Pagina 1 van 2 1 2 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 25 van 44

Question Full frame mirrorless

Hoi,

Ik zou graag de overstap maken naar een full frame camera. Heb lang getwijfeld tussen een DSLR of een mirrorless camera maar na wat opzoekwerk ben ik tot de conclusie gekomen om voor een mirrorless camera te gaan met electronic viewfinder. Persoonlijk denk ik dat de meeste fabrikanten hun meer en meer zullen gaan focussen op mirrorless system ipv DSLR's.

Sony heeft al enige tijd ervaring in full frame systeemcamera's terwijl Nikon, Canon & Panasonic onlangs pas hun eerste full frame systeem camera hebben aangekondigd.
    Ik twijfel dus om 1) een Sony A7 III of A7 IIIR te kopen of 2) te wachten en de eerste hands-on reviews van Nikon, Canon & Panasonic af te wachten (Mss gaat dit de prijs ook een beetje drukken ).
    Misschien zijn er wel enkele kinderziektes in de systemen gelopen en is het beter om te wachten totdat het concept van full frames volwassener is geworden (denk dat Sony & Panasonic hier wel al meer ervaring in hebben dan Nikon & Canon).

Wat is jullie idee hierover? Wacht ik nog of koop ik meteen de Sony A7 III of A7 IIIR?

Iemand ervaring met de Sony's?
    Zijn er nog andere interessante modellen in de markt?

Ik heb momenteel een Canon en 3 lenzen, maar wil eventueel de overstap wel maken naar Sony, Panasonic of Nikon.

Gr,
    D.

Standaard Re: Full frame mirrorless

Mirrorless is geen rakettechnologe

Ik geef je het advies om al deze toestellen in een winkel eens vast te nemen en met menu's te spelen en dan kopen wat je het meest bevalt.

Met de andere merken heb ik geen ervaring, maar met Sony systeemcamera's als sinds 2011. Voor zover ik weet zitten daar geen kinderziekten in . Op dit moment zit je met een zowel A7iii als A7Riii of A9 met toppers, elk op hun gebied. Veel hangt af van wat je ervan verlangt. Bekijk de reviews/tests van DPReview bv. al eens.
    Zelf heb ik niet direct de allerlaatste modellen nodig. Van een A7-II was ik de voorbije 2 jaar al heel tevreden, en ondertussen nog meer tevreden van een A7Rii. Een III-reeks hoeft voor mij de eerstkomende paar jaar niet . Is trouwens ook een pak goedkoper (jonge tweedehands nu een 1500 of zo, terwijl de lanceringsprijs over de 3000 zat geloof ik), wat weer meer ruimte laat voor glas .

Maar zoals Frank al zei, het beste kan je e.e.a. eens goed gaan bekijken en proberen.
    "If you can't explain it simply, you don't understand it well enough." Albert Einstein

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door K-2 Bekijk bericht
    Met de andere merken heb ik geen ervaring, maar met Sony systeemcamera's als sinds 2011. Voor zover ik weet zitten daar geen kinderziekten in . Op dit moment zit je met een zowel A7iii als A7Riii of A9 met toppers, elk op hun gebied. Veel hangt af van wat je ervan verlangt. Bekijk de reviews/tests van DPReview bv. al eens.
    Zelf heb ik niet direct de allerlaatste modellen nodig. Van een A7-II was ik de voorbije 2 jaar al heel tevreden, en ondertussen nog meer tevreden van een A7Rii. Een III-reeks hoeft voor mij de eerstkomende paar jaar niet . Is trouwens ook een pak goedkoper (jonge tweedehands nu een 1500 of zo, terwijl de lanceringsprijs over de 3000 zat geloof ik), wat weer meer ruimte laat voor glas .

Maar zoals Frank al zei, het beste kan je e.e.a. eens goed gaan bekijken en proberen.

Weet jij toevallig wat de grote verschillen zijn tussen A reeks en de AR reeks? zijn de enige verschillen de resolutie & de focuspunten?
    Ik ben maar een amateur en doe vooral aan straat, landschap en natuur fotografie.
    Mss is je idee ivm met een deftige 2dehands te kopen en top glas (lees lichtsterk) nog niet zo een slecht idee :-)

Bedankt al voor de info!

