Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Full frame vs APS-C, APS-H

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Full frame vs APS-C, APS-H

    Ik lees regelmatig op het forum dat je met FF, tele verliest en dat men daarom liever met een APS-C werkt.
    Waarom? Je kan toch nadien naar een APS-C of APS-H formaat croppen, en dus zo je tele terughalen. OK, je verliest hierbij wel wat pixels (1/3), maar in het geval van een 5D houd je toch nog tussen de 8 en 9 MP over.

    Ik zou eerder zeggen dat je met APS-C of APS-H groothoek verliest, want die verloren stukken kan je er nadien niet meer bijtoveren.

    Dus mijn conclusie is dat je alleen maar wint met FF.
    Iemand een andere mening?
    Canon EOS 5D, Canon EOS 30V Date, Chinon CE4, wat flitslicht en wat buizen met glas

  • #2
    Re: Full frame vs APS-C, APS-H

    hear hear
    foto als spiegel of als venster?

    Comment


    • #3
      Re: Full frame vs APS-C, APS-H

      i second that!

      mm
      ∏__|_ ∏__|_
      "no rules, great shots"
      Book of Fame 2009 - BESTEL HIER

      Comment


      • #4
        Re: Full frame vs APS-C, APS-H

        Oorspronkelijk geplaatst door Cnature000 Bekijk bericht
        OK, je verliest hierbij wel wat pixels (1/3)
        Je verliest veel meer pixels. Een FF sensor is 24*36, een APC-C sensor is 22.5*15mm. Dat betekent dat het verschil niet 1/3 is, maar ruim 0,6. Uitgaande van die 5D blijven er dan nog geen 5 MP over.

        Daarnaast maakt een APS-C sensor camera gebruik van het beste deel van een lens (midden) en kunnen crop lenzen lichter en goedkoper geproduceerd worden.

        Natuurlijk heeft een FF camera ook veel voordelen. Minder ruis mogelijk (immers grotere sensor) en meer effect van scherptediepte.

        Ik hoop dat FF sensors er ooit helemaal uit gaan (of dat APS-C iig blijft bestaan) want voor mij zijn de voordelen daarvan VEEL groter dan die van een FF.

        Maar ik weet zeker dat er wel een 'paar' forumgenoten zullen zijn, die het daar hartgrondig mee oneens zullen gaan zijn
        Please don't tell me that's you in your avatar!

        Comment


        • #5
          Re: Full frame vs APS-C, APS-H

          Oorspronkelijk geplaatst door Cnature000 Bekijk bericht
          Ik lees regelmatig op het forum dat je met FF, tele verliest en dat men daarom liever met een APS-C werkt.
          Waarom? Je kan toch nadien naar een APS-C of APS-H formaat croppen, en dus zo je tele terughalen. OK, je verliest hierbij wel wat pixels (1/3), maar in het geval van een 5D houd je toch nog tussen de 8 en 9 MP over.
          Nee. Het goede antwoord is 12,7 MP/(1,6*1,6) = 5 MP.

          Oorspronkelijk geplaatst door Cnature000 Bekijk bericht
          Ik zou eerder zeggen dat je met APS-C of APS-H groothoek verliest, want die verloren stukken kan je er nadien niet meer bijtoveren.
          Hoeveel groothoek er verloren gaat wordt alleen door de lens bepaald, niet door de sensor grootte.

          Een Nikon D2X is dus (bijna ) even goed als een Canon 5D.

          Oorspronkelijk geplaatst door Cnature000 Bekijk bericht
          Dus mijn conclusie is dat je alleen maar wint met FF.
          Nee dus.

          Jan.

          Comment


          • #6
            Re: Full frame vs APS-C, APS-H

            Oorspronkelijk geplaatst door Jan_10D Bekijk bericht
            Hoeveel groothoek er verloren gaat wordt alleen door de lens bepaald, niet door de sensor grootte.

            Comment


            • #7
              Re: Full frame vs APS-C, APS-H

              Oorspronkelijk geplaatst door PSG Bekijk bericht
              Is dit een vraag of is dit een antwoord.



              Jan.

              Comment


              • #8
                Re: Full frame vs APS-C, APS-H

                Ik vind dat de cameramerken bijna alle types van sensoren moet aanbieden zoals Canon nu doet:

                Verplicht:
                APS-C 10-12Mp voor het televoordeel
                35FF 12Mp voor goede hoge ISO prestaties
                35FF 20Mp voor de superieure resolutie natuurlijk

                Overbodig:
                APS-H vind ik een formaat teveel Een 1.3x crop mode op een 35FF sensor zou de BPS en beeldverwerkingssnelheid op peil kunnen houden.

                MVG,

                Comment


                • #9
                  Re: Full frame vs APS-C, APS-H

                  Oorspronkelijk geplaatst door Jan_10D Bekijk bericht
                  Is dit een vraag of is dit een antwoord.



                  Jan.
                  Da's een vraag, Jan. Er staan 3 vraagtekens op.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Full frame vs APS-C, APS-H

                    Oorspronkelijk geplaatst door PSG Bekijk bericht
                    Da's een vraag, Jan. Er staan 3 vraagtekens op.
                    Ik dacht dat ik voldoende duidelijk was.

                    Een 17 mm lens op een 30D geeft even veel of even weinig groothoek als een 28 mm lens op een 5D.
                    Een 10 mm lens op een 30D geeft even veel of even weinig groothoek als een 16 mm lens op een 5D.
                    Een 7 mm lens op een 30D geeft even veel of even weinig groothoek als een 12 mm lens op een 5D.

