Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Fujifilm van APS-C naar Full Frame?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #16
    Re: Fujifilm van APS-C naar Full Frame?

    Oorspronkelijk geplaatst door dleemans Bekijk bericht
    Als je f/16 nodig had uit de losse hand, had je toch beter een statief meegebracht, of een paar flitsers op statiefjes.
    Op een drukke beurs vol met mensen die rondlopen? Omstandigheden, net zoals iedereen het hier zegt. Dit was een minder goede keuze. De aps-c was beter geweest, een compactje misschien ideaal. Zeker weten doe ik het ook niet, daarvoor zou je ze allemaal tegelijk moeten meenemen en in dezelfde omstandigheden gebruiken. En dat doe je ook niet (niemand doet dat denk ik). Je kan alleen een keuze op voorhand maken en dan er het beste van maken. Moet je je materiaal door en door voor kennen en de omstandigheden goed gokken.

    Dus ja, ik kon goed met de dof spelen met een FF.Enig probleem dat ik er niet mee naar de goeie kant kon spelen....

    Comment


    • #17
      Re: Fujifilm van APS-C naar Full Frame?

      Wie het filmpje dat 'demeyereg' onder de KLIK heeft gezet, nog niet bekeken heeft, moet dat zeker doen ! Schitterend ! Heel relativerend.
      Ik wou daar nog aan toevoegen: mochten er in de analoge tijd ook forums als dit bestaan hebben, wat zouden dan de commentaren geweest zijn op de 'beeldkwaliteit' van alle soorten films, en camera's, en lenzen....????

      Comment


      • #18
        Re: Fujifilm van APS-C naar Full Frame?

        Er wordt hier nogal een beetje afgezeverd zeg.
        Wat heeft de sensor grootte nu te maken met de DOF?
        Bij mijn weten is het nog altijd de lensopening waarmee dat bepaald wordt, of niet?
        Het voordeel, tot voor kort toch, was dat hoe groter de sensor was hoe minder ruis je had.
        Nu hebben ze de camera's zover gedreven dat die de ruis door de ingebouwde software onderdrukt.
        En meestal gaat dan ten koste van de scherpte, zelf noem ik dat de 'kleine scherpte'.
        Soms heb je een scherp beeld maar het is niet zuiver, en soms heb je (met ander materiaal) een scherp beeld die zuiver is.
        Ik kan het moeilijk uitleggen maar het is toch zo, scherp en zuiver scherp, dat heeft te maken met de sensor en hey objectief.
        Zo gebruik ik een Jupiter 11-4 135mm op mijn 5D en heb ik een scherper en zuiverder beeld dan toen ik mijn Canon 135mm had.
        Canon 90D | Tamron 10 - 24mm | Canon 24 - 70mm L
        Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.

        Comment


        • #19
          Re: Fujifilm van APS-C naar Full Frame?

          Langere lenzen...kleinere dof bij zelfde diafragma.
          Kleinere sensor = kortere focuslengte voor zelfde beelduitsnede en dus een grotere scherptediepte.
          Olympus OMD Em-1/Lumix GX8www.paly.be blog- Facebook

          Comment


          • #20
            Re: Fujifilm van APS-C naar Full Frame?

            Dat filmpje is gewoon pure propaganda van fuji, wel grappig en leuk om kijken, maar nu neemt men fullframe voor de ideale mix van voordelen vs nadelen
            (beperktere) scherptediepte, betere scherpte, breder kleurbereik en betere ruisprestaties, alsook groot dynamisch bereik, zowel de apsc sensor als de medium format wijken op hun manier van af,
            Soms nadelig, soms voordelig
            beiden meer ruis bij hoge iso, de rest is verschillend

            Voor iedere sensor is er een gebruik, en handzaamheid mee gepaard

            Verstuurd vanaf mijn SM-G900F met Tapatalk
            portfolio en workshops:
            https://www.bennybulke.com/

            Comment


            • #21
              Re: Fujifilm van APS-C naar Full Frame?