Voornaamste verschil is inderdaad de sensor die ofwel 24Mp, ofwel 36 (R) à 42 Mp (Rii/iii) heeft.

Maar bv. tussen A7ii en A7Rii is een verschil ook het AF-systeem, dat bij de Rii een trapje hoger zit (hoewel dat van de A7ii me nooit teleurgesteld heeft - ik doe weinig sportfotografie).

Superhandig vind ik zelf ook Eye-AF, waarbij de camera zelf scherp stelt op het oog van iemand zonder dat je dat zelf moet "zoeken". Dit zit bv. wel in de A7ii in combinatie met AF-S (single AF), terwijl dit bij de A7Rii substantieel verbeterd is door het te laten werken met AF-C (continue AF). De hit rate van Eye-AF zit bij de A7Rii en de III-reeks echt wel heel hoog. Dus voor wie graag portretten schiet, is dit echt wel heel effectief en handig.

Vergelijk voor deze bodies enkel al de samenvattende conclusie van DPR eens. De sterke punten staan daar netjes gelijst en de voornaamste doelgroepen worden vermeld.
    Voor straat/landschap/natuur zullen de meesten de R-reeks aanraden, maar ook van de 24Mp A7ii was ik echt best tevreden voor dit soort prenten. Iets minder detail natuurlijk dan de reusachtige 42Mp-files opleveren, maar 24Mp is ook al niet echt weinig hoor.
    "If you can't explain it simply, you don't understand it well enough." Albert Einstein

Je moet voor je zelf uitmaken of je oogmerk meer op stilstaande beelden of je meer bewegende beelden wilt fotograferen.

Dit maakt het afhankelijk wel toestel je nodig hebt.

Er zijn heel veel verschillen tussen de verschillende merken.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Grashalm Bekijk bericht
    Je moet voor je zelf uitmaken of je oogmerk meer op stilstaande beelden of je meer bewegende beelden wilt fotograferen.
    Op basis van de input van TS: voor straat/natuur/landschap zal de nadruk niet liggen op bewegende beelden denk ik . Mocht dat wel zo zijn, dan is bv. aan A7III een iets betere keuze dan de A7RIII.

Alles hangt een beetje af wat van welke camera en lenzen en u nu heeft.

Een paar maanden geleden heb ik mijn "oude" Nikon D80 (dx) vervangen door een Nikon D750 (fx) en ben zeer blij met deze keuze.
    Ik wist dat Nikon en Canon uitkwamen met een mirrorless camera, maar heb toch gekozen voor een traditionele DSLR.

Eerlijk gezegd denk ik dat het nog een jaartje (of 2) te vroeg is om een Nikon of Canon mirrorless aan te schaffen.
    Ze hebben goed kunnen "afkijken" van Sony, maar elk merk heeft wel zijn pos en neg punten.

Dave

Sommige merken maken al 100 jaar fototoestellen.Zouden ze ervaring hebben?
    Neem een Z7 dit voelt zo vertrouwd aan en is een fototoestel!
    Sony maakt hoelang fototoestellen?Anderen zouden afkijken hoe het moet?Héél grappig allemaal.
    Sony heeft de meeste ervaring lees ik hier?Ze hebben nog véél te leren aan de anderen!
    Tenslotte een perfect fototoestel bestaat niet,én Sony is NIET dé perfectie die er alles van kent.
    Ik val niemand aan,ook geen merken.Maar hou op alsof Sony het van het is.(ervaring genoeg!)
    De Z7 is een bijna kloon van de D850!
    Mijn mening natuurlijk.
    Amuseer je vooral en maak mooie foto's!

heeft Sony destijds niet Minolta overgenomen? Zij hebben dus ook de ervaring van Minolta mee genomen en Minolta had toch wel heel degelijke toestellen en lenzen. Als ik het goed heb waren ze zelfs de eersten met een autofocus. Als dat nog klopt gaat het argument van weinig ervaring tegen Sony niet op
    Albums
    Geluk moet je niet zoeken, geluk vindt jou.