                    Met de juiste lens selectie is er dus geen FF voordeel.

                    Oorspronkelijk geplaatst door frank207be Bekijk bericht
                    Overbodig:
                    APS-H vind ik een formaat teveel Een 1.3x crop mode op een 35FF sensor zou de BPS en beeldverwerkingssnelheid op peil kunnen houden.
                    Heel goed idee, maar dan zou de verkoop van Canon met 50 % dalen.

                    Jan.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Full frame vs APS-C, APS-H

                      Oorspronkelijk geplaatst door Jan_10D Bekijk bericht
                      Heel goed idee, maar dan zou de verkoop van Canon met 50 % dalen.

                      Jan.
                      Ik weet niet de precieze verkoopcijfers, maar omdat hier op zo'n enthousiastelingen-forum het aandeel van de 1D, 1DmkII en 1DmkIIn en binnenkort de 1DmkIII zo hoog ligt, is dat nog geen afspiegeling van de reële markt hé Met de technologie die Canon in huis heeft, moet het toch mogelijk zijn om een even ruisarme en snelle APS-C pro camera uit te brengen die dan ook nog eens met EF-s objectieven kan werken, niet?

                      MVG,

                      Comment


                      • #12
                        Re: Full frame vs APS-C, APS-H

                        Ik ga ervan uit dat je je lens aanpast aan wat je fotografeert, niet je sensor?
                        Wanneer je "tele" tekort komt dan is je lens te kort.
                        Wanneer je "wide" tekort komt dan is je lens te lang.
                        Dit heeft niets met sensorgrootte te maken
                        Het "foefke" van het omrekenen naar het aantal pixels wanneer je moet croppen van een FF naar een APS-C is larie. De theorie klopt natuurlijk, maar wanneer je die denklijn sluitend wil krijgen dan:
                        -Moet een FF altijd gecropt worden.
                        -Wordt een APS-C nooit gecropt.

                        Ik heb twee camera's, de ene APS-C en de andere FF, m'n crop "gedrag" is bij beide net hetzelfde. Je moet er gewoon de lens opdraaien die geschikt is voor de foto's die je neemt...
                        Wanneer ik de resultaten van beide vergelijk dan is de FF beter.

                        Mvg
                        Patrick
                        Wat je niet probeert, dat weet je niet...

                        Comment


                        • #13
                          Re: Full frame vs APS-C, APS-H

                          In ieder geval had ik dolgraag een fullframe fuji sensor gehad in een Nikon body en dan nog draagbaar...
                          Maar goed ik heb nu bijna mijn Canon set rondom de 5D bij elkaar. Het past zelfs allemaal in een Billingham 445 !!!
                          Dus iedereen die nog een tas zoekt.... Ik ga mijn collectie nu ook eens bekijken en ik kan vast wel 4 of 5 tassen missen.
                          Kortom... ik heb nu 3 jaar met 2 formaten sensor gewerkt. het ene is zus, het andere is zo, maar...
                          ik zie dat PeteTheChop zijn post al aangepast heeft, want zoals het er eerst stond wenste ik hem minstens het vagevuur of de fotografenhel.
                          Een professioneel camera heeft echt wel plek voor een ff sensor en als de resolutie hoog genoeg is kan je echt nog wel croppen.
                          Wel grappig dat Canon mensen gaan uitrekenen dat je met een 5D met crop 1.6 maar net 5mp overhoudt en Nikon mensen met 1.5 crop nog bijna 6mp halen
                          Beide zijn met een goede lens geschikt tot onberispelijke 20x30 afdrukken en bruikbare 30x45cm.
                          Sony en Olympus
                          Fotoseries

                          Comment


                          • #14
                            Re: Full frame vs APS-C, APS-H

                            Oorspronkelijk geplaatst door Cnature000 Bekijk bericht
                            ... knip... Je kan toch nadien naar een APS-C of APS-H formaat croppen, en dus zo je tele terughalen. ...knip...
                            croppen en andere sensoroppervlakte gelijkwaardig?
                            vergeet het.
                            de hele instelling van je toestel (belichting en eventueel scherpstelling) én de bewerking van de informatie (ruisonderdrukking, jpg omzetting) hangt af van alle informatie die je sensor binnenkrijgt.
                            Croppen is dus minder interessant dan dadelijk op het goede formaat schieten.

                            Een goede ziel (of liever een D2 bezitter, die kan eventueel ook een goede ziel hebben ) kan misschien eens uitleggen hoe Nikon die zaken oplost in het high-crop formaat

                            erik
                            Last edited by erikdk; 28 maart 2007, 08:06. Reden: typo's eruitgehaald
                            erik, Nikon materiaal

                            'aforismen zijn aan mij niet besteed' (ikzelf)

                            Comment


                            • #15
                              Re: Full frame vs APS-C, APS-H

                              Met uitzondering van mensen die meer tele nodig hebben dan hun lens aankan, vind ik eigenlijk dat die cropdiscussie een verkeerde benadering is.

                              Fotograferen is een bewust proces en dit geldt ook voor compositie.
                              Ik durf beweren dat zeker 80 % van mijn foto's al goed staat van compositie.
                              Ik crop dan ook bijna nooit.

                              Comment

                              Working...
                              X