              Oorspronkelijk geplaatst door LG Bekijk bericht
              Wat heeft de sensor grootte nu te maken met de DOF?
              Zeer veel, zoniet alles.
              De crop factor die we op brandpunten toepassen, geldt net zo goed voor diafragma-opening. Dat is nu net heel mijn verhaal.
              Pieter
              --
              Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

              Comment


              • #22
                Re: Fujifilm van APS-C naar Full Frame?

                Ik heb zowel ervaring met crop als fx. Via school heb ik de FX: 6D/5D Mark II en Crop: 60D/550D etc. kunnen lenen/gebruiken.
                Mijn ervaring met de full frame camera' s was dat je veel makkelijker objecten kan isoleren. Met een 50mm 1.4 heb ik ooit op crop een toeval treffer gehad waarbij mijn levende onderwerp mooi los kwam van de achtergrond. Maar op full frame is dit al veel sneller. Ik ben van overtuiging dat voor de landschaps-/architectuurfotograaf een full frame camera in het voordeel is, terwijl wanneer je afstand wil bewaren weer beter af bent met crop. Doordat je scherpdiepte groter blijft en goedkope verlenging.
                Mocht je bv met een crop werken bv werken op 1.4 met een 1.4. Dan zul je wel weer makkelijker lens fouten krijgen, want de lenzen waarbij je mooi met dof kan spelen. Zullen wel weer meer last hebben van kwaaltjes wijd open. Dus ik denk dat het echt aan je fotografie afhangt wat op dat moment geschikter is.
                Waar een wil is, is een weg
                ---------------------------------

                Comment


                • #23
                  Re: Fujifilm van APS-C naar Full Frame?

                  Oorspronkelijk geplaatst door LG Bekijk bericht
                  Bij mijn weten is het nog altijd de lensopening waarmee dat bepaald wordt, of niet?
                  Ik heb hier nog een oude link teruggevonden waar ik veel aan had toen ik mijn eerste dSLR kocht (Canon 10D).
                  Bij mijn weten zijn de optische wetmatigheden nog niet veranderd, dus het is ongetwijfeld ook in de wereld van betaalbare full frame camera's nog interessant.

                  Pieter
                  --
                  Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

                  Comment


                  • #24
                    Re: Fujifilm van APS-C naar Full Frame?

                    Oorspronkelijk geplaatst door Pieter G. Bekijk bericht
                    Bij mijn weten zijn de optische wetmatigheden nog niet veranderd, dus het is ongetwijfeld ook in de wereld van betaalbare full frame camera's nog interessant.

                    http://toothwalker.org/optics/dof.html
                    Inderdaad. Voor mij betekent dit bv. dat ik geen interesse heb in de duurdere FE f/2.8 GM-lenzen voor de A7-II. Met de f/4-varianten heb ik eenzelfde DOF als met een f/2.8 op aps-c.
                    "If you can't explain it simply, you don't understand it well enough." Albert Einstein

                    Comment


                    • #25
                      Re: Fujifilm van APS-C naar Full Frame?

                      Oorspronkelijk geplaatst door K-2 Bekijk bericht
                      Inderdaad. Voor mij betekent dit bv. dat ik geen interesse heb in de duurdere FE f/2.8 GM-lenzen voor de A7-II. Met de f/4-varianten heb ik eenzelfde DOF als met een f/2.8 op aps-c.
                      Voila. Zelfde redenering, verschillende keuze
                      Pieter
                      --
                      Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

                      Comment


                      • #26
                        Re: Fujifilm van APS-C naar Full Frame?

                        en ik geef dan weer de voorkeur aan de 2.8 lenzen boven de 4.0 omdat die makkelijker blijven scherpstellen met weinig licht
                        Albums
                        Geluk moet je niet zoeken, geluk vindt jou.

                        Comment


                        • #27
                          Re: Fujifilm van APS-C naar Full Frame?

                          Daar gebruik ik liever een snelle prime voor, minimaal f/1.8.
                          "If you can't explain it simply, you don't understand it well enough." Albert Einstein

                          Comment


                          • #28
                            Re: Fujifilm van APS-C naar Full Frame?

