Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Goede camera om met analoge fotografie te starten?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Goede camera om met analoge fotografie te starten?

    Hallo,

    Ik heb interesse gekregen voor analoge fotografie, nu ben ik pas
    sinds een jaar begonnen met fotografie en ken ik nog niet veel van
    het aanbod analoge camera's. Dus wat zijn goede camera's om met te starten?

    Ik heb reeds al een paar keren de Minolta SRT 100x voorbij zien komen maar is dit een
    gemakkelijke camera om met te beginnen?

    En hoe kan je zien of de camera nog in goede staat is en of alles nog werkt? En wat is meestal de
    prijs die men hiervoor vraagt?

    Mvg,
    Evelien.
    Last edited by Evelien_vp; 22 april 2015, 11:38.

  • #2
    Re: Goede camera om met analoge fotografie te starten?

    pas op met oude camera's, het is ontzettend leuk om dit te gaan doen, echter als ze net als deze Minolta erg oud gaan worden gaan enkele dingen sterk achteruit, zoals de lichtseals (soort rubbers die ervoor zorgen dat er geen licht in komt), lichtmeters, elektronica enz... Ook al ziet het er aan de buitenkant er goed uit dan nog kan het gewoon te oud zijn om nog volledig te kunnen functioneren.
    Beste is om iets "jongere" kamera's te nemen, bv een Olympus OM-1 of een Canon AE-1, Pentax ME super enz.. , ik heb zelf een Olympus OM-1 en een OM-2 met een partijtje lenzen (24, 28, 35, 50, 135 en 200 mm) erbij welke ik ook digitaal kan gebruiken op zowel een Olympus OM-D als een Canon 5D, geweldig spul om analoog mee te beginnen.
    Ik heb met de camera's niet veel rolletjes geschoten, vind digitaal veel leuker en handiger, heb een aantal adapters zodat ik deze zonder al teveel moeite op digitale toestellen kan gebruiken, is een vorm van analoog bezig zijn, alleen de ontwikkeling is digitaal, tegenwoordig is het nogal lastig en kostbaar om analoog bezig te zijn, vervolgens moet of ga je de negatieven of dia's weer inscannen zodat ze uiteindelijk toch weer digitaal worden ???
    Vandaar ik de combi analoge lenzen, digitale body's veel leuker vind.

    Maar kijk eens rustig rond op de analoge markt, je komt vast en zeker iets leuks tegen, maar zoals ik alz ei Olympus OM-1 zou mijn keuze zijn, handmatig instellen van diafragma en sluitertijd, niets automatisch, puur met een lichtmeter (ingebouwd), daarbij zijn de lenzen van Olympus erg goed, klein en niet al te duur, wel opletten dat er geen schimmels en dergelijk in zitten, komt nogal eens voor bij analoog spul.

    voorbeeldje voor een mooi/goed toestel :



    Wat je ook kan doen is net even een stapje moderner, AF lenzen met dito toestellen, maar kanje nu al verklappen is niet zo leuk als zelf scherpstellen en instellen.
    Last edited by Closupshooter; 22 april 2015, 14:24.
    Mijn beste Foto moek nog trekke.

    Comment


    • #3
      Re: Goede camera om met analoge fotografie te starten?

      Ik ga zeker eens naar de Olympus, Canon of Pentax kijken, bedankt voor het goede (en uitgebreide) advies. Voor analoog foto's te nemen zou ik ze eigenlijk niet inscannen, ik heb namelijk een klein projectje waarbij ik gebeurtenissen van mijn familie ophang aan een muur en op het einde van elk jaar een boekje maak. En ik denk dat die gebeurtenissen vastleggen met een analoge camera net nog leuker zou zijn

      Zijn er toevallig ook adapters om zo lenzen op een Nikon te zetten? Het handmatig scherpstellen vind ik inderdaad veel leuker dan gewoon de automatische optie te gebruiken, het is nog maar een paar maanden dat ik in de manuele modus foto's neem maar het is inderdaad zo veel leuker om alles zelf aan te kunnen passen en nog meer te experimenteren.

