Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Goede compactcamera voor landschapsfotografie

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Goede compactcamera voor landschapsfotografie

    Hallo,

    Komende zomer ga ik met de rugzak rondtrekken in Noorwegen. Een uitstekend decor om mooie landschapsfoto's te maken, maar aangezien het met de rugzak is en elke gram telt, zie ik het niet zitten om mijn SLR camera mee te sleuren met dan nog het nodige materiaal erbij. Daarom overweeg ik een goede, kwalitatieve compactcamera aan te schaffen. Welke zou het meest geschikt zijn voor mijn doeleinden?

    Alvast bedankt

  • #2
    Re: Goede compactcamera voor landschapsfotografie

    Heb je ook aan de energie gedacht? Een kennis van mij die ook met rugzaktrek en klimt, heeft speciaal hiervoor een camera op AA betterijen, die ook in noodbakens kunnen.
    Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

    Comment


    • #3
      Re: Goede compactcamera voor landschapsfotografie

      Een Sony RX100 model 1, 2 of 3 is daar perfect voor geschikt.
      Klein en zeer licht.
      De beste camera doe in je broekzak past.
      Als het iets groter mag zijn er alternatieven.
      Canon R6 MKII , Canon RF 100-500 L, Canon RF 50 1.2 L, Canon , Canon RF 28 2.8

      Comment


      • #4
        Re: Goede compactcamera voor landschapsfotografie

        De drie RX100 modellen zijn uitstekende compactcamera's. Ook niet vergeten een
        paar reserve batterijen mee te nemen (liefst opgeladen )
        Rudi

        Comment


        • #5
          Re: Goede compactcamera voor landschapsfotografie

          Ja, van de Sony RX100 heb ik al goede dingen gehoord. Wat zijn de belangrijkste verschillen tussen de drie modellen? Het prijsverschil is wel groot.

          Qua gewicht is het alvast ideaal, wat zijn de iets grotere alternatieven waar je aan denkt Funcky?

          Comment


          • #6
            Re: Goede compactcamera voor landschapsfotografie

            Oorspronkelijk geplaatst door Grillo Bekijk bericht
            Ja, van de Sony RX100 heb ik al goede dingen gehoord. Wat zijn de belangrijkste verschillen tussen de drie modellen? Het prijsverschil is wel groot.

            Qua gewicht is het alvast ideaal, wat zijn de iets grotere alternatieven waar je aan denkt Funcky?
            De twee recentste modellen(II & III) hebben een betere sensor, de RX100 III heeft een
            andere lens (24-70mm, de anderen 28-100mm), een oogzoeker en een kantelbaar scherm.
            Een groter alternatief is bv de Panasonic LX100.
            Rudi
            Last edited by rudimaes; 15 februari 2015, 09:12.

            Comment


            • #7
              Re: Goede compactcamera voor landschapsfotografie

              Qua grootte is de Panasonic zeker nog aanvaardbaar, maar het zit eigenlijk wel wat boven mijn budget. Daarom ben ik vooral naar de RX100 II aan het kijken. In hoeverre is een optische zoeker belangrijk op een compactcamera? Ik heb altijd op die manier gewerkt met mijn SLR en vrees dat ik met een elektronische zoeker onvoldoende de compositie kan bepalen. Terecht of niet?

              Comment


              • #8
                Re: Goede compactcamera voor landschapsfotografie

                Oorspronkelijk geplaatst door Grillo Bekijk bericht
                Qua grootte is de Panasonic zeker nog aanvaardbaar, maar het zit eigenlijk wel wat boven mijn budget. Daarom ben ik vooral naar de RX100 II aan het kijken. In hoeverre is een optische zoeker belangrijk op een compactcamera? Ik heb altijd op die manier gewerkt met mijn SLR en vrees dat ik met een elektronische zoeker onvoldoende de compositie kan bepalen. Terecht of niet?
                Rudimaes was me voor met de Panasonic.
                De RX 100 III heeft een goede zoeker aan boord. Perfect voor je compositie.
                Die zoeker is evengroot dan de zoekers van de instap DSLR's.... Dus ik zie geen probleem.
                Het is wel geen optische zoeker zoals u het stelt. Het is een electronsche zoeker (evf).