De Sony A7III is uit de testen gekomen als beste FF systeem camera.
    Zelf heb ik een Canon 5D MKIII, een Fujifilm X-T1 en een Fujifilm X-E2s.
    Ik ben zeer tevreden met deze 3 toestellen maar moet er direct bijzeggen dat het een jaar geduurd heeft voor ik die Fuji 's gewoon was.
    Een Sony A7II heb ik al in handen gehad en dat voelde goed aan, eigenlijk beter dan de X-T1 die ik toen al had.
    Enig nadeel bij Sony, super dure lenzen. Maar andere merken maken ook lenzen voor Sony, dacht ik toch.
    FUJIFILM: X-T1 | FUJIFILM: X-E2s | Samyang 12mm f/2.0 NCS CS | Fujinon XF18-55mm f/2.8-4 R LM OIS | Fujinon XF 18-135mm OIS WR f/3.5-5.6 | Fujinon XF 27mm f/2.8 R | Fujinon XF35mm f/1.4 R | NISSIN i60A.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Red Falcon Bekijk bericht
    De Sony A7III is uit de testen gekomen als beste FF systeem camera.
    Zelf heb ik een Canon 5D MKIII, een Fujifilm X-T1 en een Fujifilm X-E2s.
    Ik ben zeer tevreden met deze 3 toestellen maar moet er direct bijzeggen dat het een jaar geduurd heeft voor ik die Fuji 's gewoon was.
    Een Sony A7II heb ik al in handen gehad en dat voelde goed aan, eigenlijk beter dan de X-T1 die ik toen al had.
    Enig nadeel bij Sony, super dure lenzen. Maar andere merken maken ook lenzen voor Sony, dacht ik toch.
    Geruime tijd heb ik ervaring met Canon en de laatste jaren met Fuji (X-T2 en X-E2).... naast panasonic, Nikon in een ver verleden. Recent de Fuji X-T3 aangeschaft en dat is, voor mij toch, de beste camera die ik ooit gehad heb. Ik persoonlijk denk dat voor die prijs er niets beters is in de mirrorless world (ik herhaal prijs/kwaliteit)... just my 2 cts. Dan spreek ik nog niet over de sublieme Fuji lenzen.
    nikon coolpix s9100

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door summum Bekijk bericht
    Sommige merken maken al 100 jaar fototoestellen.Zouden ze ervaring hebben?
    Neem een Z7 dit voelt zo vertrouwd aan en is een fototoestel!
    Sony maakt hoelang fototoestellen?Anderen zouden afkijken hoe het moet?Héél grappig allemaal.
    Sony heeft de meeste ervaring lees ik hier?Ze hebben nog véél te leren aan de anderen!
    Tenslotte een perfect fototoestel bestaat niet,én Sony is NIET dé perfectie die er alles van kent.
    Ik val niemand aan,ook geen merken.Maar hou op alsof Sony het van het is.(ervaring genoeg!)
    Geen idee waar dit plots vandaan komt, maar het is wel grappig.
    Ik zie in dit topic niets waar mogelijk op een zere Nikon-teen getrapt werd. Of misschien door mijn ervaring met de A7-reeks te delen ? Over de Z7 kan ik weinig delen want die gebruik ik niet. Dat stukje kan Frank ondertussen wel aanvullen want die heeft er een. Ik niet.

Wat jouw schijnbare ergernis betreft :
    Sinds wanneer werden er Minolta-fototoestellen gemaakt ?
    Hoelang maakt Sony al beeldsensoren voor vanalles en nog wat ?
    Hoelang maakt Sony al systeemcamera's en hoe ziet dat gamma eruit ?
    Hoelang is Sony al bezig in filmcamera's en aanverwante technologie, met redelijk wat succes en uitstekende producten ?
    Hoe sterk is de betrouwbaarbaarheid van Minolta/Sony camera's verbeterd nadat ze in 2006 Minolta overgenomen hebben ?
    Wat is het marktaandeel van Sony in de verkoop van FF camera's dit jaar ?

