Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Fuji X100S of nieuwe lens voor 350D of ...?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Fuji X100S of nieuwe lens voor 350D of ...?

    Hallo,

    Ik bezit momenteel een 350D (sinds 2007) met volgende lenzen: de EF-S 18-55 kitlens, EF-S 55-250 mm lens en EF 50 mm f1.8 prime lens. Geen toplenzen dus. Het is tijd voor een nieuwe investering en er zijn een aantal mogelijkheden. Graag heb ik feedback van ervaringsdeskundigen...

    Ik focus voornamelijk op fotografie van mensen (feestjes, familie, zoontje, ...) en landschappen.
    Ik ben niet zo fan van het meesleuren van allerlei gereedschap. Ik ben niet in het bezit van een externe flitser of statief.
    Nu heb ik een budget van om en bij de 1250 euro te spenderen en vraag me af wat de beste koop zou zijn voor dit geld. Met andere woorden welke aankoop heeft de grootste impact op de kwaliteit van de foto's die ik zal produceren?

    Ik heb volgende opties bedacht:
    - of ik koop een zeer goede lens voor op mijn huidige body, bijvoorbeeld een sigma prime 35 mm f1.4 of de canon versie (een pak duurder)
    - of ik behoud mijn lenzen en koop in eerste instantie een canon 6D body --> full frame, betere autofocus en betere resultaten in low light situaties (hogere ISO mogelijk), maar enkel 1 kruisgevoelig punt, dus is het misschien verstandiger verder te sparen voor een 5DmarkIII?
    - of ik koop mij een 7D markII maar dat is dan weer geen full frame en persoonlijk denk ik als ik ooit van body upgrade dat ik liever naar een full frame zou gaan omwille van de betere bokeh, minder ruis, ...
    - of ik koop mij een fuji X100S: ik hou van de looks, het is compact en dus zal ik het ongetwijfeld meer op zak hebben, zal ik mogelijk creatiever foto's nemen (als ik de reviews moet geloven) en heb ik mogelijk ook betere fotokwaliteit dan mijn huidige combo's. Maar ik zie wel heel wat fujiX100s te koop...??

    Graag dus jullie kijk op de situatie zodat ik met de juiste info een goede keuze kan maken ;-) !!
    Bedankt !!

    Erik
    www.erikthomas.be

  • #2
    Re: Fuji X100S of nieuwe lens voor 350D of ...?

    je EF S lenzen zal je op een ff niet meer kunnen gebruiken. Verder ga je eerst moeten uitmaken of je voor ff of voor een lichtere uitrusting gaat. Succes met de zoektocht
    Albums
    Geluk moet je niet zoeken, geluk vindt jou.

    Comment


    • #3
      Re: Fuji X100S of nieuwe lens voor 350D of ...?

      Ik heb ooit ook zo geredeneerd. Door de vele enthousiaste forummers
      over Fuji heb ik me toen een x100s gekocht. En weer verkocht om te-
      rug een DSLR te kopen. Ik kon niet wennen aan de trage AF en de rest
      vond ik ook niets om over naar huis te schrijven. Je kan dat ook niet in
      een broekzak steken. Nu heb ik terug een dslr gekocht en ben weer dik
      tevreden. Voor mij een eenvoudige 700D.

      Comment


      • #4
        Re: Fuji X100S of nieuwe lens voor 350D of ...?

        Ik snap het dilemma heel goed. Ik ben een tijd geleden ook van een 350D naar een 6D gegaan, maar ik had wel al goeie FF lenzen.
        Ik kan me niet van de indruk ontdoen dat je wel al naar een mirrorless systeem neigt. Als ik zie wat mensen daarmee kunnen doen, is het zeker ook een optie om te overwegen. Ik durf zelf die overstap (nog) niet aan, maar ik vind het ook niet erg om met wat gewicht rond te lopen.
        Als ik jou was zou ik iemand vragen of je eens een dag met zijn mirrorless systeem mag rondlopen. Dan kan je je op zijn minst een idee vormen.
        ______
        www.vue.photo

        Comment


        • #5
          Re: Fuji X100S of nieuwe lens voor 350D of ...?

