Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

fuji xt 1: macro opties?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • fuji xt 1: macro opties?

    Hallo,
    ik ben op zoek naar een goede lichtgewicht camera, en kom vrij automatisch uit bij deze fuji, waar iedereen nogal lyrisch over is (en waar ook heel wat prachtige foto's van te vinden zijn, ook op dit forum). Maar ik neem vooral macro foto's (tot op heden met een nikon D300 + tamron 90 mm), en over de bruikbaarheid van fuji xt 1 voor macro is er blijkbaar geen eensgezindheid, en zijn er tevens ook niet zoveel foto's te vinden op het net. Is dit omdat het systeem toch niet zo optimaal is voor macro, omdat het systeem nog niet doorgedrongen is tot de betere macro-fotografen, of zijn er nog andere redenen daarvoor? Ook zijn de meningen verdeeld over de 60 mm macro van fuji (trage autofocus?), en opnieuw is het beeldaanbod op het net niet zo denderend. Zijn er andere opties dan deze 60 mm (lenzen, adapterringen voor externe lenzen, reverse rings, raynox of iets anders) waar mensen wel ervaring mee hebben? Of zijn er betere mirrorless camera's voor macro dan deze (waar dan tevens zeer aanvaardbare 'andere' foto's uit komen)?
    Bedankt voor alle eventuele reacties,
    Frank
    www.thevegetablegarden.be

  • #2
    Re: fuji xt 1: macro opties?

    Ik ga dit draadje zeker met de nodige aandacht volgen.

    Voor de X-mount heb je nog de Carl Zeiss Touit 50mm f/2.8 Macro, deze kost +/- 900 euro
    Deze is natuurlijk vrij kort ( 75 mm )
    Fujifilm XT1 - XT3 - XF 18-55mm - XF 18-135mm - XF 55-200mm - XF 35mm - XF 60mm Macro

    Comment


    • #3
      Re: fuji xt 1: macro opties?

      Hallo,

      Er zijn ook adapters beschikbaar om (macro)lenzen van andere merken te gebruiken met de Fuji's van de X-serie.
      Ook een optie misschien?

      Jaja
      Voorzitter Belgiumdigital VZW - Sony A7III, Sony A7II, Nikon D500, D5300, Canon G5XMkI, Olympus E-M1MkII, allen met wat glaswerk ...
      Mijn webalbums: https://www.flickr.com/photos/jajabd/sets/ Mijn weblog: http://jajabd.wordpress.com

      Belgiumdigital: uw digitale thuishaven!

      Comment


      • #4
        Re: fuji xt 1: macro opties?

        De Fujinon XF 60mm f/2.4 is - totnogtoe - de enige macrolens die bij Fuji zelf beschikbaar is. Met de oudere firmwares was de autofocus daarvan inderdaad erg traag, zeker in het nabijbereik, maar wel erg precies.
        Recente firmware updates voor bodies en de lens zelf hebben dit verbeterd, maar het is nog niet spectaculair.
        Maar dat is eigenlijk niet zo van belang voor macro, waar je (ik althans) toch meestal met manuele scherpstelling werkt.

        Veel belangrijker is de scherpte, en daar is de XF60 de koploper bij Fuji. Ik gebruik deze lens heel frequent voor technische en productfotografie tot volle tevredenheid.
        Enig nadeel: de vergroting is beperkt tot 1:2, en met een 60mm heb je toch een korte werkafstand.

        Doe veel macro en heb je er het geld voor over, dan is er de Zeiss Touit 2.8/50M: die biedt (trage) AF en 1:1 vergroting, maar heeft een vrij korte brandpuntsafstand en een stevig prijskaartje!

        Aangezien jij (net als ik) een Tamron 90mm heb, is er evenwel een mooi alternatief: een Nikon F naar Fuji X adapter. Dat mag een eenvoudig model zijn (je behoudt immers de diafragma-instelling op de lens), als is een versie met eigen Arca-compatibel statiefvoetje (Novoflex, Metabones) zeer handig. Ook deze combinatie gebruik ik intensief. Alles manueel te bedienen, maar opnieuw: bij macro vind ik dat helemaal niet erg.