      Comment


      • #4
        Re: Goede camera om met analoge fotografie te starten?

        ik gebruik soms nog een minolta srt 100. veel simpeler kan het niet worden. IK verkies wel het matglas van een pentax, stelt voor portret makkelijker scherp dan de minolta. mijn pentax super A is wat jonger dan de srt en werkt leuker. Lichtmeting is meer accuraat en beschikt ook over een soort van AV modus. Als je echt dslr functies wil zou je naar een nog recenter toestel moeten zoeken. Die van nikon zijn goed te vinden.
        A7 f1.4 fuji F2 & F1.4

        Comment


        • #5
          Re: Goede camera om met analoge fotografie te starten?

          Je heb heel veel keuze, maar het hangt er een beetje van af wat je wil. Begin met eerst eens op een rijtje te zetten of je autofocus wil of niet, ingebouwde lichtmeter of niet, spotmeter nodig, mirror lock-up, motor drive etc. Wat voor lenzen je nodig zou hebben: groothoek, normaal, portrat, tele, macro. En kijk bvb ook eens of je bij kleinbeeld blijft of misschien 6x4.5 of 6x6 of 6x9 of nog iets anders wil proberen. Wil je een slr, tlr of rf? En als je een lichtmeter hebt dan zou je zelfs kunnen kiezen voor een volledig mechanische camera.

          Dan ga je al een en ander kunnen schrappen. Te beginnen met alle camera's die kwikbatterijen nodig hebben want die vindt je niet meer, echte equivalenten zijn duur en niet alle toestellen zijn aan te passen of kunnen gewone alkaline batterijen gebruiken.

          Zelf heb ik kleinbeeld laten varen en gebruik enkel nog middenformaat. Voordeel is dat een filmpje sneller vol is met 4 tot 16 foto's.

          Comment


          • #6
            Re: Goede camera om met analoge fotografie te starten?

            Pentax K1000, met de Asahi 50mm 1,4. Dat was mijn lestoestel indertijd. Ingebouwde lichtmeter( naald ) full manual.
            Nikon F100 - Nikkor 28-70mm f/2.8 - oly mju II 35mm 2,8 - Olympus zoom 140

            https://www.flickr.com/photos/138780768@N04/albums

            Comment


            • #7
              Re: Goede camera om met analoge fotografie te starten?

              ik weet niet met welke Dslr je werkt, als je met een Nikon werkt kan je met een Nikon uit de F-reeks je lenzen blijven gebruiken en met de juiste lenzen heb je ook AF. Ik heb een F601 die eigenlijk weg mag, want die komt niet meer van't schap, als ik nog analoog werk dan neem ik de nikkormat FT3 wat nog meer vintage is.

              Comment


              • #8
                Re: Goede camera om met analoge fotografie te starten?

                Oorspronkelijk geplaatst door Evelien_vp Bekijk bericht
                Zijn er toevallig ook adapters om zo lenzen op een Nikon te zetten?
                Indien je digitaal met Nikon werkt, is een analoge Nikon body een logische keuze. Alzo kan je de lenzen gebruiken op beide (zonder adapters ). Nikon heeft heel lang manual focus bodys gemaakt ... mijn FM2n uit de verzameling is van mei 2000 ( dus een van de laatste FM2n's ) ... opgevolgd door de laatste in de FM lijn zijnde de FM3A in 2001. Voordeel van zo'n late : de klassieke reeds vermelde ouderdomsverschijnselen heb je dan niet of zijn praktisch gezien verwaarloosbaar. Kwa Euro's is een FM2n prijs/kwaliteit nog goed te doen ... de laatste generatie is eigenlijk te duur om gewoon even te gebruiken.
                Olympus OM - Nikon F adapters bestaan ... maar zijn ja-maar adaptaties ... KIS : keuze genoeg in Nikon F mount lenzen ... deze geven al genoeg ja-maar situaties, zie de tabel onderaan op http://www.bythom.com/lensacronyms.htm.

                ps: De Olympus OM1-OM2 twins zijn voor mij een van de markanste spiegelreflexen ooit ... maar hebben allemaal last van de opgesomde ouderdomsverschijnselen ... indien het een van deze twee moet zijn, dan alleen een n versie nemen, dus een OM2n en geen OM2 ... reden : aangetast pentaprismaprobleem, voorbeeld http://rrec.be/bestandenrobert/olymp...entaprisma.jpg
                Last edited by Silver Roller; 23 april 2015, 12:11.