          Oorspronkelijk geplaatst door doudeke Bekijk bericht
          Ik heb ooit ook zo geredeneerd. Door de vele enthousiaste forummers
          over Fuji heb ik me toen een x100s gekocht. En weer verkocht om te-
          rug een DSLR te kopen. Ik kon niet wennen aan de trage AF en de rest
          vond ik ook niets om over naar huis te schrijven. Je kan dat ook niet in
          een broekzak steken. Nu heb ik terug een dslr gekocht en ben weer dik
          tevreden. Voor mij een eenvoudige 700D.
          De 700D had ik inderdaad nog niet overwogen. Op de specificaties afgaand is dit een enorme sprong voorwaarts tov 350D. Hoe tevreden ben je van die body in low light condities (met een goede lichtsterke lens uiteraard), tot welke ISO kan je gaan zonder dat de ruis echt storend wordt?
          Ik overweeg om ook eens een fujix100s te huren bij Grobet. Is 25 euro maar het kan me wel wat geld besparen moest het tegenvallen.
          Ik heb inderdaad wat schrik van de reactiesnelheid.
          www.erikthomas.be

          Comment


          • #6
            Re: Fuji X100S of nieuwe lens voor 350D of ...?

            Ik zou gaan voor de X100 / S . Waarom? Omdat dit zo een leuke camera is, met (indien de recenste firmware erop) meer dan snelle AF, al gebruik ik meestal MF voor mijn fotografie. Je kan flitsen tot 1/1000ste. Een voortreffelijke IQ zowel als SOOC jpeg als RAW. Een compacte camera die je makkelijk kan wegsteken en dragen, en niet opvalt. In silentmode totaal geruisloos. Schitterend objectief met een opening van f2. Dus je scherptediepte komt overeen met fullframe f2.8. Iso perfect bruikbaar tot 6400. en zo kan ik doorgaan. Een ideale straat en alledaagse camera. Ik moet dus niet vertellen dat ik een enthousiaste X gebruiker(x100 en Xpro1) ben. (Heb nog steeds de Nikon D1, D2x en D3x, D70, D90 en D7000 maar gebruik ze bijna niet meer) Dus ik kan/kon vergelijken.
            Proberen maar of het iets voor je is.

            Comment


            • #7
              Re: Fuji X100S of nieuwe lens voor 350D of ...?

              Bedankt. X100T zou nog een stapje beter zijn. Maar de X100S kan ik huren wat ik dus ga doen. Moest dit tegenvallen blijf ik bij de DSLRs :-).
              En dan moet ik een keuze maken uit één van de vele bovengenoemde opties...
              www.erikthomas.be

              Comment


              • #8
                Re: Fuji X100S of nieuwe lens voor 350D of ...?

                Toen de x100 uitkwam was ik er als de kippen bij om er eentje te kopen.
                Geweldig tevreden over zowat alle aspecten van de camera, behalve de focus-snelheid en de manuele scherpstelling.
                Dus teleurgesteld heb ik hem verkocht, met pijn in het hart, en naar later bleek onterecht.
                Overgestapt naar M43 en ook die alweer verkocht. Te groot onder andere met steeds bij te hebben.
                Alvorens opnieuw te gaan kiezen wat te kopen (had veel goesting voor Full Frame wegens DOF) mijn foto's eens overlopen van de laatste 10 jaar met diverse camera's en de Fuji's steken er met kop en schouder bovenuit.
                Nog eens naar de X100, maar dan nu de S, gekeken en onlangs de knoop doorgehakt.
                Ik fotografeer opnieuw met een Fuji, nu de huidige 16 mp sensor die ook in de XT-1 zit, en de resultaten zijn fabuleus.
                Jpeg's, zo uit de camera, zien er geweldig uit.
                Blij dat ik opnieuw tot de Fuji-club behoor en opnieuw het fenomenale vast brandpuntslensje om old-school te fotoagraferen.
                Je hebt trouwens genoeg pixels om af en toe eens te croppen zodat die 35 mm toch niet het probleem mag zijn en bovendien koop ik mij binnenkort de opzetlens om er een 50 mm van te maken.
                Vanaf nu heb ik mijn toestel weer altijd bij de hand, want compact genoeg en met een superkwaliteit foto's.
                Je moet wel even door een aanpassingsperiode om dit eigenzinnig toestel even te leren gebruiken, maar je bent het snel gewend en dan kan de pret beginnen.
                Succes met je test.
                Straatfotograaf in Antwerpen

                Comment


                • #9
                  Re: Fuji X100S of nieuwe lens voor 350D of ...?