        Welke mogelijkheden heb je nog?

        1. Uit mijn prille Nikon-tijd heb ik een stel Hoya macro voorzetlenzen (+1, +2, +4 dioptrie) met 52mm schroefdraad. Ideaal op wandeling of reis gemonteerd op et de XF 35mm.
        2. Uit hetzelfde Nikon-verleden resten mij een stel manuele Kenko tussenringen (11, 18 en 36mm). Dus: de Nikon/Fuji adapter + 1 of meer tussenringen + een (al dan niet ouder) Nikon prime lensje doen het prima.
          Een spotgoedkope en lichtgewichte AF 50mm f/2 of een 100mm f/2.8 Series E zullen je verrassen! Ook met de Tamron gebruik ik die tussenringen, voor extremere vergrotingen.
        3. Laat je niet vangen aan een (weliswaar goedkoop) stel automatische tussenringen met Fuji X-vatting, die je op eBay kan vinden (vaak onder de merknaam FOTGA). Deze ringen hebben elektrische contacten die - in het beste geval - af en toe werken, maar erg gevoelig zijn aan de minste beweging. Vaak is er slechte verbinding en zal je camera voortdurend herstarten. Minstens één gebruiker heeft er de contacten op de cameravatting mee beschadigd. Wegblijven van die troep! (ervaringsdeskundige )
        BD0337BE | Fujiholic | Bezoek mijn portfolio (en oudere) fotoblog en fujiblog

        Comment


        • #5
          Re: fuji xt 1: macro opties?

          Hallo,
          bedankt voor de vlugge reacties! De Zeiss lens had ik ook reeds bekeken (is nogal duur) en wordt hier toch niet als de meest scherpe lens besproken:
          http://www.thephoblographer.com/2014.../#.U-4ZQUjiG3k , de bokeh op bijhorende foto's vind ik ook niet zo aantrekkelijk maar dat hangt van veel meer af dan de lens alleen (licht, fotograaf, enz..).
          De adapters, die waren ook al onder mijn neus gepasseerd (http://www.dpreview.com/forums/thread/3489371 ), en daar zijn de foto's wel beter (maar dat is natuurlijk zeer persoonlijk). Is het evenwel zo dat een adapter automatisch ook betekent dat de autofocus verloren gaat? En zijn er daar nog andere tekortkomingen (ik heb totaal geen ervaring met adapters)?
          Mijn macro's zijn vooral planten, bloemen, en in mindere mate insecten. Dus daar is een autofocus die relatief snel werkt soms wel van belang, ook omdat ik veel uit de hand fotografeer.
          Frank
          Last edited by orflo; 15 augustus 2014, 15:46.
          www.thevegetablegarden.be

          Comment


          • #6
            Re: fuji xt 1: macro opties?

            Baloo, bedankt voor de info, zeer interesant! Ik bekijk dit zeker eens...
            Frank
            www.thevegetablegarden.be

            Comment


            • #7
              Re: fuji xt 1: macro opties?

              Frank,

              Op dit moment zijn er geen adapters voor Fuji X die autofocus bewaren. Als dat voor jou van belang is dan zit je voorlopig vast aan de Fuji 60 of Zeiss 50, eventueel met voorzetlenzen (of als er betere komen, AF tussenringen).

              Over het gebruik van adapters heb ik heel wat gepubliceerd op mijn blog: fujixtras.blogspot.be
              BD0337BE | Fujiholic | Bezoek mijn portfolio (en oudere) fotoblog en fujiblog

              Comment


              • #8
                Re: fuji xt 1: macro opties?