                Comment


                • #9
                  Re: Goede camera om met analoge fotografie te starten?

                  Wat denk je van de minolta 700 si,ik heb deze nog liggen en kan voor een prikje weg.De laatste maal gebruikt ongv. 4 jaar geleden.2dehands,zijn er een heleboel minolta lenzen te verkrijgen.De 700 si heeft wel reeds de AF vatting,dus ik denk dat ook de sony A lenzen op de 700 si passen.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Goede camera om met analoge fotografie te starten?

                    Oh ja,nog vergeten de srt 100x,heefr nog de oude MF vatting ,dus enkel de mf lenzen van minolta passen.de A mount lenzen passen niet.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Goede camera om met analoge fotografie te starten?

                      Ik heb ook een Nikon FM2n - prachtig toestel als je ook digitaal Nikon gebruikt. Analoog ben ik opnieuw begonnen met een F100 maar die wat oudere puur manuele toestellen zijn toch toffer om mee te fotograferen.
                      Prepressure.com - mijn Engelstalig webstekje over 'printing museums', 'libraries' & nog zo veel meer

                      Comment


                      • #12
                        Re: Goede camera om met analoge fotografie te starten?

                        Sorry,ik had niet gezien dat u handmatig wenst scherp te stellen.Met een AF toestel kan men ook handmatig scherpstellen,

                        Comment


                        • #13
                          Re: Goede camera om met analoge fotografie te starten?

                          Men moet wel oppassen met de uitspraak "nikon F mount" lenzen op oude analoge toestellen

                          Het is correct dat (de meeste ? alle ?) moderne Nikon lenzen (oa. S type) op oude NIKON analoge cameras PASSEN,
                          maar niet zullen meten noch een diafragma instelling hebben.
                          Dit geldt ook voor DX type lenzen komt daar ook nog vignetting bij te kijken.
                          Dus dubbel checken indien van toepassing.

                          YMMV
                          Dixitque Deus fiat lux et facta est lux.

                          Comment


                          • #14
                            Re: Goede camera om met analoge fotografie te starten?

                            Oorspronkelijk geplaatst door Nerdifant Bekijk bericht
                            Men moet wel oppassen met de uitspraak "nikon F mount" lenzen op oude analoge toestellen

                            Het is correct dat (de meeste ? alle ?) moderne Nikon lenzen (oa. S type) op oude NIKON analoge cameras PASSEN,
                            maar niet zullen meten noch een diafragma instelling hebben.
                            Dit geldt ook voor DX type lenzen komt daar ook nog vignetting bij te kijken.
                            Dus dubbel checken indien van toepassing.

                            YMMV
                            vandaar mijn waarschuwing " Nikon F mount lenzen ... deze geven al genoeg ja-maar situaties, zie de tabel onderaan op http://www.bythom.com/lensacronyms.htm " ... de ja-maar problematiek van Olympus OM op Nikon F is van een andere orde !
                            Last edited by Silver Roller; 23 april 2015, 12:10.

                            Comment


                            • #15
                              Re: Goede camera om met analoge fotografie te starten?

                              Oorspronkelijk geplaatst door Laurens Bekijk bericht
                              Ik heb ook een Nikon FM2n - prachtig toestel als je ook digitaal Nikon gebruikt. Analoog ben ik opnieuw begonnen met een F100 maar die wat oudere puur manuele toestellen zijn toch toffer om mee te fotograferen.
                              De F100 zit ook in de verzameling ... maar voelt aan als identiek aan een digitale met een rolletje. De meest geavanceerde redelijk betaalbare manual focus Nikon is de FA ... de eerste met matrix lichtmeting ... niet zo courant ... uiteraard ook in de verzameling
                              Last edited by Silver Roller; 23 april 2015, 12:13.

                              Comment

                              Working...
                              X