Soit, lees rustig de reviews van bv. DPR er nog eens op na als je merken wil vergelijken waar je niets van kent. Ikzelf vergelijk niet, ik beweer nergens dat Sony hét van hét is. Ik geef enkel mijn persoonlijke ervaring omdat TS daarnaar vraagt, en ik weet wel zeker dat Sony een pak meer ervaring, creativiteit en know-how rond het afleveren van kwalitatieve producten in huis heeft dan je hier voorstelt.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Lazy Charles Bekijk bericht
    heeft Sony destijds niet Minolta overgenomen? Zij hebben dus ook de ervaring van Minolta mee genomen en Minolta had toch wel heel degelijke toestellen en lenzen. Als ik het goed heb waren ze zelfs de eersten met een autofocus. Als dat nog klopt gaat het argument van weinig ervaring tegen Sony niet op
    Ja, dat klopt inderdaad.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Lazy Charles Bekijk bericht
    heeft Sony destijds niet Minolta overgenomen? Zij hebben dus ook de ervaring van Minolta mee genomen en Minolta had toch wel heel degelijke toestellen en lenzen.
    Hoeveel van die Minoltamensen zouden nog bij Sony werken? Ik al vaak bij overnames gezien dat de belangrijkste figuren snel wegwaren.
    Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
    Hoeveel van die Minoltamensen zouden nog bij Sony werken? Ik al vaak bij overnames gezien dat de belangrijkste figuren snel wegwaren.
    Wat wij bij een overname doen is zoveel mogelijk mensen met kennis aan boord houden.
    Als ik zo zie wat Sony aan camera's en lenzen op de markt gebracht heeft gedurende de voorbije 12 jaar, dan denk ik dat zij dat ook gedaan hebben. Er zullen de voorbije jaren best wel mensen vertrekken zijn, wegens pensioen of wat anders, maar tijdens een periode van 12 jaar kan je ook aan opvolging werken.

Trouwens, als ik vergelijk met de Minolta-tijd, dan vind ik dat Sony het zelfs beter doet. Er is bv. véél vooruitgang geboekt heeft op het vlak van betrouwbaarheid, en Sony is zeker zo vernieuwend als Minolta indertijd. Ik heb heel leuke Minolta-toestellen gebruikt, bv. een van de eerste met AF, maar er waren er ook verschillende bij waar toch hier of daar een kleine of grotere foutjes in zaten (error 58 bij 5D en 7D, duimrubbers die los komen te zitten, ...). Dat heb ik bij geen enkele Sony nog gehad, en dat zijn er toch wel wat geweest (a100, a700, a900, a77, en 5 systeemcamera's).

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door grizze Bekijk bericht
    Hoi,

Ik zou graag de overstap maken naar een full frame camera. Heb lang getwijfeld tussen een DSLR of een mirrorless camera maar na wat opzoekwerk ben ik tot de conclusie gekomen om voor een mirrorless camera te gaan met electronic viewfinder. Persoonlijk denk ik dat de meeste fabrikanten hun meer en meer zullen gaan focussen op mirrorless system ipv DSLR's.

Sony heeft al enige tijd ervaring in full frame systeemcamera's terwijl Nikon, Canon & Panasonic onlangs pas hun eerste full frame systeem camera hebben aangekondigd.
    Ik twijfel dus om 1) een Sony A7 III of A7 IIIR te kopen of 2) te wachten en de eerste hands-on reviews van Nikon, Canon & Panasonic af te wachten (Mss gaat dit de prijs ook een beetje drukken ).
    Misschien zijn er wel enkele kinderziektes in de systemen gelopen en is het beter om te wachten totdat het concept van full frames volwassener is geworden (denk dat Sony & Panasonic hier wel al meer ervaring in hebben dan Nikon & Canon).

Wat is jullie idee hierover? Wacht ik nog of koop ik meteen de Sony A7 III of A7 IIIR?

Iemand ervaring met de Sony's?
    Zijn er nog andere interessante modellen in de markt?

Ik heb momenteel een Canon en 3 lenzen, maar wil eventueel de overstap wel maken naar Sony, Panasonic of Nikon.

Gr,
    D.

