooms. Ok, beperkt telkens tot x2 en er zijn er maar 2 en ze hebben een relatief kleine opening. AF is mogelijk als je naar de 645AF, AFD of recenter gaat. Opnieuw met de nodige kost. Hoge iso is een probleem van film in het algemeen. Neem iso 400 als bovengrens voor gemakkelijk te krijgen met goede kwaliteit. Met het geschikte prisma is er ook bij de oudere 645 modellen diafragmevoorkeuze mogelijk.

        Een Fuji GS645Zi bvb heeft motor zoom, ingebouwde flits, filmtransport, AF en PSAM modes in 1 middenformaat toestel.

        Je luxeprobleem gaat zijn om te kiezen in zo'n uitgebreide systemen.

        Comment


        • #5
          Re: Graag informatie eerste (analoge) viewfinder-camera.

          Wauw, kei-bedankt voor jullie informatie, hier kan ik wel even mee verder en aan de slag.

          groetjes
          Ellen

          Comment


          • #6
            Re: Graag informatie eerste (analoge) viewfinder-camera.

            Cool, de Kodak Brownie was dus ook een "rangefinder"

            Comment


            • #7
              Re: Graag informatie eerste (analoge) viewfinder-camera.

              BTW, 50-55 jaar geleden hadden vrienden van mij, een voor die tijd indrukwekkende, Rolleiflex ... zoek voor beelden maar eens op google

              Edit: mocht het de TS interesseren, op e-bay staan er ganse rijen daarvan te koop

              Comment


              • #8
                Re: Graag informatie eerste (analoge) viewfinder-camera.

                Oorspronkelijk geplaatst door regulus Bekijk bericht
                Cool, de Kodak Brownie was dus ook een "rangefinder"
                Dat is eigenlijk een "TLR" Triple lens reflex Ik geeft toe, de uitleg had beter gekund. Maar als de TS een googlet op de begrippen zullen er wel genoeg plaatjes zijn om het duidelijker te maken.

                Rolleiflexen zijn zeker niet slecht, maar de prijzen zijn soms nogal "modieus".

                In het ergste geval zou het ook nog kunnen dat de TS een "view camera" bedoelt, maar dat is dan weer een heel ander geval. Zover ik weet heeft Mamiya dat nooit gemaakt.

                Comment


                • #9
                  Re: Graag informatie eerste (analoge) viewfinder-camera.

                  Meteen voor het betere gaan KLIK

                  Comment


                  • #10
                    Re: Graag informatie eerste (analoge) viewfinder-camera.

                    Heeft een wel heel krachtige spiegelklap, waardoor minder geschikt om op statief met langere sluitertijden te werken, maar te krijgen voor een prikje:

                    21 aanbiedingen in maart - Bekijk alles met zenza bronica! Koop en Verkoop Audio, Tv en Foto apparatuur op Marktplaats. TV’s, Camera’s en meer kopen en verkopen tegen een aantrekkelijke prijs! Ga ervoor. Het begint op Marktplaats


                    Walter
                    D850

                    Comment


                    • #11
                      Re: Graag informatie eerste (analoge) viewfinder-camera.

                      Oorspronkelijk geplaatst door Spanik Bekijk bericht
                      Dat is eigenlijk een "TLR" Triple lens reflex Ik geeft toe, de uitleg had beter gekund. Maar als de TS een googlet op de begrippen zullen er wel genoeg plaatjes zijn om het duidelijker te maken.

                      Rolleiflexen zijn zeker niet slecht, maar de prijzen zijn soms nogal "modieus".

                      In het ergste geval zou het ook nog kunnen dat de TS een "view camera" bedoelt, maar dat is dan weer een heel ander geval. Zover ik weet heeft Mamiya dat nooit gemaakt.
                      Dat van de "brownie" was als grapje bedoeld maar dat snapte je wel ... ik vraag mij echter af of voor dit (goede oude) materiaal nog film te vinden is en als dat al het geval is, of het de €€€ loont?

                      Comment


                      • #12
                        Re: Graag informatie eerste (analoge) viewfinder-camera.

                        35mm film en 120 rolfilm is nog gemakkelijk verkrijgbaar, je hebt er spotgoedkope en duurdere, afhankelijk van wat je zoekt.
                        110 film wordt tegenwoordig ook terug geproduceerd door lomography
                        anderen (126, 127, aps, ... ) worden niet meer geproduceerd, of zijn nog heel moeilijk (en dus ook duur) te verkrijgen (gewoonlijk dan ook nog eens vervallen)
                        Last edited by !Karen; 16 mei 2014, 12:43.
                        FLICKR PHOTOSTREAM
                        Just try to comprehend that which you'll never comprehend

                        Comment


                        • #13
                          Re: Graag informatie eerste (analoge) viewfinder-camera.