                  Wel, vandaag heb ik een Canon 6D gehuurd voor 1 dag. Ik wilde ook de FujiX100S huren maar die was niet beschikbaar. Met de Canon 6D mooie foto's gemaakt in situaties met weinig licht. Vlot tot ISO10000 kunnen gaan zonder te veel ruis. Maar...ik vond het toch echt een log ding. Dat is eerlijk gezegd het enige nadeel dat ik heb ondervonden.

                  Dus aangekomen in Grobet toch eens gevraagd of ik enkele foto's mocht nemen binnen in de winkel met de X100S vooral met de bedoeling om de situatie met weinig licht te kunnen beoordelen. Het toestel voelde goed, leuke optische viewfinder, maar toen ik daarnet de foto's op mijn laptop bekeek (de RAF files) zit er al serieus ruis op bij ISO3200.
                  Ik probeer meestal de ruis te vermijden en ben dus geen expert in het verwijderen van ruis. Misschien dat de JPEGs er beter hadden uitgezien maar heb enkel de RAFs. Wat is jouw ervaring in situaties met weinig licht? Ook de shutter lag vond ik wel aanzienlijk. Dit zou bij de X100T opgelost zijn, maar voor zover ik weet zou de X100T gelijke prestaties hebben qua ruis bij weinig licht situaties.

                  Ik kan de RAFs hier niet plaatsen, maar bij 1/250 sec, ISO3200, f2.0 geen scherpte en veel ruis... Ben dus wat dat betreft wel ontgoocheld. Nu is het zo dat het snel moest gaan aangezien de man van de winkel naast mij bleef staan, maar goed.
                  www.erikthomas.be

                  Comment


                  • #10
                    Re: Fuji X100S of nieuwe lens voor 350D of ...?

                    Oorspronkelijk geplaatst door Black Fly Bekijk bericht
                    Ik kan de RAFs hier niet plaatsen, maar bij 1/250 sec, ISO3200, f2.0 geen scherpte en veel ruis... Ben dus wat dat betreft wel ontgoocheld. Nu is het zo dat het snel moest gaan aangezien de man van de winkel naast mij bleef staan, maar goed.
                    Ongeacht de hype hier op dit forum, ook Fuji kan niet toveren hoor...
                    Fuji met APS-C op iso 3200 in mindere lichtsituaties heeft evengoed ruis gelijk de andere APS-C toestellen... (je moet dan ook nog rekening houden dat Fuji foefelt met de iso-waarden. De sluitertijden zijn trager in vergelijk met andere toestellen)

                    De noise-reduction in de camera heeft de jpegs reeds bewerkt. (geen kleurruis meer door o.a. de x-trans demosaicing)...Zelfs de RAW files hebben deze bewerking reeds gehad...
                    Fuji doet het wel goed en levert 'out of the box' zeer mooie beelden (heb er nooit veel aan moeten veranderen) maar je moet maar eens vergelijken op Dpreview (studio comparison) en dan zie je ook dat de scherpte afgenomen is t.o.v. andere toestellen...

                    Comment


                    • #11
                      Re: Fuji X100S of nieuwe lens voor 350D of ...?