Wachten ... !
    Groetjes

Lukathi

Met de snelheid dat het nu gaat, zou ik even wachten om FF te gaan.
    De voorsprong die Sony had, is nu in 1 klap weg, je hebt nu veel meer keuze. Kijk naar de Nikon Z6 en Z7, de nieuwe Canon FF mirrorless...
    Mijn persoonlijk oordeel, als oud Canon en Sony gebruiker, en nu Fuji X (FF is me te zwaar en duur), als ik nu voor FF zou kiezen, zou de Z serie van Nikon voorkeur krijgen.

ik ben begin van het jaar overgeschakeld naar Panasonic, maar mis voor landschappen en dergelijke toch wel een beetje FF, maar ik wacht nu eerst even af waar Panasonic mee komt, als die FF dezelfde bediening en interface heeft als mijn G9, gaat die er uiteindelijk wel komen denk ik. Anders zou ik (op dit moment toch) kiezen voor Nikon Z inderdaad.
    Wil je eens een andere vakantie dan anders: www.kaichitravel.nl
    Our English website: www.kaichitravel.com
    Breng eens een bezoekje aan Siberie!

Nikon Z...zonder twijfel. Sony heeft knappe camera's maar hun lenzenaanbod kan me niet bekoren. Te duur en te zwaar.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door roadrunner Bekijk bericht
    Nikon Z...zonder twijfel. Sony heeft knappe camera's maar hun lenzenaanbod kan me niet bekoren. Te duur en te zwaar.
    Enige reden om aan te nemen dat de Nikon-Z-lenzen (die er trouwens nog maar nauwelijks zijn) goedkoper en lichter gaan zijn ?

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door roadrunner Bekijk bericht
    Het duurt nog wel enkele jaren voor Nikon de native lenzen voor zijn mirrorless in de buurt van het E-mount aanbod heeft.
    Te duur? Verwacht maar niet dat Nikon of Canon of Panasonic goedkoper gaan uitvallen.
    Te zwaar? Alle FF lenzen wegen .... en Sigma steekt erboven uit. Wil je minder gewicht op een mirrorless, ga dan voor fixed focus.
    Laatst gewijzigd door Lagrange; 11 oktober 2018 om 21:56 Reden: typo
    Vriendelijke groet, laGrange
    http://lagrange.1x.com

"You don't take a photograph, you make it" - Ansel Adams

IK heb verleden jaar, komende van Canon 5D mark 2, een Sony A7 aangeschaft, de eerste, koste mij toen 1.000 euro incl lens, maar heb deze nog steeds, voor natuur en andere niet snelle takken van sport nog steeds uitermate geschikt, kost op dit moment geen drol meer, nieuw incl een (erg goede 28-70 uitlens) lens slechts 849,- geloof ik, koop daarbij een adapter en je kunt je Canon lenzen gewoon gebruiken, natuurlijk heel traag in AF, maar bruikbaar. Je kunt met deze "standaard" A7 geen buil vallen, natuurlijk is de A7 III vele male sneller, maar niet vele male beter in beeldkwaliteit, dus met weinig kun je alvast genieten van Sony mirrorless.

Misschien een idee als tussenstap.
    Mijn beste Foto moek nog trekke.

Sinds ik deze post heb gestart, ben ik nog steeds enorm aan het twijfelen.
    2de hands zie ik soms wel een A7 II of een A7R II passeren aan schappelijke prijzen, maar de lenzen van Sony zijn vrij zwaar en prijzig en zeker als je een iets of wat lichtsterke lens wil.
    Ondertussen ook al gedacht een een degelijke MFT (Panasonic DC-G9). De totale combinatie van MFT (body + lens) is meestal lichter dan een FF combinatie en de prijs is meestal ook beter . Maar twijfel of MFT wel goed zal werken in minder belichte situaties.

Soit, nog vele vragen dus

jij had het over full frame, dus....
    Maar Fuji, Olympus en ook gewoon Canon hebben prima camera's zonder spiegel, heb ze allemaal gehad (olympus OM-D, Fuji Xt en Xpro, Canon M serie, maar geen van alle kan tippen aan de Sony Full frame's, Fuji kwam nog het dichtbij, Olympus was het net allemaal niet (ook Panasonic heb ik gehad), geloof me op dit gebied is Sony koploper, zelfs op ap-c gebied is de Sony A6000 nog koploper qua beeldprestatie's.
    Enige nadeel van de Sony's zijn de objectieven inderdaad, prijzig en groot ivm bv Olympus.