                          ik vraag mij echter af of voor dit (goede oude) materiaal nog film te vinden is en als dat al het geval is, of het de €€€ loont?
                          Film vinden is niet echt een prbleem maar vraagt enige organisatie. In het begin is dat wat moeilijk omdat je niet echt weet welke films je gaan bevallen, elke film is echt wel anders. (en dan gaan we niet beginnen met de combinaties met ontwikkelaar) Maar eenmaal je door die periode bent is het vaak het handigste om direct een pakket in te doen. Zelf koop ik telkens voor 1/2 tot 1 jaar in. Ben niet echt een grootverbruiker, met 50-60 rolletjes 120 kom ik toe voor 1 jaar. Maar met al de regen vorig jaar heb ik nu nog wel wat over. Als het dus is om occasioneel eens een rolletje te schieten lopen de kosten nog meer op omdat je dan ofwel lokaal meer gaat betalen, ofwel de transportkosten hoog worden.

                          Als je in de courante formaten gebruikt (of afgeleiden) valt het nog mee. 135 en 120 is helemaal geen probleem. 620 bvb is eigenlijk 120 op een andere spoel. Soms gaat dat zo in de camera, soms moet je enkel de randen wat verkleinen, in het ergste geval op een andere spoel rollen in het donker. 16mm is ook nog te vinden voor de subformaten, enkel moet je daar de cassetes voor hebben en zelf snijden en rollen. 220 film is echter niet meer in productie en bijna niet meer te vinden. (geen ramp want het waren dezelfde emulsies als 120)

                          Al die Mamiya's en Fuji's die al opgenoemd (of gelinkt) gebruiken enkel 120 en zijn dus zonder probleem van film te voorzien.

                          Of het de euros loont is een vraag die elk voor zich moet uitmaken. Het blijft duur als je alles moet laten doen. Reken voor een rol 120 ongeveer 7 euro aankoop en 7 euro ontwikkeling. Afdrukken in het labo is ongeveer 0.5 euro/stuk als het met de gebruikelijke 10cm hoogte is. In 6x4.5 heb je 16 foto's per rol. Maar 6x6 zijn er maar 12, 6x7 nog 10 en 6x9 heb je maar 8 foto's op een rol. Dan begin je toch 2x na te denken. Niet dat dat slecht is langs de andere kant. Inscannen is dan ook weer een verhaal. Als je laat scannen loopt het direct op. Zelf scanen kan, maar je de tijd die je erin steekt is een ander verhaal. En welke kwaliteit er nog overblijft ook. Heb zelf een Epson V700 en het eindresultaat vergeleken met direct op de lichttafel is enorm en niet in het voordeel van de Epson. Maar een 6x6 dia projecteren...

                          Bronica, Hasselblad en Fuji zijn ander merken waarvan genoeg materiaal tweedehands (en soms nieuw) te vinden is. Zijn er nog andere ook: Pentax, Contax, Rollei, Kiev... Maar die eerste 4 zijn toch wel de eenvoudigste om te vinden (mijn ervaring). Maar de TS vroeg naar Mamiya en zelf ben ik nogal een Mamiya-fan (viel dat op?).

                          Denk dat de TS eerst even moet zelf uitmaken naar welk type camera ze wil gaan en dan daarin gaan zoeken naar het "ideale" toestel. Hangt trouwens ook nog af of dit is om af en toe eens een fotootje te maken of om erin verder te gaan als doel op zich.

                          Comment


                          • #14
                            Re: Graag informatie eerste (analoge) viewfinder-camera.

                            Er zijn veel opties en de TS moet overwegen ofwel in kleur of in Zw/W te werken. Ik zou even de gelegenheid willen aangrijpen om mijn nieuwe tentoonstelling te vermelden, te bezichtigen in het Vrijzinnig Ontmoetings Centrum in Hasselt, dit vanaf 31/5. Ik kondig het nog aan in de gepaste rubriek.
                            Alle fotowerken zijn analoog, opgenomen met mijn Fujis op 6x9 formaat, handmatig vergroot op 90x60cm (door mezelf) .
                            Voor de techneuten :
                            Film: Ilford Pan-F alles ontwikkeld in Tetenal Neofin Blau
                            Papier: Adox variotone fine print in Moersch Separol WA
                            Geen toning.

                            Allen welkom ...

                            YMMV
                            Dixitque Deus fiat lux et facta est lux.

                            Comment


                            • #15
                              Re: Graag informatie eerste (analoge) viewfinder-camera.

                              Bedankt voor de info over de aanschaf van film !!

                              Comment

                              Working...
                              X