                Je stoot op de grootste beperking waar de meeste van die "nieuwe" camera systemen mee kampen: het gelimiteerd lensaanbod. Als je op zoek bent naar een mirrorless systeem waarbij je een deftige (lange) macrolens met AF hebt, zijn er vziw 2 opties: Canon EOS M en Sony Alpha/Nex.
                Beide systemen voorzien in een lensadapter met AF. Zo kan je bvb een Canon EF 100/2.8 macro gebruiken op een EOS M. Zelfs een Sigma 150/180 zou moeten werken.
                Bij Sony heb je zo ook een 100/2.8 macro.
                David Leemans
                Nikon D7000-D600-D610 | Gallery | Flickr

                Comment


                • #9
                  Re: fuji xt 1: macro opties?

                  Ik ben zelf ook erg gecharmeerd van de Fuji XT-1. Echter het gebrek aan een échte macrolens is één van de redenen dat ik nog geen overstap heb gemaakt van mijn OM-D EM-5 (mijn "vrije tijd"/ "lichtgewicht op stap" set) naar de Fuji. De Fuji 60mm macro heeft namelijk maar een vergrotingsfactor van 1:2. Een échte macrolens zou 1:1 moeten halen.

                  In de meeste gevallen zou ik graag een compacte camera willen hebben met een sensor die groter is dan m'n Micro 4/3...behalve dan bij macrofotografie. Komt nog bij dat Olympus met de 60mm f2.8 wél een hele goeie macrolens in het assortiment heeft. Ben je voornamelijk geïnteresseerd in macrofotografie dan kan ik jou de OM-D met de Oly 60mm macro dan ook zéker aanraden.

                  Een paar voorbeelden van macrofoto's die ik met mijn OM-D heb geschoten:








                  www.indetailfotografie.nl

                  Comment


                  • #10
                    Re: fuji xt 1: macro opties?

                    Mark, bedankt voor de mooie foto's, dit is inderdaad waar ik heen wil, lichtgewicht met toch goede macro's! Zijn die vanop statief genomen of uit de vrije hand? De Olympus verschijnt onvermijdelijk bij het zoeken naar een mirrorless camera (vooral dan de em 1), in de meeste vergelijkende testen komt de fuji echter meestal als de iets betere optie naar boven, voor een, als ik me niet vergis, iets lagere prijs. Ook de niet-macro foto's vanop de fuji overtuigen mij wat meer, die zijn net wat dynamischer, rijker, enz... Zijn er mensen die ervaring hebben met beide camera's (en mij hier kunnen terechtwijzen)?
                    Er zou een 90 mm op komst zijn bij fuji ((2015?) een beetje laat voor mij want ik wil al een lichtgewicht meenemen naar Nieuw-Zeeland tijdens de winter), en hopelijk is die wel beter aangepast en werkt die op 1:1. Ik bekijk vooral eens de mogelijkheid met de fuji/nikon adapter, de tamron 90 heb ik zowiezo en die is wel heel scherp. Het wordt nog een zoektochtje op het net naar foto's met die combinatie om wat meer visuele info te hebben.
                    Een hartelijke dank aan iedereen voor de deskundige info,
                    Frank
                    www.thevegetablegarden.be

                    Comment


                    • #11
                      Re: fuji xt 1: macro opties?

                      Even snel een paar voorbeelden om een gedacht te krijgen van de vergrotingsfactor met x-t1: (wel iso 800 ; was vergeten te verzetten )

                      full picture :


                      Macro 60mmm :


                      Macro 60mm + Raynox dcr-250
                      Last edited by Dpix; 16 augustus 2014, 10:46.

                      Comment


                      • #12
                        Re: fuji xt 1: macro opties?