                De Rx 100 (model1) is te vinden aan interessante prijzen. Dit model heeft geen kantelscherm.
                Model 2 wel ...

                Zelf heb ik model 3 gehad die nu plaats gemaakt heeft voor een Panasonic GM5 met 15 1.7.
                De body van de GM5 is compacter dan een Panasonic LX100.
                Ik heb zelf.een kleine gebruikerservaring hier geplaatst op BD... Zie link http://forum.belgiumdigital.com/f9/p...ng-506867.html
                Last edited by Funcky; 15 februari 2015, 23:32.
                Canon R6 MKII , Canon RF 100-500 L, Canon RF 50 1.2 L, Canon , Canon RF 28 2.8

                Comment


                • #9
                  Re: Goede compactcamera voor landschapsfotografie

                  De RX100 II zou een zoeker als optie hebben, wat de kwaliteit daarvan is, is me niet bekend.
                  Zelf verkies ik ook een toestel met een zoeker.
                  Een mogelijkheid is ook een systeem camera, zoals de Sony A6000, die is ook niet groot.
                  Rudi

                  Comment


                  • #10
                    Re: Goede compactcamera voor landschapsfotografie

                    't Is dan wel een ander model (Fuji X20), maar wel een compact met zowel een scherm als een doorkijkzoeker. Voor landschappen ben ik geneigd vooral het scherm te gebruiken, vooral omdat daarop een raster te zien is en een elektronische waterpas. Dat zijn handige hulpmiddelen die de zoeker niet biedt. Het hangt dus af van de omstandigheden, want soms gebruik ik liever die zoeker.
                    Wat batterijen betreft: via alternatieve merken kun je makkelijk aan een tweede, derde, ... accu raken voor een flink lagere prijs.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Goede compactcamera voor landschapsfotografie

                      heb onlangs zelf de RX100III gekocht. Zeer handig om mee te nemen op reis en de elektronische zoeker is zeker een meerwaarde. Gebruik deze constant.
                      Ook over het resultaat, zeer scherpe foto's en je kan nog croppen, ben ik uitermate tevreden.
                      Echt een topper.
                      Sony a77 + a700; Sony rx100III en wat lenzen

                      Comment


                      • #12
                        Re: Goede compactcamera voor landschapsfotografie

                        Mooie review van de GM5 Funcky.

                        Ik twijfel heel hard tussen volgende 3 camera's: http://www.camerashop.be/vergelijken...433038/467945/
                        Klopt het als ik zeg dat de Sony A6000 het qua beeldkwaliteit gemakkelijk wint van de andere twee, maar als grootste nadeel wat inboet op compactheid?

                        Comment


                        • #13
                          Re: Goede compactcamera voor landschapsfotografie

                          De Sony A6000 heeft de grootste sensor. Die grootte is net van belang, samen met de lenskwaliteit, voor de beeldkwaliteit.
                          De RX100iii heeft de kleinste sensor en de GM5 zit er tussenin.
                          Nog een aspect: Hoe groter de sensor hoe makkelijker spelen met de DOF.
                          Het klopt dus dat de A6000 het zal winnen als beeldkwaliteit het belangrijkste criterium is.
                          Straatfotograaf in Antwerpen

                          Comment


                          • #14
                            Re: Goede compactcamera voor landschapsfotografie

                            Ik werkte een tijdje met de RX100, weliswaar versie I, en verkocht hem terug.
                            Te klein en te slippery.
                            Bovendien had versie I geen zoeker en dat blijft voor mij toch onontbeerlijk.
                            Straatfotograaf in Antwerpen

                            Comment


                            • #15
                              Re: Goede compactcamera voor landschapsfotografie

                              Oorspronkelijk geplaatst door Grillo Bekijk bericht
                              Klopt het als ik zeg dat de Sony A6000 het qua beeldkwaliteit gemakkelijk wint van de andere twee, maar als grootste nadeel wat inboet op compactheid?
                              Je vraagt naar een compactcamera en je komt zelf tot de conclusie dat een systeem camera betere beeldkwaliteit heeft maar groter is.........wat wil je dan?
                              Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

                              Comment

                              Working...
                              X