Op hoge ISO's is Sony erg goed, vele male beter dan de Olympus en (moet ik toegeven) ietsje beter dan Fuji welke ook heel erg goed is.

Maar staar je niet blind op mirrorless, er zijn voordelen (what you see is what you get is wel het grootste), maar ook nadelen, batterijduur is vaak dramatisch, responstijd is ietsje minder, sensor ligt gevoelig bloot bij lendenwissels.

Ik heb verleden jaar vanwege gewicht een Sony gekocht, maar nu toch weer een Canon full frame aangeschaft, de 6D is op dit moment erg voordelig en nog steeds een erg goede Full Frame camera, daarbij niet veel zwaarder dan de meeste mirrorless camera's, nog geen moment spijt daarvan gehad, fijne camera, hoge ISO's geweldig, lekker snel (althans voor landschap, natuur en dergelijke).

Dus als je puur voor Full frame wil gaan is dit wellicht ook geen verkeerde keuze.
    Mijn beste Foto moek nog trekke.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door grizze Bekijk bericht
    de lenzen ... zijn vrij zwaar en prijzig en zeker als je een iets of wat lichtsterke lens wil.
    FF-lenzen gaan steeds wat groter zijn dan aps-c of MFT-lenzen, tenminste als je het over lichtsterke zoomlenzen hebt.

Een A7-reeks is wel perfect te combineren met relatief kleine, lichtsterke, uitstekende en niet al te dure primes zoals een Samyang 35/2.8 of Sony FE 85/1.8.

Daarnaast is ook een FE 24-70/4 nog relatief licht en compact, en tweedehands zeker voor rond €600 te vinden.
    Ik ben zelf van deze laatste heel tevreden, en als je de resultaten in combinatie met een veeleisend toestel als A7Rii op DxOMark bekijkt, dan bevestigt dat ook de intrinsieke kwaliteit van dit stuk glas, ondanks het minder positieve beeld dat sommigen ervan de wereld insturen. (EDIT: blijkbaar was vooral de sensor van de A7R er oorzaak van dat de testresultaten van deze lens niet altijd super waren. Net een stukje op Dyxum hierover gelezen. De DxOMark-resultaten die ondertussen op de site staan voor de combinatie met A7Rii zijn dan ook vele malen beter dan deze met de A7R. Waarschijnlijk zijn de eerste reviews en algemene indruk van sommigen over deze lens daardoor dus beïnvloedt.)
    De bouwkwaliteit van deze standaardzoom is uitstekend, en qua beeldkwaliteit :
    - beter dan de a-mount 16-35/2.8G, 24-70/2.8G, 24-70/2.8G2, 70-200/2.8G, 70-400G en Gii, wat stuk voor stuk uitstekende lenzen zijn, of ook FE100-400GM
    - bijna even goed als FE16-35/4 en eveneens bijna even goed als een de hemel ingeprezen FE 24-70/2.8 GM of de eveneens uitmuntende 70-200/4G.

https://www.dxomark.com/lenses/brand...ataType=global
    https://www.dxomark.com/best-zoom-le...he-sony-a7r-ii

Onlangs is er ook een niet al te dure Tamron 28-75/2.8 voor FE gelanceerd, maar zelf verkies ik toch nog steeds de extra 4mm aan de breedhoekzijde dan de f/2.8. Op FF vind ik de geringe scherptediepte bij f/4 al ruim voldoende. Het hoeft voor mij niet minder te zijn.
    Laatst gewijzigd door K-2; 13 oktober 2018 om 20:53

Pagina 1 van 2 1 2 LaatsteLaatste

Soortgelijke discussies

1. Reacties: 76
    Laatste bericht: 7 mei 2016, 09:06
  2. [ Nikon ] full frame
    Door liezelooz in forum Gezocht
    Reacties: 0
    Laatste bericht: 17 augustus 2015, 08:25
  3. Reacties: 131
    Laatste bericht: 21 maart 2014, 10:37
  4. Full frame vs APS-C, APS-H
    Door Cnature000 in forum Camera's