                        Oorspronkelijk geplaatst door orflo Bekijk bericht
                        Mark, bedankt voor de mooie foto's, dit is inderdaad waar ik heen wil, lichtgewicht met toch goede macro's! Zijn die vanop statief genomen of uit de vrije hand? De Olympus verschijnt onvermijdelijk bij het zoeken naar een mirrorless camera (vooral dan de em 1), in de meeste vergelijkende testen komt de fuji echter meestal als de iets betere optie naar boven, voor een, als ik me niet vergis, iets lagere prijs. Ook de niet-macro foto's vanop de fuji overtuigen mij wat meer, die zijn net wat dynamischer, rijker, enz... Zijn er mensen die ervaring hebben met beide camera's (en mij hier kunnen terechtwijzen)?
                        Er zou een 90 mm op komst zijn bij fuji ((2015?) een beetje laat voor mij want ik wil al een lichtgewicht meenemen naar Nieuw-Zeeland tijdens de winter), en hopelijk is die wel beter aangepast en werkt die op 1:1. Ik bekijk vooral eens de mogelijkheid met de fuji/nikon adapter, de tamron 90 heb ik zowiezo en die is wel heel scherp. Het wordt nog een zoektochtje op het net naar foto's met die combinatie om wat meer visuele info te hebben.
                        Een hartelijke dank aan iedereen voor de deskundige info,
                        Frank

                        Al deze zijn uit de hand geschoten, en vaak nog met AF ook nog. De beeldstabilisatie van de EM-5 (en dus ook de EM-1) is écht wel van meerwaarde op dit gebied.

                        Ik begrijp wat je bedoelt wat betreft de niet-macrofoto's. Zoals ik al zei ben ik zelf ook erg gecharmeerd van wat ik van de XT-1 heb gezien. Bovendien vind ik de bediening van de XT-1 mooier/ beter dan de EM-5. Of het Fuji-systeem goedkoper is waag ik wel te betwijfelen.
                        www.indetailfotografie.nl

                        Comment


                        • #13
                          Re: fuji xt 1: macro opties?

                          Mooie resultaten met je Macro foto's MarkEL.
                          iDD XT-1 is mooier, beter weet ik niet.. ik heb geen XT-1.
                          Maar de OMD-EM1 is ook veel beter dan de EM5, mijn broer heeft er één en ik ben er stik jaloers op. Vooral de bediening is veel beter. Menu blijft een ramp maar daar moet je gelukkig niet veel inzitten éénmaal de camera op punt is.
                          Maar de OMD-EM1 vind ik gewoonweg te duur in verhouding tot de XT-1
                          Canon R6 MKII , Canon RF 100-500 L, Canon RF 50 1.2 L, Canon , Canon RF 28 2.8

                          Comment


                          • #14
                            Re: fuji xt 1: macro opties?

                            Oorspronkelijk geplaatst door Funcky Bekijk bericht
                            Maar de OMD-EM1 is ook veel beter dan de EM5, mijn broer heeft er één en ik ben er stik jaloers op. Vooral de bediening is veel beter. Menu blijft een ramp maar daar moet je gelukkig niet veel inzitten éénmaal de camera op punt is.
                            Maar de OMD-EM1 vind ik gewoonweg te duur in verhouding tot de XT-1
                            Ik heb de OMD-EM1 en 10 eventjes gebruikt, en direkt het negatieve van de menu en de bediening mogen ervaren. Dit en de toch iets mindere beeldkwaliteit op hoge iso's, hebben me voor de duurdere X-T1 doen kiezen.
                            Maar, ik loop nu ook wel met een grotere camera rond, waarvoor er minder en ook weer duurdere lenzen te koop zijn. Op dat gebied is het OM aanbod vele malen groter.
                            Ik zie dus nu maar 2 AF macrolenzen bij Fuji, beide dezelfde brandpuntsafstand, voor de fervente macrofotograaf misschien nog niet genoeg?

                            Comment


                            • #15
                              Re: fuji xt 1: macro opties?

                              Oorspronkelijk geplaatst door orflo Bekijk bericht
                              Er zou een 90 mm op komst zijn bij fuji ((2015?)
                              Die 90mm is wellicht bedoeld als een korte tele/portretlens (FF equivalent 135mm). De aangekondigde f/2 wijst daar (ook) op...
                              BD0337BE | Fujiholic | Bezoek mijn portfolio (en oudere) fotoblog en fujiblog

                              Comment

                              Working...
                              X