                            Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
                            Als ze er ook nog een full-frame bij doen, dan moeten ze daarvoor ook nog een complete set lenzen ontwerpen, dat kan ook een reden zijn waarom ze niet meteen interesse hebben om nog een derde soort camera toe te voegen aan hun assortiment.
                            Bart, dat moeten ze nu ook doen met hun middenformaat.
                            Ik had veel liever een FF zien aankomen. Het gevoel van een 35mm film camera en natuurlijk een stuk goedkoper dan hun middenformaat.
                            En vooral niet te vergeten het gebruik van andere lenzen via een adapter................................. tenzij ze juist dat willen vermijden natuurlijk.
                            Enfin de tijd zal het uitwijzen.
                            Kwestie verkoopcijfers hebben de midden formaat camera's het al altijd moeten afleggen tegen de FF.
                            Daarom vrees ik dat de prijzen voor toestel en lenzen buiten mijn budget zullen vallen en niet alleen van mij hoor.
                            Canon 90D | Tamron 10 - 24mm | Canon 24 - 70mm L
                            Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.

                            Comment


                            • #29
                              Re: Fujifilm van APS-C naar Full Frame?

                              Het lijkt me toch vrij duidelijk dat ze de professionele markt targetten met een MF camera ? In dat deel van de markt zijn ze veel minder actief momenteel. Sony heeft daar al wat pro's bekeert, en op MF is de concurentie wat kleiner.
                              Nikon shooter - Samyang fan

                              Comment


                              • #30
                                Re: Fujifilm van APS-C naar Full Frame?

                                Oorspronkelijk geplaatst door LG Bekijk bericht
                                Bart, dat moeten ze nu ook doen met hun middenformaat.
                                Ik had veel liever een FF zien aankomen. Het gevoel van een 35mm film camera en natuurlijk een stuk goedkoper dan hun middenformaat.
                                En vooral niet te vergeten het gebruik van andere lenzen via een adapter................................. tenzij ze juist dat willen vermijden natuurlijk.
                                Enfin de tijd zal het uitwijzen.
                                Kwestie verkoopcijfers hebben de midden formaat camera's het al altijd moeten afleggen tegen de FF.
                                Daarom vrees ik dat de prijzen voor toestel en lenzen buiten mijn budget zullen vallen en niet alleen van mij hoor.
                                Die 36x24mm is uiteindelijk ook niet meer of niet minder dan een standaard. De GFX wordt dan wel middenformaat genoemd, maar het gaat "slechts" om een crop factor van 0,79 tegenover full frame, ofwel 1,26 keer groter dan een full frame sensor. Een Phase One XF is bijvoorbeeld nog eens 1,22 maal groter dan de GFX sensor. Als mijn redenering correct is, dan is de stap van APS-C naar full frame vergelijkbaar met de stap van full frame naar de XF. De Fuji GFX zit daar ergens halverwege tussenin.

                                Wat heeft Fuji nu eigenlijk gemaakt? Een compact medium format systeem. Een crop van een 645 eigenlijk. Gezien het enthousiasme op het web is daar wel degelijk een markt voor. Maar zoals je zegt... de tijd zal het uitwijzen hoeveel succes ze hiermee oogsten. Wie van medium format film komt, of andere systemen met digital backs, zal (voorlopig) zijn huidige collectie glas niet kunnen gebruiken met deze Fuji. De grote verdienste van Fuji - en waarschijnlijk de sleutel tot het succes - is dat ze een systeem bouwen rond een sensor groter dan full frame, dat toch draagbaar en mobiel is. Daarmee wordt het belang van hoge ISO prestaties meteen een pak groter, want je schiet niet meer alles vanop statief. En als die GFX sensor technisch even ver doorontwikkeld is als de APS-C X-trans sensor dan kan er een mooie toekomst in zitten. Goed nieuws dus voor die specifieke doelgroep, en al wie 20-duizend euro opzij heeft liggen...
                                Pieter
                                --
                                Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

                                Comment

                                Working...
                                X