                      Oorspronkelijk geplaatst door Dpix Bekijk bericht
                      Ongeacht de hype hier op dit forum, ook Fuji kan niet toveren hoor...
                      Fuji met APS-C op iso 3200 in mindere lichtsituaties heeft evengoed ruis gelijk de andere APS-C toestellen... (je moet dan ook nog rekening houden dat Fuji foefelt met de iso-waarden. De sluitertijden zijn trager in vergelijk met andere toestellen)

                      De noise-reduction in de camera heeft de jpegs reeds bewerkt. (geen kleurruis meer door o.a. de x-trans demosaicing)...Zelfs de RAW files hebben deze bewerking reeds gehad...
                      Fuji doet het wel goed en levert 'out of the box' zeer mooie beelden (heb er nooit veel aan moeten veranderen) maar je moet maar eens vergelijken op Dpreview (studio comparison) en dan zie je ook dat de scherpte afgenomen is t.o.v. andere toestellen...
                      Wat vertel je hier nu eigenlijk Dpix ? Fuji foefelt met de iso waarden enz. maar levert zeer mooie beelden.

                      Sorry dat ik tevreden ben met dat gefoefel, trouwens is gans de digitale wereld geen gefoefel om topkwaliteit uit hun toestellen te krijgen ?

                      Allemaal JPG zo uit de camera, alleen omgezet naar 1000 px langste zijde en daarna wat opgescherpt.




                      En eentje op hoge iso (3200)

                      Comment


                      • #12
                        Re: Fuji X100S of nieuwe lens voor 350D of ...?

                        Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
                        Wat vertel je hier nu eigenlijk Dpix ? Fuji foefelt met de iso waarden enz. maar levert zeer mooie beelden.

                        Sorry dat ik tevreden ben met dat gefoefel, trouwens is gans de digitale wereld geen gefoefel om topkwaliteit uit hun toestellen te krijgen ?

                        Allemaal JPG zo uit de camera, alleen omgezet naar 1000 px langste zijde en daarna wat opgescherpt.
                        Was weer te verwachten uiteraard Het ging hier over iso 3200 in mindere lichtsituaties... dat ook Fuji ruis heeft zoals alle andere APS-C toestellen.
                        Uw foto's zijn goed maar dat wil niet zeggen dat je geen gelijkaardige met andere merken combinaties kunt maken... Ik zie hier op het forum anders prachtige foto's genoeg

                        Comment


                        • #13
                          Re: Fuji X100S of nieuwe lens voor 350D of ...?

                          Oorspronkelijk geplaatst door Dpix Bekijk bericht
                          Was weer te verwachten uiteraard Het ging hier over iso 3200 in mindere lichtsituaties... dat ook Fuji ruis heeft zoals alle andere APS-C toestellen.
                          "Mindere lichtsituaties" zijn dan ook een héél ruim begrip hé Dpix, maar ik durf gerust beweren dat de Fuji X-T1 het
                          in dat soort situaties even goed doet als mijn Nikon D3s en D800.

                          Comment


                          • #14
                            Re: Fuji X100S of nieuwe lens voor 350D of ...?

                            Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
                            "Mindere lichtsituaties" zijn dan ook een héél ruim begrip hé Dpix, maar ik durf gerust beweren dat de Fuji X-T1 het
                            in dat soort situaties even goed doet als mijn Nikon D3s en D800.
                            ...Ik heb nooit een D800 of D3s gehad en het is idd een héél ruim begrip dus I rest my case

                            Comment


                            • #15
                              Re: Fuji X100S of nieuwe lens voor 350D of ...?

                              Even een andere knuppel in het hoenderhok ...
                              Waarom geen Fuji X-E1 met een 18-55mm (f2.8-4.0) objectief?
                              iets minder compact - maar dat is mijn favoriete "voor alle dagen" combinatie waarover ik zeer tevreden ben - en die mits een beetje zoeken onder je budget blijft.

                              Haal in mijn Fuji-albums de X-E1 foto's er maar eens tussenuit (in vergelijking met die van de X-T1 ...).
                              En ja, de X-T1 heeft een aantal voordelen tegenover de X-E1 ...
                              https://www.flickr.com/photos/jajabd/sets/

                              Jaja
                              Voorzitter Belgiumdigital VZW - Sony A7III, Sony A7II, Nikon D500, D5300, Canon G5XMkI, Olympus E-M1MkII, allen met wat glaswerk ...
                              Mijn webalbums: https://www.flickr.com/photos/jajabd/sets/ Mijn weblog: http://jajabd.wordpress.com

                              Belgiumdigital: uw digitale thuishaven!

                              Comment

                              Working...
                              X